dinsdag 16 februari 2016

Opletten bij de supermarktkassa

Soms is het nodig om bij de kassa goed op te letten. Gisteren deed ik boodschappen bij de AH.
Op de kassa stond het eindbedrag €12,17. Het kassameisje zei: dat is €12,20. Ik antwoordde dat ze op een verkeerde manier afrondde, en dat het 12,15 euro moest zijn. Waarschijnlijk was ze beduusd van mijn opmerking, want vervolgens ging alles helemaal fout.
Ik betaalde met €22,20. Ze gaf een stuiver terug en wilde met de boodschappen van de volgende klant beginnen. Ik zei: ik wil nog graag 10 euro terug, ik heb een briefje van 20 gegeven en niet een tientje!
Ze overhandigt mij nu het 10 euro biljet en denkt dat de transactie nu is afgerond. Alleen ik had ook nog 11 koopzegels gekocht en die had ik nog niet ontvangen! Dus ik ga nog even door en vraag om de 11 koopzegels.
Het kind zag inmiddels erg boos en dacht waarschijnlijk: jeetje wat een zeur, eerst zeurt ze over een paar centen, dan over een tientje en dan óók nog over 11 van die rotzegeltjes!
Helaas zat een excuus van haar kant er niet in. Ik heb nog even overwogen te klagen bij de servicebalie, maar bedacht toen hoe stellig mijn jongste dochter ruim 10 jaar geleden besloot niet als 15 jarige bij de AH te gaan werken. Ze vond het werken daar vanwege de zeer lage lonen kinderarbeid en uitbuiting van kinderen. Daar liet jongste zich niet voor gebruiken!
Ik heb alleen de bon gecontroleerd en de hoeveelheid koopzegeltjes, laadde mijn boodschappen in mijn fietstassen en fietste naar huis.

48 opmerkingen:

  1. Gelukkig lette je goed op! Had je bijna 11,15 te veel betaald!
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Zuinigaan, is dit niet HET probleem bij alle winkels. Het winkelpersoneel is te jong. (niet dom) maar gewoon te jong. Hebben geen opleiding gehad hoe om te gaan met klanten, want ja, ze hebben toch een HBO - opleiding? nou en....dit is dus , naast het leegroven door een investeringsmaatschappij, ook het probleem bij V&D geweest. allemaal jonge "tijdelijke" hulpen in de winkel. Hebben geen enkel belang erbij dat het goed of fout gaat met het bedrijf. komen alleen maar voor het zakcentje. Misschien zie ik het ouderwets, maar in de winkels waar wel vriendelijk, kundig personeel werkt zijn over het algemeen de wat oudere werknemers met gevoel voor de klant en het bedrijf. Vroeger was verkopen een vak , nu is het bijzaak. Dit meisje snapt niet dat ze AH is!!! Dus AH uw imago wordt bepaald door uw personeel, en niet door flitsende reclame. Met vriendelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Huh? De keren dat ik bij V&D iets afgerekend heb werd ik juist altijd geholpen door mensen waarvan ik dacht: "het pensioen komt in zicht"........

      Verwijderen
    2. Ik heb begrepen dat V&D o.a. door de hoge loonkosten van het vele oudere personeel ten onder is gegaan.
      De V&D hier in Assen heeft veel oudere personeelsleden die nou niet echt klantvriendelijk zijn (op een tweetal na). De jonge meisjes die zaterdags achter de kassa staan weten in ieder geval wel hoe je met klanten om moet gaan en hebben duidelijk meer plezier in hun werk.

      Verwijderen
  3. Het is ook wel de ene of de andere super. Bij de plus in de buurt gaat het vaak fout, foute prijzen in de computer, aanbiedingen die niet scannen etc. Onvriendelijk personeel (en nee geen 15 jarige meisjes, maar overgang dames). Bij de jumbo heb ik al die jaren nog geen een keer een foute bon of foute prijs op de bon gehad. Personeel is vriendelijk en deels ook jong en kassa spuugt wisselgeld uit. (ivm overvallen van de winkel).
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilse,

      Ik val even over het woordje overgang dames. Wat bedoel je daarmee? Ik lees eruit dat je een vooroordeel hebt over vrouwen in de overgang.

      Ik weet niet hoe oud je bent, maar bereid je er alvast maar op voor dat de aanloop naar de overgang in de meeste gevallen al rond de 40 begint. Dat zou betekenen dat alle vrouwen van boven de 40 in jouw optiek overgang dames (dus onvriendelijk?) zouden zijn.

      Ik moet eerlijk zeggen dat bij de supermarkt waar ik het plezierigst wordt geholpen de gemiddelde leeftijd van de cassieres en 1 cassier rond de 50 ligt. Dat is toevallig een Appie die wel hart heeft voor zijn personeel en voor de klanten (geen foutjes op de kassabon).

