zondag 11 november 2018

Beenprobleem lijkt mee te vallen

Op vrijdag 2 november ging ik naar de huisarts om naar mijn been te laten kijken. Zij vond het nogal verontrustend: spontane wonden door oedeem vorming waardoor spanning op de huid ontstond, een infectie van de huid.
Ze schreef antibiotica voor, tijdelijk zwachtelen en daarna steunkousen.

Ik had nog twee paar kniekousen in de kast liggen die een matige compressie gaven. Een soort light-steunkousen, maar dan niet op medisch voorschrift. De wonden reageerden goed op de antibiotica en deze wonden waren al na 1,5 dag niet meer open, er vormde zich een mooi korstje op.
Ik vond dat het geen kwaad kon om in de tussentijd die kniekousen te dragen en mijn been zodra het kon hoger te leggen, of in ieder geval horizontaal. Het effect was verbluffend. Al na een week was het been dunner dan het in tijden geweest was. De wonden zagen er prima uit. Er ging een week voorbij voordat ik zwachtelmateriaal in huis had en ik op 9 november een afspraak had met de wijkverpleegkundige.
Gelukkig had ik foto's gemaakt van mijn been toen de klachten op zijn ergst waren. Die kon ik haar laten zien en die foto's kon ze afgelopen vrijdag vergelijken met het been zoals het er nu uit ziet. Zij constateerde geen zwelling meer  en zag het nut van zwachtelen en steunkousen niet in, want die zware maatregelen waren helemaal niet nodig. Geen open wonden, geen dik been.  Ze vond het slim van mij om die compressiekniekousen te gaan gebruiken.
Ze wil het been nog één keer zien en verwacht dat het herstel zich voortzet. Ik moest maar mooi die kniekousen blijven gebruiken. Ik heb er inmiddels nog 4 paar bijbesteld, zodat ik tussendoor  geen kniekousen op de hand hoef te wassen.

Wat zeg je?
Wil je foto's?
Het been zag er op 2 november vreselijk uit met die zwelling, roodheid en pus uit de wonden. Daar wordt niemand vrolijk van als ik die hier plaats.
En mijn been nu? Mijn benen zijn, net als die van de meeste 65 jarigen niet echt fraai, met rare aders, donkere plekken etc.
Dus dat wordt geen foto, die laat ik op mijn telefoon staan.

Ik ben heel blij met mijn dunnere been!

12 opmerkingen:

  1. Nee doe maar geen foto's... ;-)

    Fijn dat het inmiddels meevalt en dat je eigen initiatief zo goed geholpen heeft! Het klinkt ook pijnlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dik been met open wonden die er spontaan in springen is nooit goed. Je huisarts heeft snel en goed gehandeld. Je mag blij zijn dat de antibiotica direct aansloeg want anders kan het heel anders aflopen. Je gaat dan een heel andere toekomst (met je pensioen) tegemoet.
    Je hebt heel veel geluk gehad en ik hoop dat het hierbij blijft.
    Bij lichamelijke klachten kun/moet je altijd op zoek naar de oorzaak, om te kijken of een volgende keer te voorkomen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou nee, foto’s niet nodig! Ik huiver nu al!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, die foto's, laat maar zitten! Gelukkig dat het zo goed is afgelopen, want ik vond het verontrustend klinken. Fijn hoor dat je pensioen nu beter begint dan met zwachtelen en steunkousen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het beter gaat! Goed idee die kousen. Deze wonden ontstaan inderdaad door een slechte doorbloeding, klein wondje is dan genoeg en je eigen bacteriën die altijd op het been zitten om een open been te krijgen.
    Snel handelen is het beste. Ik weet uit ervaring dat deze wonden anders maanden open kunnen blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend! En het is heel geruststellend als je op je eigen oordeel blijkt te kunnen vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk wel naar mijn eigen benen die zien er ook niet fraai uit. En straks mijn steunkousen weer aan anders heb ik constant dikke randen boven enkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat het meevalt, en fijn dat je die compressiekousen had liggen. Misschien dan niet die voorgeschreven zijn door een arts, wel meteen te gebruiken en daarmee erger voorkomen.
    Een beetje nadenken en goede zelfzorg voorkomt veel ellende(en kosten) en verhoogt het persoonlijk comfort.Niemand zit immers te wachten op strak ingezwachtelde benen. Nog een tip voor als je wondjes of insectenbeten op je been krijgt, smeer ze in met honingzalf. Het wondje geneest sneller, ook bij benen van diabeten en voorkomt dat je later een antibioticazalf nodig hebt of open wond ontwikkelt.(t is een tip he, je kan er mee doen wat je wilt)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is snel genezen met eigen creativiteit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik gebruik voor zulke wondjes altijd levertraanzalf. Het ruikt niet lekker, maar het geneest zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Levertraanzalf is een fijne zalf maar mag niet op geïnfecteerde wondjes.
    Honingzalf mag wel, sterker, honingzalf is een natuurlijk antibioticum en zo fijn omdat je dor met honingzalf te smeren de chemische (nare) antibiotica met veel bijwerkingen kan uitstellen of voorkomen. Honingzalf word in de zorg ook gebruikt bij decubitus en ulcus, en voorgeschreven aan mensen die anders aan de hormoonzalf moeten voor hun eczeem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou het toch zelf niet onderschatten, huisartsen hebben vaak nog weinig verstand van Oedeem.

    Wellicht ben ik wat huiverig omdat ik lipoedeem en lymfoedeem heb in mijn hele benen/billen en beginnend in mijn armen. En een week geen therapie is al hel.

    Hou het in ieder geval goed in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.