zondag 24 juni 2018

Een zich herhalend zeurblog

Op mijn blogbericht van afgelopen dinsdag over een extra uitkering van 400 euro en dat dit de laatste keer was dat ik zo'n uitkering ontvang,  kreeg ik reacties als:

"Je valt wel steeds in de herhaling, met je toelages, verlof, vegetarische vrijdag, energiekosten en je boodschappen. Ik kijk af en toe naar iets nieuws maar ben in 2 minuten klaar."

"Het gaat toch over uw blog, wat steeds in herhaling valt...
Het is gewoon zo standaard van liever lede,....."


"Zeurblog

 Ik reageerde met:  
Ja, wat wil je dan? Mijn onderwerpen zijn niet onuitputtelijk. Ik schrijf nu bijna 11 jaar vrijwel dagelijks een blogje en soms wel 2x per dag = naar schatting ruim 4000 berichten (inclusief mijn eerste blogs op Web-log tussen 2007 en 2011).
Ik nodig je hierbij uit voor een gastbijdrage!
Kom met een leuk nieuw onderwerp!
 

Helaas reageert helemaal niemand op deze oproep om zelf met een leuk onderwerp te komen of een interessant ingezonden stuk. Jammer! Ik had het wel leuk gevonden om eens een dergelijke reactie te krijgen. 

Ik geef toe dat ik wel eens oude berichten opdiep, afstof en een nieuw leven inblaas door het aan te passen aan de actualiteit. Dat doe ik als ik echt niet weet waar ik over moet schrijven en/of weinig tijd heb om een bericht te schrijven, maar daar lijkt mij eerlijk gezegd niets op tegen! 
En natuurlijk heb ik vaste rubrieken als wekelijks energieverbruik, vegetarisme en mijn boodschappen. Volgens mij is daar bij veel lezers ook belangstelling voor, dus waarom niet? 

Het zou mij erg leuk lijken om hier eens wat gastbijdragen te plaatsen.  
Voorwaarden: géén advertorial, je stuk moet in ieder geval zijdelings te maken hebben met zuinig en energiebewust leven. Ik behoud mij het recht voor om het Nederlands te redigeren en voor mij storende spel- en taalfouten aan te passen.
Dus doe ik hierbij de oproep om mij gastbijdragen te sturen!
Dat kan via de mail: zuinigaan@gmail.com  

Daarnaast: welke van de onderwerpen  die ik regelmatig onder de loep neem vind jij interessant?

57 opmerkingen:

  1. Mensen hóeven hier niet te lezen hè? Logisch dat je in herhaling valt als je 11 jaar lang dagelijks over hetzelfde onderwerp schrijft. Sorry, geen gastblog (ik heb al mijn eigen blog), maar is er een speciale reden dat je elke dag een nieuw blogje wilt publiceren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, wat zitten denken over deze post en wat steeds naar boven komt, is dat ik het plezier in je leven mis, alsof je met euro-tekentjes in je ogen leeft, maar voorbij gaat aan de vrolijke dingen.
    Een kopje koffie met wat mensen na het zwemmen bekijk je bijna minachtend, want dat kost geld, terwijl je thuis koffie hebt. Hoe gezellig zou het kunnen zijn om je aan te sluiten en andere mensen leren kennen.
    Een etentje met collega's eet je ook met euro-tekens zonder te vertellen, waar jullie gezellig over hebben zitten kletsen.
    Nooit eens, dat je gezellig met een vriendin op stap bent gegaan of zo geniet van je planten in de tuin.

    Zelf heb ik veel en veel minder te besteden dan jij en iedere stuiver moet omgedraaid worden, eer ik hem uitgeef, maar wat kan ik genieten van mijn planten, die veelal uit de koopjeshoek van het tuincentrum komen voor 1 of 2 euro. Wat zorg en aandacht om ze tot weer mooie planten op te kweken, het genieten van de vogeltjes, die fluiten, bijtjes, die mijn planten bezoeken.
    Mijn katje, wat zo vrolijk en gezellig is, er is zoveel meer dan alleen aan geld denken en zuinig zijn.

