Op diverse blogs lees ik over schulden en de pogingen om uit de schulden te komen. Koningin Mínima had op een gegeven moment op haar blog een stuk over mensen die in armoede leven of schulden hebben. In dit bericht is een link opgenomen met de inkomsten en uitgaven van mensen op een bestaansminimum. De vaste lasten van deze mensen op bijstandsniveau werden opgesomd. Het gaat om lasten in 2012 en het stukje heeft als titel dat het bijna niet zuiniger kan: Zuiniger dan zuinig kan niet.
Tot mijn verbazing hebben deze mensen erg hoge vaste lasten. Ik vind de volgende bedragen voor energie: 199 euro per maand, €221,- en 209 euro. Dat is in vergelijking met mijn energielasten erg hoog! Ik betaal zelf 50 euro per maand en afgelopen jaar kreeg ik daarvan nog geld terug. Wel stap ik jaarlijks over, dat scheelt geld! Ik veronderstel dat deze mensen in een minder goed geïsoleerd huis wonen dan ik en daardoor meer gas verstoken, maar toch vind ik het verschil wel erg groot.
Ik zou aan iedereen die zulke hoge energielasten heeft willen zeggen: stap jaarlijks over bezuinig op energie, dat is goed voor je portemonnee en voor het milieu.
Verder schrok ik van de kosten voor vaste telefoon/tv/internet/mobiel. Daar werd tussen de 137 en 75 euro voor betaald. Weer vergelijk ik dat met mijn eigen kosten: €43,50 en vind het veel geld wat die minima daaraan uitgeven.
Ook bij anderen die ik hier niet met name zal noemen, lees ik aankopen die in mijn ogen helemaal niet kunnen als je zuiniger dan zuinig moet leven. Dan heb ik het over het kopen van bier, wijn en drank. Bezoek aan horeca, roken, vleeswaar als broodbeleg. Het kopen van A-merken en ga zo maar door. Aankoop van brood van meer dan 2,50 per brood. Eerlijk gezegd koop ik altijd volkoren broden van rond 1 euro per stuk.
Je denkt misschien, jij hebt gemakkelijk praten. Je hebt je huis bijna afgelost. OK, dat is nu zo, maar dat was wel eens anders.
Een aantal maanden nadat ik mijn huis kocht, heb ik in september 2007
een grote verbouwing laten doen, ik had in mijn hypotheek geen bouwdepot
opgenomen. Ik heb voor deze verbouwing €24.677,- geleend à 9.1% per
jaar. Alleen al aan rente betaalde ik op dit doorlopende krediet €187,13
per maand. Schuld van het doorlopende krediet + hypotheek samen: €106.766,-. De bedoeling was eigenlijk de hypotheek over te sluiten en het doorlopende krediet in die nieuwe hypotheek op te nemen. Volgens de offerte zou de rente over deze nieuwe hypotheek hoger uitvallen dan de hypotheekrente die ik op dat moment betaalde (4,55%). De hypotheekrente zou boven de 560 euro per maand uitkomen. En dat is best veel als je alleenstaande ouder bent met twee kinderen en een netto inkomen hebt van €1.376,- per maand. Wel zou ik hypotheekrenteaftrek ontvangen, maar toch.
In
oktober 2007 kwam ik tot de conclusie dat geen nieuwe hypotheek wilde. Ik heb
toen mijn hele buffer (9000 euro) ingezet en geld van jongste dochter
geleend om het doorlopend krediet weg te werken. Dochter kreeg een
(toen) marktconforme rente voor spaargeld van 4,3%. Ik heb in 2008 haar
dit geleende geld terugbetaald. Eind december 2008 was de hele schuld
aan dochter vereffend. Ik had op dat moment helemaal geen buffer. Met
dochter had ik de afspraak, dat als ik geld nodig had, ik weer een
beroep op haar kon doen.
Dus ik heb vanaf oktober 2007 - december 2008, dat is in 15 maanden, €15.677 afgelost en de rente over deze lening betaald.
Vanaf december 2010 - januari 2017 heb ik in totaal 81.100 euro hypotheek afgelost, dat is gemiddeld ruim €13.500 per jaar. Wel schonk mijn moeder mij (en mijn broer) tussen 2007 en 2012 jaarlijks 5000 euro. Eind 2012 overleed ze en kreeg ik in 2013 nog een erfenis van €17.350,-.
