maandag 8 oktober 2018

Waarom zijn er werkende armen?

Vorige week waren ze in het nieuws, de mensen die werken voor hun inkomen, maar eigenlijk niet genoeg verdienen. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) zijn dat er wel 320.000 in Nederland. Ze werken weinig uren, tegen lage tarieven of moeten met een klein salaris een groot huishouden onderhouden. Ze zitten onder het "niet-veel-maar-toereikend" criterium, zeg maar onder de armoedegrens.
In 2014 bedroeg die grens voor een alleenstaande 1063 euro, voor een paar zonder kinderen 1460 euro, voor een eenoudergezin met twee kinderen 1610 euro en voor een stel met twee kinderen 2000 euro.
Hoe komt het dat deze mensen niet meer inkomen hebben dan een inkomen onder de armoedegrens? Het zijn ZZP-ers die onvoldoende opdrachten hebben. Het zijn ZZP-ers die wel voldoende opdrachten hebben, maar te weinig betaald krijgen voor hun werk. Bijvoorbeeld agrariërs die te weinig geld krijgen voor hun melk of voor hun groentes en fruit. Ook moet je denken aan mensen met een parttime baan, die met die baan wel een heel gezin moeten onderhouden.
Lang geleden, in 1999, begon ik als secretaresse.  Fulltime banen waren er vrijwel niet, ik kwam in een baan terecht van 75%. In mijn geval hield dat in, dat ik 5 dagen per week gemiddeld 6 uren werkte. Ik was alleenstaande moeder en had alleen dit inkomen, verder was er geen inkomen. Met dit inkomen bleef ik net uit de bijstand, maar riant was iets heel anders. Het scheelde dat ik gewend was aan een laag inkomen en mijn uitgavenpatroon afgestemd was op een bijstandsinkomen, anders had ik ook waarschijnlijk veel moeite gehad de eindjes aan elkaar te knopen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je in de problemen komt als je het anders gewend bent en veel uitgaven hebt: een auto, een duur huis, kinderen die gewend zijn aan een ruim uitgavenpatroon.
Lees hier meer over verhalen van werkende armen.

Uiteindelijk blijft het gek dat werken niet méér oplevert, dat zou wel moeten vind ik.
Wat vind jij?

33 opmerkingen:

  1. Ja, werken in ons land loont niet. Zeker niet als je naar laagbetaald werk kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel triest. Want deze mensen hebben ook niet veel tijd,om op koopjestijd naar b.v. de supermarkt of markt te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons in de straat is er een koppel dat veel klaagt over de financien. Ze hebben een bijstandsuitkering en huursubsidie, maar zeggen dat ze altijd geld te kort komen. Verder hebben ze 3 3 honden, 2 katten, een opel vectra en roken allebei heel stevig. Dan denk ik, prioriteiten...huisdieren eruit (dierenvoer is erg duur) en kappen met roken. Maar dat zit er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En misschien is gaan solliciteren...de vacatures klotsen tegen de plinten tegenwoordig, er zijn zo veel mensen nodig. Van de zorg tot techniek..

      Verwijderen
    2. Sommigen zijn onbemiddelbaar, zoals dat heet (die hebben moeite met uit bed komen 's-ochtends -want avondmens - en een baas boven zich hebben kunnen ze niet aan).

      Verwijderen
    3. Je hoort vaak dat deze mensen roken, omdat ze niets anders hebben. Roken is een hele nare verslaving om vanaf te komen. Ik keur het niet goed hoor, daar niet van. Je weet niet wat er achter de voordeur zit. Niet te snel oordelen.

      Verwijderen
    4. Ja precies. Je kent niet het hele verhaal van deze mensen.

      Verwijderen
    5. Misschien dyslexisch of adhd. Je weet het niet.

      Verwijderen
    6. Het is moeilijk om je huisdieren weg te doen omdat je in de bijstand geraakt! Roken en autorijden is iets anders!

      Verwijderen
    7. Maar het houden van meerdere huisdieren is erg duur. Denk ook aan de dierenarts en jaarlijkse injecties en dierenvoer etc. etc.

