vrijdag 29 september 2017

Goedkope pijnstillers

De weblog van Zuinig met tante Dora had laatst een uitstekende bezuinigingstip: koop in plaats van een A-merk een goedkope pijnstiller.

Ik vond het zo'n goede tip, dat ik die jullie niet wil onthouden! Ikzelf koop ook altijd goedkope pijnstillers, meestal paracetamol. De prijs per tablet van 500 mg is 2 cent en dat is alles!
Een pijnstiller van een A-merk is een stuk duurder en doet hetzelfde, dus waarom dan een duur A-merk?
In de winter, waarin je grotere kans hebt op verkoudheden en griep, heb je soms wel een pijnstiller nodig.  Ik koop altijd een doos met 50 stuks tegelijk. Het spul is jaren houdbaar en ik heb ook altijd een strip mee naar mijn werk en daar weten een aantal collega's mij te vinden. Niet erg, want ik sta met liefde 2 tabletjes voor in totaal 4 cent af als ik weet dat ik iemand van haar of zijn hoofdpijn af kan helpen.
Vanaf de overgang heb ik niet vaak last meer van hoofdpijn, vroeger maakte ik in een jaar wel bijna een doosje van 50 stuks op, dat is gemiddeld ongeveer 1 tablet per week. Ik doe er nu veel langer over om een doosje op te gebruiken.
Zoals altijd: ook vrij verkrijgbare pijnstillers hebben bijwerkingen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die juist van paracetamol hoofdpijn krijgen. Lees altijd goed de aanwijzingen op de verpakking. 

18 opmerkingen:

  1. De Lidl heeft allerlei vrij verkrijgbare medicijnen, meestal goedkoper dan de vrij verkrijgbare versie van de apotheek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedkope paracetamol is een ronde wat ruwe tablet en die krijg ik moeilijk weg ook doorgebroken. Ik koop altijd een merktablet gladde tablet of een huismerk in die vorm. Zoveel pijnstillers gebruik ik niet en daarvoor betaal ik graag wat meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paracetamol moet je altijd eerst oplossen in water en dan pas opdrinken!
      Trouwens, water drinken doet ook al goed! Twee liter per dag!

      Verwijderen
    2. Oplossen zorgt alleen dat het sneller wordt opgenomen, het is geen moeten. Ilse

      Verwijderen
  3. Finimal helpt toch echt 10x beter tegen menstruatieklachten als een merkloze vervanger. Ingredienten gelijk maar samenstelling wellicht niet. Ik koop 1 pakje id 2jr. Prima voor die paar euro!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Finimal zit per tablet 500 mg paracetamol en 50 mg caffeïne. In 125 ml koffie zit 85 mg. Dat betekent dat je ook gewone goedkope paracetamol + een kleine kop koffie kunt nemen.

      Verwijderen
    2. @ Anoniem: Dat jij denkt dat Finimal 10x beter werkt komt door de reclame. De reclame heeft een soort placebo-effect. De reclame laat jou denken dat het middel een stuk beter is en dus werkt het voor jou ook zo. Bij sommige klachten schijnen mensen zich ook een stuk beter te voelen met een pilletje waar helemaal geen werkzame stoffen in zitten. Doordat mensen denken dat het middel heel goed voor hen is, werkt het. Producent Bayer heeft het product Finimal goed in de markt gezet en heeft door de reclame waarschijnlijk flinke winsten gemaakt op deze pijnstiller.
      Wat zit er in Finimal?
      paracetamol 500 mg en coffeïne 50 mg. Andere bestanddelen (hulpstoffen) : cellulose (E460), natriumstearaat (E470A), colloidaal watervrij silica (E551), aluminiumoxide, natriumzetmeelglycolaat en maïszetmeel.
      Dus misschien zijn het de E-nummers die bij jou effectief zijn?

      Verwijderen
    3. Ik schrijf vanuit mijn ervaring. Ik slik zeer zelden medicijnen, ook als t wel voorgeschreven is, maar n paracetemol vd etos (die ik voor partner heb) werkt echt niet. Ook niet met coffeine. Ik weet de ingredienten; maar desondanks. En koffie lust ik echt niet. Lijkt me bij hoofdpijn ook niet verstandig daar het vocht uit je lichaam trekt.