    Bundel je uitgaven, je gas- en energie-gebruik aan het van de week in 1 blogje en laat eens wat meer lezen, hoe je geniet van je leven, wat je vrolijk maakt naast je uitgaven en dan niet steeds dat zure over vlees, roken en nog zo meer deprimerende zaken. Dat lees en hoor ik al genoeg op het nieuws!
    Je leeft maar 1x en moeten ze dan aan je graf zeggen: dat je een zuinig mens was of iemand, die van het leven kon genieten...

    Vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben het hier mee eens! Zou leuker zijn om wat meer te lezen dat je geniet van alles. Zo heb ik met de kat te doen die af en toe eens wat natvoer krijgt, als het in de aanbieding is, verder de allergoedkoopste brokken. Ik ben gemiddeld €20 euro per kat kwijt per maand. Hier alleen premium brokken en dagelijks premium natvoer. Daarnaast nog een verwennerij wanneer ik thuiskom. De kat zal niet klagen en zal waarschijnlijk genoeg droge brokken hebben maar kom op zeg.... Je koopt voor je zelf ook dingen die je lekker vindt. Het beestje geeft je vast veel liefde, dus geef wat terug!
      Groet, Ellen

      Verwijderen
    2. Kijk, als je het niks vind moet je het niet lezen, wegklikken is heel gemakkelijk toch?

      Dat over die kat moet ik echter onderschrijven. Een kat hoort iedere dag natvoer te krijgen zonder al te veel granen. Dat hoeft ook echt niet duur te zijn. Het arne dier volpropen met goedekope brokjes is vragen om moeilijkheden en ziektes in de toekomst. Ook je diertje is goed eten waard net als jijzelf.

      Verwijderen
    3. Arne= arme. Goedekope= goedkope.

      Verwijderen
    4. Ik wil wel even reageren op Ineke, namelijk dat het onzin is, dat een kat natvoer hoort te krijgen in plaats van brokjes. Een leven lang al katten gehad, die allemaal goedkope brokjes kregen zonder ooit ziek te worden en prettig oud geworden zijn.
      Onlangs met mijn katje bij de dierenarts geweest voor sterilisatie en vertelde, dat ze brokjes kreeg met slechts af en toe zacht voer. Ik kies voor brokjes, omdat dit beter voor het gebit is, wat de dierenarts bevestigde.
      Brokjes houden het gebit schoon en sterk, omdat ze moeten kauwen en zacht voer kunnen ze wegslobberen.

      Vriendelijke groet

      Verwijderen
    5. Katten zijn voornamelijk carnivoren. Helaas zijn zij als huisdieren veroordeeld tot voornamelijk droge brokken, een enkeling daargelaten die barf voeding krijgt. ( denk aan het kraken en opeten van kleine botjes) Ook hier eten ze voornamelijk droge brokken maar krijgen daarnaast natvoer en 1x per week vis of rauw rundvlees. Ik lees ook niet dat zuinigaan haar kat laat enten bij de dierenarts?
      Groet, Ellen

      Verwijderen
    6. Ja, mijn katje krijgt iedere dag 1\4 van een klein blikje natvoer, namelijk als ik ga eten, komt ze niet naar mijn bordje kijken ;)
      En nee, ik laat mijn katje ook niet inenten, ook nooit gedaan, omdat ze een binnenkat is, evenals mijn vorige katten. Als "huisdieren veroordeeld", vind ik wel heel naar klinken.
      Als je het zo ziet, zou je eigenlijk ook geen huisdier moeten nemen, dus wat vreemd, dat je het zo benoemd, terwijl je wel katten hebt...

