Afgelopen donderdag toen ik naar mijn werk fietste, dacht ik nog: het is al wel een half jaar geleden dat er voor het laatst een spaak knapte: het wordt tijd voor nieuwe spakenpech. Ik had daar echt niet aan moeten denken, want nog diezelfde dag op de terugweg was het raak: een enorm lawaai tegen jasbeschermers en fietstas. Iets sloeg er bij elke omwenteling van het wiel tegenaan. Dat het om een kapotte spaak ging en niet om een tak die tussen de spaken geraakt was, werd al snel duidelijk. De kapotte spaak heb ik klem gezet tussen andere spaken en ik fietste verder.
Mijn fiets is nu 1.5 jaar oud en er knapte voor de 3e keer binnen een jaar een spaak. Ik had op 31 januari dit jaar een kapotte spaak en ook op 21 mei.
Het kwam me helemaal niet uit om afgelopen donderdag langs de fietsmaker te gaan. Dat heb ik op vrijdag gedaan. Ik kon de fiets op zaterdag weer ophalen. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik het zeer ongewoon vond dat ik voor de 3e keer binnen een jaar een kapotte spaak had. Spakenpech was me in de 25 jaren dat ik op fietsen van dit merk fietste geen enkele keer overkomen!
Zaterdagmiddag haalde ik de fiets weer op.
Wat bleek? Een excuus was op zijn plaats.
De vorige spaak die vervangen was, was de boosdoener. Er was een verkeerde maat gebruikt en die te korte spaak was geknapt. Niet zo'n goede beurt van de fietsenmaker! Een beetje chagrijnig door de tijd die ik er aan kwijt was geraakt fietste ik weer naar huis.
Uiteraard hoefde ik niets te betalen. Dat had er ook nog bij moeten komen!
Toch, ik heb er wel waardering voor dat ze meldden dat het hun eigen schuld was. Ze hadden me ook in de waan kunnen laten dat het een volgende spaak in dat slechte wiel was. Deze keer was het een slechte reparatie. Misschien knapt er nu nooit meer een spaak!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 13 december 2015
Al weer een spaak van de fiets geknapt!
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blijf je klant, of ga je voortaan toch ergens anders naar toe?
BeantwoordenVerwijderenGreet
Eerlijk duurt het langst toch?
BeantwoordenVerwijderenIk dank dat ik wel zou blijven bij die winkel want waardering heb ik er wel voor als iemand een fout toegeeft.
Ow, dat is wel netjes zeg, dat ze dat eerlijk toegeven. Ik hoop dat het je nu even bespaard blijft! Groetjes, Doortje
BeantwoordenVerwijderen@Doortje en Lot: ik blijf inderdaad klant. Ik heb respect voor hun eerlijkheid.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben dit probleem met onze babboebakfiets. Helaas schuiven ze dit probleem in onze schoenen. We gebruiken hem verkeerd, laten hem niet elke 100 km nakijken door een erkend monteur ( ik fiets elke week ruim 130 km en om een monteur te laten komen kost het ons 85euro zonder nog maar iets gedaan te hebben ), ... fijn dat de fietsenmaker zo eerlijk was.
BeantwoordenVerwijderenSabrina is dat echt de regel, dat is toch niet om serieus te nemen zeg, 100 km is wel heel erg snel!
BeantwoordenVerwijderen