woensdag 18 mei 2016

Hoe gaat het nu met mijn beleggingen?

In september 2015 begon ik met beleggen. Héél bescheiden, gewoon om te proberen, heb ik €343,51 van mijn zakgeld in twee verschillende fondsen van de ASN gestopt en daar ook verder niet naar omgekeken.
Dat is vooral omdat ik begrepen heb, dat je geld de tijd moet geven om te groeien.
Vandaag heb ik voor het eerst gekeken wat het heeft opgeleverd in vergelijking met een spaarrekening met de hoogste rente. Op zo'n gewone spaarrekening krijg je tegenwoordig 1% rente per jaar. Dat zou betekenen, dat als ik vanaf september dit geld op een gewone spaarrekening met 1% rente had gezet, ik €2,29 rente had kunnen krijgen. Mijn beleggingen zijn gegroeid tot €350,92, dat is €7,41 "winst", ruim 3x zo veel als bij een spaarrekening met de hoogste rente!
Ik ben mij er terdege van bewust dat "in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst"
De zogenaamde kleine lettertjes. Het is goed mogelijk dat er ineens weer een financiële/bankencrisis komt overwaaien waardoor mijn winst oplost en ook mijn aandelen ineens veel minder waard blijken te zijn.
Dat is het risico dat ik neem.
Ik heb wel eerder risico's genomen zonder mij daar zelfs maar bewust van te zijn. In de levensverzekering die hoort bij de levenhypotheek blijk ik ook te beleggen. Bij de start, in maart 2007, werd mij over 20 jaar, de looptijd van de hypotheek, €50.000,- "beloofd". Dat blijkt nu met de meest optimistische schatting maximaal €33.850,- te zijn. 9 jaar geleden wist ik helemaal niet dat ik een beleggingsverzekering had. Dat werd toen ook niet zo genoemd, het heette een gemengde kapitaalverzekering.

Waarom beleggen bij de ASN*?
Omdat deze bank er in de eerlijke bankwijzer heel goed uit komt. Ga er voor de aardigheid eens kijken. Dan blijkt dat de ING aan wapenhandel doet, dat ING, Rabobank en ABN-AMRO slecht scoren op het gebied van klimaatverandering en dierenwelzijn.
*Ik heb geen aandelen of zo en dit is ook geen advertorial.

7 opmerkingen:

  1. ASN is toch de dochter van Abn-Amro, die op de wereld gezet is om "principiële" klanten binnen te houden cq binnen te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het is een dochter van de SNS. ASN schijnt wel zelfstandig te opereren, want toen SNS in de problemen kwam en staatssteun nodig had, was er niets aan de hand met ASN.

      Verwijderen
    2. De rest van mijn betoog blijft hetzelfde, SNS of ABN-Amro! Tot voor kort handelde ook bijna iedere RABO-vestiging "zelfstandig" (scheelde 1 1\2 % rente op hypotheek) maar het blijft RABO!

      Verwijderen
  2. Klopt, ASN is echt wel heel zelfstandig. Toen SNS de bankpost door Sandd liet bezorgen (en dochter ASN dus ook) heb ik ASN aangesproken op het feit dat we voor fair trade etc. zijn, maar hier in Nederland wel de postbezorgers voor een hongerloontje van hulpwerkgever Sandd laten werken.
    Ik kreeg een keurige reactie waarin werd gezegd dat ook intern hier al vragen over waren gesteld. Ze mochten ook een eigen beleid voeren in afwijking op SNS, gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van de winst kun je een lekkerbekje bij Schmidt zeevis kopen, hou je nog ruim 1 euro over :-))

    Gelukkig dat het fonds is gestegen voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winst is bepaald niet spectaculair te noemen, maar hoger dan de spaarrentes.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat je meer winst (of liever; minder verlies)kunt behalen als je je beleggingsverzekering stopzet en laat omzetten naar een lineaire of annuïteiten hypotheek. Dat hebben wij 2 jaar geleden gedaan toen we erachter kwamen dat deze verzekering ons maandelijks veel kostte en weinig opleverde. Inmiddels zijn we daar door versneld aflossen helemaal af. De moeite waard om eens uit te (laten) zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.