      Vriendelijke groet

      Verwijderen
    7. nog een link hierover; http://www.purrfectcat.nl/verplichte-carnivoor/

      Groet, Ellen

      Verwijderen
    8. Natvoeding werd mij door de mensen van het asiel en de dierenarts afgeraden. Zo nu en dan wat als snack kon nog, maar niet te veel!
      http://www.dierenartsvankessel.nl/ziektepreventie/verzorging/kat/voeding.html

      Verwijderen
    9. Anoniem 12:08; Katten zijn huisdieren geworden terwijl het eigenlijk jagers zijn. Oké een enkeling heeft het geluk in een buitengebied te wonen en daar zijn prooi te vangen. Katten en verkeer gaat niet altijd samen. Ik veroordeel niet dat een kat alleen binnen woont, dat is de tegenwoordig vaak niet anders maar daarmee geef ik aan dat we hen wel tegemoet kunnen komen in hun natuurlijke voeding. ( Ik heb mijn voor en achtertuin zo ingericht dat de katten altijd naar buiten kunnen maar niet met verkeer of andere katten in aanraking kunnen komen)
      Groet, Ellen

      Verwijderen
    10. De meeste dierenartsen hebben geen verstand van voeding voor katten en ik werk zelf in het asiel en daar verkondigen ze ook dat rare ouderwetse brokkenidee. Het is al lang achterhaald maar veel mensen verdedigen het nog met man en macht. Goed voor tanden en van natvoer krijgen ze diarree...., natuurlijk....

      Ik moet de eerste kat nog tegenkomen in het wild die brokjes eet. Het is gewoon geen natuurlijke voeding. En dat katten er oud op worden zegt niks. Er zijn ook mensen die tot hun negentigste roken en drinken maar dat wil nog niet zeggen dar het gezond is. Veel mensen trap je op hun tenen met het brokkenverhaal, het zij zo.

      Verwijderen
  3. Al heel wat jaren lees ik je blog met plezier, soms onderwerpen die me niet echt interesseren en die sla ik over. Energiegebruik is zo'n ding dat lees ik niet en de boodschappen zelden.
    Maar verder vrijwel alles. En ik gebruik je leeslijst om bij anderen te komen.
    Van mij mag je nog jaren doorgaan.
    Wel ben ik het beetje eens met Anoniem van 9.53 er mag wat meer vrolijkheid en levensgeluk in komen. Je schrijft wel eens over kinderen en kleinkinderen en vakantie maar het blijft wat klinisch bijna, alleen de feiten, niet of je er van geniet.
    Over andere onderwerpen ga ik een nadenken en misschien probeer ik zelf een gastblog te schrijven waarom ik geen blog heb, als dat iets is wat jouw goedkeuring kan krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het leuk vinden als je eens een gastblog schreef! Je bent zeer welkom!

      Verwijderen
    2. Met Lot ben ik het helemaal eens. Nee, ik overweeg geen gastblog. Maar je energieverbruik en boodschappen laat ik doorgaans aan me voorbijgaan en een beetje meer zichtbare blijdschap, dat zou ook mooi zijn.
      Net als jij fiets ik meestal snel naar huis als ik zin in koffie krijg... te duur om dat regelmatig in de stad te doen, en ik drink dat geld er normaal gesproken niet aan af. Maar als iemand vraagt of ik meega? dan doe ik het al gauw, puur vanwege de gezelligheid. En dan neem ik er zelfs iets bij, als dat zo uitkomt, ondanks mijn dieet...

      Verwijderen
    3. Ik heb altijd 5 euro in mijn zwemtas zitten om, als dat zo uitkomt, gezellig met iemand koffie te drinken, maar meestal ga ik gewoon naar huis.

      Verwijderen
  4. Dag Zuinigaan,
    Hier een enthousiaste lezeres, al jaaaaren. Je onderwerpen vind ik interessant en je diept ze lekker goed uit. Juist om je onderwerpen lees ik je blog. Als niet-vegetarier doe ik ideeen op voor etentjes die ik geef met vegetariers. Het financiële aspect bij alle onderdelen van het leven is juist de rode draad in jouw blog. Dat representateert niet je levensvreugde. Laat je door de zuurpruimen niet beïnvloeden en schrijf lekker door. Een blog heb ik niet, en kan en wil ook niet gastbloggen. Sorry voor de spelfouten, ik ben licht dyslectisch. O ja, je leeslijst is heerlijk, ik begin dagelijks bij jouw blog en klik dan door. Hartelijke groet, L.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom nou weer zuurpruimen?
      Zuinigaan noemt haar post zelf "een zich herhalend zeurblog"n.a.v. reacties van lezers?
      Iedereen kan daar zijn of haar mening over geven en die vind ik gewoon netjes.

