dinsdag 17 juli 2018

En toen zat de stad Groningen ineens zonder water!

Sinds gistermiddag 14.00 uur was de waterlevering verstoord. Het probleem zat in het pompstation van het Waterbedrijf bij De Punt en daardoor kwam er geen water meer richting de stad Groningen.
Geen koffie of thee meer op het werk of thuis, wc's die niet meer gebruikt mogen worden omdat er geen water meer is om door te spoelen.
Eerst wist niemand wat er aan de hand was en waar die storing door veroorzaakt werd. Dat betekende ook dat niemand wist hoe lang de storing zou duren. Die onzekerheid veroorzaakte een run op flessenwater bij de supermarkten. Het schijnt dat bijna de hele voorraad in no-time uitverkocht was, zo veel werd er gehamsterd.
Om 15:30 uur was er op de meeste plaatsen weer water., maar het Waterbedrijf riep de mensen nog wel op om zuinig met water om te gaan. Op die manier zijn morgenochtend de waterbuffers van het bedrijf weer voldoende gevuld.
Ik zou gistermiddag een was draaien, ik werkte thuis, dus dat kon mooi, dacht ik. Toen bekend was dat er geen water was en dat we gisteravond echt zuinig moesten zijn met water, heb ik de was maar uitgesteld tot vandaag.
Eerlijk gezegd had ik tot vier uur niet eens door dat er een storing was. Ik ben blijkbaar tussen 14:00 en 15:30 uur niet naar de wc geweest en ik dronk gekoeld water uit mijn koelkast. Ik had geen water nodig gehad.
Op zich is het wel een goed idee om wat water op voorraad te hebben! Mijn tip: zorg dat je voor noodgevallen minstens per persoon 3 liter op voorraad hebt. Dan heb je genoeg voor drinken en om je tanden te poetsen. Als er voor langere tijd geen water is, zal de overheid waarschijnlijk wel maatregelen nemen en water in flessen of vanuit tankwagens distribueren.

18 opmerkingen:

  1. Bij een echt grote langdurige storing is de overheid daar niet op voorbereid. Wij hebben voor de zekerheid een waterfilter (katadyn) in huis om zelf drinkwater te maken van vijverwater/slootwater. Gelukkig nog nooit nodig gehad en wij hebben een voorraadje drinkwater voor ons gezin zodat we een paar dagen vooruit kunnen.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De overheid hoeft daar ook niet op voorbereid te zijn, de waterbedrijven wel. Die oefenen dat zelfs periodiek. Uit m'n hoofd dient dan 5 liter per persoon per dag uitgedeeld worden.

      Verwijderen
    2. Ja, dat is zo. Vorig jaar stond het waterleidingbedrijf 2 uur na het begin van de storing 5-liter jerrycans uit te delen en bij het verzorgingstehuis werd het water gebracht!

      Verwijderen
    3. Dat uitdelen van 5 liter water per persoon is wel een megaklus: de stad heeft 200.000 inwoners!

      Verwijderen
  2. Goh, ze moeten groningen wel hebben. De aardbevingen en dan nu weer waterschaarste..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en niet te vergeten de klimaatverbetering (vandaag alweer 30 gr C, lekker hoor)

      Verwijderen
  3. Je blog herinnert me er aan,dat ik wat meer pakken water op voorraad moet nemen. Ga vanmiddag naar de winkel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoelang is water in fles eigenlijk houdbaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Miss een jaar. Maar daarna kun je er echt nog prima je tanden mee poetsen en "oud" water drinken is altijd beter dan geen water...

      Verwijderen
    2. Na een maand begint de alg al te groeien !

      Verwijderen
    3. Volgens mij duurt dat wel een maand of 3. Je hoeft geen transparante fles te nemen, dan wordt het misschien nog langer. Niet vergeten nu en dan te verversen anders krijg je een ziekte en dat schiet niet op
      Groetje,
      Anna

      Verwijderen
    4. je kunt ook komkommers gebruiken

      Verwijderen
    5. Ik doelde op fleswater he. Niet uit de kraan in n emmer....

      Verwijderen
  5. Het is dus geen overbodige tip van de overheid, om wat water in huis te hebben voor noodgevallen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben benieuwd wanneer de overheid komt met een officieel weeralarm. Het duurt wel erg lang en nu weet niemand dat ie goed moet drinken, in de schaduw blijven en een petje opzetten. We zien wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog nooit water in voorraad gehad, maar toen ik gisteren hoorde dat Groningen zonder zat leek een voorraadje me toch wel verstandig. Heb vandaag toch maar een traytje halve literflesjes gehaald. Met deze temperatuur moet je toch wel wat extra drinken.
    Ook gooi ik 1 of 2 flesjes in de kofferbak van de auto voor het geval ik pech krijg en niet op een schaduwrijk plekje kan wachten op de Wegenwacht.
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier gister 6 1,5 liters gehaald plus wat we nog in huis hadden, genoeg voor een poos, water in supermarkten is op in Drenthe omdat het water hier nu naar chloor smaakt. Mijn schoonouders wonen in Deventer en hebben een voorraad ingeslagen die we zondag krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen