donderdag 4 februari 2016

Mijn leuke dingen potje

Ik ben niet heel goed in het uitgeven van geld voor mezelf. Dat geld bleef op spaarrekeningen staan en ik gaf voor mezelf erg weinig uit. Dat weinig geld uitgeven heeft te maken met het feit dat ik als kind door mijn ouders nogal emotioneel verwaarloosd ben en ik als kind en als jongvolwassene totaal niet het gevoel had dat ik ook maar een beetje de moeite waard was (lees er hier meer over).
Toen ik een keer begin maart omsloeg met een boot, had ik het idee dat ik helemaal niet gered hoefde te worden, want ik was al die moeite absoluut niet waard. Dat mijn redders mij niet alleen uit het ijskoude water van het Paterswoldsemeer haalden, maar ook nog met een busje compleet met fiets thuis brachten, dat was voor mij ongekend. Toen ik nog verstijfd van de kou in het water lag, had ik letterlijk gezegd: laat me hier maar, doe geen moeite. En nee, het was geen zelfmoordpoging, maar achteraf gezien was ik misschien toch wel tamelijk depressief.
Maar goed, dit terzijde, het ging over geld uitgeven voor mijzelf!

Sinds ik mijn zakgeld en geld uit bijverdiensten in een aparte pot heb gedaan, gaat het heel goed met mijn leuke dingen pot. Ik geef meer geld uit aan mezelf dan dat ik ooit gedaan heb. Ik heb er een nieuwe spaarrekening voor geopend en daar zette ik het geld op. Die spaarrekening met geld speciaal voor leuke dingen, helpt mij om inderdaad geld uit te geven voor de fun! Zo heb ik de rekening ook genoemd: alléén voor fun.
Wat kocht ik allemaal?
Boeken, prachtige mokken (daar blogde ik hier over), 16 keer ging ik uit eten of at en dronk ik wat in een horecagelegenheid, ik ging naar mijn nicht in Arnhem, ik kocht heerlijk geurende kaarsen, ik kocht 2 tassen.
In totaal voor €709,49. Voor mijn doen is dit een enorm bedrag!

Waar komt het geld voor leuke dingen vandaan? Alle netto bijverdiensten gaan in het leuke dingen potje. Van de bruto bijverdiensten haal ik als ik ze ontvang, eerst nog 42% belasting en 5,5% bijdrage Zvw af. Die belasting en bijdrage Zvw gaan naar de 'belastingspaarrekening'. Dus ongeveer de helft gaat naar de reservering voor belasting en premieheffing en de helft is voor de fun. Vorig jaar gaf ik mijzelf naast het geld uit bijverdiensten ook nog zakgeld, maar dat zakgeld heb ik geschrapt, want eigenlijk waren de bijverdiensten ruim voldoende om mijn leuke dingen potje te vullen.
Naar schatting verdien ik in 2016 netto ruim 160 euro per maand bij. Dit zijn o.a. bijverdiensten uit Euroclix, tijdens verkiezingen werken op het stembureau en reclame op dit blog. 
Ik vind het een riant bedrag, helemaal voor mijzelf.

Geef jij jezelf zakgeld?

25 opmerkingen:

  1. Wat erg dat je zo'n gevoel had over jezelf........
    Geniet maar lekker van je leuke dingen potje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest er tijdens het schrijven van dit stukje weer aan denken! Inderdaad vrij heftig!

      Verwijderen
    2. En het antwoord op je vraag: zakgeld hebben wij niet. Wel een "plezierspaarrekening". Daar gaat elke maand een klein bedrag naartoe en het vakantiegeld. Hiervan betalen we alles wat met "leuk maar niet nodig" te maken heeft.

      Verwijderen
  2. Precies wat Wilma schrijft. Herken je gevoel wel, dus lieve Zuinigaan ga vooral veel genieten. Het mag en het kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zeg! Het is ook belangrijk om dingen voor jezelf te doen en je daarin niet te laten weerhouden door geld. Zeker niet als het eigenlijk niet nodig is. En wat super, dat je zoveel per maand bij kunt verdienen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geniet van die leuke dingen,je hebt het geld er voor.En de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg dat je zo'n jeugd hebt gehad. Geniet maar lekker van de leuke dingen voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is het plan. Maar op dit moment moet alles naar rekeningen en enige vorm van spaargeld (17 euro is niet zo erg genoeg lijkt me). Maar uiteindelijk gaat het wel gebeuren. Echt mij geld, zonder labels voor kleding, eten of school/kids/therapiespul

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel af en toe geef ik mezelf een dagje uit cadeau. Dan geef ik 100 euro uit. Dat is 2 maal per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel af en toe geef ik mezelf een dagje uit cadeau. Dan geef ik 100 euro uit. Dat is 2 maal per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heftig hoor, zo'n ervaring! En met name het (gevoel van een) gebrek aan eigenwaarde dat je beschrijft tijdens jouw jeugd ervaren te hebben.

    Het is belangrijk om dingen voor je zelf te doen: een leuke activiteit (uit eten, dagje weg) of iets kopen voor jezelf. Helemaal als de middelen er voor zijn om het te doen. Wij herkennen het wel hoor, geld uitgeven blijft lastig. Daarom geven wij onszelf elke maand zakgeld (wij pinnen per persoon een klein bedrag).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Zuinigaan,
    Wat vervelend dat je zo'n gevoel aan je jeugd hebt overgehouden en dat het in zulk soort gevallen als je fietsongeluk weer zo duidelijk blijkt.
    Je bent juist heel veel waard!!

