zondag 12 juli 2015

A-merk? Koop liever een huismerk!!

Volgens onderzoek van de Consumentenbond zijn huismerken gemiddeld 31% goedkoper dan A-merken.
Een heel goede reden om geen A-merken te kopen, maar in plaats daarvan huismerken.
Mijn ervaring is dat huismerken vaak absoluut niet slechter van kwaliteit zijn.
Dat A-merken duurder zijn, heeft vooral te maken met alle reclame die A-merk bedrijven uitgeven voor hun producten. Ook doen A-merken méér aan productontwikkeling: het bedenken, ontwikkelen en het met veel reclame lanceren van nieuwe producten.
Een aanzienlijk deel van deze nieuwe producten is geen blijvertje en is na verloop van tijd ook al weer uit de schappen verdwenen.
Waarom zou ik meebetalen aan veel reclame en aan hoge winsten van A-merken?
Ik koop vrijwel altijd de goedkopere merken. Daar is niets mis mee, en beter voor mijn portemonnee.
Alleen in de 2=1 reclame wil ik nog wel eens A-merken inslaan. Dan kosten ze de helft en zijn ze wezenlijk goedkoper dan het huismerk.
Wat is jouw ervaring met huismerk-artikelen?

20 opmerkingen:

  1. Als de kwaliteit hetzelfde is koop ik het huismerk, of de euroshopversie. Een best groot aantal producten vind ik het A merk veel beter smaken, dus als het budget het toelaat koop ik dat. Voorbeelden zijn frisdrank, pindakaas, roomijs, chocolade en chocoladehagel. Door goed op aanbiedingen te letten trek ik de prijs nog wat naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idd, neem de pindakaas van calve en lidl. het laatste jaar heeft calve er minder % pinda's in gedaan en in de lidl zit inmiddels meer % pinda's dan calve .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, meestal goede ervaringen. ik zou er aan toe willen voegen, dat je het altijd kunt proberen. Heel soms heb je dan een euro of een paar euro weggegooid omdat het B-merk uiteindelijk toch minder goed of lekker blijkt. Dat is dan jammer. Maar daar staan inderdaad grote besparingen tegenover, als het B-merk wel prima blijkt en je dat voortaan kunt gaan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kopen producten als monchou, paturain, pindakaas, jam, inlegkruisjes, papieren zakdoekjes, wasmiddel, douchegel, azijn, e.d. allemaal van het Lidl huismerk. Bevalt prima. Vroeger heb ik wel eens vloeibaar schuurmiddel gekocht van Euroshopper maar die vond ik erg waterig. De kwaliteit van Lidl is erg goed (geen aandelen).
    A-merken die we wel verkiezen: Lotus speculoospasta en Lay's chips.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gebruik voornamelijk veel huismerken ,maar vind van sommige produkten de A merken het lekkerst, zoals citroen siroop van karvan cevitam. dus als ik mezelf iets extras gun koop ik die en dan het liefst als het in de reclame is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij kopen ook altijd het A merk limonade siroop. Omdat de kinderen door de toevoegingen in andere siropen onwijze diarree klachten krijgen.

      Verwijderen
  6. Ik probeer inderdaad altijd goedkoper uit (of juist duurder, want bio) Als het me niet bevalt, dan stap ik over naar A merk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt lachen hoor als mensen denken dat A-merken beter smaken. Ik weet het alleen van de zuivel, is allemaal hetzelfde. Verpakkingen zijn divers, inhoud bij allemaal hetzelfde.Mijn man werkt in deze branche, hij ziet het dagelijks voorbij komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat reclame doet! Die doet de mensen geloven dat een A-merk veel beter is en véél lekkerder.

      Verwijderen
    2. a merk is voor die rijke tata's, jullie zijn allemaal skeer

      Verwijderen
  8. Zo'n 30 jaar geleden ben ik begonnen bij Al,i te kopen, en toen vond ik de kwaliteit echt niet voldoende van verschillende artikelen.
    Ik weet niet meer of er toen al B of C merken waren.

    Nu zijn Li.l en A/DI mijn voornaamste winkels en ook in die volgorde. Met omdat die vlakbij zit en veel meer keus in groente en fruit heeft.

