Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 16 maart 2018

Vegetarische vrijdag - zelfgemaakte vegaburgers naar recept van Annemiek van Deursen

Vegaburgers zijn vaak behoorlijk duur, duurder nog dan hamburgers met vlees. Daarom vind ik zelf maken een prima idee, want dat is een stuk goedkoper.

Op de site van Genoeg las ik een recept voor zelfgemaakte vegaburgers.
Annemiek van Deursen heeft een uitgebreid recept op deze site gezet en dat wilde ik eens gaan proberen.
Wat deed ze (bron: de site van Genoeg):
Stap 1 Zet een handvol gewassen droge bonen, linzen of erwten een nacht in de week. Dit keer nam ik witte bonen en kikkererwten. Witte bonen en kidneybonen zijn ook een fijne combinatie. Kook de bonen gaar in het weekvocht, giet ze af en bewaar het kookvocht. Maak de gare bonen fijn met een blender of staafmixer.
Stap 2 Meng een klein kopje van het opgevangen kookvocht met een gesnipperde ui, peper, zout, een handvol havermout wat bloem en een ei. Gebruik voor het mengen een houten lepel. Voeg de bonenpasta toe en eventueel nog wat havermout of bloem en kneed de substantie met je handen eventjes door. Misschien is de massa juist te dik en kan er wat kookvocht bij.
Stap 3 Bovenstaand recept is voor een basis-vegaburger. Nu kun je gaan variëren, met wat olijfolie erbij en kruiden als oregano en tijm worden het vegaburgers met een Frans tintje.
Ik deed er deze keer een fijn gesnipperde paprika bij. Oosterse kruiden kunnen ook goed, met een scheutje ketjap. Zoek je eigen smaak en probeer toevoegingen die je lekker lijken.
Stap 4 Zet de kom met inhoud even in de koelkast om de substantie op te laten stijven. Kneed er na een uurtje ballen van en druk ze plat. Klop een ei los en haal de schijven er doorheen. Nog even door wat paneermeel en klaar zijn je vegetarische burgers. Maak een heel regiment vegaburgers en vries ze in…

Hoe deed ik het? Ik volgde deels het recept en gebruikte witte bonen en kikkererwten, want die had ik op voorraad. Ik had geen eieren, want die heb ik bijna nooit meer in huis.  Het ei heb ik vervangen door 3 eetlepels tahin (sesampasta). Dat plakt ook goed. Als kruiderij voegde ik een eetlepel gemalen komijn toe en een uitgeperste teen knoflook. De ballen waren vrij smeuïg, ik heb ze zonder ei-laagje door de paneermeel gehaald en gebakken, dat ging ook prima!

Ze waren lekker, ze leken wel wat op platte grote falafel. Dat zal wel komen door de tahin en de komijn.
Maak jij wel eens je eigen vegaburgers? En heb je daarbij nog tips?


Wil je meer lezen van Annemiek van Deursen, klik dan hier, op haar weblog.

13 opmerkingen:

  1. Ja zo maak ik de basisburgers ook,en dan net als Annemiek een aantal tegelijk,deel gaat de vriezer in.
    Ei kan je trouwens in recepten ook vervangen door lepel lijnzaad en twee lepels water en dat blenderen. Ik vind deze burgers lekkerder dan de vegaproducten uit de winkel.En ze zijn een stuk goedkoper natuurlijk.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt niet slecht, al weet ik sinds secret eaters hoeveel calorieën tahin bevat en ik dat liever niet ipv ei gebruik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Alles kan er door. Bijv. kwarteleitjes.

      Verwijderen
    2. Dat staat toch ook op het etiket....geen secret esters voor nodig 😉

      Verwijderen
  3. Ga ik zeker uitproberen, bedankt voor het delen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er hoeft helemaal geen ei in en je hoeft het ook niet te vervangen. Je kan best het weekwater weggieten, de bonen spoelen, 10 minuten zonder deksel koken en dan deksel erop en gaarkoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt erg bekend! Ik doe er altijd nog kaas doorheen in kleine stukjes gesneden, en de laatste tijd kruid ik ze met kerriepoeder. De geur van het bakken alleen al doet je watertanden! Meestal gebruik ik zwarte bonen. En ik doe er groenten in, zoals boerenkool/spinazie, wortel, paprika. Een paneerlaagje hoeft niet per se, ik meng het bonenprutje met havermeel, dan wordt de buitenkant ook knapperig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, dit heb ik nog nooit geprobeerd. En vooral omdat ik twijfel of het wel lekker is. Maar het idee vind ik op zich heel goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe er ook vaak gesnipperde broccoli stronk door od gierst, eigenlijk kan alles er wel door.elke keer weer een andere smaak. Ik maak er tegenwoordig ook balletjes van en doe die in een pitabroodje. Ik ben zelf met de 30 dagen geen vlees bezig nu ook mijn dochter vega is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alles kan er door. Zelf denk ik aan doorregen krentensnippers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een gefruit uitj hoort er vanzelf ook door of bij. En vleeskruiden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Creatieve recepten hoor ik allemaal.
    Zelf doe ik het (nog) niet, wij eten vrij weinig vleesvervangers en vaak ook nog heel zuinig (1 pakje door een hele pan stamppot, of ieder een halve burger).
    Voor die paar keer dat we ze eten, vind ik het dan weer niet duur. En de meeste gerechten die we eten, kunnen prima zonder vlees(vervanger).

    Ik denk dat als ik meer vrije tijd had, ik zeker ook ging experimenteren, niet als zuinig maar voor de leuk (en je weet dan wel precies wat er in zit natuurlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Peulvruchten hebben naast calcium, ijzer en B-vitamines een hoog eiwitgehalte. Daarom worden ze vaak gebruikt als vleesvervanger.
    Wil je het helemaal "goed" doen koop dan Nederlandse peulvruchten, scheelt weer fijnstof in het milieu(minder vervoerskosten vrachtwagens/vliegtuigen)

    BeantwoordenVerwijderen