woensdag 11 juli 2018

Goedkope vakanties

Hoe houd je je vakantie goedkoop?
Als je heel goedkoop wilt doen, dan blijf je thuis. Dat scheelt vliegkilometers, autokilometers en verblijfskosten, want je huis huur of heb je toch al.
Dat is een fikse besparing!
En wat doe je dan thuis?
Zoek naar gratis vertier: een park, een gratis kinderboerderij annex speeltuin, een gratis zwemplas, een bos dat vrij toegankelijk is. Ik heb het hier allemaal in de buurt. Je kunt hier fietsen, wandelen, zwemmen en op een strandje met speelweide liggen zonder dat het geld kost.
Neem picknick spullen mee, en klaar ben je!
Verder kun je toerist in eigen woonplaats zijn. Kijk eens met andere ogen naar je woonomgeving, de stad Groningen heeft mooie oude gebouwen. Omdat ik hier al ruim 45 jaar woon, kijk ik niet altijd met aandacht, maar er valt veel te genieten.
Als je een tuin hebt kun je ook in je tuintje zitten en genieten. Lekker boek erbij en gekoeld kraanwater, wie doet je wat?
Een gezellig bankje voor huis (niet het mijne)

Ik heb de afgelopen jaren al heel wat zomers thuis doorgebracht. Een enkel dagje weg, maar verder gewoon in eigen stad/in eigen huis.
Ik heb bij vlieg- en autovakanties altijd behoorlijk last van vakantiestress. Dat heb ik niet als ik thuis blijf.
En weet je wel dat dit thuisblijven echt heel goed is voor het milieu?

15 opmerkingen:

  1. Ik vind het heerlijk, thuis vakantie houden. Ik zou niet meer anders willen, maar velen verklaren mij voor gek. ;-)Ach ja, ik vind ook zoveel dingen gek die andere mensen doen. :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, vakantie thuis! Ik doe het regelmatig, lekker in eigen tuin, huis met alle gemakken, rustig fietsen in de prachtige omgeving maar ik ga er ook regelmatig op uit! Met de camper (kleintje, VW-busje), weg van de snelweg, door Europa, fietsen mee. Soms een week op dezelfde plek, soms drie dagen. Gewoon doen waar je zin in hebt, heerlijk! Met de boot naar Engeland en dan per trein het land doorreizen, overnachten in hostels of B&B’s ; Engeland is een geweldig mooi land. Vliegen binnen Europa doen we al tig jaren niet meer en hebben we sowieso weinig gedaan, maar als ik mijn kinderen en kleinkinderen in Australië wil zien stap ik (ondanks alle milieubezwaren) toch in een vliegtuig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook heerlijk, thuis vakantie, maar vriendlief denkt daar anders over, dus een compromis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben al het hele jaar "thuis op vakantie", dus een paar weekjes weg doen me altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het liefste thuis, maar ook een compromis met mijn vriend: we gaan 12 dagen weg in Nederland en dan ruim een week fietsen op iets ruimere afstand. De fietsen achterop de auto en net even wat verder weg, dan de gebruikelijke omgeving. Om daarna lekker in eigen huis weef bij te komen en in eigen bed te slapen. Heerlijk !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij passen zomers op huizen van familie en vrienden. Dat is langzaam van mond op mond reclame gegroeid. Meestal zorgen we voor huisdieren en de tuin. Bij sommigen “jagen we ook boeven weg”. Vanwege inbraakgevoelig. ‘S Morgens zorgen we dan voor huis, tuin en dieren en ‘smiddags gaan we fietsen, museum bezoeken, of i.d. Hartstikke leuk, op verschillende plekken in Nederland. Voorwaarde is dat je goede afspraken maakt over bv, slaapplekken, koelkast enz. Als de eigenaars weer thuiskomen zorgen wij voor een gevulde koelkast, schoon huis en verzorgde dieren. Wij krijgen grote dank, een leuk en luxe vakantie adres. Alles met gesloten beurzen! In de winter gaan we dan vaak zelf nog een weekje met vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is onze eerste zomer in ons nieuwe huis. Dus dit jaar geen midweekje weg in eigen land. Onze nieuwe omgeving voelt zo nieuw, er is nog zoveel te ontdekken en voor 't eerst een tuin(tje). Dus dit jaar zeker geen behoefte en volgend jaar zien we wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind vakantie thuis ook heerlijk. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt. Soms denk ik ook wel dat we door de commercie een beetje gek gemaakt worden. Vakantie moet blijkbaar, je hebt het blijkbaar nodig om helemaal bij te komen ofzo. Maar eigenlijk vind ik het vaak maar een hoop stress waar je nog voor moet betalen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom thuis ook helemaal bij. ;-) Geen pak-, reis- en geldstress inderdaad. Al vakantie als de deur van kantoor achter me sluit. :-D Thuis heerlijk lezen, er op uit als je er zin in hebt een fantastisch bed en heerlijk eten. Wat wil een mens nog meer?