      Verwijderen
    2. Een zuurpruim ben ik niet, ik hoop, dat ik daarin toch wat duidelijk ben geweest en ik kan ook wel zeggen, dat ik me onlangs in hoge mate geërgerd heb aan een anoniem iemand, die 's nachts echt beledigende reacties schreef op de blog van zuinigaan.

      Mijn reactie heb ik dan ook niet geschreven om te beledigen, maar om de "open deur", die geboden werd en waarin ik mijn persoonlijke mening geschreven heb, dat ik levensvreugde mis in de posten.
      Geld is het "slijk der aarde" en geen mens kan zonder, maar juist daarom zou er een goed evenwicht moeten zijn tussen zuinig zijn en toch genieten van de kleine dingen, die het leven meerwaarde geven.
      Dat heb ik aangegeven met mijn reactie, dat ik dat stukje mis in haar berichten.
      Er is een nieuwe schutting geplaatst in haar tuin, maar ze schrijft niet, hoe heerlijk ze buiten zit te genieten van haar tuin en planten, wel wat het gekost heeft.
      Kosten benoemen is 1 ding, genieten ervan is de andere kant, die ik niet teruglees, niets meer, niets minder.

      Zuinigaan lijkt mij een heel vriendelijk mens en geweldig, hoe ze in korte tijd haar huis heeft afbetaald, maar er is ook een tijd van genieten, wat ik wel wat zou willen terugzien in haar berichten.

      Vriendelijke groet

      Verwijderen
    3. Dat ben ik helemaal met je eens ik reageerde op anoniem van 10.46 ondertekend door L.
      Zoals ik al zei de reacties zijn gewoon netjes.

      Verwijderen
    4. Als je vaker bij Zuinigaan leest, dan weet je dat ze een ernstig psychiatrisch zieke (inmiddels ex-)partner heeft en moeder is van een overleden kind. Ik vind het heel logisch dat de levensvreugde er niet altijd van afspat!

      Verwijderen
    5. Ja hallo zeg anoniem 13:15, wat een rare conclusie. De meeste mensen ervaren in hun leven nare ernstige gebeurtenissen. Maar dat wil niet zeggen dat daardoor je 'levensvreugde' voor altijd op een laag pitje komt te staan !
      Het besparen en zuinig zijn staan wel op de voorgrond, dat is zo. Maar volgens mij zijn Groningers sowieso niet zo uitbundig :-)?

      Verwijderen
  5. Ha Zuinigaan, je krijgt niet voor niets altijd zoveel verkeer naar jouw blog. Ik denk dat veel mensen de vaak nuttige informatie en tips lezen, en verder niet komen zeuren.

    Het is leuk als je af en toe wat over privé schrijft maar voor eindeloos (klein)kinder gepraat is er toch Libelle en dat soort bladen... daar zijn er al 13 in een dozijn van, ook op internet.

    Nogmaals dank voor alle jaren dat je mij aan het denken zet over van alles en nog wat, dat altijd met het leven van alle dag te maken heeft - en de invloed daarvan op wereld, maatschappij, milieu...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met Leesgraag eens! Het is een informatief blog, zo heb ik het ook altijd bekeken. Ik heb meer de indruk dat Zuinigaan graag kennis en inzichten deelt op het gebied van zuinig leven. Niet dat ze zonder levensvreugde zit. Geheel niet!! Ze is een beetje maatschappelijk werker en lerares ineen. (mijn idee dan hè?) joanne

      Verwijderen
  6. Ik lees al een hele tijd mee al reageer ik niet veel.Je blognaam is Zuinigaan dus dan kunnen we toch verwachten dat het over zuinig zijn gaat .Ik zeg maar zo niemand is verplicht om te lezen hier .Ik lees ook niet alles maar alleen wat me aanspreekt .En opvallend is dat dit soort reacties altijd Anoniem geschreven worden .Ik zou zeggen blog gewoon verder op je eigen manier ,jij bepaald de regels wat je wil schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Zuinig aan. Ik lees je blog al jaren en heb ook wel eens gereageerd op onderwerpen over gezondheid / voedingssupplementen / groenten / fruit.