      N.

      Verwijderen
    2. N, Ilse geeft op een uiterst effectieve manier aan welk type personeel ze bedoelt. Ik begreep het in ieder geval gelijk :)

      Verwijderen
    3. ilse , je hebt groot gelijk !
      zijn vaak niet de lolligste verkoopsters , die "overgangsdames ...ha , moet er om lachen, hoe kom je erop :}

      Verwijderen
  4. Het blijft altijd opletten, maar bij AH is het vaak prijs qua foute kassabon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarschijnlijk werd ze zenuwachtig van het feit dat ze op een foutje werd gewezen, kan ik me ook wel voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij alle winkels is het opletten!
    Voor je het weet heb je teveel betaald ik vraag daarom altijd het bonnetje.
    En veel kassières hebben moeite met het terug geven en terug rekenen van contant geld.
    Veel geven een hoopje geld in je handen maar ik tel het altijd na, bij de kassa.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook vaak dat het bij de Albert Heijn fout gaat, dat aanbiedingen niet in de kassa staan en dat het personeel hier niet zo vriendelijk is. Daardoor ga ik er toch minder heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hier bij de plus ook een stel sjagerijnige övergangdames "ha ha ,!
    bij een moet je er altijd erg in houden , als je extra pint ! ze houdt zich dan dom , en zegt : o, ja ... vergeten .....ja ja
    doe daarom alleen al liever boodschappen bij h.oogvliet !
    nog goedkoper als appie en de plus ook ...maar soms heb je weleens iets nodig wat alleen bij die ene winkel te krijgen is .... of te krijgen .. te kopen is !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Een stel sjagerijnige overgangdames ha ha' waarbij je je ook nog erg moet inhouden... Ongelofelijk, wat een arrogantie, Anoniem !

      Verwijderen
    2. lezen marion...niet erg in moet houden ... maar er erg in moet houden , dat ze je het extra gepinde geld geeft ...
      heel wat anders , als wat U suggereerd .....

      Verwijderen
    3. Er erg in houden...ken die uitdrukking niet. Je moet opletten?

      Verwijderen
    4. Mijn Plus is super, iedereen allemaal erg vriendelijk, ook die wat dan overgangsdames genoemd worden, een discrimenirende opmerking want het geeft een niet kloppend vooroordeel weer. Zo zou ik ook nog wel een groepen kunnen noemen. Ik ben het wel met de reacties eens dat de ene winkel niet de andere is. Ik heb zelf in de handel gezeten en klanten kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen maar ik heb altijd geprobeerd om correct te blijven maar soms ...

      Verwijderen
  9. Hier twee zonen die werken bij de supermarkt. Zij vinden het helemaal geen uitbuiting krijgen gewoon hun minimumloon voor hun leeftijd wat je overal krijgt. Ze hebben een leuke groep waar ze mee werken ze zitten wel niet achter de kassa, maar zitten in een ander team. Krijgen hun maaltijdvegoeding, groot kerstpakket en een leuk personeelsfeest. Voor hun is het salaris dat ze krijgen zelfverdiend en dus een goede leerschool. Voor niets gaat de zon op. Ze werken niet de de A. H. of bij de J.umbo want daar horen ze inderdaad slechte verhalen over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, mijn dochter werkt ook in de supermarkt(als bijbaantje) en krijgt echt wel opleiding en service staat hoog aangeschreven, ze idd niet bij AH, rare verhalen daarover van anderen die daar wel werken.

      Verwijderen
    2. Inderdaad eerst een opleiding volgen ook de vakkenvuller (algemeen, veiligheid enz.) en klantvriendelijkheid word er ingepeperd. Blijf vriendelijk ook al word er voor de zesde keer iets aan je gevraagd waardoor je je werk weer moet onderbreken. Dat kan dus inhouden dat de kar waarmee je de koeling aan het bijvullen bent te lang buiten staat. Eerst weer terugbrengen en laten afkoelen voordat je weer kunt bijvullen. Allemaal zaken die ik niet wist voordat ze er begonnen te werken.

      Verwijderen
  10. Misschien is niet al het kassapersoneel altijd enorm vriendelijk. En er worden ook foutjes gemaakt. Maar weten jullie wel dat er ook vervelende klanten zijn ? Die het personeel met dedain behandelen en hun triomf bijna niet kunnen onderdrukken als ze een kassamedewerker op een fout betrappen ? Bah, wat een vervelende reacties hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tip : geen bloggen meer lezen dan ...!

      Verwijderen
    2. Geen reacties meer lezen bedoel je ..