    Ah.. zit naast Al.ie en daar is de koffie gratis en ga ik wel eens voor aanbieding en de broodjes op zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel soms koop ik A-merk producten als er bijvoorbeeld minder zout of andere toevoegingen in zit. Bij bouillon bijvoorbeeld. Dat vind ik wel belangrijk en daarin lopen A-merken soms voorop. Met de nadruk op soms. Er zijn ook veel onzin en extreem bewerkte producten die ik ook als B- of C-merk niet in huis haal. Dat scheelt ook een hoop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kijk meestal naar de ingredientenlijst. Als er in een huismerk meer suiker(s) zit, bijvoorbeeld bij de koekjes of broodbeleg, dan kies ik liever het Amerk met minder suiker(s).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veel van die huismerken worden in dezelfde fabrieken geproduceerd als de A-merken.
    Wij gebruiken veel huismerken die voor ons niet onderdoen voor het 'origineel'. Een aantal producten koop ik wel van het A-merk omdat ze hier het alternatief niet lekker vinden. Mijn man eet bijvoorbeeld wel Brinta maar geen huismerk variant daarvan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Frisdrank van Lidl vind ik prima te doen. Cola light en sinas zijn nauwelijks te onderscheiden van A-merk. Ik kom vooral nog in een echte supermarkt voor kruiden (assortiment is bij Lidl erg beperkt) en sommige bakspullen. Soms ook voor de wat luxere items zoals gerookte ham of gerookte kipfilet, of voor kleinverpakkingen (1 citroen in plaats van 4 tegelijk waarvan ik er 3 niet gebruik). En kant-en-klaar eten (pizza, saté en dergelijke) vind ik van een A-merk lekkerder dan van Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Cola, chips met ketchupsmaak, zongedroogde tomaten in olie, mayonaise en olijfolie koop ik immer van een amerk. Limonade siroop ook trouwens.
    Ik mijd diverse E-nummers. Ik kies voor zo min mogelijk ingrediënten. Zoetstoffen mijd ik nog fanatieker.
    Ik haal veel bio in duitsland. Ook potgroente haal ik daar. Minder E-nummers en zout en suiker. Noten, zaden, meel allemaal stukken goedkoper.
    Kruiden koop ik los. Vlees koop ik weinig maar liefst bio bij een zelfslachtende slager. Pasta maak ik zelf. Groente en fruit koop ik bio, clean dozen en verbouw ikzelf, zonder chemische middelen. Mest van bioboeren, brandnetelgier, compost. Zaden van opa, oude rassen, die voor volgend jaar zaad geven.
    Soms bevat een amerk minder zout, suiker, E-nummers en of zoetstoffen. Daarnaast proef ik wel degelijk verschil tussen diverse soorten pindakaas. Aldi, Lidl, plus, Calvé ik heb het altijd goed. Ik maak het tegenwoordig zelf of ik koop het bio, met niets dan een beetje zout erin.
    Pizza, currygerechten, lasagna, bouillon, zoetzure saus, satésaus, yoghurt, roomkaas, custard ik maak het zoals de oma's het vroeger deden. Voor de knor, maggi, honig alichemicali zakjes, sausjes en gemaksmengseltjes.
    Is het duurder? Misschien. Het is lekkerder, gezonder en beter voor milieu en dieren.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig de reactie van Petra, ook ik maak bijna alles zelf. Niets bewerkt, alles vers, praktisch geen vlees, weinig gluten ook trouwens omdat ik daar zo moe van wordt. Zelfs mijn wasmiddel maak ik al een hele tijd zelf volgens het sunsoda recept van Annemieke van Deursten. Mijn enige zonde is dat ik soms ipv sunlight zeep babyzeep gebruik, dat ruikt zo lekker. Azijn van Lidl is mijn wasverzachter/ antikalk :-) de was heeft nog nooit zo fris geroken en goedkoop dat het is ! Wasmiddel in de winkel is echt schandalig duur..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik koop ook meestal B-merken maar voor sommige dingen ga ik voor het A-merk (als ik als een weense worstjes koop, is het van zwam omdat ze die hier het lekkerste vinden.).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik koop groente en fruit bij de Lidl en Jori pindakaas omdat het alleen pinda's en zout is en geen toegevoegde vetten, dat is 4.99 voor 650 ml - maar heel lekker. Eet geen vlees en koop vis bij de viswinkel. azijn gebruik ik ook in de wasmachine :) - Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Plus-merken zijn prima, ook hun Gijsmerk en Oké merk, het ligt er maar net aan wat ik koop, het moet natuurlijk en bovenal goed van smaak zijn, Vroeger moest alles het goedkoopste zijn want er was niet meer geld. Nu kan ik meer naar kwaliteit, onbewerkt en fairtrade kijken dus voor ons Plus koffie, die is fairtrade

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.