    Ik denk dat je best van het leven geniet maar dat zich veel binnenskamers afspeelt (in jouw hoofd dus) en dat je dat genieten juist als heel persoonlijk beschouwd. Je kan wel kortaf reageren over opmerkingen als .. je koopt weinig groenten en fruit.. vaccinaties en extra vitaminen slikken. Dan vind ik dan wel eens lastig om te reageren op jouw blog. Want als ik kijk naar de diversiteit van de groenten die jij eet per week en dat je schrijft dat Katan fruit niet zo belangrijk vind. Voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Zuinigaan,
    Ook ik denk weleens,Zuinigaan doe je niet te zuinig, geniet je niet te weinig. Maar wel veel respect voor de talloze stukjes leesvoer die ik met plezier gelezen hebt.
    Wat ik mij wel afvraag is hoe jij zelf denkt over het plaatsen van zonnepanelen op je eigen huis, ook al ben je geen grootgebruiker, over te stappen op een warmtepomp, om het gasgebruik. nu en in de toekomst een halt toe te roepen.
    Verder gewoon lekker jezelf blijven en laat blijken dat je geniet waarmee jij bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. is gezondheid dus veel verschillende groenten en fruit kopen belangrijker dan uitkomen met mijn budget. Omdat het kan bij mij en bij jou zou het nu ook kunnen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze eet best veel groenten, zie haar boodschappenblog.

      Verwijderen
  10. Ik kijk dagelijks op de blog en geniet er erg van. Ik denk niet dat de blog Zuinigaan als persoon geheel recht doet. En volgens mij is dat ook niet de bedoeling van een blog. Je laat een bepaald deel van jezelf zien. De wijze waarop Zuinigaan dat doet, past goed bij mij. En daarnaast gebruik ik, net als anderen, de leeslijst om de andere blogs die ik graag lees te bezoeken.

    Wat ik me wel afvraag is waarom iemand die het niet leuk vindt een blog te lezen dit wel doet, en de moeite neemt te reageren. Om dan als commentaar te hebben ' je mag wel wat meer genieten'. Ik stel voor dat deze mensen direct zelf beginnen met genieten, en de blog(s) die ze niet leuk vinden overslaan. Dat maakt hun leven, en die van Zuinigaan direct leuker.

    Qua onderwerpen vond ik de blogs over vroeger erg leuk, ook pensioenplannen (wat ga je doen in je vrije tijd, hoe voorkom je dat dit heel duur is) spreken mij aan. Onderwerpen naar aanleiding van nieuwsberichten vind ik ook leuk. En ik ben erg benieuwd naar een gastblog waarin iemand uitlegt wat het belang is van het hebben van een mening over de hoeveelheid groente en fruit die iemand anders eet. Liefst in relatie met openheid over de hoeveelheid groeten en fruit die de persoon zelf eet.

    Groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, Puckie, die vind ik mooi! Ik ben ook benieuwd naar gastblogjes over de reden die andere mensen hebben om zich zo druk te maken over de gewoonten van anderen (zolang ze anderen niet schaden). Ik zie altijd kilo's groente staan op de lijstjes van Zuinigaan.

