woensdag 2 januari 2019

Zuinig met kleding

Tussen 1972 en 1999 moest ik rondkomen van een laag inkomen: een halve baan, een studiebeurs of bijstand. Ik was zuinig met alles, dus ook met kleding. Misschien dat het mij daarom nooit zo is opgevallen, maar ik ben er sinds kort achter dat de productie van kleding een enorme belasting is voor het milieu.  Uit onderzoek is gebleken dat de jaarlijkse milieubelasting in Nederland per persoon  380 kilogram CO2 is voor nieuw aangeschafte kleren.
Dat is nogal wat als je bedenkt dat je gemiddeld in een nieuwe personenauto per kilometer 107 gram CO2 uitstoot. Je kunt dus in plaats van die nieuw aangeschafte kleding gemiddeld  in een jaar 3551 kilometer rijden. Dan heb je dezelfde uitstoot.

Hoe kun je deze CO2 uitstoot beperken?
Vooral door zuinig te zijn met en op je kleding:
- Koop geen kleuren en modellen die (erg) aan mode onderhevig zijn, die zijn gegarandeerd volgend jaar weer helemaal "uit". Minder uitgesproken modellen kun je langer dragen.
- Koop basis-kledingstukken die goed bij elkaar passen.
- Koop tweedehands op Marktplaats, op vrijmarkten en in de kringloopwinkel. Let ook daar op of het kledingstuk echt bij je past en of het past bij je overige kleding, anders koop je het misschien voor niets.
- Doe het zelf, leer naaien en kleding repareren. Hierdoor kun je langer doen met kleding. Sommige gaatjes en scheurtjes kun je bijna onzichtbaar repareren. Of je zet op die plek een leuke versiering, waardoor het lijkt alsof het zo hoort.
- Was zo weinig mogelijk. Van wassen en vooral van de wasdroger slijt je kleding enorm. Kijk maar eens hoeveel pluizen er in je droger zitten. Als het mogelijk is, lucht dan kleding en borstel kledingstukken af.
- Leer door voelen aan stoffen de kwaliteit te beoordelen en koop alleen goede kwaliteit stoffen.
- Koop geen merkkleding, merkkleding is geen garantie voor kwaliteit
- Wees zuinig op je mooie kleding en verkleed je als je thuiskomt
- Bescherm je kleding bij klussen en koken door een schort of een overal.
- Krijg je ondanks gebruik van een schort toch een vlek? Meteen verwijderen. Oude vlekken was je er veel moeilijker uit.
- Ruil kleding met vrienden en vriendinnen, dan heb je zonder te kopen iets "nieuws".
- Probeer kleding te kopen die biologisch en fairtrade is, daar wordt het milieu minder mee belast.
- Bedenk iedere keer: heb ik dit echt nodig, of kan ik (nog een jaartje) zonder?

15 opmerkingen:

  1. Goede tips, Zuinigaan.

    - met accessoires kun je kledingstukken 'verbergen', omdat de aandacht naar de accessoires uitgaat.
    - blijf dezelfde maat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je hier aandacht aan besteedt. Mijn hernieuwde aandacht voor duurzaamheid ontstond juist bij kleding, omdat ik de omstandigheden in die industrie niet meer kon verkroppen. Inmiddels draag ik voornamelijk tweedehands (geruild, gekocht of gekregen) en koop ik soms iets nieuws bij een eerlijk merk omdat ik het belangrijk vind om de pioniers in de kledingindustrie te steunen. Zo stem ik met mijn portemonnee voor hoe ik wil dat de wereld eruit zou zien. Jouw tips geven prachtige ideeën om de omgang met kleding over de hele linie te verduurzamen. Ik zou alleen nog kunnen aanvullen om te letten op plastics in kleding. Bij het wassen breken komen minideeltjes vrij die we niet meer kunnen filteren en zo in het milieu terecht komen. Ik vind dat niet het makkelijkste onderdeel om op te letten - bij tweedehands weet je soms niet eens waar kleding van gemaakt is - maar ik probeer het wel en het lukt steeds beter. Het draagt ook fijner vind ik, dat helpt ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn kleding bestaat voor 95% uit kringloopvondsten en schoenen koop ik via Marktplaats, altijd hetzelfde merk.
    Ik was ook weinig en hou van buiten hangen dan ruikt het veel lekkerder dan gewassen vind ik.
    Ik heb wel veel in de kast en een grote zomercollectie nog op zolder.

    De enkele keer dat ik iets nieuws koop en het bevalt erg goed dan koop ik een tweede in voorraad of ik maak het na.
    Repareren doe ik ook veel, er liggen nu 2 spijkerhemden van partner om kraag en manchetten te keren. Van de echt versleten hemden worden elleboogstukken gemaakt want van elk hemd is een stuk nog wel goed. Ook aan reparatiestukken heb ik dus een grote collectie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beetje een herhaling van zetten, maar oké, het blijft actueel.

