maandag 8 augustus 2016

Een verre reis in de trein

Twee dagretouren 1e klas en 2 dagretouren 2e klas kocht ik om mijn vakantie te vieren. Het zouden stedenreisjes worden in mijn zomervakantie.
De eerste reis ging afgelopen vrijdag 1e klas naar Middelburg, in het voor mij verre Zeeland.
Het was inderdaad ver!
De reis ging via Zwolle, Utrecht, Rotterdam en Bergen op Zoom naar Middelburg. Het was fijn dat het mooi weer was. Een zonnig landschap is altijd zo veel mooier dan een druilerig uitzicht!
Overigens was de reis vrij saai, de landschappen waren niet echt boeiend. Zo nu en dan was ik heel blij met mijn e-reader. Ook was het fijn een 1e klas kaartje te hebben. Ik zat in een stiltecoupé, ook dat was heerlijk rustig. De trein was in de 2e klas overvol, met mensen staand op de balkons van de trein. In de 1e klas waren vrijwel alle zitplaatsen bezet, maar verder waren er geen mensen die zich noodgedwongen staande lieten vervoeren.
Na Rotterdam wordt het een stuk rustiger en na Bergen op Zoom veranderde de intercity in een boemeltreintje dat in vrijwel ieder plaatsje stopte.
Na ruim 5 uren (de bus in Groningen meegerekend), namelijk om 10 minuten voor 2, was ik dan eindelijk op mijn eindbestemming.

Toen wilde ik een OV fiets huren.
Ha, ha, dat viel nog niet mee. Het is namelijk zo, dat je alleen vanuit een soort zelfservice een fiets kunt halen. Het begon er al mee, dat ik niet wist hoe ik er moest komen. Het hek draaide niet. Het bleek dat ik bij een speciale automaat met behulp van mijn OV kaart een fietssleuteltje kon halen. Met het sleuteltje voor een scanner ging het hek open. Ook om de fiets er uit te halen moest ik het sleuteltje scannen en toen stond ik eindelijk met een fiets buiten.

Abdijtoren
Nogmaals abdijtoren

Stadhuis met rechts de kermis (waardoor ik niet recht voor het stadhuis een foto kon maken)

Jachthaven

Ik heb lekker op de fiets de stad bekeken en regelmatig op een bankje gezeten. Bij het dagretour à 25 euro was inbegrepen een kop koffie en een croissantje bij een bepaald restaurant. Niet alle steden hebben een vestiging, maar Middelburg wel.
Dus ben ik in het centrum naar dit restaurant gegaan en heb een lekker croissantje en een cappuccino genuttigd en omdat ik er toch was, heb ik gebruik gemaakt van de toilet en heb ik mijn waterfles weer helemaal gevuld.
Verdere versnaperingen heb ik niet gekocht, het was een zuinig dagje.
Wat had ik mee: 2 boterhammen met kaas, 2 mueslibollen en een flesje met een halve liter water. De hoeveelheid eten die ik mee had beviel goed. Ik heb om 10 uur 's avonds thuis nog een tomatensalade en 2 wilde perziken gegeten.

Ik had een dagretour gekocht tegen een gereduceerde prijs, zo'n kaartje koop je bij de Spoordeelwinkel (een absurd woord overigens, maar dit geheel terzijde). Als ik het kaartje vergelijk met een kaartje dat je koopt bij Blokker of bij Kruidvat, dan vind ik het feit dat ik een bestemming moet aangeven niet heel prettig. Ook moet je van tevoren een datum invoeren.
Het beperkt mijn vrijheid aanzienlijk.  Ik kon niet op deze vrijdag bedenken dat ik toch liever op zaterdag zou gaan. Als de gegevens ingevuld en geprint zijn, dan is dat niet meer mogelijk. Ook staat de bestemming al vast. Ik kan niet, terwijl ik in de trein zit, mijn plannen omgooien en besluiten dat ik eigenlijk veel liever ook nog even naar Vlissingen wil gaan of naar Schin op Geul en dan nog naar Maastricht. Dat kan wel met de goedkope kaartjes van Blokker of Kruidvat.
Voordeel is er zeker, want ik was vergeleken met de normale prijs een stuk voordeliger uit. Het scheelde €64,40 euro en ik kreeg ook nog eens een cappuccino en een croissant er bij!

Wat ga ik met de 3 andere kaartjes doen?

Ik ga met een 1e klas kaartje naar Schin op Geul en daarna op de terugweg naar Maastricht.
In Maastricht maak ik een boottocht op de Maas. Weet iemand nog een leuke buslijn in Maastricht, waarbij je heel veel van de stad ziet?

Ik ga met een 2e klas kaartje naar Arnhem. In feite niet een stedentripje, maar een bezoek aan mijn nicht, maar ik ben wel de hele dag in de provinciehoofdstad.