Afgezien van het geld van mijn moeder dat ik in aflossingen stak, heb ik zelf in nog geen 7 jaar €64.416,- afgelost door zuinig te leven. Ik hield dus heel veel over van mijn inkomen. Dat deed ik door heel zuinig te leven
Het leuke is het sneeuwbaleffect van aflossen. Hoe meer je aflost, hoe minder (hypotheek)rente je hoeft te betalen. Betaalde ik in oktober 2007 €559,63,- per maand, nu betaal ik inclusief levensverzekering €65,- per maand. Dat betekent dat ik in vergelijking met 2007 bijna 500 euro overhoud!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 19 maart 2017
Schulden, hoe kom je er van af?
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Mooi om te lezen hoe veel je al hebt afgelost. Wij zijn op weg, maar nog lang niet waar jij al bent...
BeantwoordenVerwijderenKnap hoor zuinigaan! Ik ben het overigens met je eens dat sommige genoemde kosten erg hoog zijn. Het lastige is dat 'zuinig' voor iedereen een andere betekenis heeft én dat mensen altijd excuses zoeken om bepaalde kosten te excuseren. Gewoon omdat er niet alleen rationeel naar kosten wordt gekeken, maar vooral emotioneel.
BeantwoordenVerwijderenEcht heel basic, sober leven doen naar mijn ervaring maar weinig mensen. Het loont echter wel degelijk als je weinig geld hebt en / of een groot doel hebt.
Helemaal eens! Ik heb nu 32000 afgelost in 4 jaar. Dat lukt niet als ik emotionele waarde aan extra aankopen, of een auto koppel. Ik heb een auto, maar die is niet hip of nieuw of duur...
Verwijderenzuinigaan, ik heb hetzelfde als ik dit soort stukjes lees, Als ik in kranten/tv mensen hun uitgaven ziet uitleggen, denk ik gelijk in acties , ik zou dit anders doen, dit opzeggen, etc. Dit vertel ik ook wel eens mensen met schulden, maar dan worden ze eerder kwaad op mij, dan dat ze het als een handreiking zien. Moeilijk hoor. Ze hebben ook een boosheid naar de overheid/ bedrijven als ziggo / mensen die het beter hebben. Een ander is verantwoordelijk
BeantwoordenVerwijderenZuinigaan, Je hebt jouw financiele zaakjes goed op orde.
Door je website heb je veel lezers, hebt autoriteit omdat je het levende voorbeeld bent van zuinig leven.
Wellicht dat je (na je pensionering) mensen kan gaan helpen met hun financiële zaken op orde te krijgen.
Gisteren stond in het ad een mooi stukje over de verkiezingen en dat nederland weer beseft dat ze het best wel goed hebben. Een amerikaan verteld over een aantal jaar geleden dat hij het armste dorp van nederland bezocht oude pekela voor een rapportage. Was op het ergste voorbereid.. maar vond geen armoede. Mooi artikel.
Ik vind die bedragen voor de vaste lasten ook erg hoog! Wij wonen in een goed geïsoleerde eengezinswoning met 3 verdiepingen actief in gebruik en door 2 bedrijven aan huis is er altijd iemand thuis, maar wij betalen nog geen €100 per maand aan gas/licht en onze abonnementen voor tv/internet/telefoon/2xmobiel komen samen op €69
BeantwoordenVerwijderenHelaas is onze huur wel hoog: €760, door het te kopen en af te lossen willen wij daar op gaan besparen, maar in de bijstand heb je als het goed is een veel lagere huur.
Echt zonde als je dat teniet doet door zulke hoge lasten te hebben, dat moet toch anders kunnen.
Ik was bezig met een hele lange reactie maar die raakte ik kwijt. Gelukkig maar misschien voor de lezers.
BeantwoordenVerwijderenKort en goed: denk ook aan de psychologische kant van mensen die niet de moed of de vermogens hebben om licht aan het eind van de tunnel te ontwaren. Dan heb je het (lekker brood, bellen met je familie, tv kijken etc) niet over een klein offer maar een groot verlies.
