Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 18 september 2015

Vitamines aangeschaft! - Het nut van vitamines

Over vitamines worden zowel zinnige als onzinnige dingen beweerd en geschreven.

Wat vind ik er van?
Een gezond volwassen mens tot 50 jaar die voldoende gevarieerd en gezond eet heeft eigenlijk geen extra vitamines nodig. Je krijgt door voeding voldoende binnen.
De reclame die gezonde mensen stimuleert om extra vitamines te kopen, dat is vooral nuttig voor de omzet, voor de fabrikant en niet voor jou als gezond mens. Niet doen dus!
Als je slim bent, dan geef je daar geen geld aan uit en kun je prima besparen op vitamines.

Mocht je gezondheidsklachten hebben waardoor je minder vitamines binnenkrijgt dan wenselijk, of die vitamines worden door een ziekte niet goed door lichaam opgenomen, dan heb je wel aanvulling nodig.
Ouderen nemen slechter vitamine D3 op en hebben die vitamine zeker nodig om de botten sterk te houden. Dus is het nuttig om als oudere vitamine D te slikken.
Ook kleine kinderen nemen nog niet zo goed vitamine D op, daarom wordt geadviseerd peuters tot 4 jaar extra vitamine D te geven. 
Verder is het zo, dat als je veganist bent, je de kans loopt om een vitamine B12 tekort te krijgen. Dat komt omdat vitamine B12 alleen voorkomt in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren.
Op de site van de consumentenbond vind je een overzicht van de gevallen waarin geadviseerd wordt extra vitamines te geven.

Wat heb ik aangeschaft?
Vitamine B12. Dat neem ik om 2 redenen: ik eet regelmatig vegetarisch of veganistisch en ik gebruik medicijnen waardoor de opname van B12 verstoord kan zijn. Dat medicijn gebruik ik al wel minstens 20 jaar. Een te veel aan vitamine B12 is niet erg, dat verdwijnt gewoon weer.

Vitamine D3. Dit doe ik omdat deze vitamine geadviseerd wordt voor mensen boven de 50 jaar en ik ben al weer 12 jaar geleden de 50 gepasseerd.

13 opmerkingen:

  1. Ik neem een multi vitamine en ook D3, mijn huid is het enige wat regelmatig te weinig weerstand heeft is geconstateerd en dit zou kunnen helpen beter in balans te krijgen.

    Ook magnesium dit omdat ik regelmatig last heb van kramp in voeten, benen en handen.
    Gisteren weer in verdeeldoos gedaan, nu niet vergeten in te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Zuinig aan... ik ga even op mijn stokpaardje zitten.. de hoeveelheden die de consumentenbond adviseert is uitsluitend gebaseerd om gebreksziekten te voorkomen en niet om je optimaal te voelen.
    Daarnaast. B12 apart innemen is als het inhuren van de keeper van het elftal, je wint er geen enkele wedstrijd mee, vitamines B hebben elkaar nodig om opgenomen te kunnen worden, in alle noten, vlees en volkoren producten zitten vitamines B gecombineerd in .. en dat heeft de natuur ik noem het God niet voor niets zo gedaan. Onderzoek in Maastricht wijst nu bijvoorbeeld uit dat vrouwen die foliumzuur slikken tijdens de zwangerschap na de bevalling allemaal! een B12 tekort hebben. Dus veel en veel beter en vaak ook goedkoper is een B complex met alle vormen van B te slikken. Daarnaast wordt vit D geadviseerd zonder erbij te zeggen dat je het moet innemen met een vet om opgenomen te kunnen worden en niet bij het fruithapje van de baby, vitamine D heeft ook een grote invloed op mensen die gevoelig zijn voor winterdepressies en ook daar hebben ze het niet over. Mannen van 70 pas vitamine D, dan hebben de meeste mannen al problemen met hun skelet en dat is dan niet meer terug te draaien. Vitamine C aanbevolen in Nederland nog steeds 80 mg terwijl een sigaret roken al 25 mg verbruikt en een halfuurtje stress 500mg. straling in bijv. een vliegtuig kost je ongeveer 1000 mg per uur! kortom al deze factoren worden niet vermeld op de site.
    Daarnaast de mineralen als je die in een pure vorm neemt de oxidevorm zoals die in alle multievitaminen zit (want kleiner van vorm) is het niet op te nemen, mineralen moeten altijd gebonden zijn aan een eiwit.. dat zie je staan op de pot als citraat, picolaat, chelaat enz. magnesium moet je ook nog eens op een lege maag nemen voor het slapen anders neutraliseert het het zoutzuur in je maag en verteer je de maaltijd niet.. kortom ik kan nog even doorgaan.. de uitleg van de consumenten bond is heel er onvolledig.

