Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 28 augustus 2016

Bel me niet

Ik sta al jaren ingeschreven in het bel-me-niet register en toch word ik gebeld door bedrijven die mij iets willen verkopen, ook in de afgelopen week weer.
Mijn telefoon staat op de voicemail, na 4 x overgaan springt de telefoon automatisch op het antwoordapparaat. Ik kan dan nog wel het gesprek aannemen door op opnemen + # te drukken en dan onderbreek ik de voicemail tekst.
Vaak stond in de afgelopen week het antwoordapparaat te knipperen zonder dat er iets ingesproken was of ik was net te laat en was de verbinding al verbroken. Ik kan de telefoon niet tijdig opnemen als ik op de wc zit of in de keuken ben. Meestal lukt het me niet om binnen 4x overgaan de telefoon op te nemen en spreken mensen iets in of beginnen daarmee. Wie was toch die geheimzinnige beller die niets wilde inspreken?
Een familielid dat contact opnam?
Op vrijdagavond lukte het mij om tijdig de telefoon op te nemen. Ik had de antwoordapparaat-functie uitgeschakeld.
Het bleek iemand te zijn die namens het bedrijf Ziggo belde. Ik ben een oud-klant en dan mag er gebeld worden, ondanks bel-me-niet-register, dat is wettelijk zo geregeld. Ik ben een jaar geleden overgestapt naar een andere provider en klaarblijkelijk vinden ze zichzelf zo geweldig dat ik vast wel weer met hangende pootjes terug wilde. Nou nee, en als ik wil overstappen, dan kan ik dat prima zelf regelen, daar heb ik geen verkoper van het oude bedrijf voor nodig. Een fijne avond verder!!

Het meisje kon er ook niets aan doen, die probeert om er door callcenter werk wat geld bij te verdienen nu de studiefinanciering afgeschaft is, dus ik probeerde vriendelijk te blijven, maar eigenlijk werd ik er heel chagrijnig van.
Kunnen ze dat bel-me-niet register misschien uitbreiden naar bedrijven waar ik ooit klant was? Ik stap ieder jaar over naar een nieuwe energieleverancier en ik ben in mijn leven ook al wel 4x overgestapt naar een andere tv/internet/telefoon aanbieder. Ook heb ik nu mijn 3e zorgverzekeraar. Als die allemaal mogen bellen, dan vind ik dat niet fijn. Ik wil niet door verkopers gestoord worden, ik kan mijn zaakjes zelf wel regelen.

Ik ben blij dat ik zeer terughoudend ben met het geven van mijn mobiele nummer, daarop ben ik gelukkig nog nooit gebeld door verkopers.


23 opmerkingen:

  1. Ik vind al die verkopers en donateurwervers aan de deur nog veel vervelender.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. erg he? van de week stond ik iets te snijden in de keuken toen de bel ging, b.udget e.nergie. Ik had zonder dat ik me daar bewust van was mijn mes meegenomen, de verkoper deed snel een paar stappen achteruit;-]].

      Verwijderen
    2. Voor verkopers aan de deur heb ik een speciale sticker, je kunt hem hier gratis bestellen: http://kassa.vara.nl/nieuws/bestel-gratis-kassas-bel-niet-aan-sticker
      Dat gaat heel goed, ik word aan de deur nooit meer lastig gevallen.

      Verwijderen
    3. Werkt bij mij ook prima, ik zie ze omkeren. Groetjes An

      Verwijderen
    4. Bedankt. En dan zal ik erbij zetten dat donorwervers ook niet welkom zijn. Ik wil best wat geld in een collectebus stoppen, maar dat is eenmalig.
      Hier zijn het verder energiemaatschappijen en Hello Fresh die regelmatig aan de deur staan.

      Verwijderen
  2. Knap dat je vriendelijk blijft. Ik maak altijd snel duidelijk dat ik geen belangstelling heb en als ze dan aanhouden ben ik snel niet vriendelijk meer.
    Ik blijf het raar vinden dat je wel gebeld mag worden door bedrijven waar je ooit "binding" mee hebt gehad. We hebben bijvoorbeeld een bepaald abo niet voor niets opgezegd en ik wil dan niet meer benaderd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem af en toe een abonnement op een krant met een actie van vier weken voor € 4,-. Als ik een anoniem nummer op mijn telefoon zie, neem ik niet op. Dan is het vast die krant die mij een definitief abonnement wil verkopen. Een keer hebben ze zelfs ingesproken.

    Momenteel krijg ik trouwens zo rond november nog steeds post van een zorgverzekeraar waar ik al tien jaar weg ben!