Ik zou zelf niet graag de dagelijkse druk van financiele krapte willen voelen. Ik denk dat ik heel wat kan hebben- voor twee jaar of drie of vijf. Maar als ik weet dat het langer dan tien jaar duurt? Wat kan ik dan nog opbrengen?
Dat maakt jouw ervaringen des te waardevoller Zuinigaan, want je hebt jarenlang krapte als bijstandsmoeder achter de rug. Ikzelf en wellicht veel lezers met mij hebben makkelijk praten, zonder een schuld van vijf cijfers of meer om weg te werken (hypotheek even terzijde)
Ja dat herken ik. Wat voor de een basis is, is voor de ander luxe. Zo ontdekte ik toen er in onze straat een initiatief was om de huizen energiezuinig op te knappen, dat mensen hier gemiddeld 180 euro per maand verstoken! Wij betalen 110 per maand. Iedereen dacht dat ik ze in de maling nam. En als ik dan zeg datde verwarming hier op 18 a 19 staat en we letten op niet te lang douchen, klappen alle oren dicht ;-)
BeantwoordenVerwijderenVeel mensen snappen ook niet het onderscheid tussen moeten en willen. Ik heb wel eens iemand geholpen die grote schulden had en of ik dan input wilde geven op hun begroting. Mijn opmerking dat ik wel ruimte zag omdat er voor beiden 150 euro pm was gereserveerd aan zakgeld en ook nog eens100 EUR pm aan uitjes zorgde bijna voor ruzie.
Want, ze hadden het al zo zwaar en die uitjes en dat zakgeld maakte dat ze t volhielden. Maar wel elke maand structureel te kort komen. Tja.
goedemorgen, sinds ik me aardig aan het verdiepen ben in mensen met schulden, toch wel iets wijzer geworden. Al moet ik zeggen dat ik het vaak niet snap. Ook hier een verwijzing naar een mooi en verhelderend artikel.
BeantwoordenVerwijderenGoogle eens op: "waarom arme mensen domme dingen doen"
Groet Nomoskar
Wat een interessant artikel! Heel verhelderend. Misschien dat ik het boek eens ga lenen.
VerwijderenIk heb dat boek gelezen en het is echt een aanrader. Ik praat het niet goed dat mensen met schulden soms heel vreemde geldkeuzes maken, maar het geeft veel duidelijkheid over het waarom. Interessant leesvoer.
VerwijderenHeel interessant. Zelf heb ik ook de neiging om als ik iemand in de bijstand zie met een sigaret in zijn handen te denken ' zie je wel eigen schuld '.
VerwijderenMaar het is makkelijk oordelen als je zelf niet in die situatie zit.
Ik wilde ook al naar dat artikel verwijzen. Ik oest daar meteen aan denken.
VerwijderenHet boek "schaarste" heb ik begin dit jaar gelezen en het houd me nog steeds bezig. Het staat in de top vijf van voor mij belangrijke boeken die ik heb gelezen.
VerwijderenHet is geen makkelijk boek maar het geeft je een andere manier om naar dingen te kijken.
Het boek geeft aan dat na overvloed schaarste zal komen en visa versa. Je moet een voorraad (tijd, geld,eten) aanleggen. Het lastige is echter "....en die buffervoorraad moet worden aangelegd in tijden van overvloed (p.279)"
Dat zinnetje blijft maar in mijn hoofd zitten. Blijkbaar belangrijk voor mij!
Superknap hoe je het hebt gedaan! En ik ben het met je eens, als ik die dingen zie/lees, dan snap ik dat ook niet. Het schijnt overigens wel dat armoede 'dom' maakt. Dat klinkt zo even heel hard en ik bedoel het niet neerbuigend, maar als je arm bent en geldzorgen hebt, schijnen je hersenen daar ook onder te lijden. Ze kunnen dan ook minder naar de lange termijn kijken. Jij kunt denken: spaar die €30+ euro van je tv abonnement en die €200 van je energie en los het af, zodat je snel uit de schulden bent, zij zien het mogelijk als een situatie waar ze nooit meer uitkomen en hebben het dan tot het einde maar liever warm en met iets leuks op tv.
