zondag 13 december 2015

Opgegeven voor het stembureau

De afgelopen jaren heb ik bij verkiezingen op het stembureau gewerkt als stembureau lid en na sluiting van de verkiezing als teller.
Er is al weer een nieuwe verkiezing op komst, of beter gezegd een referendum.
Op woensdag 6 april is de stemming voor het raadgevend referendum over de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne.
Wat houdt dat in?
Eerlijk gezegd is het mij nog niet duidelijk wat het precies inhoudt. Op Wikipedia vind ik dit (klik)
We mogen dus als kiezer de vraag beantwoorden: "Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?"
Als een meerderheid voor is, dan wordt de wet aangenomen, maar als de meerderheid tegen is, dan wordt de wet niet verworpen, maar opnieuw behandeld in de Tweede en Eerste kamer. Als ik dit zo schrijf, dan kan ik mij voorstellen dat de opkomst niet erg hoog zal zijn.

De bedoeling is dan ook dat maar de helft van het normale aantal stembureaus actief zal zijn en verder is het werk gemakkelijker. Het tellen is namelijk een stuk eenvoudiger: bij normale verkiezingen zijn er veel kandidaten op veel lijsten. Ik schat dat je bij verkiezingen al snel kunt kiezen tussen een paar honderd mensen.
Nu kies je ja of je kiest nee.

Ik heb me weer opgegeven voor de verkiezingen. Verdiensten worden niet vermeld. Het zal wel weer 150 euro zijn + misschien nog wat voor de scholing.
Of ik geplaatst word, dat weet ik nog niet.
© anp, bron: Trouw 02-10-2015


8 opmerkingen:

  1. Ik ben geen fan van referenda. We hebben niet voor niets volksvertegenwoordigers gekozen waarvan we mogen verwachten dat ze verstand van zaken hebben. Bij een referendum gaat iedereen wat roepen zonder dat ze zich in de materie hebben verdiept. Dat kan gevaarlijk uitpakken. Zeker als de uitslag bindend is.
    Een referendum vind ik alleen zinvol bij vraagstukken die voor iedereen goed te snappen zijn. Bijvoorbeeld: willen we op zondag de winkels open (zomaar een willekeurig voorbeeld)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederland kent geen bindend referendum, op 6 april is er dan ook een raadgevend referendum.

      Verwijderen
  2. En hoeveel houd je daar netto van over? Is dit 58% = 87 euro voor 16 uren werken?
    Yteke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het associatieverdrag houdt niet in dat Oekraïne lid wordt van de Europese Unie of dat er nieuw Europees geld naar Oekraïne gaat. Wel moet het de handelsbetrekkingen versterken. Dat moet leiden tot meer welvaart en stabiliteit in Oekraïne. Lijkt me niet dat ze wachten tot 6 april met dat referendum, terwijl op 1 januari het handelsdeel van het akkoord al in werking treedt, voorlopig dat dan weer wel. Het moet leiden tot meer welvaart en stabiliteit in Oekraïne. Verder denk ik dat het allemaal al lang bekokstoofd is, met of zonder referendum. Het gebeurt gewoon klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De overheid wil weinig stembureaus openen om dit referendum te frustreren. Bij een lage opkomst is de uitslag namelijk ongeldig. De vraag is of er een associatie verdrag moet komen met de Oekraïne. Dat verdrag is een opstapje naar een lidmaatschap van de EU voor de Oekraïne. Als je ziet hoeveel problemen de EU heeft lijkt me een verdere uitbreiding voorlopig niet verstandig. Ik stem dan ook vol overtuiging " tegen" op 6 April!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook benaderd door de Gemeente. Geen tellers nodig. Wel leden en voorzitters. Een lid zal €170,= verdienen en men schaft de verstrekking van een warme maaltijd af. Ik heb me opgegeven, nu maar afwachten of ik ook opgeroepen word.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een warme maaltijd heb ik nooit gehad! Alleen wat broodjes, een pakje melk en een appel.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.