    Geniet van je uitgaven voor jezelf, je mag er zijn!!
    Al was het alleen al (heel egoïstisch van mij) omdat ik zo geniet van je blog..hihi

    Groetjes
    C@th

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heftig verhaal, ik vind het fijn om te lezen dat je de laatste tijd jezelf veel dingen gunt, dat mag best!
    Ik heb ook moeite met geld uitgeven voor mijzelf, want we kunnen het ook gebruiken voor de kinderen, sparen, het huis etc. etc. Gelukkig gaat het steeds beter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat naar dat gebeurtenissen uit je jeugd zó'n grote invloed blijven houden, hè! Fijn dat je jezelf nu wél toestaat te genieten van leuke dingen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sterk van je dat je het jezelf nu gunt om leuke dingen te kopen voor jezelf. Geniet ervan!
    Gelukkig ligt die nare tijd achter je nu.

    Ik heb wel geen zakgeld, maar gun me af en toe een mooi boek, of iets anders leuks. Goed idee om iets voor jezelf te reserveren.
    groetjes, Marlie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het leuk om te lezen dat je naast zuinigaan doen ook geld aan jezelf kan besteden. Die mokken vind ik schitterend.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn dat je jezelf nu wel als waardevol ziet!
    Mijn laatste zakgeld kreeg ik in de maand na mijn eind-examen (1966) Volgens mij kreeg ik toen 15 gulden per maand. Daarna ben ik gaan werken en behalve een bedrag aan kostgeld ( 15 gulden per week) waren alle verdiensten voor mezelf. Ik heb altijd een goed overzicht gehad op mijn inkomsten en uitgaven, in goede en in slechte tijden dus heb nooit potjes gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik mijzelf geen "zakgeld" geef, dan geef ik niets voor mijzelf uit. Het is verrassend om te merken dat ik nu ik een "leuke dingen pot" heb, wel geld uitgeef aan dingen voor mijzelf. Blijkbaar sta ik het mezelf dan pas echt toe.
      In feite is het een heel gekunstelde actie, geld voor mezelf apart zetten, want al mijn geld is alleen voor mij en normaal gesproken heb ik nooit potjes, ook niet toen ik in de bijstand zat.

      Verwijderen
  16. Na het betalen van mijn vaste lasten en mijn spaargeld, wil ik iedere maand 350 euro hebben voor "mezelf". Daar moet ik van betalen: benzine, eventuele kadootjes, zomaar een plantje, leuke boeken, kleding voor mezelf en de kids, overblijfkosten voor de kids, pennetje hier, schriftje daar enz enz. Dit bedrag heb ik niet altijd nodig, soms blijft er 100 van over, soms 3 euro. Ik mag het uitgeven, maar betrap me erop dat ik er ook graag nog van wil sparen terwijl dit dus helemaal niet hoeft.....komt mss wel als ik mijn opnieuw gestelde spaardoel heb bereikt.... ;-)

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik herken je ervaring in het water. Die had ik ook.
    Al had ik er wel het gevoel bij dat het niet klopte dat het me niets kon schelen of ik eruit kwam. Dat een normaal (of goed) leven zo is, dat het je wel kan schelen of je uit het water komt.
    Ik heb nu een relatie met een man die heel streng is - als het gaat over of ik me goed voel. En boos wordt als ik mezelf tekort doe, en dan kopjes thee brengt, me naar bed knuffelt, of zoiets.
    Ik heb nooit geweten dat zulke mensen bestaan, en ben nog steeds af en toe verbaasd over wat hij vindt dat goed voor me is. En ik ben nu al een aantal jaar gelukkig met m. Maf he?
    Leuke dingen doen lukt me wel, maar alleen als ik "genoeg zinvolle" zaken heb gedaan. Anders vind ik dat ik niets verdiend heb. Lastig. Zou graag weten hoe je ontdekt waar je van geniet, want daar kan ik nog van alles in leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een ontzettend goed idee. Ik doe het niet, maar ik vind het wel een goed plan, ik heb een tweede baan, misschien moet ik een gedeelte van dat geld gebruiken voor fun. - M

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat droevig om te lezen dat je jezelf niet de moeite waard vindt, maar fijn om te lezen dat je een manier hebt gevonden om toch geld te spenderen juist omdat je de moeite waard bent
    Iedere ochtend open ik als eerste je blog en lees deze met veel plezier. Ik vind je een bijzonder mens.
    Groetjes Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels gaat het een stuk beter hoor, ik heb geleerd dat ik zeker de moeite waard ben en dat ik er ook mag zijn. Dat voorval met die boot die omsloeg is bijna 35 jaar geleden, maar in mijn jeugd heb ik nooit geleerd dat ik de moeite waard was. Dat werkt na, ook nu

      Verwijderen
  20. Goed dat je nu jezelf leuke dingen kunt gunnen! Je bent zo.n leuke vrouw en vast voor je dochters een hele lieve moeder. Knap dat j8j het zo anders hebt kunnen doen! Gun je alle goeds! Je bent het waard!! Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.