donderdag 16 februari 2017

Kriebels!

Nee, geen lentekriebels, of hooguit een heel klein beetje.
Nee jeuk, veel jeuk!

Mijn altijd al kwetsbare huid jeukt de laatste tijd erg hinderlijk. Als kind had ik eczeem en had ik speciale handschoentjes om open krabben te voorkomen. Mijn handen waren niet alleen ingepakt vanwege het open krabben, maar ook vanwege het feit dat ik uitslag had op mijn handen en mijn handen ingezalfd waren. Nu dus weer veel jeuk, vooral op mijn romp, handen en onderbenen.

Aan mijn huid is nu niets te zien, het is niet rood, er zijn geen bultjes, er zijn geen schilfers. De huid wordt wel rood en ruw door heel veel krabben, maar dat heb ik zelf gedaan.
Een paar nachten geleden lag ik bijna de hele nacht wakker. Ik was begonnen met krabben en kon niet meer stoppen. Steeds weer opnieuw ergens jeuk, veel jeuk. Als je pijn hebt, dan kun je pijnstillers nemen en hopen dat het voldoende helpt om in slaap te komen. Maar wat doe je bij jeuk?

Een aantal jaren terug kreeg ik, toen ik in de winter veel last had van jeuk op mijn benen, van mijn huisarts het advies om de huid vooral vet te houden en in te smeren met een vette bodylotion.

Dus daar ben ik nu weer volop mee begonnen en vooral niet krabben.

20 opmerkingen:

  1. Wat vervelend die jeuk, hopelijk zakt het snel wat af.
    Ik weet niet wat er op je blog veranderd is, maar alles knippert en staat vol met monsterboard. Minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de winter is de huid van veel mensen droger, kun je niet voortaan preventief insmeren gedurende de wintermaanden? Heb je niets aan, maar voorkomen is beter dan genezen in volgende jaren. En wat Nicole al schreef: het lijkt wel een disco op het beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder was ook enorm exceem gevoelig, vooral in tijden van stress. Ze heeft zich een periode gewassen met dode zeezout. Dat loste ze op in water uit de regenton, want minder hard water. Dat verlichtte de klachten wel. Daarnaast met vette zalf handen en voeten invetten en slapen met katoenen handschoentjes en sokjes. Na een maand of drie ging het beter. Ook met voeding was ze in die periode heel voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervelend zeg, die jeuk. Geen tips, wel heel veel sterkte gewenst. Hopelijk trekt de jeuk snel weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Antihistamine, ofwel hooikoortspillen helpen mij bij jeuk. Ik koop ze bij de Lidl, kost 1,60 ofzo, de werkzame stof is ceterizine.
    Dit helpt ook bij jeuk van brandnetels, jeuk door stress...en ook tegen hooikoorts dus.
    Op dit moment zijn er vroege bomen die al uitlopen...ik heb zelf last van els en hazelaar, oa met reactie van jeuk.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn zoon heeft ook veel last van jeuk aanvallen. Gisteren op school weer een aanval...direct naar huis, alles uit en onder de douche. Hij heeft tabletten van de huisarts om de jeuk te onderdrukken Desloratadine Sandoz 5mg. Dit helpt om de ergste jeuk te onderdrukken. Sterkte...WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vette zalf is niet altijd prettig maar heb je Bepanthen al geprobeerd? En wat zegt je huisarts ervan? Of heb je iets gegeten waar je op reageert? Dat is een wat langere weg maar te beginnen bij die dingen waarvan je zeker weet dat je er geen last van krijgt en dan steeds iets toevoegen. En ik zou alles waar suiker inzit ( voorlopig) weg laten. Op de NDR is 's maandags om 21.00 uur "Die Ernährungsdocs"te zien. Heel speciaal om te zien wat eten kan doen voor huid en darmproblemen. Jeuk is zo erg want gaat "in je hoofd" zitten en dan blijf je wat voelen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeuk hoeft niet van eczeem te komen. Bij leveraandoeningen is jeuk ook heel bekend als uitingsvorm. De huid wordt dan ook niet rood of schilverig en ook bij darmproblemen kan jeuk een symptoom zijn. Dan helpen antihistaminica echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens met Dieuwke. Ook een verstoorde nierfunctie kan enorme jeuk geven. Zeker Omdat je diabeet bent zou ik even langs de huisarts gaan. Neem de signalen van je lichaam serieus. Lekker smeren kan altijd natuurlijk. Zelf heb ik bodylotion van Kneipp met een vleugje ureum, heerlijke vettend en kalmerend. Sterkte Zuinigaan!

      Verwijderen
    2. Mijn bloedsuikers en nierfunctie zijn altijd prima, ik heb niet het idee dat dit ineens mis is.
      Ik denk meer in de richting van een ander wasmiddel.

      Verwijderen
  9. Een ander (huidvriendelijk) wasmiddel proberen?
    En huidvriendelijke zeep, voor onder de douche.
    Zoals olijfzeep.

    Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het inderdaad het wasmiddel waar ik op reageer. Ik heb sinds kort een nieuw wasmiddel. Het ruikt heerlijk, maar misschien veroorzaakt dit middel de jeuk. Dank voor je suggestie!
      Ik was me nooit met zeep, afgezien van mijn oksels, dat is nog huidvriendelijker. En voor de oksels heb ik een stuk olijfzeep in de douche liggen.

      Verwijderen
  10. door vorst is er droge lucht; probeer een luchtbevochtiger in huis te zetten; een flinke bak (bijv. afwasteiltje)vullen met lauw water werkt ook wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wassen zonder zeep huidvriendelijker is, is een fabel. Water droogt je huid uit, icm droge lucht van vorst etc kan dit jeuk verergeren. https://www.june-goodies.nl/c-3591648/zepen/
    voor wasmiddel zijn wasnoten misschien een idee? googlen op 'wasnoten seepje', geen ervaring mee, maar wil ik zelf binnenkort uitproberen! Sterkte & succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook af en toe last van erge jeuk op mijn onderbeen. dat kan ook komen door slechte doorbloeding door krampaders. Maar mij helpt insmeren met vaseline! Heel goedkoop en het geeft bij mij gelijk verlichting. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al jaren in de winter last van dus begin ik uitvoorzorg al in octo ber meer te smeren, vooral huidolie en zalf van dermatoloog.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Cien classic body cream van Lidl is mijn favoriet. Wat ik af en toe doe is een dikke laag op de droge plekjes (als een soort maskertje) aanbrengen en dan lekker laten intrekken. En vooral blijven smeren. Af en toe met vaseline.
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien ben je al een beetje van de jeuk af maar deze volgende tip helpt voor mijn man:
    voor je gaat douchen insmeren met een olie, olijfolie bijv. dan je afspoelen en droogdeppen, vooral niet wrijven.
    Beterschap

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.