Wat moet je bij de hand hebben als je met de aangifte aan de gang gaat?
Volgens de belastingdienst een heleboel:
Persoonlijke gegevens
- uw burgerservicenummer (BSN) en eventueel ook het BSN van uw partner en kinderen Check!
- uw IBAN (rekeningnummer) Check!
- uw DigiD Check!
Inkomsten
- alle jaaropgaven over 2015 Check voor salaris werkgever!
Maar niet voor bijverdiensten. Die waren bruto, dus moet ik op zoek naar de uitbetaalde bedragen. - En als u die niet hebt: salarisstroken
- ontvangen partneralimentatie nvt
Bankrekeningen
- jaaroverzicht 2015 van uw betaalrekening Check
- jaaroverzicht 2015 van uw spaarrekening Wel 10, waaronder een aantal 'slapende', ik vertrouw op het voor-invullen, maar controleren doe ik het wel.
Wonen
- de WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2014
Deze waarde staat op de WOZ-beschikking die u vorig jaar van de gemeente hebt gehad.
Waar heb ik die ook al weer? - jaaropgaaf van uw hypotheek Check
Aftrekposten
U hebt betalingsbewijzen nodig. Denk dan aan:- giften niet in voldoende mate van toepassing
- zorgkosten nvt, de zorgkosten die ik maakte zijn niet aftrekbaar
- betaalde partneralimentatie nvt
- betaalde studiekosten nvt, want voor zover er sprake was van studie, heeft de werkgever dit betaald
Overig
- overzicht van ontvangen studiefinanciering nvt
- gegevens van leningen en andere schulden nvt
- overzicht van betaalde lijfrentepremies nvt
- overzicht van betaalde Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) nvt
Alleen als u deze hebt gehad:
- voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2015
Volgens mij heb ik die ontvangen. Waar heb ik die ook al weer? - voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over 2015 nvt
Overigens ben ik verbaasd over het feit hoeveel mensen de aangifte door anderen laten doen.
Op Nu.nl vind je ook heel veel tips over het invullen van de aangifte (klik)
Op 1 maart heb ik wel 5 keren proberen in te loggen. Ik wilde eens even poolshoogte nemen, maar ik kreeg iedere keer de melding dat een technische fout was opgetreden. Waarschijnlijk bedoelden ze dat site overbelast was. En natuurlijk is dat technisch fout, als je wilt dat iedereen de aangifte digitaal doet, dan zorg je ervoor dat iedereen dat ook vanaf 1 maart kan doen. Maar dat zal wel weer te duur zijn. Die ICT moet ook van onze belastingcentjes betaald worden.
Op 2 maart was het nog erger, heel veel meldingen: 'Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.' Ik heb het 3 keer geprobeerd en toen was ik er klaar mee. Dan maar niet!
Eigenlijk heb ik er dit jaar ook helemaal geen zin in! Ik heb nogal wat bijverdiend en verwacht ongeveer 1000 euro te moeten betalen. Ik ben wel benieuwd hoeveel ik moet betalen over mijn bijverdiensten, maar in het gedoe met het formulier heb ik geen enkele zin.
Natuurlijk doe ik het wel en ook op tijd, maar nu nog even niet. Tot 1 mei mag ik de aangifte versturen zonder dat ik om uitstel vraag. Dat uitstel is nu ook weer niet nodig, alle gegevens zijn aanwezig, ik wacht nog even, misschien komt die zin vanzelf wel aanwaaien.
Dat 'waar heb ik dat ook al weer'. Zodra de gegevens binnen zijn even een foto maken en doorsturen naar je mail. Vanuit je mail de gegevens in een mapje belasting jaarXX zetten. Nooit meer zoeken.
BeantwoordenVerwijderenGoede tip zeg
VerwijderenOh, op 1 maart lukte het mij wél om in te loggen maar ik was ook vroeg moet ik zeggen. Rond half zeven in de morgen al.
BeantwoordenVerwijderenSucces met het invullen!
Wij wachten ook nog even, nu kom je er toch nauwelijks doorheen. Daarnaast heb je inderdaad nog wel even, en eerder aangiften doen betekent niet dat je eerder geld krijgt (als je iets terug krijgt) dus even geduld hebben dan wordt het vanzelf rustiger!
BeantwoordenVerwijderenDank je voor je handige overzicht! Ik vind het ook altijd spannend om te doen :) ook ik wacht even.
BeantwoordenVerwijderenHet meeste wijst zich vanzelf wel.
BeantwoordenVerwijderenZelfs het jaar dat ik en een huis kocht en verkocht en uit verschillende bronnen inkomsten had was het niet echt moeilijk als je alle gegevens al verzamelt.
Dit jaar moet ik ook voor mijn ouders invullen en dat is weer een andere materie waarin ik me zal moeten verdiepen. En omdat vader vorig jaar is overleden moet dat op papier! Vraag me niet waarom maar dat schijn zo te horen en dit jaar moeder overleden dus ik ben er ook voolgend jaar nog mee bezig.
