Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 20 november 2016

Slimme meter levert nauwelijks besparingen op

Er werd verwacht dat de Slimme meter veel besparing zou opleveren, minstens 3,5%. Nu blijkt dat de besparingen blijven steken rond de 1%. Het tussen 2015 en 2020 installeren van slimme meters kost de Nederlandse overheid in totaal 3,3 miljard euro.

Het verbaast mij niets dat de besparing niet zo groot is. Ik heb nog geen slimme meter, maar ik zou met een slimme meter niets besparen. Ik noteer iedere week mijn verbruik, daar voegt die meter qua besparing niets meer aan toe. Als ik iedere 2 maanden met de slimme meter een kostenoverzicht krijg, dan ga ik niet denken: ho, zou ik niet wat meer kunnen besparen? Dat denken dat deed ik namelijk al. En al wel minstens 34 jaar lang, namelijk vanaf het moment dat ik iedere week mijn meterstanden noteer. Na een week met een hoog verbruik bedenk ik waar dat door komt en of het ook anders kan. Inmiddels valt er eigenlijk weinig meer te besparen. Misschien met mijn nieuwe CV ketel iets, maar dat komt niet door een andere meter.
Mensen die zich niet interesseren in hun energieverbruik zullen nu ook niet ineens denken: kom laat mij naar aanleiding van het verbruik eens wat gaan besparen.

In Nederland wordt de Slimme meter standaard geleverd zonder display in de woonkamer. Als je er een display bij wilt hebben, moet je dat zelf regelen, ongeveer 15 procent van de mensen doet dat. In Engeland is dat anders, dan krijg je er een display bij en kun je dagelijks kijken hoeveel je verbruikt.  Daar schijnen de besparingen, als effect van de Slimme meter groter te zijn.

Mijn conclusie: de hele Slimme meters in de huidige vorm zijn weggegooid geld. Behalve dan dat ze het energiebedrijf informatie opleveren over het verbruik van zijn klanten. Het bedrijf kan steeds de voorschotten aanpassen op het verbruik van de klant.
Het zou goed zijn om alsnog een display te leveren, zodat je als klant een goed overzicht hebt van je verbruik. Misschien dat dan de besparing van 3,5% alsnog gehaald kan worden.

Ik heb zelf nogal problemen met de privacygevoeligheid van de Slimme meter. Met de meter kan men op afstand zien of ik aanwezig ben of niet. Weinig/geen energieverbruik: niet thuis. Een piek in het stroom- en gasverbruik: weer thuis.
Die gegevens kan je mooi gebruiken om een woning leeg te roven of aan een veiligheidsdienst of politie de aanwezigheid door te geven en iemands gangen na te gaan. Al of niet terecht.

16 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of zo'n slimme meter nou handig zou zijn, ik sta onder bewindvoering en mijn bewindvoerder regelt alles, ik zou zelf wel elke week de meterstand kunnen noteren, maar dat vergeet ik gewoon.
    Maar het idee dat ze aan je verbruik kunnen zien of je thuis bent of niet, brrrr
    Gelukkig woon ik in een flat met fine buren die nog op elkaar letten en elkaar helpen als het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit soort dingen vind ik toch zo'n bemoeienis. Laat iedereen toch fijn zelf regelen wat hij / zij met de kachel wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar kortbij dat de slimme meter stroom verbruikt en de oude niet.. het is niet veel maar toch...
    Maar ik ben het eens met je pleidooi voor een scherm.
    Overigens kon ik bij mijn vorige leverancier instellen of de gegevens dagelijks, wekelijks of maandelijks opgeslagen werden. Dan kun je wel beter kijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was verbaasd over een scherm in de woonkamer. Sommigen hebben een scherm om te zien hoeveel de zonnepanelen opwekken en dan ook nog een scherm om te zien wat je "slimme" meter doet. Ik heb liever een mooi schilderij. Daar ben ik ook ruim in voorzien. Zelfs twee eigen gemaakte.