BeantwoordenVerwijderenDat is precies wat er in bovenstaand artikel wordt beschreven. Weet niet of het in het boek of artikel staat maar je IQ kan (tijdelijk) met ong 10 punten dalen door schaarste. Het schijnt niet eens uit te maken wat voor schaarste het is, geld, tijd etc
VerwijderenNomoskar
Toen ik nog drie schoolgaande kinderen in de puberteit thuis hadden wonen en mijn man nog leefde, hadden wij ook een energienota die minstens drie keer zo hoog was als nu. Pubers douchen lang, laten opladers in het stopcontact zitten. Je hebt een dagtaak aan het hen corrigeren wat natuurlijk niet werkt en alleen maar meer spanning oproept.
BeantwoordenVerwijderenNu woont er nog 1 dochter bij mij. Als haar vriend er is gaat ook ineens de gas- of elektrateller omhoog, langer samen douchen, urenlang films kijken.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter het goed heeft, ze heeft al genoeg verdriet om de dood van haar vader. Ik snap minima met een hoge energienota wel. Ze moeten vaker thuis ontspanning zoeken bij gebrek aan financiële middelen om zich buitenshuis te ontspannen. En er zijn vaak spanningen die zich niet laten oplossen door nog zuiniger aan te doen:-(
En hiermee bedoel ik dus niet dat mijn kinderen met geld mogen smijten. Ik heb ze geleerd goed met geld om te gaan. Een is afgestudeerd zonder studieschuld, de tweede studeert binnenkort af zonder schuld en dochter is nog bezig, heeft 2 bijbanen. Mijn punt is dat onderschat wordt hoeveel spanningen jarenlang zuinig aan doen terwijl het gewone leven met al zijn verplichtingen wel doorgaat, oplevert. Ook ik heb met tranen in de ogen wel eens nee moeten zeggen tegen schoolfoto's (30 euro voor 3 kinderen) en tegen buitenlandse schoolexcursies (1000 euro voor 2 zoons op werkweek naar Barcelona).
VerwijderenBedankt voor je openheid over je aflossingen door de jaren heen. Altijd handig om te toetsen aan onze eigen kosten en aflossingen. Ik vind het ook knap dat je het met je dochter bespreekbaar hebt gemaakt en je geld van haar wilde aannemen. Niet iedereen wil dat van zijn eigen (schoon)kind, weet ik uit ervaring.
BeantwoordenVerwijderenGeld is een apart ding. Gebrek aan geld hebben zorgt er niet altijd voor dat je opeens verstandige keuzes maakt. In overvloed hebben evenmin.
Wat ik geleerd heb is dat het allemaal gaat om behoeftes. Mensen die chronisch geldgebrek hebben, hebben in het algemeen ook het gevoel dat ze tekort komen. Daarom wijzen ze ook vaker naar anderen. Ze hebben geen idee wat ze nou eigenlijk zelf willen en al helemaal niet hoe ze dat moeten bereiken. Dat kun je niet iedereen kwalijk nemen.
Zuinigaan weet uit ervaring hoe je uit de problemen kunt komen. Heel goed van haar. Maar ieder heeft zijn eigen manier van zuinig leven. Beetje gek om met opgeheven vinger te wijzen naar mensen die vleeswaren kopen of eens naar een horecagegegenheid gaan .
BeantwoordenVerwijderenWij zijn door omstandigheden gedwongen om een maand of tien te leven met een zeer klein budget. Wat betreft de boodschappen : ik vind lekker brood en goede koffie belangrijk. Koop liever heel af en toe rookvlees of rosbief maar nooit de veel goedkopere vette worst of salami. Maak heel veel zelf. Het zijn details, maar zo bezuig ik aanmerkelijk. Liever af en toe kwaliteit dan vaak minder lekker en ongezond.
Ik ben blij dat onze zeer zuinige periode van afzienbare tijd is. Het lijkt me enorm moeilijk om zonder uitzicht op verbetering altijd zo te moeten leven. Ik kan me voorstellen dat goedbedoelde raadgevingen van mensen die in een betere situatie zitten dan enorm irritant kunnen zijn.
Als jij uitkomt met je geld en niet klaagt zal niemand je "goedbedoelde raadgevingen" geven. Het gaat om de mensen die in de problemen komen of zeuren dat ze niet uitkomen en dan nog vinden dat ze recht hebben op allerlei luxe. Je kunt lekker brood of goede koffie belangrijk vinden, het gaat erom dat je het kunt betalen, anders zul je het gewoon met minder lekker brood/koffie moeten doen. Julia
VerwijderenWat ik bedoel, is dat je kunt kiezen waar je geld aan uitgeeft en dan ook fiks kunt bezuinigen. Dus wel goed brood en koffie, nooit snoep, frisdrank en andere overbodige rotzooi. Alles basic en zelf maken.