      Verwijderen
    3. ha ha , ben jij even gevat !
      maar als je een blog leest , zie je al snel de reacties ook ,
      je bent vast een medewerker van a.h , o.i.d :}

      Verwijderen
  11. Bij de online supermarkt Picnic zijn de bezorgers het gezicht van het bedrijf. En daar wordt duidelijk in geïnvesteerd. Een bedrijf met veelal jonge mensen waar service met hele grote hoofdletters wordt geschreven. Iets waar menig supermarkt nog wat van kan leren! :-) Wij willen nooit meer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel typerend. Bij meerdere fouten achter elkaar krijg je makkelijk een clash. De klant wordt bozer, maar het winkelpersoneel ook. Ik vind dat het goed hebt ingeschat om dat meisje maar beter met rust te laten. Dezelfde situatie doet zich ook voor als je een callcenter moet bellen. Overigens controleer de kassabonnen van AH altijd, want ik heb gemerkt dat die het minst kloppen van alle supermarkten hier. Ik probeer een discussie met de kassamedewerker te voorkomen en het via de servicebalie af te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat heb ik ook wel meegemaakt, dat het ene na het andere fout ging bij de kassa. Ik zeg dan tegen degene achter de kassa dat ie maar even rustig aan moet doen. Gewoon vriendelijk, iedereen kan in de stress schieten.
    Ik controleer altijd mijn kassabon. Er zijn niet vaak fouten. Wel dezelfde soort fouten in een winkel. Bij de l.idl dat er aanbiedingen niet in de kassa staan. Bij a.h. worden niet altijd de 35% kortingsstickers gezien. Ik koop zegels en ook dat is opletten dat ik ze daadwerkelijk krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kom regelmatig bij verschillende supermarkten in andere plaatsen en moet zeggen dat het personeel in het algemeen erg vriendelijk is, zowel de ouderen als de jongeren. Het gedrag van sommige klanten doet regelmatig mijn tenen krommen.
    Tuurlijk gaat er wel eens iets mis maar als je zelf oplet en je bon controleert komt het altijd weer goed! En inderdaad, A H betaalt gewoon het minimumjeugdloon, zoals (bijna) alle supermarkten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sorry, hoor, maar ga je nu echt lopen zeuren over 5 cent? En dan ook nog denken aan een klacht indienen over zo'n meisje? Stoer, hoor!
    60 plus toch? Oud en shagerijnig is inderdaad een goed synoniem!
    Nou ja, gelukkig heb je je 5 cent! Ben echt rete blij voor je, anders had je vast geen oog dicht gedaan vannacht!
    Goed hoor, je hebt dat meisje geweldig op haar nummer gezet! Applaus voor jou! Tis toch 5 cent!
    Van harte gefeliciteerd met je 5 cent! Die 5 centen heb je maar weer lekker in de pocket!
    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elizabeth, wat een nare en respectloze reactie! Jij hebt jouw mening, dat is prima. Maar moet je Zuinigaan daar nu op deze manier zo 'terecht wijzen'? Dat kan ook anders...

      Verwijderen
    2. Tjonge, wat zwaar overdreven. Zuinigaan heeft dat meisje helemaal niet op haar nummer gezet, maar gewoon rustig op haar stuk gestaan en daardoor gekregen wat ze gewoon "vanzelf" had moeten krijgen.
      Dat dit misschien niet leuk is voor een jongere, is dan jammer. Maar je leert in het leven het meest van niet leuke situaties.

      Verwijderen
    3. @Elisabeth: Ik zeurde niet over 5 cent. Ik zei alleen dat ze op een foute manier de prijs afrondde. Zodra ze het gegeven bedrag invoert, geeft de kassa vanzelf aan welk bedrag ze terug moet geven. Ze voerde €12,20 in, in plaats van de gegeven €22,20, daardoor gaf ze in eerste instantie maar 5 cent terug. Ook de 11 koopzegels vergat ze.
      We hebben het dus over niet over €0,05, maar over €11,15.
      Misschien is die €11,15 peanuts voor jou, maar ik ben een oud en chagrijnig wijf en vind het bedrag hoog genoeg om even over te zeuren. En het meisje op haar nummer zetten? Ik ben niet naar de klantenservice gegaan, heb haar niet bij de kassa uitgescholden. Ik was niet boos, maar wilde wel mijn wisselgeld en de koopzegels die ik had gekocht. Dat heeft niets met leeftijd te maken, dat had ik ook gewild als ik 40 jaar jonger was.

      Verwijderen
    4. @Elizabeth, lezen is kennelijk niet je sterkste punt. Als je dit stukkie goed gelezen had, dan had je kunnen lezen dat het niet over 5 cent ging, maar dat is je blijkbaar ontgaan.

      Heel lief dat je sorry zegt en rete blij bent voor Zuinigaan. Nu slaapt ze door jouw reactie vast als een roosje!