    Tikfout: 20120

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons zijn er 3 monteurs geweest om die slimme meter te plaatsen, het mocht wat kosten. De meter was te groot voor de meterkast. De monteur vertelde dat het hele project flink gesubsidieerd wordt door Europa. Dus er wordt niet op een paar centen gekeken. Ik kijk overigens ook niet naar mijn verbruik en ik heb aangevinkt op de site dat mijn gegevens niet moeten worden doorgestuurd.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb wel een slimme meter, maar er voor gekozen dat de gegevens niet uitgelezen worden. De reden dat ik hem wel heb laten plaatsen is dat als mijn oude meter kapot ging en ik er nu voor zou kiezen om de nieuwe meter niet te nemen, ik zelf voor de kosten van een meter moet betalen, nu was het gratis

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij laten ook onze gegevens alleen incidenteel aflezen. We leveren ook terug, dan was een slimme meter noodzaak.
    Het aflezen van de slimme meter is een crime. Gelukkig hebben we al eerder kunnen vaststellen wat pieken in het verbruik meebrengt. Tot mijn spijt vooral de oven. Ik ben dol op ovengerechten namelijk. die maak ik nu meestal n het weekend op dalverbruik, doordeweek dus geen ovengerechten, (zelfgemaakte) pizza en zelfgemaakte koekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het heeft meer met je instelling dan met de slimme meter te maken,of je probeert zuinig te zijn met energie. Zo'n afleesscherm kan iemand misschien stimuleren. Ik heb een "nieuwe"analoge gasmeter gekregen. Niets slim,dat ben ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben sinds vorig jaar een slimme meter. En dat heeft ons inderdaad weinig opgeleverd. Alleen wel minder gezeur met de energieleveranciers. Wij hadden nog zo'n oude gasmeter. Die was uit de jaren 30 nog... Inmiddels was het tandwieltje over de kop gegaan, maar dat begrepen ze nooit als ik mijn standen doorgaf. Zo vervelend! Ik moest elke keer een foto maken en meesturen. Dat is nu opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb begrepen dat ieder huishouden er een gaat krijgen.....ben er niet blij mee....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij willen geen slimme meter. Nergens voor nodig dat het energiebedrijf kan aflezen welke pieken en dalen in je verbruik zitten en op welke tijden. Ik heb nooit geloofd in de bespari gseffecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb de slimme meter geweigerd.Kreeg gewoon een nieuwe-oude.Werd in eerste instantie moeilijk over gedaan, maar dat laat me koud.
    Kan het zelf wel regelen met de besparingen en hoe vaak is een nieuwe meter nou nodig, omdat de oude niet goed is.Die kosten kan ik dan ook nog wel dragen.Privacy is ook wat waard, ook of zeker in deze tijd.
    groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wegens privacy (vooral met het oog op inbraak/misdaad) zou ik ook graag de meter straks weigeren, zoals Hannke hierboven heeft gedaan.

    Ouderen moeten verplicht eenzaam thuis blijven wonen en worden hierdoor nog kwetsbaarder voor allerhande tuig.

    Ben alleen weer bang dat je daar later weer allerhande andere gezeur over gaat krijgen, als je toch nog oude meters hebt. Bijvoorbeeld als je wil gaan verhuizen. En straks wordt het toch nog verplicht en moet je alles zelf betalen, kan wel eens een klap geld zijn dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De besparing zal alleen bij die mensen gaan gelden als ze door de slimme meter en display zien wat ze verbruiken en daar rekening mee houden. Daar zal de slag zitten, niet bij ons soort mensen die al bewust zijn. Zelf hebben we een Slimme meter en ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ze zouden ook maandelijks de standen uit kunnen lezen en dan kunnen factureren op basis v het verbruik en verrekenen met het voorschot.... zoals vodafone / kpn / simpel al jaren doen

    BeantwoordenVerwijderen