Verwijderen'Goedbedoelde raadgevingen' worden ook aan mij gegeven, terwijl ik die echt niet nodig hebt. Daar erger ik me aan, jazeker. Zelfingenomen mensen die denken dat zij hun manier van leven aan jou moeten opleggen.
Ik ben het met je eens dat iedereen een zekere vorm van luxe nodig heeft. Alleen is het enorm verschillend wat mensen als luxe ervaren.
VerwijderenMijn luxe waar ik erg van kon genieten: een krant, kabel-tv, iedere dag een kopje vers gezette koffie.
Op andere zaken werd flink bezuinigd.
Hallo zuinigaan
BeantwoordenVerwijderenJe mag mijn naam wel noemen hoor
En niet schijnheilig zitten doen op jou blog
Van ik zal de naam niet noemen
Wees eerlijk en zeg waar het op staat met NAAM erbij
Als je mij niet bedoelt dan bied ik mijn excuus aan
@Het komt goed voor mijn gevoel: ik had o.a. jou in gedachten, maar zeker niet alleen jou, maar ook anderen die ik ken vanuit mijn persoonlijke leven.
VerwijderenJa, ik verbaas mij net zo hard! Wij zijn niet zuinig met stoken, houden van warmte en betalen 124 euro. Goed een gezin met kinderen maakt het anders maar dan nog kun je de vinger aan de pols houden en het goed gaan bijhouden zodat iedereen ziet hoeveel het scheelt als de lampen steeds uitgedaan worden, deuren dichthouden enz.Deed ik vroeger ook. En horeca en roken kan helemaal niet bij heel zuinig leven. Mijn alleenwonende Wajongzoon ( 980 euro) spaart en geeft een "arm" gezin levensmiddelen, gaat ook op vakantie maar heeft geen auto, rookt niet, drinkt nauwelijks en leeft plezierig zuinig.
BeantwoordenVerwijderenEn zuinig aan wij hebben nog nooit geld van
BeantwoordenVerwijderenMijn kinderen geleend om het dk af te betalen
Dan kun je jezelf niet prijzen datjij dat hebt gedaan
Maar met geld van dochter dus
Mijn zoon wil ook wel helpen maar doen we niet
Want wij hebben dit gedaan en hij niet
Met dit verschil dat zuinigaan dat geld geleend heeft om verbeteringen aan haar huis aan te brengen en daardoor geen te dure pers. lening af hoefde te sluiten. En dus niet om schulden af te lossen en bovendien met een jaar al volledig terugbetaald. (Sorry zuinigaan als ik voor mijn beurt praat)
VerwijderenEens, totaal andere situatie
VerwijderenMijn destijds 18 jarige dochter en ik waren het volkomen eens over de lening. Ik heb het vanochtend nog weer met haar besproken. Ze kreeg van mij net zo veel rente als bij ze bij de hoogste spaarrente kon krijgen. We wisten beiden eigenlijk niet meer of het haar voorstel of mijn voorstel was, onze conclusie was dat we het vooral tesamen besloten hadden.
VerwijderenIk heb inderdaad geleend, maar die €15.677,- wel in 15 maanden met rente afgelost.
Dan kun je zeggen dat ik mezelf niet kan prijzen dat ik dat heb gedaan, maar ik heb die 15.677 wel in korte tijd afgelost, maar dan met ongeveer de helft minder rente dan in eerste instantie met dat doorlopende krediet de bedoeling was. En OK er was ook nog 5000 van mijn moeder bij, maar €10.677 heb ik helemaal zelf bespaard.
Ik vind het vaak lastig, want ik kan zelf heel goed een prettig leven leiden met heel weinig, ik ben tevreden met een goed boek, een boterham, en een kop thee. We roken en drinken niet, gaan nauwelijks naar horeca, maar dansen wel regelmatig samen salsa (dat kan ook in de woonkamer). Nu ons budget het toelaat kopen we vaker bio en bij onafhankelijke winkels, maar toen dat niet kon, kochten we zonder problemen bij de aldi en huismerken. Ook toen scheelde het al dat we nauwelijks snacken en frisdrank drinken, het meeste warme eten koken we helemaal zelf.
