woensdag 2 november 2016

Met pensioen!

Er zijn mensen die in hun werkzame leven heel hard werken en heel veel sparen en hypotheek aflossen, zodat ze, als ze zuinig leven, financieel onafhankelijk worden en veel eerder met pensioen kunnen, bijvoorbeeld met 50 of 55 jaar.
Dat is een manier waarop je kunt zorgen dat je niet tot 70 jarige leeftijd of langer moet gaan werken.
Er is ook een andere mogelijkheid en dat is iets dat ik zelf momenteel in praktijk breng: deels werken en deels veel vrije tijd.
Ik ben in feite al bijna 2 jaar met deeltijdpensioen. Ik werk 3 dagen per week en ben meer dan de helft van de week vrij.
Op mijn vrije dagen ga ik uitslapen en andere dingen doen waar ik op werkdagen niet of nauwelijks tijd voor heb.
Het heet niet pensioen en ik krijg ook geen uitkering uit een pensioenfonds, nee, het heet gewoon parttime werken met een ouderenregeling. Ik werkte eerst 28 uren (eigenlijk 32 uren min 4 uren seniorenverlof), verdeeld over 4 werkdagen. Sinds 31 december 2014 werk ik 24 uren, verdeeld over 3 werkdagen. Voor die 4 uren per week extra vrije tijd heb ik 5% van mijn loon ingeleverd en op papier en voor het pensioenfonds is mijn aanstelling nog steeds 0,8 fte. Ik bouw dus nog evenveel pensioen op in vergelijking met de periode dat ik 4 dagen per week werkte.
Door zuinig te leven en mijn hypotheek af te lossen, kan ik van mijn inkomen prima leven en ondertussen heb ik de vrijheid van een mooie parttime baan.

Misschien had ik, als mijn leven anders gelopen was, gekozen voor zuinig leven, veel verdienen en vroeg met pensioen, een soort plakbandpensioen zoals Gerhard Hormann het deed.
Alleen kwam ik pas op mijn 46e aan het werk, na jaren bijstand. Ik moest toen nog beginnen aan het opbouwen van vermogen, dat zoiets als vroeg met pensioen gaan mogelijk maakt en mijn eerste huis kopen met mijn eerste hypotheek. Te laat in mijn ogen om extreem vroeg met pensioen te gaan, maar de oplossing die ik nu gekozen heb, voldoet mij goed. Niet echt met pensioen, maar toch een beetje wel.
Een mooie tussenoplossing.

7 opmerkingen:

  1. Zeker een hele mooie oplossing. Zo is het vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie oplossing dat je met een omgekeerde werkweek ook rond komt en kan genieten van je vrijheid. Bovendien is het ook nog eens goed voor je sociale contacten als je slechts gedeeltelijk met pensioen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede manier om nu al te genieten en zo gezond mogelijk je pensioenleeftijd te halen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super oplossing. Ik werk nu nog 0.8 FTE maar hoop snel naar 0.6FTE te gaan, 4x6 uur. Nu werkt ik 5x6 - als dat nu zou kunnen met behoud van pensioen opbouw zou ik het zeker meteen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een prachtige oplossing en ik hoor van meer mensen die het ofwel doen, ofwel van plan zijn in de komende jaren. Omdat ze het niet trekken om tot hun pensioendatum door te werken, soms met meer dan 40 arbeidsjaren op de teller.

    Ons bedrijf heeft helaas geen ouderenregeling. Maar misschien dat die er later komt, wanneer de pensioengerechtigde leeftijd verder naar boven gaat. Nav de verhoging van de pensioenleeftijd verwacht ik ook weer een aangepast arbeidscontract, net als de vorige keer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede oplossing, zo is het prettig werken. Boeken en columns schrijven, zoals G.H. doet, is natuurlijk ook gewoon werken en dat kun je je hele leven blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moet je natuurlijk wel wat meer dan een minimumloon hebben en geen huurhuis Dan is 24 uur werken echt niet aan de orde.2 Partners, allebei minimumloon of net iets erboven,1x 36 uur per week en 1x24 uur is teveel voor huursubsidie , maar wel genoeg voor verhogingen scheefwonen
    Bedoel dit niet zuur , maar voor bijna-zestigers wordt het wel steeds vervelender, zonder voldoende tijd of lichamelijke kracht om daar nog echt veel aan bij te sturen
    groetjes, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.