woensdag 4 november 2015

Wat heeft het consuminderen mij gebracht?

Wat levert het mij nu eigenlijk op, dat consuminderen?
Wat was er gebeurd als ik geen hypotheek had afgelost en de verbouwingen in 2007 (kunststof gevel beneden) en in 2011 (kunststof gevel boven) gewoon meegenomen had in een nieuwe hypotheek? Dan had ik nu een hypotheeklast gehad van 512 euro per maand (inclusief levensverzekering op het leven-deel).
Nu is het bedrag dat ik per maand betaal 134,-. Dat scheelt bijna 400 euro!
Doordat ik nu lage vaste lasten heb, heb het besluit kunnen nemen om minder te gaan werken. Ik werk nu 3 dagen per week en ik heb ruim voldoende inkomen om van rond te komen. Als ik niet bezuinigd had en ruimschoots geld uitgegeven had, zodat ik per maand niets over hield, dan had ik  er niet over geprakkiseerd om minder te gaan werken. Nu kan dat wel en kan ik alvast een beetje genieten van rust, ik heb als het ware alvast een voorschotje genomen op mijn pensioen!
Wat ik van consuminderen ook geleerd heb: ik heb niet veel nodig, ik kan heel goed met weinig geld toe zonder dat dit voor mij problemen oplevert.
Het is zelfs zo dat ik zou kunnen besluiten om eerder met pensioen te gaan. Dan is het weliswaar zo dat ik weinig inkomen heb, maar doordat ik lage woonlasten heb en wat spaargeld, ik nog steeds met plezier zou kunnen leven.
Ik vergelijk dat een beetje met mijn grootouders van moeders kant. Mijn grootvader werkte in de bouw en kreeg al jong een versleten heup en kon daardoor niet meer werken. In die tijd, ik heb het dan over de 50-tiger jaren, was er nog geen WAO. Ik geloof dat mijn grootouders wat geld kregen vanuit de vakbond of zo of invalidengeld ergens anders vandaan en verder verhuurden ze een grote zit-slaapkamer om rond te komen. Één voordeel hadden ze wel: mijn grootvader had voor de crisis in 1929 zelf met zijn broer in hun vrije tijd voor elk van hen een huis gebouwd. Broer was metselaar en mijn opa was timmerman. Door dat eigen huis waren hun woonlasten laag. Geen huur, geen hypotheek. Ze deden het met wat ze aan inkomen kregen en kwamen er mee rond. Het was een zuinig leven ook voor die tijd, maar ze genoten van het leven. Later kregen ze AOW, en dat betekende een verbetering van hun inkomen voor hen. Ze gebruikten 1 kachel in de woonkamer en een kachel op de verhuurde kamer en verder werd het huis niet verwarmd. 

8 opmerkingen:

  1. Dat is ook een van de redenen dat wij zijn gaan consiminderen, minder moeten/hoeven werken. Leuk om te lezen wat het jou al heeft gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn gevoel is dat he. En als je tevreden bent met wat je hebt, dan is het toch helemaal goed?

    Gr.,Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw. Wat een verschil in hypotheek! Ik ga vanavond mijn aflossing regelen. Het stomme van mezelf is, ik heb het geld, maar weet nog niet precies hoeveel ervan ik voor de aflossing wil gebruiken. Hoe langer ik wacht met aflossen hoe groter het bedrag wordt, maar ook hoe langer ik meer rente betaal. :-S
    Vanavond dus! Dank je wel. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is niet zozeer minder werken een wens, maar wel de mogelijkheden uitbreiden, mocht je tegen ontslag of ziekte aan lopen. Ook wij kunnen met heel weinig toe en hebben onze maandlasten al flink naar beneden weten te brengen. Zo blijft er over om andere keuzes te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ow, wat briljant gedaan. En precies de reden dat we zelf zo hard aflossen. Nog maar ong. 30.000 euro te gaan (de rest is een kleine spaarhypotheek, dus na afloop termijn ook helemaal afgelost. Ruim voor ons pensioen, hoera!).


    De ultieme combinatie tussen wel vooruitdenken, maar ook NU van het leven genieten.

    Je bent een prachtig voorbeeld. We toosten vanavond eens even op je gezondheid en geluk, als dank voor alle inspiratie:).
    Vrgr,
    Carolina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou willen dat veel en veel meer mensen hun hypotheek zouden beginnen af te lossen. Gerhard Hormann schrijft hier ook steeds over en plukt daar zelf ook de vruchten al ruimschoots van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een verschil qua kosten, echt geweldig! Wij zijn gaan consuminderen na baan verlies en kunnen nu met 1 inkomen rondkomen, en dat terwijl we er nu 3 kleintjes bij hebben in die paar jaar! Ik vind het echt een luxe, doen wat je leuk vindt en werken omdat je het leuk vindt. (Nou moeten wij natuurlijk nog flink wat jaar werken, maar ons huis is afgelost ruim voordat we met pensioen zijn en dan kunnen we ook minder werken als we dat zouden willen)
    Groetjes, Doortje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.