      Verwijderen
    8. En als je je baan bent kwijtgeraakt Thea? En je komt niet meer aan de bak, omdat je chronisch ziek ben bijvoorbeeld,na WW volgt bijstand en je hebt de auto nodig om naar doktersafspraken te gaan? Om maar even wat te noemen. Wat jij minder belangrijk vind, kan voor een ander wel heel belangrijk zijn.

      Verwijderen
    9. We kunnen met zn allen natuurlijk heel vredelievend gaan meedenken in dit voorbeeld, maar feit blijft dat je niet moet klagen als je ook niet openstaat voor verandering. Als je persé een afspraak nodig hebt voor bijv die doktersafspraken, dan zijn er goedkopere auto's dan een vectra (zwaar dus hoge wegenbelasting). Roken: geen excuus, niet emmeren over verslavend. NEEM HET HEFT EENS IN EIGEN HAND.
      En huisdieren, tja, ik vind het er sowieso veel. En als je er niet voor kunt zorgen, dan moet je maatregelen nemen. Of anders niet zeuren tot ze één voor één omvallen en geen nieuwe nemen.

      Het is fijn als in een land zaken goed geregeld zijn, maar er is nog steeds eigen verantwoordelijkheid.

      Verwijderen
    10. Nogmaals, je kan niet achter de voordeur kijken. Dat is het punt wat ik wil maken. Mensen oordelen zo snel.

      Verwijderen
  4. Geen 3 3 honden maar 3 honden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er is een groep werkende mensen die steeds buiten de boot vallen. Zelf hebben wij dat vroeger ook ervaren. Destijds een doorsnee gezin, man, vrouw, twee kinderen, mijn man verloor zijn baan, mijn baan (o,8fte) was een tijd het enige inkomen. Hiermee zaten we net boven de grens van tegemoetkomingen en moesten alles betalen er werd niets kwijtgescholden, vergoed of aangevuld daar wie dan ook.
    Wij hebben hierop ons uitgavenpatroon aangepast, gingen niet meer op vliegvakantie maar een weekje in Nederland in een huisje, wij klaagden niet en leefden gewoon verder.
    Een paar huizen verderop woonde een soortgelijk stel, man, vrouw, twee kinderen, met het verschil dat die beiden niet werkten, in de bijstand zaten, hij ging klussen bij mensen en zij had als kapster ook zwart inkomen, zij kregen wel kwijtschelding van onroerendzaak belasting, waterschap en hadden per saldo veel meer te besteden, de kinderen kregen een sportpas, computer van de gemeente en ga zo maar door....
    Ik wil niet te bitter overkomen, maar zo zijn er veel meer gezinnen waarvan, door omstandingheden het inkomen via werk laag is, tijdelijk of permanent, maar die werken wel in armoede en verder buiten de boot vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwart bijklussen is mooi. Mijn oom had zich laten afkeuren ivm rugklachten. In de jaren 80 ging dat makkelijk en was de WAO uitkering snel geregeld. In de vrije tijd die ie had kluste hij flink bij. Bankstellen verhandelen, dakpannen rechtleggen, tuinen aanleggen. Allemaal geen probleem en zwart. Hij heeft zn huis inmiddels afbetaald. Zo kan het ook ! De calculerende burger...

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. De heren met de witte boorden doen het allemaal. Met grote bedragen is het allemaal ok.

      Verwijderen
    2. Niet te snel oordelen. Zo was het appartement van pechtold helemaal niet zo duur. Dat viel uiteindeljik reuze mee. Mvg Jan

      Verwijderen
  7. Ik heb een uitkering en een hond! Voordat men mij veroordeelt het volgende was een werkende vrouw die een hond nam vervolgens werd ik ziek. Hoge dosis prednison en wilde niet meer naar buiten. Door mijn hondje moest ik elke dag naar buiten sprak ik mensen. Mijn hond haalde mij uit mijn dip! Ja ik heb een WIA uitkering met hond en wil hiermee zeggen. Oordeel pas als je alles weet het is zo makkelijk om te veroordelen maar als je eenmaal in deze schoenen staat praat je wel anders. Mina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ging om meerdere huisdieren (3 honden, 2 katten). Dat kan wellicht wat minder..