    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geef tegenwoordig een vals nummer op, ik was er helemaal klaar mee, vooral van de krant bleven ze 2-3x per dag bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het soms wel leuk om mee te gaan in het gesprek om dan op het laatste moment alsnog af te haken, koekje van eigen deeg noem ik dat. Helaas heb ik alleen een mobiele telefoon dus die moet ik soms wel door geven. Als je trouwens aangeeft in het gesprek dat ze je nooit meer mogen benaderen zijn ze volgens mij verplicht je uit te schrijven trouwens! Als ik dat aan geef word ik namelijk nooit meer gebeld door de betreffende bedrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is bar vervelend om gebeld te worden door mansen die je iets willen verkopen en ondanks een duidelijk NEE, toch doorgaan met hun verkooppraatje maarre........bedenk dat die mensen dit niet voor hun plezier doen maar op legale wijze zelf voor 'n (karig) inkomen zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar, maar je kiest zelf je baantje......je kunt ook thuishulp worden bij bejaarden ;-)

      Verwijderen
    2. ...vertel dat maar aan mensen die als enige mogelijkheid het callcentrum hebben. Lees het blog "Dagboek van een gematigd optimist" maar eens!

      Verwijderen
    3. Eens, ik blijf vriendelijk, maar wel kort en duidelijk. Nu ik (deels) werkloos ben moet ik van UWV ook veel op callcenter banen reageren.

      @Wilma: alsof iedereen thuishulp bij bejaarden kan worden. En vooral wíl worden. Als er toch een doelgroep is die in veel gevallen niet gezellig is... dan zijn het bejaarden wel. Misschien nog erger dan de gebelde mensen :)

      Bij drammen hebben ze wel een probleem.

      Verwijderen
    4. Die thuishulp was natuurlijk maar een voorbeeldje hè...Ik bedoel dag bij dit beroep je eigen gedrag de reactie oproept. De callcentermedewerkers hebben dit beroep uitgekozen en zullen de reacties op hun pogingen mensen over te halen moeten accepteren. Vooropgesteld dat de reacties gewoon fatsoenlijk zijn. Maar....nee is nee.

      Verwijderen
    5. @Suzanne: die bejaardenhulp was natuurlijk maar een voorbeeld van me hè..(trouwens, wat een raar over één kam scheren van bejaarden hanteer je). Er zal best een groepje zijn dat niet anders kan dan voor een callcentrum werken, maar dat geldt niet voor allemaal. En ook de "moeters" dienen zich aan fatsoensregels te houden. "Nee dank u" is nee dank u"" , dus als ze doorgaan hebben ze aan mij de verkeerde. Helaas.

      Verwijderen
  7. Ik sta ook ingeschreven en ben er achter gekomen dat ze na 3 jaar weer gaan bellen!! Ik heb geïnformeerd hoe dat kan, bleek dus dat de bedrijven na 3 jaar weer onze gegevens kregen!! Dus heb me wederom ingeschreven, en daarna nog eens weer, en nu gaat het goed, wordt niet meer gebeld gelukkig. Maar vind het wel een vreemde gang van zaken...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig word ik nooit gebeld. Ik heb alleen een mobieltje. Ik geef nooit mijn telefoonnummer. Ik typ altijd 10 nullen in. Gaat altijd goed.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig word ik nooit gebeld. Ik heb alleen een mobieltje. Ik geef nooit mijn telefoonnummer. Ik typ altijd 10 nullen in. Gaat altijd goed.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kunt via recht van verzet ( rvv ) zorgen dat je niet meer gebeld wordt net als bij bel me niet. Je moet dan alleen het hele badje uitluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind dat veel reageerders hier met weinig respect over call center medewerkers spreken. Alsof ze iets doen wat niet mag ofzo. Lekker flauw om eerst het spelletje mee te spelen en dan af te haken. Het is geen spel. Het is hun werk. Ik ben altijd vriendelijk en duidelijk (nee. Geen interesse) en ik heb echt nog nooit mee gemaakt dat ze onvriendelijk waren of door duwen. Ook aan de deur niet. Nu woon ik gelukkig vrij landelijk dus aan de deur verkoop komt maar 2 keer per jaar ofzo voor. Ik houd ze liever niet onnodig lang aan de lijn omdat ze meestal per deal betaald krijgen en die deal bij mij niet gaan halen. Maar ik vind ze dus niet vervelend en zie dus geen reden waarom ik mijn telefoonnummer fout zou in vullen. Ik vind dat ergens ook niet eerlijk. Sta overigens wel ingeschreven bij het landelijk register. Het is niet dat ik sta te juichen om gebeld te worden maar ik behandel ze wel zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Netjes en met respect. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik behandel ze ook netjes en met respect. Pas nadat mijn "nee dank u" niet wordt geaccepteerd word ik minder vriendelijk (en ja, dat heb ik al verschillende keren meegemaakt). Ik geloof niet dat ik daarmee iemand onheus behandel. Ook zij dienen zich aan fatsoensregels te houden.

      Verwijderen
    2. Eens Mascha, ik hou het netjes, kort en duidelijk. Niet nodig ze aan t lijntje te houden en ook niet nodig om bot te zijn. Maar ze moeten zelf ook niet vervelend worden. Hello Fresh aan de deur bijvoorbeeld is niet weg te rammen. Dan wordt het al snel ongezellig.

      Verwijderen