Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 15 februari 2017

De grove winsten op de OV chipkaart

Al eerder schreef ik dat ik het heel vreemd vond dat een verlenging van mijn OV-chipkaart €7,50 moest kosten.
Nu blijkt dat het bedrijf Translink, dat deze kaarten maakt, in 5 jaar 55 miljoen euro winst heeft gemaakt.
Dit vind ik ronduit schandalig!
De OV-chip is een openbare voorziening en o.a. bedoeld voor mensen die zich geen auto kunnen permitteren. En dan maken ze zo veel winst!
Toen ik mijn nicht een paar maanden geleden vertelde dat een OV-chipkaart na 5 jaar verloopt en dat je dan een nieuwe aan moest schaffen, was ze helemaal verbaasd. Ze had er bijna 4 jaar geleden al voor betaald en er was helemaal niets mee aan de hand, geen beschadiging of wat dan ook. En dan een nieuwe aanschaffen, heel raar!
De kostprijs van het stukje plastic met chip is 88 cent. Het verzenden kost hooguit 60 cent, dus de prijs kan zeker omlaag, lijkt mij!
Eigenlijk lijkt het mij een goed idee om de prijs van een nieuwe kaart na verlenging €2,50 te laten kosten, als hij tenminste zo nodig vervangen moet worden. Dat was in mijn geval totaal niet nodig, mijn kaart was nog als nieuw. Ik snap dan ook helemaal niet waarom die oude van mij vervangen moest worden. Het blijkt nu dat het bedrijf Translink daar vooral heel veel beter van werd.

Mijn voorstel zou zijn om de kaart 10 jaar geldig te laten zijn. Dat scheelt meteen ook heel veel plastic afval.
En een nieuwe eerste kaart? Het lijkt mij dat 6 euro ruim voldoende is voor zo'n kaart.

Ik vind deze winst typisch een gevolg van de commercialisering. Wat vroeger allemaal openbare, aan de overheid gelieerde bedrijven waren, moesten zo nodig allemaal op de commerciële toer. Geen gemeentelijk vervoersbedrijf, geen gemeentelijk gasbedrijf of provinciaal water- of elektriciteitsbedrijf, nee ze moesten zelfstandig worden en geld verdienen. Dat is ook het geval met ziekenhuizen en de post.
Nou, dat hebben we dus geweten.
Het gaat niet meer in de eerste plaats om de kwaliteit van dienstverlening, maar om de winst. Daarom komt nu, na meer dan 5 jaar, eindelijk naar buiten hoeveel winst er gemaakt wordt op OV-chipkaarten.

16 opmerkingen:

  1. Even iets ter overweging;
    Als je verhaal klopt dan
    Zou je gemeente ook je verlenging van identiteitskaart / rijbewijs voor 2,50 kunnen maken ......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. eens want het is echt belachelijk!

      Verwijderen
    2. Dat lijkt me niet, in een identiteitskaart, paspoort is een hoop geld geïnvesteerd ivm de veiligheid.

      Verwijderen
  2. Daarom heb ik geen OV-kaart meer maar koop ik gewoon een kaartje in de bus. Maar ik ga hoogstens 5 a 6 x per jaar met de bus. Vaak ben ik goedkoper uit zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons is een los kaartje duurder dan een reis met de ov-chipkaart. Na twee keer met de bus zijn wij goedkoper uit. We hebben wel een anonieme kaart zodat we allebei met 1 kaart kunnen doen.

      Verwijderen
    2. Als je 5 a 6 keer per jaar met de bus gaat ben je goedkoper uit met de ov chipkaart, ook al moet je 7,50 betalen bij aanschaf.

      Verwijderen
  3. Na verloop van tijd zouden ze idd geen winst meer hoeven maken, maar nu nog wel omdat de aanloopkosten en ontwikkelkosten nog terugbetaald moeten worden, dat doe je vanuit de winst.

    De NS betaalt de vervangende kaart voor zijn abbonementshouders. Dat zijn ook de mensen met een kortingskaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn water en elektriciteitsrekening bestaat voor meer dan 50 % uit belastingen voor overheid gemeente en provincie, ik wil juist minder overheden, niet meer! Kan iemand ook eens kijken naar de reserves (winsten)van de provincies

    Ik stel voor dat de mensen van trans link in opdracht vd overheid via overheid.nl rijbewijzen / paspoorten / verklaring/ omtrent gedrag etc gaat
    uitgeven. Voor 7,50 per aanvraag.
    Mensen die liever in de rij staan bij de klantvriendelijk niet winstgevende gemeente kunnen daar gewoon blijven komen voor een paspoort voor 56 euro en 25 euro toeslag als je hem met spoed ( 3 dagen) wilt hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trek je stekels eens in zeg....

      Verwijderen
    2. ..ingetrokken! ...mening blijft onveranderd 💐

      Verwijderen
    3. waarom dan intrekken

      Verwijderen
  6. Er zijn veel mensen die kiezen voor het openbaar vervoer, om verschillende redenen.De winst op dat plastic kaartje, dat trouwens erg snel kapot gaat, is inderdaad wel erg groot. De prijzen van het openbaar vervoer in Nederland zijn heel redelijk. Maak je vaak gebruik van het OV Zuinigaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kaart kan behoorlijk goedkoper, in ieder geval niet meer 7,50. Het bedrijf in kwestie is overeengekomen om KOSTENDEKKEND te werken en dan moet je een aantal jaren later geen winst laten zien. Wanneer alle kosten dite de invoering van de OV (melkkoe) zijn afbetaald behoort het ten goede te komen aan de reiziger dus...kaart goedkoper en minder snel verplicht laten vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 7,50 euro is ook veelte duur voor een ov-kaart. Mensen in mijn omgeving die zo nu en dan met ov gaan.

    Gezin met 4 personen is al 30 euro kwijt + minimaal 4 euro bus of 20 euro trein op de ov-kaart. Auto rijden is volgens mij goedkoper als je zo nu en dan gaat met OV.

    BeantwoordenVerwijderen