      Verwijderen
    2. Vaak hebben mensen met lage/geen inkomens inderdaad veel dieren. Een dier: prima, maar het is duur, helemaal als ze ziek worden.

      Fijn trouwens, dat jouw hond je (letterlijk) op de been hield.

      Verwijderen
  8. Je weet nooit alle feiten van iemand, dus oordeel niet te snel! Je huisdier wegdoen, omdat die te duur is, lijkt mij een voorstel van iemand die zelf geen huisdieren heeft, en niet weet hoeveel plezier en steun je kunt hebben aan een huisdier. Ik vind het niet verstandig als je al niet uit komt met je geld, om dan een huisdier aan te schaffen, maar als je huisdier er al was toen er meer geld binnen kwam, begrijp ik dat je liever droog brood eet dan je huisdier wegdoen (zou ik tenminste doen). Ik werk 32 uur per week aan een servicebalie, met ondersteunende taken voor de manager, en verdien het minimumloon. Daarvan leef ik samen met mijn dochter en onze poes. Toeslagen krijg ik niet (ontvangt mijn aanstaande ex-man). Ik ben 53 jaar, ook al verbetert de economie (zegt men, ik hoor niemand die dat zelf ook al ervaart), ander werk zoeken waarvoor ik beter betaald word, zal niet makkelijk zijn. Ik kom wel rond van mijn loon, kan zelfs sparen voor een noodbuffer, maar daarmee zeg ik niet dat iedereen dat dan maar moet kunnen.
    Wat mij betreft zou er toch eens gekeken moeten worden naar het minimumloon voor een volwassene, want nog geen 10 euro bruto per uur vind ik voor een welvarend land als Nederland toch is, wel erg laag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal anoniem, een bijstandsuitkering is wellicht een paar tientjes per maand minder dan dat jij verdient. Ik vind het schande. En daar werk je dan 32 uur per week voor. Maar het ging om meerdere huisdieren (3 honden, 2 katten)..

      Verwijderen
    2. Waarom heb jij geen recht op die toeslagen? Ben je wel bij een mediator/advocaat geweest. De wet zegt; 50%-50% verdeling !

      Verwijderen
    3. Wat bedoel je, dat jouw aanstaande exman jouw zorgtoeslag ontvangt?...dat klopt niet.
      Wel moet je zelf even contact opnemen en wijzigingen doorgeven. En heel belangrijk: je DigiD en rekeningnummer veranderen zodat alleen jij er nog gebruik van kan maken.
      Meer info https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/scheiden/scheiden

      Verwijderen
    4. Klinkt als: je beter later informeren. Waarom krijgt jouw aanstaande ex toeslagen en jij niet? Waarom verdien je in dit type functie zo weinig? Zoek een baan die meer oplevert als je die capaciteiten hebt? Enz enz.

      Verwijderen
    5. Het zijn alle belastingen die ons nekken. Alles bij elkaar (loonbelasting, btw, gemeentebelasting, waterschapsbelasting, onroerend zaak belasting, redenementsbelasting, eigen bijdrage, bpm, ) hou je 40% van je bruto inkomen over. Dus 2500 bruto is 1000 vrij te besteden. We zijn hiermee bijna koploper in de wereld.

      Verwijderen
    6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    7. Dank voor je openhartige toelichting Anja. Complexe situaties, echtscheidingen. Sterkte!

      Verwijderen
  9. Dat is ook zo bij iemand met een wajong uitkering, ze werken er bv 20 uur pw bij en krijgen nooit meer dan 948,- per maand, en ja dan zijn er natuurlijk huur sub en zorg toeslag maar dan nog met alle lasten er af houden ze ca 150,- per maand over om van te leven.. extra bij werken of meer uurtjes maken helpt niet, aan de ene kant 100,- bij verdienen is aan de andere kant weer gekort..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal. Ook als je samen bent heb je maar die 948..... Zo naar....

      Verwijderen
  10. Werk moet lonen, zo simpel is dat! Vind het tragisch dat zoveel mensen, qua inkomen, buiten de boot vallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.