Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 8 juni 2018

Vegetarische vrijdag - heb je supplementen nodig als je vegetarisch eet?

Er zijn mensen die altijd supplementen nemen. Dat is vooral omdat ze, misschien onder invloed van de reclame, denken dat ze extra vitaminen en mineralen nodig hebben, of ze nu vleeseter zijn of niet.
Als je gezond bent en voldoende en evenwichtig eet, dan zijn supplementen niet echt nodig, behalve vitamine D bij ouderen van boven de 50 jaar.
Als je vegetariër bent of veganistisch eet, dan mis je belangrijke voedingsstoffen die een vleeseter uit vlees, vis, vogels, zuivel en eieren haalt, en moet je er beter op letten dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Wat ook betekent dat je supplementen zou moeten nemen, in ieder geval B12.

Vorige week keek ik naar de documentaire Boter, Kaas noch Eieren en zag tot mijn verbazing iemand die al 12 jaar veganistisch eet, maar nog nooit supplementen geslikt had.

Wat? Werkelijk?
Deze vrouw, voor mij bekend van het jeugdjourrnaal, had een aanzienlijk vitamine B12 tekort opgebouwd.  Gelukkig goed te behandelen, maar dan toch.
Ik vind het wonderlijk dat er mensen zijn, die zich zo slecht informeren voordat ze veganist worden. Twaalf jaar geleden had je ook al internet. Via je PC kun je alle informatie krijgen die nodig is.

Ben jij vegetariër of veganist en wil je weten of je voldoende voedingstoffen tot je neemt?  Met de gratis Eetmeter van het Voedingscentrum kun je dat uitzoeken - als je al je voeding gedurende een aantal dagen invoert in de Eetmeter, dan rekent die precies voor je uit wat je aan voedingsstoffen binnenkrijgt.
Als je er niet voldoende vitamines en mineralen in je voeding zitten, dan kun je je voedingspatroon verbeteren, of toch naar pillen grijpen.

15 opmerkingen:

  1. Mijn oudste dochter eet veganistisch, en ik maak me daar soms best een beetje zorgen over. Maar zij neemt wel een supplement gelukkig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft je geen zorgen te maken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

      Verwijderen
  2. Zou de schijf van 5 die we vroeger op de lagere school kregen te zien fouten bevatten ? Er stond een segment vlees/ vis in. Dit moest je eten. Hoeft dit niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De schijf van vijf wordt steeds weer geupdatet naar de laatste inzichten. Het is niet gebaseerd op De Waarheid, maar op de waarheid voor zover we die hebben weten te ontsluieren. Tussen het meest gezonde eetpatroon en de eetgewoontes van de gemiddelde Nederlander wordt vervolgens een haalbaar compromis gepresenteerd.
      In het segment met vlees en vis staat ook zuivel, peulvruchten en noten. Daar kun je dus ook voor kiezen.
      Ik persoonlijk eet geen citrusvruchten en koolsoorten. Die lust ik niet. De rest van het segment 'groente en fruit' eet ik wel. Ik eet ook geen rijst en pasta, aardappelen en brood dan weer wel.
      Is er een tijd geweest dat dat segment alleen maar vlees en vis bevatte?

      Verwijderen
    2. Ik heb het nog even opgezocht:
      http://www.carinpool.nl/schijf-van-vijf-anno-2016/

      Leuk om te zien! Vanaf 1953! En daar zie ik zeker al wel bonen op staan.

      Verwijderen
    3. Fijn dat vlees niet meer hoeft

      Verwijderen
  3. Onder invloed van alle berichten in de media heb ik onlangs mijn bloed laten onderzoeken. Ik ben nu 68 jaar, eet al tig jaar geen vlees en de laatste jaren zelden vis, weinig eieren en weinig zuivel. Ik slik geen supplementen.
    Geen tekorten, zelfs geen D en B12 tekort! Het kan dus wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wordt er op alles gecontroleerd ? Alle essentiele aminozuren bijv.

      Verwijderen
  4. Als is veganvrouw rond of na de overgang zou ik ook calcium en magnesium bij slikken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je twijfelt of je misschien tekorten hebt, laat dan gewoon eens bloed prikken, voordat je op eigen houtje dure supplementen koopt. Ik had een gevaarlijk vitamine D tekort, wat ook met stootkuren niet blijvend normaal werd. Het blijkt dat ook teveel stress een effect heeft op het opnemen van vitamine D. Dan kan je lekker elke dag in de zon lopen, maar neem je de vitamine D gewoon niet op.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werd bleek en kreeg last van tremoren toen ik een half jaar gestopt was met vlees en vis. Nu eet ik weer regelmatig vis en het gaat goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar heb je vlees en vis dan door vervangen?

      Verwijderen
    2. Door vegaburgers

      Verwijderen
    3. Beter vervangen door tofu, tempeh, seitan, peulvruchten, bonen, kikkererwten en granen. Ik doe dit al jaren en voel me goed. Ik slik wel B12.

      Verwijderen