      Verwijderen
  11. Soms zijn de reacties nog leuker dan de blog zelf. Ik kom zelfs later op de dag nog een keer kijken als ik verwacht dat het gekozen onderwerp de tongen cq. toetsenborden losmaakt.
    Gewoon doorgaan met je blog. Ik vind eigenlijk dat het niet eens zo erg over geld gaat. Maar misschien omdat ik de boodschappenlijst altijd zonder prijzen zie in de weergave op mijn telefoon :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stikende jaloezie denk ik.En/of te confronterend hoe jij alles op de rit hebt.En bewust en zuinig aan kunt leven. Daarvan genieten spat van je blog af vind ik. Lees het elke keer graag. Je blijft actueel en das knap

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Telefoon de andere kant op kantelen,du s niet verticaal houden maar horizontaal en dan kun je waarschijnlijk de prijzen wel lezen, tenminste dat is bij mij het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gewoon lezen wat je leuk vindt en anders niet op deze blog komen. We leven in een vrij land.
    Ik start hier 's morgens en ga dan door in de lezers lijst.
    En wat betreft anoniem van enige tijd geleden 's nachts, die heb ik ook gelezen. Geen idee hoe het komt om op zo'n wijze te moeten reageren. Denk dat dit veel over de persoon zelf zegt ?????

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Doe lekker je ding, je bent er niet om anderen te entertainen! Prima dat je je eigen keuzes maakt over wat je wilt delen met anderen! Je pretendeert nergens dat je je leven compleet wil verslaan. Ik haal er heel vaak interessante uitgangspunten uit en je maakt zelf uit waar je aandacht aan wil geven. Je hoeft niemand te pleasen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het oprecht heel jammer, dat een aantal mensen de open vraag van zuinigaan niet serieus nemen en net doen alsof degenen, die hier wel eerlijk op reageren, haar onderuit willen halen en als er goed gelezen wordt, zie je dat daar geen sprake van is.

    Het voelt ook wat schijnheilig als ik heel eerlijk ben, want op het boodschappenlijstje van afgelopen week is geen enkele opmerking gemaakt, ook door de mensen niet, die nu net doen, alsof haar blogs geweldig zijn.
    Had dan ook gereageerd, hoe netjes ze weer de boodschappen heeft gedaan!

    Ik heb mijn bewondering voor haar uitgesproken, hoe ze haar eigen woning in een korte tijd heeft afgelost, iets wat ik maar heel weinig mensen zie doen.
    Ze vraagt echter heel eerlijk, wat men graag meer zou willen lezen, omdat ze het zich blijkbaar toch wat aantrekt als ze negatieve reacties krijgt van "zeurblog" en dergelijke.
    Neem dat dan ook serieus, zelf heb ik haar blog nooit zeurderig of onzin genoemd, het interesseert me alleen niet altijd zo om alle uitgaven en inkomsten benoemd te zien en hoeveel een lamp of wasmachine gebruikt.
    Zeurblog en aanverwante opmerkingen heb ik echter nooit gemaakt!

    Blijkbaar zijn reacties zoals de mijne interessanter dan het onderwerp zelf van deze blog, want nu wordt er wel volop gereageerd en ach jee, wat is men begaan met de blog van zuinigaan, maar ondertussen is er nog steeds geen reactie geplaatst op haar boodschappenlijstje...

    Vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je blog gaat nu eenmaal over geld en je streven om na je pensioen ook nog comfortabel te kunnen leven en dat is je aardig gelukt. Je hebt er wel wat voor over moeten hebben en juist daarover schreef je. Gekeuvel over kinderen, kleinkinderen en vakanties kunnen we elders ook lezen als we dat al zouden willen. Ik reageer niet zo vaak maar lees je blogs altijd met veel plezier vooral als je weer eens een onderwerp bij de kop hebt dat veel verkeer genereert van zowel voor- als tegenstanders. Ik verbaas me er vaak over hoe fel mensen kunnen reageren als ze het niet met jouw mening ergens over eens zijn. Ga zo door zou ik bijna zeggen maar dat klinkt zo schooljufferig;). Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je blog heeft meerdere functies , dagboek en huishoudboekje etc. voor jezelf!
    Daar hoeft niemand op te reageren, je bent niet in dienst bij de krant, dus je moet je niet afvragen of je iets moet veranderen, doe wat jezelf leuk of handig of belangrijk vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Inderdaad, ik kijk bijna elke dag eerst naar jouw blog en daarna scroll ik door je bloglijst of daar nog iets staat wat ik wil lezen.
    Niet alles intresseerd me maar dan lees ik het gewoon niet. Het boodschappenlijstje vind ik juist leuk maar ik geef lang niet altijd commentaar. Dat lijstje schrijf je voor jezelf en wij mogen meekijken, prima toch? Ik hou juist van jouw nuchtere stijl. Vrolijke, hippe "over the top" bloggers zijn er al teveel. Niet tevreden? Schrijf dan zelf maar elke dag een blog! misty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mee eens!! mooi blog met mijns inziens gewoon tips en informatie over zuinig leven. Ik krijg de indruk dat Zuinigaan een mix is van maatschappelijk werker en lerares. Ze wil informatie doorgeven. Dat betekent niet dat er een gebrek aan levenslust is. En idd, al die hipperdepip blogs zijn pas oninteressant. Daar wordt ik dan weer zuchterig van. groet,Joanne