BeantwoordenVerwijderenSiebrie
Hallo siebrie ik kan ook best met weinig
BeantwoordenVerwijderenWant ik rook ook niet
Een wijntje zo nu en dan vind ik wel lekker
Maar bezuinigen moet van twee kanten komen
En dat gaat hier moeilijk
Ik maak manlief nu toch steeds bewuster van
De noodzaak hiervan
En ik voelde mij in een keer erg aangevallen
Door de woorden van zuinigaan
Mensen zeggen dan Ik zou dit en ik zou dat tegen manlief zeggen maar zo makkelijk is dat niet bij iedereen
Maar zo makkelijk
Het zal niet makkelijk zijn dat geloof ik, maar je accepteert het wel, en houdt daardoor de situatie in stand.
VerwijderenMijn man en ik denken ook heel verschillend over wat nodig en wat overbodig is. Op dit moment hebben wij voldoende. Maar het heeft wel 7 jaar geduurd voordat hij de zin in zag van aflossen van onze aflosvrije hypotheek. Dat gaf veel spanning in onze relatie, dat ik alles zo snel en drastisch wilde. Hij voelde zich gepusht, ik voelde me alsof ik een gewicht mee moest slepen. Is goed gekomen, maar had wel tijd nodig. Laat een ander niet in je relatie roeren!
VerwijderenAnoniem, zuinigaan plaatst een link naar een artikel en jij voelt je aangevallen? Voor mij ben je een duidelijk voorbeeld dat je tijdens de verkeringstijd goed moet opletten over hoe je aanstaande met geld omgaat, zodat je het samen kunt redden als het schip met geld eens voorbijvaart.
BeantwoordenVerwijderenZuinigaan goed geschreven. Ook ik verbaas mij vaak over wat mensen nodig vinden. Wij geven weinig geld uit en dat voelt heerlijk! We kunnen zoveel met ons geld wanneer we erop letten, zonde wanneer je het wegkieperd in de zin van naar een cafetaria gaan, of de verwarming op meer dan 1 kamer aandoen, een dure vakantie. Veel mensen vinden dat ze het verdienen ofzo? Moet je kijken hoe luxe we het hebben in Nederland! Tevreden zijn met wat je hebt is een mindset die ik hoop door te geven aan mijn kinderen.
BeantwoordenVerwijderenTevreden zijn met wat je hebt is de definitie of geluk in mijn mening.
VerwijderenWie zijn wij dat we mogen oordelen over anderen? De een geeft zijn geld uit aan drank of sigaretten en de ander heeft het hele huis vol met huisdieren, weer een ander heeft zijn hele huis volstaan met action meuk. Ieder zijn eigen.... Wij roken en drinken niet en geven ons geld liever uit aan goed en lekker eten en fijn samenzijn, maar dan wel thuis. Wij douchen ook graag dagelijks en zitten in een huis waar het behaaglijk warm is. Mocht het nodig zijn kunnen we altijd meer bezuinigen, want je in de schulden steken lijkt me toch echt onnodig. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven dat als ik dood ben, ik mijn kind met mijn schulden achterlaat. Maar je kunt iemand niet een bepaalde levensstijl opleggen. Okee, sommige mensen maken niet altijd een goede keuze qua uitgaves. Maar het is mijn leven en mijn portemonnee niet.En het zijn ook mijn schulden niet. Het is voor mensen meestal al een hele stap om 1 ding te veranderen, laat staan hun hele leven om te gooien.
BeantwoordenVerwijderenGoed gezegd leven zonder schuld.
VerwijderenDoor mijn vrijwilligerswerk voor een stichting die mensen met financiele problemen ondersteunt zei ik regelmatig bankafschriften en zie dan ook waar mensen kopen. Sommige gezinnen gaan wel 4-5x naar de supermarkt op een dag, waarschijnlijk gewoon elke keer als ze ergens trek in hebben!
BeantwoordenVerwijderenLogisch dat je dan niet met een heel normaal budget kan uitkomen. En dan zijn ze ook nog verontwaardigd dat we ze niet met levensmiddelen gaan ondersteunen maar wel hulp aanbieden om een betere huishouding te voeren zodat ze wel met hun geld uiktomen.