      Verwijderen
  9. Vakantiestress heb ik niet gelukkig. Door de jaren een hele goede paklijst en ik begin al even voor de vakantie kleding apart te leggen die meegaat. We gaan meestal naar Griekenland soms naar Spanje. Alleen luchtige kleding mee en wat zwemspullen. De kinderen zijn groot en die pakken hun eigen spulletjes.
    Thuis kom ik maar niet uit de dagelijkse sleur. Dan gaan we op stap en kost het met eten en drinken nog een hoop geld. Ook ben ik degene die de hele tijd boterhammen kan smeren en eten maken. Nee voor ons lekker drie weken weg. Het zal heel slecht zijn voor het milieu. Als de kinderen niet meer mee gaan dan pakken we weer de trein of de auto.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Precies dat. Thuis blijft alles maar doorgaan. En met twee tieners in huis die naar pretparken, zwembaden etc willen wordt het ondanks het zelf meegebrachte eten en drinken toch een duur gebeuren. Heerlijk om even in een andere omgeving te zijn. Dat kan in het buitenland zijn maar ook in Nederland.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben al 13 jaar met pensioen, dus.... het hele jaar vakantie lekker thuis! Ik geef het je te doen in een grote stad. Aan de ene kant wordt het 13 etage hoge oude CBS gebouw gesloopt , de hele dag geboor, getril en gesmijt met bouwafval. Aan de andere kant wordt nieuwbouw gepleegd met het nodige lawaai. Daar tussenin woon ik dan met mijn tuin. De geluiden weerkaatsen tussen de gebouwen. Door de droogte en harde wind van de afgelopen tijd kon ik de auto in 2 weken tijds twee keer wassen, maar dan ook echt nodig, er ligt gewoon een dikke laag stof en vuil op. En dan zwijg ik maar over de ramen. De stoep is de afgelopen maanden 3 keer open geweest voor nieuwe water en gas leidingen. Het water is op de gekste tijden afgesloten zonder dat er melding van wordt gemaakt. Ja, het gaat goed met de economie dat merk je aan alle activiteiten! Maar vandaag las ik dat de Gemeente met grote tekorten op de rekening kamt. Wij zullen dus binnenkort wel weer de rekening gepresenteerd krijgen. Dus , fijn rustig in je eigen tuin vakantie vieren, nee, dat komt er niet van. En jammer genoeg kan ik niet echt weg met een zieke man en een dementerende hond. Sorry, dat ik zo klaag, maar het moet me even van het hart. Gelukkig ben ik wel positief ingesteld, en weet zeker dat er weer andere , betere tijden zullen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vakantie is ontspannen en ontspannen is voor iedereen weer anders. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar geniet! Voor de een is dat een korte vakantie, voor de ander een lange en weer een ander geniet van het thuis zijn. Ik ontspan met een korte reisje, heerlijk even ergens anders. Maar ook van een dagje weg op de fiets en een dagje tuin met een voetenbadje en een goed boek. Een keertje lekker uit eten en een museumbezoek.
    Ik heb er zin in deze vakantie. Lekker even niets wat MOET . (hoop ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig kan ik thuis genieten van mijn tuin. Niet groot, maar veel groen en weelderig. Dat geeft mij jaarrond vakantiegevoel. Ook 's winters want ik trek veel vogels en die zijn dan ook in ruime mate te bewonderen.
    's Zomers egels, kikkers, vleermuizen etc. ook.

    Maar ik beken: ik maak wel vrijwel jaarlijks een tuinreisje, maar een paar dagen en helemaal verzorgd. Mocht het echter nodig zijn om dit uit besparing te laten, dan zou ik mij in eigen tuin ook prima vermaken. Voor nu beschouw ik het als luxe dat ik mij dat tuinreisje kan veroorloven.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.