De reis daarna is nog niet ingevuld, misschien naar Zandvoort, met als tussen bestemming Amsterdam?

1. Wij hebben ook eens een bootttocht op de Maas gemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat dat Heel Erg Saai was......een soort bejaardentripje. Ik vond het geen herhaling waard.
    Verder is Maastricht geweldig. Ik weet niet of je gezondheid dat aankan, maar een stadswandeling (uitgezet) is zeer de moeite waard. Je komt langs prachtige vestingsmuren en straatjes die je anders niet zou zien.
    Hie vond je Middelburg?
    Veel plezier alvast!

2. P.s.
    Hie=hoe.
    En wat betreft de spoordeelwinkel: helemaal met je eens. Het is natuurlijk een voordeeltje maar de Blokker- en Kruidvatkaartjes geven veel meer vrijheid.

3. Ik probeer wel eens met de ogen van een toerist door Middelburg te lopen. En kan me voorstellen,dat je genoot.

1. Wij wonen zeer in de buurt en hebben een keer een "echte stadswandeling" (VVV) gedaan. Zo dichtbij maar toch zo verrassend :-)

Verwijderen
  4. In elke stad of grotere plaats waar ik kom maak ik een stadswandeling en vaak ook og een specifieke wandeling (hofjeswandeling, beroemde inwoners wandeling of zo iets en in Enschede laatst de Willem Wilminkwandeling) Jammer dat je niet zo goed lopen kunt: wandelend zie je zoveel meer dan op de fiets of in de bus!
    Veel plezier en nog 'n prettigevakantie!

5. Wij zijn een paar jaar geleden een dagje naar Maastricht geweest, van te voren hadden we op internet een stadswandeling uitgeprint en meegenomen. Hebben veel gezien en een leuke dag gehad. Een bezoek aan de diverse kerken is ook aan te raden, dat laatste hoeft geen uren te duren zodat je nog genoeg tijd overhoudt om de rest van de stad te bezichtigen. Ook de mooie boekwinkel in een oude kerk is de moeite waard om even binnen te lopen.

6. Als je richting zandvoort wil gaan, kun je beter een dagje Haarlem doen. Heel veel te bekijken en ontzettend leuke stad met gezellige winkeltjes. Hofjes musea, eettentjes etc.
    Zandvoort is enorm toeristisch en biedt alleen maar het strand.
    Mensen die daar wonen gaan zelf niet naar het strand alleen in de winter. Kan het weten want wonen zelf vlakbij het strand. groetjes Mar

7. De zonnetrein (http://www.zonnetreinmaastricht.com/) is een manier om op je gemakje de hoogtepunten uit de Maastrichtse binnenstad te bekijken, beter dan de stadsbussen, die de karakteristieke straatjes met kinderkopjes niet aandoen.
    Wat de boottochten in Maastricht betreft, geef ik Wilma gelijk. Er zijn andere steden waar een boottocht de moeite aanzienlijk meer waard is, zoals Amsterdam en Den Bosch.
    Heb je de boottocht al geboekt? Zo nee, aangezien je naar Schin op Geul gaat, is een tochtje met een ouderwetse stoomtrein door het Limburgse heuvelland wellicht een goed alternatief voor de boottocht op de Maas: http://www.zlsm.nl/.
    Hartelijke groeten uit Maastricht,
    Marianne

1. Ongeveer 8 jaar geleden ben ik met jongste dochter naar Maastricht geweest, we hebben toen een boottochtje op de Maas gemaakt. Het had inderdaad een hoog bejaardengehalte ;-) Ik heb de tocht nog niet geboekt en denk dat die zonnetrein een goed idee is en misschien is ook de stoomtrein door het heuvelland een prachtig plan.
      Als mens van het vlakke land van Groningen en Friesland valt er voor mij ongetwijfeld veel te zien!

Verwijderen
  8. Volgende keer een echte camera meenemen :)

9. Op de warmste dag van het jaar tot nu toe ben ik met mijn kleindochter van 10 naar Zandvoort geweest ( en een paar jaar geleden al eens alleen), ik vind het erg leuk. Je stapt dicht bij zee uit en er is een mooie boulevard met veel bankjes. Alleen als ik jou was, zou ik gaan na een of met een winderige dag, dan is er een mooie branding. Bij ons was het aflandige wind dus weinig branding en veel kwallen. Ook het oude centrum is leuk en daar is een zaak die de allerheerlijkste patat verkoopt.

10. Met de lijnbussen van Veolia is ook een mooie rondreis te maken. Ze vertrekken vlakbij het station. Met de lijnen 50 en 57 kun je een mooi gedeelte van het heuvelland zien zoals Noorbeek en Slenaken. Dan ga je bijv. met lijn 50 naar Gulpen en vandaar met lijn 57 weer naar Maastricht.

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.