      Verwijderen
    2. Wat grappig dat je dat zo zegt. Ik heb een opleiding tot maatschappelijk werker en werk in het onderwijs.

      Verwijderen
  20. Lees meestal je blogs. En bewonder dat je dit al heel lang vrijwel dagelijks doet. Natuurlijk val je dan wel eens in herhaling, maar kijk eens naar tijdschriften en dagbladen. Ook volop herhaling. Niets mis mee; doe het je maar eens na.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zelden zo iemand als "zuinig aan" meegemaakt die zo deskundig en intelligent over bepaalde onderwerpen schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit ook, je merkt dat je goed op de hoogte bent van actualiteiten en je goed inleest

      Verwijderen
  22. Ik lees je blogs altijd met veel plezier, Zuinigaan. Persoonlijk vind ik de wekelijkse boodschappen niet zo interessant. Ik zou wel willen lezen over je autogebruik. Je hebt jaren zonder gedaan en nu heb je weer een bolide? Hoe bevalt dat? Zou je nog zonder willen/kunnen? Vallen de (onderhouds)kosten je mee of tegen? Hoeveel km. rijd je per jaar, hoe vaak maak je je auto schoon en doe je dat in een washal (en wat vind je dan van het vele water dat dan verspild wordt?) etc. Kijk ernaar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind juist dat je blogs relatief weinig over financiën gaan. Je blogs over je kleinkinderen, vegetarische recepten, geschiedenis en je meterstanden hebben niet mijn interesse (althans niet op een blog dat over besparen/consuminderen gaat), dus die sla ik over of ik lees de reacties omdat die - net als iemand hierboven al zei - voor mij leuker zijn dan het bericht zelf.
    Maar veel respect dat je al zolang blogt. Doe het maar eens elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ach, Ik val ook wel eens in herhaling. Mij hielp het om een vast thema los te laten en gewoon meer over mijn leven te schrijven. Maar ook daar valt ik inmiddels weer in herhaling.🤣
    Wat maakt t uit .ik lees je al jaren. Niet alles boeit maar veel wel. Bij vriendinnen hoor ik ook wel eens een onderwerp vaker terugkomen, prima toch.
    En over dat je wat vaker zou moeten genieten, ik weet wel zeker dat je dat doet. Zeker gezien waar je vandaan komt qua geldsituatie.
    Veel liefs, doe gewoon wat jij fijn vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Om 13.11 geeft Joepie & Carola een heel leuk commentaar dat soms de commentaren nog leuker zijn om te lezen dan het log zelf. Zeker waar deze keer. Maar eigenlijk allemaal positief en meedenkend en opbouwend.
    Ben heel benieuwd naar je logje morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik lees jouw blog al jaren, zonder dat ik precies weet waarom. Ik zit of zat in een vergelijkbare positie als jij: ik ben net iets ouder (ik heb inmiddels AOW), zat in een financiëel moeilijke positie (zo ben ik waarschijnlijk op jouw blog terecht gekomen), maar ik heb het nu beslist breed. Desondanks leef ik in veel opzichten heel erg zuinig, zeker een gevolg van mijn vroegere, karige bestaan. Voor mij is vrek een geuzennaam. Ook ik sla "Boodschappen in de afgelopen week" over (te individueel bepaald).
    Maar verder denk ik, dat onze levensstijlen heel erg verschillen en vermoedelijk is dat ook één van de redenen, dat ik graag iedere dag op je blog ga kijken (zelfs afgelopen winter in Zuid-Amerika): ik heb dagelijks gratis een inkijk in het leven van iemand, waar ik nooit mee omga, maar wiens kijk op het leven voor mij voldoende boeiend is.
    Terzijde: de aantrekkingskracht om te lezen wordt ook bepaald door de mensen die reageren. Ik vind het om zijn minst onderhoudend om volstrekt tegenovergestelde meningen te lezen.
    Kortom: ik hoop, dat je nog heel lang doorgaat. Een beetje gezeur [escusez le mot] en een beetje herhaling houden mij niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er zo ook aangekomen, ik moest het zuiniger aan gaan doen, eerst een scheiding en paar jaar later werd ik werkloos. Haal veel inspiratie uit de blogs van zuinigaan vooral ook de aflosverhalen en ook hoe je dat gedaan hebt Zuinigaan vind ik helemaal geweldig, ik heb ook gereageerd op de hypotheekonderdeel van u. Echt een stimulans om ook de hypotheek sneller te gaan aflossen en ook om te lezen hoe anderen dat deden. U schrijft echt over zuinig aan, dat mensen vinden dat u niet geniet, u geniet heus, dat geloof ik graag en hangt niet af van wel of geen koffie drinken, maar dat het genieten te weinig tot uiting komt in de blog is in mijn ogen niet belangrijk, Ik zou ook , net als u, de koffie thuis drinken ipv op het zwembad tel maar uit wat elke week koffie drinken kost, enfin, dat hebt u allemaal voorgerekend. De titel zou van de blog anders zijn, de titel is Zuinigaan. Daar gaat het om. OOk door u heb ik een poos mijn gas /water/licht verbruik bijgehouden en voor wat betreft de boodschappenlijst zie ik soms dezelfde voedingsmiddelen staan die inmiddels ook bij mij in de groente/fruitla liggen, vanuit dezelfde winkelketens. Ga nog lang zo door Zuinig aan , ik kijk echt uit naar uw blog en ook klik ik door naar sommige anderen, die links in het scherm staan. En de mensen die klagen of zeuren, kunnen beter meteen doorklikken want het is voor hun verspilde tijd om iets te lezen wat niet hun interesse heeft. Ga vooral door Zuinig aan met zoals u het nu doet en knap dat u elke dag weer zoveel moois weet te schrijven. Ik hoop er nog lang van te kunnen leren. hartelijke groet,