    En dan nog dit. In Nederland wordt geadviseerd 2 stuks fruit en 300 gram groenten per dag, de gezondheidsraad erkent dat bijna geen Nederlander dit doet en dat 500 gram eigenlijk noodzakelijk is! Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt,ik wist dat niet van magnesium op lege maag.

      Verwijderen
    2. Nog een vraag over magnesium innemen. Er staat:" op een lege maag nemen voor het slapen". Dit begrijp ik niet. Wie heeft er voor het slapen gaan een lege maag?

      Verwijderen
    3. ongeveer 4 uur na een maaltijd heeft een gezonde maag het eten doorgestuurd naar de dikke darm, dus als je om 23.00 gaat slapen moet je op het laatst 19.00 gegeten hebben.. drinken maakt niet uit..
      voordeel als de magnesium s avonds wordt ingenomen is ook dat je zenuwstelsel ontspant en je spieren ook, dus de slaap wordt daardoor ook bevorderd. Bieke

      Verwijderen
    4. Dank voor deze tip, die wist ik ook niet. Vooral dat ontspannen van de spieren is belangrijk voor mij.

      Verwijderen
  3. Mijn motto is als je gezond bent, slik dan juist wel de goede vitamines extra bij, om te voorkomen dat je ziek wordt en dure zorgkosten nodig hebt, ik verbruik voor ongeveer €20 per maand aan vitamines maar ben al 12 jaar griepvrij, geen andere lichamelijke ongemakken nog geen grijs haar, geen verlies van energie, kortom ik voel me nu op mijn 56 beter dan toen ik 40 was. En sinds het eigen risico is ingevoerd heb ik alleen geld uitgegeven aan borstonderzoeken. Ik doe mee met een onderzoek aan de Universiteit in Wageningen Weet wat je eet en daarbij horen ook jaarlijkse bloedonderzoeken, mijn waarden zijn altijd extreem goed. Ook op gebied van cholesterol, vitamine waarden enz. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wat zijn dan de goede vitaminen? Ik vind dat erg moeilijk om te bepalen. 20€ vind ik best meevallen per maand. Ik slik wel d3 omdat dat echt helpt tegen een paar dingen die ik heb.

      Verwijderen
    2. elke dag neem ik AOV 101 Multi basis 1 per dag zitten alle vitaminen en mineralen in goed opneembare vormen in, hoge dosis, 60 stuks €20 per maand dus €10 plus in de winter vit D 25 mcg. Pharma Nord 120 stuks €13 is per maand €3,40 Magnesium citraat de Tuinen 100stuks 12,00 €3 per maand zit ik op €16,40 elke dag ook 1 Membrasin is een Omega 7 tegen droge ogen huid vagina, 150 stuks €40,- is per maand €8 dit is geen vitamine maar voor een vrouw in de overgang zoals ik een zegen. kom ik dus uit op €24,40 per maand als ik de vit. D niet neem in de zomer kom ik dus op €21,-- per maand. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna altijd mijn vitaminen in aanbieding koop en ik bijna nooit de echte prijs betaal. Bijv. de AOV koop ik altijd als de 2e voor de helft is dan heb ik dus elke pot voor € 15 en zijn de kosten per maand €7,50 ik koop dus vaak in het voor als de aanbiedingen er zijn Bieke

      Verwijderen
    3. Vitamines zijn idd gelukkig vaak in de aanbieding. Dat scheelt een hoop. Dank je voor deze informatie! Ik ga eens kijken want ik kan wel wat ondersteuning gebruiken. Vit d 25 mcg heb ik van de tuinen, helpt bij mij goed. Ik meende 200 stuks voor 15 euro, wel aanbieding.

      Verwijderen
  4. Ik heb ook altijd begrepen dat je vitamines genoeg krijgt als je gezond eet. Ik neem hoogstens wel eens vitamine c als ik een verkoudheid voel opkomen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg de adviezen van de gezondheidsraad. In november dit jaar brengen ze weer een nieuw advies uit onder de naam: richtlijnen gezonde voeding 2015. Ze hebben al eerder richtlijnen uitgegeven over vitamine D, K, A, diversen B vitaminen etc. Deze richtlijnen worden ook overgenomen door artsen. Je hebt dan in elk geval een betrouwbare bron waaraan je je eigen inzichten of die van anderen kunt spiegelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je al je vitamines uit eten wilt krijgen moet je veel en veel te veel eten. Interessante informatie Bieke, wij nemen ook van alles, ik minder dan mijn man maar die is een kankerpatiënt die zich ook tijdens kuren goed voelt, hij neemt per dag bijv. 3 of 4000 mg vit C, extra selenium, vit B complex en nog veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen