Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 18 februari 2018

Wat kookte ik deze week met mijn boodschappen?

Gisteren publiceerde ik mijn boodschappen van de afgelopen week (week 7), daarbij vroeg een van mijn lezers wat ik kookte met de boodschappen van mijn lijstje.
Eigenlijk moet ik schrijven: mijn lijstjes, want van wat ik in de afgelopen week kocht, heb ik nog geen warme maaltijd gekookt. Ik zou ook echt niet weten wat ik zou moeten maken van 1800 gram kikkererwten, 500 gram zuurkool, mosterd, fritessaus en appelmoes.
Meestal kook ik met andere ingrediënten dan wat ik in een week koop, wat ik koop is bedoeld voor later.
Gelukkig heb ik een uitstekende en energiezuinige koelkast, dus daar kan ik heel veel uit halen (dan moet ik het er uiteraard eerst wel instoppen) en gebruiken.  Ik beschik ook over een ruime voorraadkast.

Die maaltijden in de afgelopen week waren:
Pasta met broccoli, ui en tonijn en een zelfgemaakte witte saus met knoflook en Italiaanse kruiden (voor 3 personen).
De pasta, het blikje tonijn, de Italiaanse kruiden en het meel voor de saus kocht ik weken geleden, ergens in het afgelopen jaar  en staan niet op recente lijstjes.
De uien, de broccoli (500 gr) en de melk voor de saus kocht ik in week 6 en de zonnebloemolie om in te bakken en gelijktijdig gebruikt voor de saus in week 1.
Deels gebruikte ik ook de zonnebloemolie in het blikje tonijn.
De broccoli gebruikte ik binnen 3 dagen na aankoop.Om voldoende groenten te hebben, gebruikte ik 4 grote uien, samen ongeveer 600 gr.

Kikkererwtenstoof in een tomatensaus met ui, selderijknol, knoflook,  peterseliewortel
(ook voor 3 personen)

De gedroogde kikkererwten kocht ik in week 3. Ik kocht in de afgelopen week ook kikkererwten, maar die zijn langer houdbaar dan die ik eerder kocht. Dus moeten eerst de eerder gekochte kikkererwten op gemaakt.
De knolselderij (ruim 1100 gram) is gekocht in week 4, de peterseliewortel gekocht in week 6 en een blik tomatenstukjes gekocht in week 6. Ook de uien zijn gekocht in week 6 en niet in de afgelopen week.
Verder deed ik er nog wat zongedroogde tomaten (gekocht in september 2017) uit een potje door, zowel voor de smaak als voor de kleur. Ik stoofde de knolselderij deels in de olie van de zongedroogde tomaten.
Ook hier weer deels zonnebloemolie gekocht in week 1 gebruikt.

Noedels met tofu, prei, sperzieboontjes, verse gember, verse rode peper en kokosmelk (ook voor wel 3 personen)
De Udon noedels en de sperzieboontjes (diepvries) zijn gekocht in week  6, de tofu en kokosmelk in week 4 en de prei in week 5. De verse gember en rode peper kocht ik lang geleden. Ik vries wat ik over heb altijd in met het doel dat op een later tijdstip te gebruiken.
Ook hier weer zonnebloemolie gekocht in week 1 gebruikt.

Bovenbeschreven eten heb ik deels ingevroren, zodat ik op werkdagen als ik laat thuis ben een warme hap op kan warmen.
Alleen de broccoli die ik in week 6 kocht, was vers en gebruikte ik binnen een paar dagen. Voor de rest gebruikte ik bewaargroenten of diepvriesgroenten. 

13 opmerkingen:

  1. Ik vindt wel dat je erg weinig verse groenten eet!
    Zo krijg je toch veel te weinig vitaminen binnen? Ik koop iedere week vers en gooi wat er over is in de kliko. Dat is volgens mij veel gezonder dan al die oude meuk opeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt er van af wat je mee telt als verse groente: uien bv, vind ik meer extra. Ook peulvruchten, is dat nu groente of??? En aardappel?
      Ouwe meuk in de kliko is echt zonde, beter ouwe meuk voorkomen, anders soepje of sausje van maken. Niets fijner dan een lege koelkast op vrijdagavond en die op zaterdag weer vol gooien!

      Verwijderen
    2. Je wilt even lekker dwars reageren op dit blog , doe dat tegen je partner

      Verwijderen
  2. Wat een vreemde reactie. Je doet het top zuinigaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een vreemde reactie. Ik zie meer dan een kilo groente in alle gerechten. Vers ingevroren is ook hartstikke prima, en groenten uit blik ook hoor. Ik kook op dezelfde manier. Flink groente en dan meerdere porties van kunnen maken. Lijkt me prima wat je doet!
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele rare reactie om goed eten weg te gooien!
    Er is altijd een lekkere soep te maken van restjes groente.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Don't feed the trol.

    Lekkere maaltijden Zuinigaan. Zo kook ik ook ongeveer, paar keer grote maaltijd en dan invriezen of wecken.Als alleenstaande vind ik het ook rampzalig om elke dag voor één te koken.Bovendien is het gewoon ook fijn op een dag dat je druk bent geweest een maaltijd uit de vriezer te halen.Ik zet die dan smorgens in de koelkast, dan is het savonds ontdooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het niet erg om drie dagen achter elkaar hetzelfde te eten dus ik kook vaak grotere hoeveelheden. Ik woon ook alleen en je kunt dan beter van de aanbiedingen gebruik maken. Van invriezen wordt het niet altijd beter en je vergeet het sneller. Ik heb wel altijd een stuk of vier diepvriesgroenten op voorraad. Het zorgt voor variatie in de winter als ik geen ingevlogen sperziebonen uit Marokko wil eten.

    Qua vers eet ik wat er in de aanbieding is, dat is het voordeligste en ik lust toch alle groentes. De ene maand geef ik meer uit dan de ander, als ik eens wat bulkaanbiedingen koop, maar ik geef gemiddeld ook 25 euro per week uit. Hiervoor kun je prima lekker en gezond eten. Ik eet geen vlees maar koop wel eens een wijntje en heb altijd koekjes en chocolade in huis, kan allemaal prima van dat geld.

    Je maaltijden klinken trouwens lekker en gezond hoor. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om ook recepten te lezen. Ik vind dat allemaal erg smakelijk klinken en volgens mij ook nog eens hele gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je recepten zien er echt goed uit ,Uien zijn heel gezond en ook bv champignons ,iets wat velen niet beseffen .Tja en dan zo'n reactie ,wat is dan oude meuk ? Je kan ook zorgen dat je niet teveel koopt als je dingen al snel oude meuk noemt en weggooit .Ik maak er gewoon lekkere hassie bassies van met rijst of pasta,met of zonder vlees en zo maken we hier alles gewoon op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je ook experimenteert met kruiden invriezen. Verse gember, die had ik zelf nog nooit geprobeerd. Maak je die eerst schoon en fijn, en gebruik je er dan beetjes van, of vries je de wortel in stukken in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schil de gemberwortel en vries hem in zijn geheel in. Je kunt hem, ook bevroren, goed raspen.

      Verwijderen
    2. Ik schil gemberwortel en snij deze in stukjes.dan invriezen in een bakje. Ik haal dus steeds een stukje uit de vriezer. Gaat echt lang mee en dus altijd gember in huis. Zovaak gebruik ik gember niet. Anders blijf ik met gember zitten die te oud wordt

      Verwijderen