donderdag 7 juli 2016

Een kwart van de toekomstige gepensioneerden van morgen heeft te weinig pensioen

Het Nibud maakt zich zorgen over de mensen die in de toekomst met pensioen gaan.
Op NOS.nl wordt de situatie zorgwekkend genoemd: het Nibud verwacht dat onder de huidige 65-minners straks een kwart te weinig pensioen heeft.
Die zorgen hebben 2 belangrijke redenen:
- De kosten van levensonderhoud, zorgkosten en huisvesting worden steeds hoger, zeker voor ouderen.
- De pensioenen gaan omlaag of zijn lager dan verwacht.

Mensen bouwen minder pensioen op. Ook zijn er mensen die helemaal geen of nauwelijks pensioen opbouwen, omdat ze bijvoorbeeld zzp'er zijn of een flexibel dienstverband hebben.

Hoe moet het dan? Meer voorlichting om mensen beter voor te bereiden op hun pensioen.
Wil jij testen of jij goed voorbereid bent?
Klik hier, op de test van het Nibud.

Ikzelf ontvang, als ik over 2,5 jaar met pensioen ga, per maand netto 488 euro minder dan dat ik nu gemiddeld per maand ontvang.
Dat is nogal wat!
De oorzaak is dat ik dan 21 pensioen jaren heb, verder krijg ik uit het ABP pensioen geen 13e maand en geen vakantietoeslag.

Hoor ik dan bij die kwart die te weinig pensioen heeft opgebouwd?
Nee, ik vind van niet. Als ik met pensioen ga, dan is mijn hypotheek afgelost.
Ik heb nu een buffer van ongeveer 18.000 euro. Daar komt nog wel wat bij. Dus ik heb lage woonlasten en geld voor noodsituaties achter de hand.
Geen reden tot zorgen!

8 opmerkingen:

  1. Ik heb bij die artikelen altijd de vraag "wat vinden zij te weinig?". Dat je minder inkomen hebt dan je had of dat je er niet van kan leven. Het eerste vind ik een luxe probleem , het laatste is wel gevaarlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit bericht is omdat het NIBUD verwacht dat veel mensen (die hun kop in het zand steken nu), te weinig gaan hebben. Vooral mensen die nog woonlasten dan hebben (huurhuis of niet-afgeloste hypohteek), mensen zonder spaargeld en pensioen. Dus niet zuinigaan. De meeste consuminderaars verwacht ik niet in die zorgengroep aan te treffen; danwel dat de consuminderaars zich een stuk langer kunnen redden voor ze in de problemen komen. Dus de mensen die hier lezen, zullen vaak niet degenen zijn voor die dit bericht een waarschuwing is.
      Juist de groep die het moet horen, is moeilijk te bereiken met deze boodschap, laat staan in beweging te krijgen hiervoor. Of weten mensen succesverhalen?

      Verwijderen
  2. Ik wil me erin gaan verdiepen, want ik zou graag eerder met pensioen gaan dan met 67 jaar. Maar met déze zorgelijke geluiden weet ik het nog minder. Minder inkomen is niet zo erg, maar je moet wel kunnen blijven wonen, eten, je zorgkosten kunnen blijven betalen... mrs H te B

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel lekker dat je genoeg hebt, je bent duidelijk op tijd begonnen. Ik denk dat dat het probleem is bij veel mensen, dat ze te laat zich realiseren dat ze moeten gaan sparen voor hun pensioen. Goed dat je er even over schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen zijn struisvogels en steken hun kop in het zand tot het te laat is. Als je weet hoe je er na je pensioenering voorstaat kun je nu nog maatregelen nemen. Dus bijvoorbeeld minder uitgeven en meer sparen, zodat je straks ook genoeg hebt. Door veel mensen wordt dat afgedaan met: 'ja maar ik leef nu!'. Met andere woorden ik zie wel waar het schip strandt, en als het dan strandt, is Leiden in last. Niet mijn tactiek zul je begrijpen. Waarschijnlijk heb ik straks teveel gespaard maar ik leef nu ook fijn, sober in de ogen van sommigen maar dat ik een kwestie van perspectief. Met een afbetaald huis, spaargeld en een redelijk pensioen straks, maak ik me geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat er een grote groep mensen is die het nu ook niet breed hebben (die nu daardoor al alle dubbeltjes om moeten draaien) en die als ze met pensioen zijn helemaal weinig over houden.
      Deze mensen zijn niet in de gelegenheid om extra geld te sparen voor hun pensioen.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  5. Dat betekent dat 75% van de gepensioneerden genoeg heeft.
    Aangezien op deze blog vooral mensen zullen lezen die bewust(er) met geld omgaan zal de boodschap niet zozeer voor 'ons'bedoeld zijn. Hoewel het natuurlijk niet verkeerd is om af en toe stil te staan bij het pensioen en je wensen voor later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mariska, dat ben ik met je eens! Maar aan de andere kant, er komen ook mensen op onze blogs die nieuw zijn met de materie, op zoek zijn naar informatie. Juist voor die mensen is het goed om dit soort informatie te blijven herhalen.

      Zelf zien wij een afgelost huis als een goed pensioen. Zodra het is afgelost, blijft er voldoende over (bij leven, welzijn en werk) om flink te sparen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.