      Verwijderen
  27. Lieve Zuinigaan,

    Ik wil je allereerst bedanken voor dagelijks een blogje. Juist deze consistentie maakt dat ik jouw blog als leeslijst gebruik. Ook ik lees niet alles maar je kunt aan de opmerkingen en pageviews zelf wel zien wat meer en minder gelezen wordt.

    Jouw blog is geen forum dus ik heb altijd grote moeite met anonieme azijnpissers. Er zijn genoeg andere blogs te lezen, laat ze dat dan maar doen als het ze niet bevalt. Gewoon doorgaan!

    groet Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dankzij Zuinigaan vroeg ik op tijd mijn aow aan. Zelfs na een schrijven van de het slagerspensioen was het kwartje nog niet gevallen, mijn man dacht dat ik tot 67 moest wachten. Nog 25 dagen, dan krijg ik het. Dus dankjewel. Groet Nelleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je blogs zijn vaak kort maar krachtig. Ik hou daar van. Mijn favoriet zijn je boodschappen lijstjes. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik lees hier al lang mee. Ik vind juist vegetarische vrijdag en de historische blogs het leukst, daarna de bespaarblogs . Ik lees het boodschappen lijstje niet zo vaak, omdat het niet aansluit bij mijn behoefte. Maar ik vind dit een leuk blog, en juist vooral omdat ik op bepaalde dagen van de week weet wat ik aantref. Dus voor mij vooral doorgaan met schrijven zoals het nu is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.