zaterdag 18 juli 2015

Pindakaas: A merk, huismerk en B merk

Al weer ruim 5 jaar geleden vergeleek ik etiketten van gewone pindakaas (KLIK)  . Alles per 100 gram.

Calvéhuismerk AH  Euroshopper
pinda’s 85%  75%  55%
eiwit20 gram  20 gram  15 gram
zout0,25 gram   0,7 gram  1 gram
vet58 gram 56 gram  60 gram
verzadigde vetten9 gr  9 gr  11 gram
koolhydraten9 gram  16 gram  18 gram
voedingsvezel5 gram  6 gram   4 gram
prijs voor 1 pot van 600 gram1,42 (reclame)  1,64    0,99

Inmiddels ben ik overgestapt op pindakaas met stukjes pinda, dat vind ik nog lekkerder. Toen waren er potten van 600 gram, nu hebben potten een verschillende inhoud.
Calvé heeft potten van 650 gram, die kosten 3,34. AH huismerk heeft potten van 600 gram. De prijs is 2,47. Lidl heeft potten van 500 gram, die kosten 1,49. Euroshopper heeft geen pindakaas met stukjes noot, dus die blijft buiten beschouwing.


Calvé huismerk AH Lidl
pinda's  81% 79% 81%
eiwit 20 gr 21 gr 23,2 gr
zout 0,60 gram 0,60 gram 0,60 gram
vet 55 gram 55 gr 53,4 gram
verzadigde vetten 7,5 gr 9,5 gr 7,5 gr
koolhydraten 15 gram 15 gram 13,5 gram
    waarvan suikers 10 gram 7 gram 9,4 gram
voedingsvezel 7,9 gram 6 gram 6 gram
prijs per 100 gram € 0,514 € 0,412 € 0,298

De verschillen tussen de ingrediënten zijn zeer gering en veel kleiner dan 5 jaar geleden. Aan geen enkele pindakaas zijn E-nummers toegevoegd. Opvallend vind ik bij Calvé het verschil in toegevoegd zout! Nu is het dubbel zo veel!

Mijn conclusie: ik koop de goedkoopste pindakaas. Die bevat iets meer eiwit en iets minder koolhydraten dan het A merk.  De beste keuze in mijn ogen!

11 opmerkingen:

  1. Lekker! Ben ook dol op pindakaas, maar neem altijd de Helaes Pindakaas van Aldi. Die vind ik lekkerder dan Calvé. Zonder stukjes noot, ik hou meer van smeuïg. Prijs weet ik niet uit m'n hoofd. Maar wel minder zout, 0,24 er 100 gram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Calve zonder stukjes bevat nog steeds 85% pinda. Wel gek eigenlijk. Met stukjes pinda zou suggereren dat er meer pinda in zit en niet minder. Ik probeer op toegevoegde suikers te letten. Daarom eet ik alleen de gewone calve. Daar is geen suiker aan toegevoegd. Aan veel andere merken wel. Aan de calve met stukjes is ook suiker toegevoegd. Ik eet ongeveer 1 pot per twee/drie maanden. Koop hem altijd in de aanbieding. Paar keer per jaar bij AH in de aanbieding. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, met stukjes noot suggereert alleen maar dat ze niet fijngemalen zijn. Als je gemalen noten heel zou laten worden het er toch niet opeens meer?

      Verwijderen
  3. Interessant! Goed om het op een rijtje te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na jaren geleden een keer de pindakaas van de Lidl te hebben geprobeerd, kwam ik erachter dat die erg lekker was en een fractie van de prijs van de originele. Ik had eigenlijk bij moeten houden hoeveel ik daar in de loop der jaren mee bespaard heb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb al zoveel verschillende merken geprobeerd maar wij blijven terug komen op Calvé dat blijft toch de lekkerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. waarom geen biologische pindakaas?

    100% pindas, 27 gram eiwit, zout 0,02 gram (van nature aanwezig), vet 49 gram, verzadigd 7 gram, koolhydraten 17 gram, suikers 5 gram, vezels 7 gram.

    Prijs is in mijn geval 0,79 per 100 gram,maar het is puur en eerlijk en smaakt 100% naar pinda's. Het is zeker de moeite waard om eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aldi heeft de biologische Mama Nature pindakaas, ongeveer zelfde waarden als hierboven door Peter genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik mis de suiker in jouw overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijf jaar geleden werden de suikers niet apart op het etiket vermeld en was de hoeveelheid koolhydraten blijkbaar voldoende voor de etikettering.
      Nu staat het er wel op. Je snapt misschien wel, ik kan onmogelijk terughalen hoeveel suiker er in die pindakaas van 5 jaar geleden zat.

      Verwijderen
  9. Jori pindakaas. Pinda's en zout. Thats all. Echt prima. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.