woensdag 18 juli 2018

Misschien wordt het wel 42 graden!

Er wordt warm weer voorspeld, zeer warm zelfs! De kans is niet heel groot, maar er is een mogelijkheid dat het eind volgende week 42 graden wordt.
Hoe kom je de dag door op een hete dag?

 * Probeer lichamelijke activiteit zo veel mogelijk te verschuiven naar de randen van de dag. Ga bijvoorbeeld niet op het heetst van de dag hardlopen, want dat is een héél slecht idee!

* Zorg voor voldoende drinken. Je raakt door zweten veel vocht kwijt, zorg dat je dat weer aanvult. Water of thee is prima, geen dure dorstlessers nodig.

* Ga op het heetst van de dag niet in de zon zitten. maar blijf binnen. Daar is het meestal koeler.

* Sluit gordijnen en zonwering, zodat de warmte zo veel mogelijk buiten blijft.

* Zorg voor luchtige koele kleding. Met koel bedoel ik: kleding van dunne katoen of linnen, geen kunststof kleding. Kunststof is al gauw heel benauwd.

* Slaap onder een laken of onder een dunne katoenen deken.

* Bejaarden hebben de neiging om (te) weinig te drinken, bied regelmatig drinken aan

* Let ook op kleine kinderen. Wees heel voorzichtig met baby's en peuters: niet in de zon, voldoende drinken.

* Zorg voor schaduw en voldoende drinken voor je huisdieren.

En, o ja:  Het is op veel plaatsen heel erg droog. Rook niet in de natuur en ga daar ook niet barbecueën, want voor je het weet vliegen bomen en struiken in de fik en heb je door de droogte een enorme natuurbrand. Gevaarlijk voor mens en dier en jammer voor de natuur!

Geniet zo lang het duurt van het mooie zomerweer. De hitte duurt meestal maar kort.

20 opmerkingen:

  1. Een glaasje bouillon met een beetje zout is geen slecht idee bij zulke warme dagen. Nat doekje in de nek verkoelt.
    We hebben ook al nagedacht hoe we onze zelfstandig wonende oudjes een beetje in de gaten kunnen houden. In de appartementen stijgt de temperatuur wel tot 30 graden, een hele aanslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, die 42 graden is paniekvoetbal, dat is bij de pluim de uitschieter naar boven ( 37,5 graden) en je hebt uitschieters naar beneden. Dat zijn de berekeningen van de verschillende computerberekeningen. Het goed interpreteren van een weersverwachting is belangrijk, het hele verhaal beluisteren.
    Een mens verdampt ook vocht als er geen zichtbaar transpiratievocht te zien is.( perspireren)
    Nu staat bij de deur open want het is nog lekker koel buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. correctie: berekeningen van de verschillende computermodellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het er, eerlijk gezegd, al wel een beetje mee gehad. Is dat erg om toe te geven?

    Nou ja, toch maar zoveel mogelijk van genieten... En dan af en toe even afkoelen ergens in de airco, bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was best een beetje geschrokken van het bericht. Maar gelukkig is de kans niet groot inderdaad. Niettemin zal het op z'n minst wel bloedheet worden... Ik kijk er niet naar uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier iemand die wel klaar is met het mooie meer. Niet dat ik er invloed op heb, maar toch. Ik ben er ziek van: erg veel pijn (FM), duizelig, slecht(er)/te weinig slapen. Intussen heb ik het humeur van een boze beer terwijl ik normaal gesproken best wel een zachtmoedig mens ben. Ik hoop dus héél erg dat het weer omslaat en dat het in ieder geval rond de 20 graden wordt. Daarnaast heeft het land heel erg vocht nodig, er staat hier gewoon hooi in de weilanden. En ik Luister al dagen niet meer naar het weerbericht, ik wordt beroerd van al die zogenaamd dankbare presentatoren als er weer veel warmte wordt aangekondigd. Voor al diegenen die er niet tegen kunnen: sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. … mooie weer bedoel ik natuurlijk i.p.v. mooie meer...
      Groet, Gerda

      Verwijderen
    2. Dit herken ik ook , heb veel meer pijnklachten van botten en spieren als met kouder weer

      Verwijderen
    3. Verbaas mij inderdaad al jaren dat er bij perioden van lange droogte (we hebben zeer veel lange droge perioden juist in het voorjaar gehad, de tijd dat alles in groei moet komen) er steeds maar weer blij wordt gelachen over het weer.
      Een beetje voorlichting mag best naar de mensen toe, de meeste stedelingen hebben geen idee meer.
      Maar we zijn natuurlijk niet voor niets zo'n welvarend land geworden, dat is niet alleen maar VOC gedoe geweest, dat is vooral dat we een waterrijk en groen, vruchtbaar land hadden.

      Ik doe al wekenlang een "gebedje" voor natuur, dieren, boeren en anderen die hun broodwinning door de droogte verloren zien gaan.