      Verwijderen
  16. Ze zeurt niet.....ze wijst de jongedame er alleen maar op dat ze de verkeerd kant afrond. En dat is alleen maar een stuk bewustmaking. Als je dan vervolgens nog te weinig geld terugkrijgt en je zegels niet.....vind ik een excuus op wel op zijn plaats. Zijn maar een paar woorden: excuses mevrouw. In mijn werk, waarmee ik dagelijks klanten te woord sta, is mij geleerd dat de klant koning is. Dat je ten alle tijden beleefd moet blijven. Immers, de klant is je brood en daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Het (meeste)'jongere' personeel moet wat dat betreft nog veel leren. Dus ik vind uw 'uitval' nogal onterecht. Het gaat niet om die 5 cent, het gaat om een stukje bewustwording. Dat meisje zal de volgende keer vast beter opletten bij het afrekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Woohoo catfight! haha
    Ik zet mn geld op het oude chagrijnige wijf ;)
    @Elisabeth; eerst even een rondje vliegen op je bezem, dan goed lezen, rekenmachine er bij en dan pas reageren.
    Zegt degene die zelf ook een hele subtiele eerste reactie plaatste hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mijnfilosofie:
    als je grondhouding is: Je moet oppassen in het leven want anders wordt je tekortgedaan, krijg je te weinig, je moet spaarzaam zijn, je moet kritisch zijn, Je moet je niet uit laten buiten.
    dan zal je dit in het leven op alle plaatsen gaan tegenkomen, oa in de supermarkt
    ik denk dat er een andere weg mogelijk is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is niets mis met een spaarzame, oplettende en kritische consument, die zich niet laat afzetten.
      Als je naïef en niet kritisch bent en je geld met bakken uitgeeft, dan ben je waarschijnlijk een loonslaaf die keihard moet werken voordat hij/zij eindelijk met pensioen kan.

      Ik zou zeggen: start een blog over jouw andere weg! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal te melden hebt. Hoor ik van je wanneer je begonnen bent?

      Verwijderen
    2. Je bent zelf toch ook een loonslaaf die zich over de kleinste futiliteiten druk maakt

      Verwijderen
    3. Sorry, ik noem €11,15 geen futiliteit. Mijn boodschappen kostten €11,07. Ik constateerde alleen, tamelijk automatisch, toen ze de prijs fout afrondde, dat ze zich vergiste. Ik had er beter niets van kunnen zeggen. Dat realiseerde ik mij pas achteraf.

      Die grondhouding waar jij tegenaan trapt is overigens de basis van mijn weblog:

      Kom voor je rechten op
      Wees kritisch
      Wees alert en trap niet in verleidingen die je handen vol geld kosten.

      Verwijderen
    4. En ik meen het: die uitnodiging om een blog te gaan schrijven over een andere leefstijl, die andere weg! Hoe je fluitend door het leven gaat en er alleen daardoor alleen maar goede dingen op je weg komen, juist door jouw grondhouding.

      Verwijderen
  19. een blog bijhouden ,nee die rol past niet bij mij, anderen doen dit op dit vlak heel goed bv heel inspirerend vind ik Byron Katie ( bv de geluidsfragmenten op http://www.everypathis.org). Ik ontmoet mensen het liefst in persoon of via de telefoon. Die communicatie gaat helderder

    Verlang je nooit terug naar het kind van 4 jaar: die de concepten " je moet kritisch zijn, je moet voor je rechten opkomen, je moet niet in verleidingen trappen" nog helemaal niet had? Ik wel, Wat een vrijheid zou dat zijn

    ps ik heb de regel van 13:28 niet gepost dat is een andere anonieme

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oudste kind was met 4 jaar heel kritisch (en nog steeds trouwens). Ze kwam zeker voor haar rechten op en die verleidingen? Heb je rond eind november wel eens een vierjarige met een speelgoedgids van Blokker of Bart Smit gezien?
      Een vierjarige is zeker geen onbeschreven blad.

      Verwijderen
    2. uhm anoniem, hoeveel vierjarigen ken jij?
      Alleen dat van die verleidingen klopt, verder zijn vierjarige de meest kritische, mondige doelgroep die je maar kunt hebben. Die zien zéker geen dingen over het hoofd en geloof maar dat je het hoort.

      Verwijderen
  20. Nou , Zuinig Aan ... U hebt wel wat teweeg gebracht met dit blog .
    dat gebeurt niet elke dag , grijns !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Dat had ik nooit verwacht toen ik het blogje schreef.

      Verwijderen
  21. Groot gelijk dat je aangaf dat het niet klopte. Zou ik ook doen. Zeker voor dat bedrag. 11.05 + koopzegels is toch geen kleinigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel goed dat je op de bon en terug gave let Zuinig aan door zo iets kreeg ik laatst 20,- te weinig terug en daar kwam ik met me stomme kop pas in de auto achter!

    Maar ook weer alert ik let nu weer beter op de teruggave en kassabon ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.