Zo.n stichting mag wel eens nadenken welke
VerwijderenMensen ze dat vrijwilligerswerk laten doen
Ik vind het niet netjes van jou om over de mensen te praten die jij helpt en hun bankafschriften ziet
Draai de rollen maar eens om
Zou jij dat willen dat ze over jou zo praatten?
Jij hebt het gelukkig geleerd
Maar er zijn heel veel mensen die geen goede
Jeugd hebben gehad en dat dus niet hebben geleerd
@Het komt goed: waarom zou Lot daar niet over mogen schrijven? Ze schrijft niet: mevrouw Amalia Jansen in Rotterdam gaat 4x per dag naar de supermarkt, maar schrijft volkomen anoniem iets over wat haar opvalt bij de mensen die ze probeert te helpen.
VerwijderenHallo Zuinigaan
VerwijderenIk voel dat dit blog waar je ook mij mee bedoelt
Mij veel pijn heeft gedaan
Doen we domme dingen Ja
Maar elke dag moeten vechten tegen een volwassen iemand en hem moeten behandelen als een klein kind is erg stressvol
Vandaar mijn frustatie toen ik dit blog van jou las.
Ik weet wat voor bedrag we gaan krijgen met aow en pensioen erbij
Als ik het goed wil doen moet ik in januari beginnen met alles van dat bedrag te doen
Vaste lasten en boodchappen
En dan is de rest wat er overblijft voor de aflossing
Dat bedrag is dan wel minder dan ik nu aflos
Dus ik twijfel of dit een goede keus is
Want dan blijf ik met een restxschuld zitten en die moet ik dan van het aow en pensioentje betalen en dan word het heel moeilijk
Er zijn zeker mensen die een moeilijke jeugd hebben gehad, die een moeilijk huwelijk hebben of hebben gehad. Iedereen heeft wel iets moeilijks meegemaakt denk ik. Hoe je ermee omgaan, vooruit gaat en ervan leert is belangrijk. Ieder zal het uiteindelijk moeten integreren en het dagelijks leven en vooruit gaan. Om de eigen toekomst en evt financieele vrijheid te verbeteren. Eigen verantwoording en reflectie is belangrijk denk ik.
VerwijderenEn per slot van rekening doet zij dit ook vrijwillig. Mijn schoonvader heeft ook dit werk vrijwillig gedaan tot ver na zijn pensioen. Hij is er inmiddels mee gestopt omdat mensen vaak kwaad werden wanneer hij ze ergens op wees. Nu is hij geen hulpverlener meer.
VerwijderenGeld is jouw obsessie en het hoofddoel in je leven.
BeantwoordenVerwijderenJij bent ook heel slim met het vermeerderen van geld.
Je hebt een bijstandsuitkering en krijgt een erfenis. Die zet je dan om in een koopsompolis. Mag helemaal niet, is gewoon fraude. En dan ga je op je blog melden, wanneer fraude verjaard is.
Je leent geld van je dochter van 18! Hoe komt een kind van 18 aan 15.000?
Ik vind je een beetje een oplichter, die altijd wijst naar mensen die minder geraffineerd zijn met de poen.
Henk
@Henk: die erfenis bij de bijstandsuitkering heb ik al eerder uitgelegd. Je mag in de bijstand een bepaald vermogen hebben en die grens heb ik nooit overschreden. Van het eigen vermogen hebben we een kleine begrafenispolis gekocht, het verzekeren van een uitvaart wordt door de sociale dienst toegejuicht. Zoals reeds eerder gemeld, de erfenis moest door 16 neven en nichten gedeeld worden en vriend had geen idee hoeveel geld hij zou krijgen. Kom me nou niet weer met het verhaal dat we fraude gepleegd zouden hebben!
VerwijderenMijn dochter kreeg giften van haar oma's en van haar vader. Dat kregen de andere kleinkinderen van de oma's ook en de andere dochter kreeg ook geld van haar vader. Niets oplichterigs aan.
