maandag 4 april 2016

Genoeg - het lentenummer

Genoeg is echt mijn lijfblad, het inspireert mij en daarom hier weer eens een enthousiast stukje!
Het is al weer lang geleden dat ik schreef over het tijdschrift Genoeg. Dat is al weer 1,5 jaar geleden, dat bericht vind je hier.
Voor diegenen die niet bekend zijn met het blad Genoeg: het is een tijdschrift voor iedereen die meer wil doen met minder. Ieder nummer bestaat uit 4 delen:
1. Gelukkig met genoeg - hierin inspirerende verhalen van mensen die weinig bezitten.
2. Genoeg voor iedereen - Hoofdzaak: eerlijk delen in de overvloed en voldoende overhouden voor de generatie na ons.
3. Geld genoeg - kritisch kiezen en vrolijk besparen
4. Praktisch genoeg - zelf maken, zelf repareren en heel veel tips.

Het leuke van Genoeg vind ik vooral dat je niet aangezet wordt tot consumeren, maar tot consuminderen en wat je koopt, dat doe je niet zo maar om te shoppen, maar omdat je het echt nodig hebt, omdat het je leven op een goede en vaak ook groene manier verrijkt.

Al weer een tijdje geleden viel het lentenummer bij mij in de bus. Het is iedere keer weer een leuk tijdschrift om te lezen!
Wat vind ik vooral leuk in het lentenummer?
- Het huishoudboekje van iemand die van €1.117 per maand leeft. Met name het vergelijken met mijn eigen uitgaven vind ik interessant.
- Gratis geld bestaat niet: hoe leer je kinderen op een leuke manier met geld om te gaan?  Een verhaal over het boek 'de geldfabriek'. Er is ook een website van!
- Boekbesprekingen
- Ervaringsverhalen, o.a. van iemand die zonder koelkast leeft.
- Hoe maak je een onverwoestbare tas van plastic wegwerptasjes?
- De rubriek over de datum - over de houdbaarheid van voedingsmiddelen.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb en wil geen abonnementen maar heb in het verleden wel eens van die paketten met oudere Genoegs gekocht op hun site. Sommige dingen die er in staan gaan me te ver maar over het algemeen vind ik het ook een erg leuk blad. Met name de rubrieken die jij ook noemt over het bestedingspatroon van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik nam vorig jaar een abonnement. En leen geheel in hun stijl het blad uit aan diverse mensen. We lezen het allemaal graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het ook een interessant blad maar het brengt me zo weinig nieuws. Het wiel wordt na verloop van tijd steeds opnieuw uitgevonden maar er mankeert niks aan mijn geheugen 😉 De 'human interest' artikelen zijn altijd plezierig om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga elke keer even bij de bibliotheek zitten om onder andere de Genoeg te lezen :-) Daarbij loop ik wel tegen hetzelfde aan als Janne: op een gegeven moment weet je het wel, aan tips. De human interest-dingen blijven erg leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Genoeg is wel een aardig tijdschrift om in de bieb te lezen, mmar ik wil geen abonnement. Het vertrekpunt van veel verhalen en tips is toch de randstad. Zoals de auto weg doen want je kunt overal komen met ov of deelauto. Dat werkt niet in minder bevolkte gebieden. Het is zo vervelend als je een halve dag moet wachten voordat je terug kunt reizen... Ik laat mijn zoon (11) ook geen 12 km fietsen in het donker omdat hij graag bij een koor zingt. Ook het veel genoemde haal eten rechtstreeks bij de boer gaat hier niet op, ik ben tenslotte geen koe en lust geen gras... Winkels zijn hier minstens 6 km vandaan dus doe ik de boodschappen met de auto. Moestuin heb ik geprobeerd maar vierkante meter bakken (4) levert veel te weinig op om van te eten met ons vieren. Het duurt maanden voordat je oogst hebt en dan is het misschien net genoeg voor 1 maaltijd. Het nut van grootte tuinderbedrijven en akkerbouw was mij al snel duidelijk. Ik eet heel veel groente per dag (salade ipv brood) en daar kun je niet tegenop tuinieren.
    Soms staan er wel leuke verhalen in, maar ook veel onpraktische dingen voor een gezin in klein dorp. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heerlijk blad om te lezen, ik had een jaar geen abonnement en dat beviel mij niet. Vind het inspirerend en zo leuk om over medestanders te lezen, vooral nu het 4x per jaar verschijnt word je niet overvoerd. Tips staan er niet zoveel meer in en inderdaad herhaalt het zich soms maar is dat erg? Nee, de reclamemakers doen niet anders. "de kracht van reclame is herhaling" Dat geldt met goede tips net zo. Wel ben ik oude nummers aan het doorlezen en geef ze daarna, soms noteer ik wel iets. Ben nu bij 2009. Per hoofdredacteur is de stijl en opzet anders. Met Heleen van der Sanden is het blad weer wat praktischer geworden. Hoe zie jij dat Zuinigaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben persoonlijk wel blij met een wat praktischer aanpak. Ik ga ook weer eens oude nummers doorlezen. Ook oude uitgaven blijven interessant!

      Verwijderen
    2. Ben het met je eens. Ik heb vanaf het eerste Vrekkenkrantnummer een abonnement. Weggeven doe ik ze niet. Uitlenen ook niet. Helaas neemt niet iedereen het nauw met de spullen van de ander.
      Ik vind het een heel inspirerend blad.
      Groet,
      Zelda

      Verwijderen
  7. Ik heb hem voor mijn verjaardag gevraagd, dus ik krijg hem dit weekend!! Kan niet wachten om hem te gaan lezen...heerlijk!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.