Dat moet omdat er w.s. in het geval van jouw ouders ook sprake is van fiscaal partnerschap. Als dan een van de partners overlijdt, moet het per papieren aangifte. Is de overledene alleenstaand, dan kan het wel digitaal. Ik had er vorig jaar ook mee te maken toen mijn man overleed. Helaas worden die papieren formulieren bij de Belastingdienst ingescand en vervolgens geautomatiseerd verwerkt, en daarbij ging ook nog wel een en ander mis. Dus ik wacht nu op de definitieve aanslag en ga dan bezwaar maken
VerwijderenDank je voor dit antwoord, nu weet ik tenminste waarom dat moet. Dit jaar zou ik dan wel digitaal kunnen doen voor mijn moeder. We zien wel en komen er altijd wel uit. Het is alleen zo confronterend om dat te moeten doen.
VerwijderenDat herken ik heel goed! Het is best zwaar om de aangifte voor een overleden ouder te doen. Ik deed dat 3,5 jaar geleden toen mijn moeder overleden was. Overigens was mijn moeder alleenstaand, mijn vader was in 1993 overleden. Ik vulde het formulier voor mijn moeder altijd digitaal in, maar over 2012 moest dit op een papieren formulier.
VerwijderenHet was een heel ander formulier dan het normale aangifteformulier, misschien had het daar ook mee te maken dat het niet digitaal kon.
VerwijderenHier staat info mbt aangifte overledene: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte_2015/content/aangifte_doen_voor_een_overledene
VerwijderenIk heb in de ochtend alles gewoon kunnen regelen. Kon zo inloggen. Dat vooraf ingevulde principe is wel handig. Even de feiten nalopen en het is zo gebeurd.
BeantwoordenVerwijderenIk verbaas me er inderdaad ook over hoeveel mensen zonder ingewikkelde financiele situatie het niet zelf doen. Het is echt niet ingewikkeld; overal staat in geval van nood ook nog uitleg bij.
Helaas moet ik wel iets terugbetalen dit jaar, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door toeslagen waar ik meer recht op bleek te hebben.
Beste Zuinigaan, het invullen en controleren valt reuze mee hoor, zoals anoniem hierboven ook al zegt. Ik zou het maar gewoon even doen, dan ben je er tenminste vanaf en weet je ook waar je aan toe bent. Succes hoor!
BeantwoordenVerwijderenDat invoeren wel, maar het op Mijn Belastingdienst komen en constateren dat ik nog 1000 euro (waarschijnlijk dan hè?) moet betalen, dat valt nooit mee!
VerwijderenAls ik 1000 euro zou ontvangen dàn valt het reuze mee, maar dat is niet het geval.
Geregeld en het viel inderdaad mee, 11 euro om precies te zijn. Ik hoef maar 989 euro te betalen.
VerwijderenOooh, ja, dat is erg sneu!! Maar nu weet je in elk geval waar je aan toe bent en hoef je er niet meer van wakker te liggen, voor het invullen dan, bedoel ik! Sterkte!
VerwijderenIk was er op voorbereid en het geld stond op een aparte rekening. Ik had flink wat bijverdiend naast mijn gewone werk en daar moeten gewoon nog belasting en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over betaald worden.
VerwijderenAltijd weer leuk om te doen, vooral om het resultaat. Ik ben ook wel bang dat ik fouten maak maar ja dat zie ik dan wel weer. Overigens vind ik de hulpfunctie in de online aangifte waardeloos. Toen ik het programma nog moest downloaden was dat veel beter.
BeantwoordenVerwijderengroet Nomoskar
Zuinigaan,
BeantwoordenVerwijderenNee, leuker kunnen ze het echt niet maken als je terug moet betalen. Niet bepaald een beloning voor zoveel invulwerk.
N.
Heb hem ook al ingevuld...heb ook geen bijzonderheden verder...klikkerdeklik en klaar...krijg gelukkig nog wat terug...
BeantwoordenVerwijderenGr. Boukje
Ik heb op 1 maart ingelogd en na 2 keer was ik 'binnen'. Moest echter op 2 maart een wijziging doorvoeren ivm een fout bij de werkgever van manlief en op 3 maart weer terug corrigeren omdat het toch juist was. Grmbl. Maar steeds zonder problemen binnen.
BeantwoordenVerwijderenIk deed het gisteren om 20.45. Kon direct eerste keer in loggen en alles wat was ingevuld klopte. Geen bijzonderheden. Dus om 21.00 verzond ik hem ingevuld. Mascha.
BeantwoordenVerwijderenTrek je de de kosten die je maakt met mbt de bijverdiensten ( blog) Af van de de bruto bijverdiensten ? ( denk dan aan aanschaf laptop, internet, telefoon)
BeantwoordenVerwijderenDaar is een drempel voor van een paar duizend euro :)
Verwijderen