Ik denk dat de interesse in geld, en in het vermeerderen van geld, juist zorgt dat je het leuk gaat vinden en er goed in wordt. Ik denk dat je beter geld als obsessie kan hebben dan voetbal roken en cafetaria. Wat maakt het jou uit dat een ander dat als obsessie of plezierpunt in het leven heeft? Net als dat het mij geen zak uitmaakt of jij naar voetbal gaat en rookt, maar dan moet je niet zeggen: oooooooh wat ben ik zielig het lukt mij niet, want ik moet nog shag kopen en ondanks dat ik deze week kilos snoep gekocht heb en patat, kan ik bijna niet rondkomen. Ik zet de verwarming even wat hoger hoor want ik kan bijna niet nadenken. Wacht even de deurbel gaat, ... , oh ik even een lot gekocht a 20 euro bij degene die aan de deur stond. Wat zei je?
VerwijderenDeze meneer is erg vermoeiend, en valt voortdurend in herhaling....
VerwijderenEerlijkheid duurt het langst! Giften van een psychisch
Verwijderengestoorde vader, die in de bijstand zit? Op je 18e?
15000 piek? Zo, zeg, geef mij zo'n zielige vader!
Yvonne
@Yvonne: je bent wel heel cynisch en bevooroordeeld!
VerwijderenLijkt het je echt leuk om een vader te hebben met een zware psychiatrische problematiek? Mijn kinderen hadden veel liever een gezonde stabiele vader gehad in plaats van iemand die regelmatig psychotisch of depressief is. Hij kreeg overigens, toen hij mijn dochters geld schonk, al jaren een WAJONG uitkering en geen bijstand. Dat geld had hij bij het overlijden van zijn vader geërfd, het verbaast je misschien, maar ook psychiatrische patiënten kunnen geld van hun ouders erven.
Hij wilde mijn oudste dochter geld geven voor haar studie, de bewindvoerder vond dat hij dan aan beide kinderen geld moest geven en niet het ene kind wel en het andere niet.
Over eerlijkheid gesproken!
Ik schreef dat mijn dochter geld kreeg van haar oma's en daarnaast van hun vader. De oma's wilden graag met de warme hand geld schenken aan hun kleinkinderen en niet dat de kleinkinderen na hun overlijden geld zouden erven en zo is het gebeurd.
Yvonne, ik wens je een vermogende psychiatrische patiënt als partner toe. Iemand die bij tijden denkt dat hij beter is als Jezus, die midden in de nacht de burgemeester opbelt om hem eens flink de waarheid te vertellen, die met een kind op de fiets gaat fietsen op de snelweg, die wantrouwend en chagrijnig is omdat hij denkt dat iedereen tegen hem is, die dreigt zich voor de eerste de beste trein te gooien.
VerwijderenOp momenten dat je steun nodig hebt, is hij er niet voor je. Jij moet altijd de sterkste zijn.
Veel plezier ermee en krijg ook een paar kinderen met hem, zodat je jaren kunt genieten van het verdriet dat hij zijn kinderen onbedoeld aandoet.
Veel geluk er mee en geniet vooral van zijn centen!
Greet, (ook ex-vrouw van een psychiatrisch patiënt)
Knuffel voor jou Greet!
VerwijderenAh, een Henk van een Ingrid reageert :)
BeantwoordenVerwijderenEr zijn gelukkig veel wijze reacties gekomen, en Zuinigaan petje af hoor, hoe je alles met zuinigaan voor elkaar hebt gekregen.
Ik denk dat we allemaal wel kunnen beamen dat het een zegen is, als je van nature blij kunt zijn met kleine dingen.
En soms is dat voor mensen moeilijk om de fijne dingen te blijven zien, vooral als je tobt met gezondheid denk ik.
In elk geval wens ik iedereen toe, te kunnen genieten van komende lente en zomer. Helemaal gratis van moedertje natuur.
Hallo alleen,
BeantwoordenVerwijderenWat een interessante blog zeg! Ik kwam hier terecht omdat ik info zoek voor mijn onderzoek voor school over Armoede. Is er hier iemand uit de gemeentes Dinkelland/Tubbergen?. Ik zou het helemaal geweldig vinden als iemand met mij zou willen praten/vragen beantwoorden. De theorie mag van alles vertellen,maar ik will gewoon met de mensen in gesprek. Mijn e-mail adress is julidicaro@gmail.com.
Bedankt alvast!
gr. Julia