      Verwijderen
  4. Ik koop het wel eens bij de Aldi. Ik ga er inderdaad maar van uit dat het hetzelfde is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben zelf heel zuinig met PCM omdat ik inderdaad hoofdpijn krijg van pijnstillers (maakt niet uit wat ik neem). Daarom als ik hoofdpijn heb probeer ik het eerst met cola :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor een lichte hoofdpijn voldoen de Lidl PCM uitstekend maar ik gebruik voor een zware hoofdpijn (ongeveer 2 keer per jaar) A..s..perine dat werkt vel sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij werkt huismerk paracetamol absoluut niet. Een apotheker heeft mij uitgelegd dat dat te maken heeft met de hulpstoffen, dus niet de werkzame stof die hetzelfde is inderdaad. Sommige hulpstoffen kunnen verhinderen dat een werkzame stof snel of goed wordt opgenomen. Goedkope merken zijn idd ruwe tabletten die slecht uiteen vallen en waarbij de werkzame stof dus slecht opgenomen wordt. Dat het geen verbeelding is van mij blijkt uit het feit dat ik bij ibuprofen precies het tegenovergestelde heb, daarbij werken juist de huismerken stukken beter. Je ziet dit ook wel bij voorschrift medicijnen dat het ene merk beter verdragen wordt of werkt dan het andere ondanks dat de werkzame stof exact hetzelfde is, bv bij dat schildklier medicijn dat niet meer verkrijgbaar was. Sommige mensen die moesten overschakelen op een ander (goedkoper) merk hadden daar veel last van. Had ook met de samenstelling van het medicijn te maken, los van de werkzame stof. Waarom de een er wel last van heeft en een ander niet, of bij het ene medicijn wel en het andere niet is mij niet bekend. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Interessant blog en draadje zo. Wij kopen huismerk paracetamol. Ik los ze op in water (dus geen last van ruwheid) en ze werken, dus dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig... Ik betaal voor 50 kale pcm overal € 1 (of 99 cent als ze goedkoop willen lijken), onverschillig wat merk. En 't werkt altijd. Ik kauw ze stuk met een slok water, de rest van het water er achteraan, klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij werkt de gewone, goedkope paracetamol ook prima. Het hoeft wat mij betreft echt niet meer te kosten!

      Verwijderen
    2. Ik koop ook de goedkope paracetamol, ibu etc. En ben blij dat neusspray met menthol tegenwoordig ook in huismerken bestaat, scheelt veel met Otrivin. Ik zou ook geneigd zijn om te zeggen dat het net zo prima werkt. Maar aan de andere kant, ik gebruik ADHD medicatie, en daarbij merk ik wel degelijk verschil tussen het ene of het andere merk, ondanks dezelfde werkzame stof in dezelfde hoeveelheid. Overigens doe ik het het beste op een bepaalde generieke variant en niet het merk zelf, dus het oorspronkelijke merk heeft niet eens mijn voorkeur haha.

      Verwijderen
  10. Ik had hetzelfde met hooikoortsmedicatie. In de apotheek 5(!!)x zo duur als goedkoopste merk van Etos. Effectiviteit voor mij: Gelijk ;). Dat was meteen makkelijk bep(t)aald :P...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die (ik gebruik cetirizine) koop ik tegenwoordig bij voorkeur bij Die Grenze, winkels in de buurt van de Duitse grens (maar wel Nederlandse kant). De Actavis was al een hele verbetering tov de A merken inderdaad, maar ik schrok toen bleek dat datzelfde doosje Actavis Cetrizine bij Die Grenze maar 3,50 bleek te kosten. We wonen niet zo dicht op de grens, maar doen soms boodschappen in Duitsland en dan sla ik altijd even in. Net als maagzuurremmers trouwens die zijn daar ook goedkoper dan de goedkoopste optie die ik hier kan krijgen, en een hoop andere producten ook. Niet alles, kritisch blijven loont, maar wel veel dingen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.