      Ondertussen probeer ik zelf dan maar wel te genieten, veel fietsen en zwemmen. Maar dat doe ik ook als het (een beetje) regent :)

      Verwijderen
    4. Ik heb veel pijn onder mijn oksels

      Verwijderen
  7. Volgens de laatste pluim halen we de 35 zelfs niet en is het komend weekend wat minder warm.
    Nu is max 35 graden nog steeds erg heet, maar niet zo alarmerend als 42.
    Ik zie uit naar maximumtemperaturen van 23 graden en af en toe een bui.
    En we doen het toch echt (mede) zelf mensen, we hebben allemaal een beetje (sommigen veel) schuld aan de klimaatverandering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat hebben we niet. Er bestaan zonnecycli en vulkaanuitbarstingen die veel effect op het klimaat hebben. Wat betreft vervuiling is het een ander verhaal. CO2 is goed voor de natuur, daar groeien planten van. Er is geen overeenstemming wat betreft de wetenschappers en klimaatverandering. Degenen die sceptisch zijn moeten hun mond houden of worden geweerd/zwart gemaakt.
      We gaan een cyclus in van heel weinig zonnevlekken wat een kleine ijstijd tot gevolg kan hebben. Vooral ook omdat in zulke periodes meer vulkaanuitbarstingen zijn.
      We zullen zien. Voor nu is het iig erg heet en droog dit jaar.
      VeggieMo

      Verwijderen
    2. Inderdaad; CO2 is nodig om planten en bomen te laten groeien (fotosynthese).
      De meest voorkomende broeikasgassen zijn waterdamp en methaan. CO2 neemt een heel klein deel van het totaal aan broeikasgas voor zijn rekening (kleiner dan 1%).
      Laat u niet gekmaken

      Verwijderen
  8. Wij gaan volgende week op vakantie en daar ben ik blij om...wel naar het buitenland maar daar is het anders warm dan hier. Hier kan ik er niet van genieten, mede door die *&%!@$ onweersbeestjes en de drukkende warmte...Zit ook lekker binnen, doe de dingen die gedaan moeten worden en de rest laat ik de boel de boel... Mag wel iets koeler zijn, rond de 25 graden is prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het noorden is de warmte verrassend droog. Daardoor geen klamme nachten en geradbraakt opstaan. De dagen lijken bijzonder veel op wat we op vakantie in zuidelijker landen hebben gezien. Je kunt gewoon je gang gaan als je je ritme maar wat aanpast en niet op het heetst van de dag naar buiten gaat. De hygrometer geeft een vochtpercentage van 51 aan, terwijl we in de hitte in mei boven de 60% zaten (en in de slaapkamer de ontvochtiger aandeden). ik kijk regelmatig wat de vooruitzichten zijn, maar hoor vooral terug dat de verschillen van provincie tot provincie zo groot zijn!

      Verwijderen
    2. Ik woon in het noorden, van nederland bedoel je neem ik aan ;-), ik denk ook idd dat als je verder naar beneden afzakt het veel klammer en benauwder is. Maar wij noorderlingen zijn gewend aan de zeewind en als het dan bladstil is, is het hier ook behoorlijk warm...Gewoon tempo aanpassen, doen we in het buitenland ook immers.

      Verwijderen
  9. Ik woon in een land waar het 's zomers flink warm is.De bevolking blijft uit de zon, draagt normale dunne koele kleren. Als de temperatuur het hoogst is, rond en na een uur of 1, blijft men binnen. Maar wie lopen daar roodverbrand in hun korte broek en hemdje door de dorpen, scheuren in badpak op de motor, liggen uren in de zon op het strand ? Toeristen. De warmte voelt misschien anders aan omdat de luchtvochtigheid lager is, maar de kracht van de zon is enorm sterk.
    Ook in Nederland : blijf binnen of in de schaduw, drink genoeg en pas je tempo aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een winter- en herfstmens en ik heb last van zomerdepressie. Ik heb een hekel aan de hitte, de stank van barbecues en vuurkorven, en het hysterische gedrag van een deel van de mensen. Als ik de weersvoorspelling zie moet ik heel erg mijn best doen om niet in blinde paniek te raken. Wanneer houd het nou toch eens op! Waar blijft de regen, wind en vooral de bewolking voor schaduw toch! Ik huil regelmatig uit pure frustratie. Ik hou een last-minute reis naar IJsland in mijn achterhoofd als nooduitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Zuinigaan ik denk niet dat het boven de 40 graden gaat worden
    Maar wel 32 denk ik.
    Het is mij te warm want ik ben alleen maar moe en slaap slecht.
    P.s mijn man is nu al thuis met pensioen
    8 weken eerder en dat vind ik wel fijn want nu is het nog geen winter dus kan hij buiten lekker nog van alles doen en kunnenwe er aan wennen dat we nu alle dagen bij elkaar zijn
    Het gaat goed gelukkig
    Het gaat met het geld beheren steeds beter want heb net zo lang gerekent en overal nu potjes voor gemaakt en dat gaat redelijk
    Het kan nog iets beter maar we werken eraan en zien het nu niet zo somber meer in
    Heb al veel afbetaald en hoef straks nog 2 dingen per maand af te betalen
    Ik lees graag bij jouw
    Groetjes van Bloemplukster(mijn blog bestaat niet meer)
    Misschien later in oktober weer opnieuw met blog beginnen want dan ga ik over ons pensioen bloggen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet er niet aan denken aan zulke hoge temperaturen. Gelukkig zit ik volgende week in de nachtdienst (1 nachtje) en 2 ochtenddiensten later in de week. Met zulke hoge temperaturen werken is niet leuk. Midden augustus pas vakantie, hopelijk gaat het dan niet regenen :-) nouja af en toe een buitje is niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.