    "Koop geen kleuren en modellen die (erg) aan mode onderhevig zijn, die zijn gegarandeerd volgend jaar weer helemaal "uit". Minder uitgesproken modellen kun je langer dragen."

    Dit gaat alleen op als je je iets aantrekt van anderen en hun mening. Als ik mijn 'gedateerde' kleding gewoon blijf dragen, dan maakt het niet uit of het modieus is.

    "Koop geen merkkleding, merkkleding is geen garantie voor kwaliteit"

    Ik koop juist wel merkkleding, met een hoge kwaliteit en duurzaamheid, zodat ik weet dat het jarenlang mee gaat. Niet élk merk heeft die garantie, maar dat is iets waar je achterkomt door de tip 'voel aan stoffen' uit te voeren. Koop liever geen troep waar na twee seizoenen gaatjes in vallen en naadjes uit vallen.

    Overigens vind ik de tip 'koop tweedehands' altijd wel grappig. Want om dat te kunnen doen zal íemand het een keer nieuw moeten kopen en daar 'profiteren' dan weer allerlei mensen van. Als we dus allemaal niks nieuws meer kopen, dan kan dat ook gelijk niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs als niemand meer iets nieuws zou kopen, hebben we allemaal bij elkaar waarschijnlijk nog meer kleding dan we op zullen dragen. Omdat je uiteindelijk alleen invloed kunt uitoefenen op je eigen omgang met kleding, is tweedehands voorlopig wel een duurzame en reële oplossing volgens mij. Er is op dit moment zoveel kleding op de wereld die niet benut wordt. Als we ooit zover komen dat we allemaal alleen iets nieuws kopen om volledig op te dragen, wordt dat misschien anders.

      Verwijderen
    2. Ook ik heb de ervaring dat ik sommige merken 8-12 jaar kan dragen, die koop ik dus gerust nieuw. Via MP heb ik helaas naast sommige goede kopen, vooral miskleunen gehad. Dat doe ik dus niet meer, scheelt ook veel CO2 omdat er minder pakjes heen en weer worden getransporteerd.
      Mijn persoonlijke kledingplan voor dit jaar: iets afvallen en dan de kleding dragen die ik de afgelopen twee jaar heb bewaard. Anders zal ik in de nu passende winterkleding moeten blijven lopen ;-)

      Verwijderen
  5. Ik las net een artikel van twee dames die een jaar lang dezelfde jurk droegen...steeds opgeleukt met accessoires, zoals Siebre ook zegt.
    Misschien nog een tip bij 'was zo weinig mogelijk', hang de kleren om op te frissen in de openlucht, op het balkon, voor je raam, maar in de open lucht dus.
    En sta eens stil hoe vaak iets in de was moet. Ik hoor sommigen zeggen dat na 1 keer dragen alles in de was moet, want ojee de hygiëne.... Dat vind ik dan overdreven. Bovenkleding kan je vaker aan(ondergoed en sokken ververs je wel dagelijks).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nooit begrepen wat 'aan mode onderhevig' betekent. Wat bedoel je daarmee? Kun je daar een voorbeeld van geven? Je koopt toch gewoon je eigen smaak en dat kledingstuk kun je dan afdragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat voor veel (jonge) mensen die hun smaak aan het ontwikkelen zijn nog niet het geval is. De een heeft een eigen, ontwikkelde smaak, de ander zal (wellicht onbewust) gevoeliger zijn voor ontwikkelingen van buiten af. Ik heb me heel bewust op het ontwikkelen van mijn eigen smaak en stijl gericht, om zo beter onderscheid te kunnen maken tussen dingen die ik mooi zal blijven vinden en dingen die ik begin te waarderen omdat ik ze veel zie. Super als jij gewoon stijlvast bent, dat is heel duurzaam en dan heb je die tip niet meer nodig.

      Verwijderen
    2. Ik kreeg ooit in de jaren tachtig een kleding en kleur advies. Ik heb daar zoveel aan gehad, juist in de tijd dat ik mijn eigen smaak en de kennis wat wel en niet past bij je als persoon nog in ontwikkeling was. Het heeft me voor veel miskopen behoed.

      Verwijderen
  7. Ik koop zoveel mogelijk tweedehands kleding daarom loop ik altijd 2 jaar of meer achter op de mode van het moment. Dat kan me niets schelen maarre.....een jaar of 50 geleden (ik was toen 18) vond ik kleding die in de mode was, erg belangrijk.
    De meeste “kinderen” van die leeftijd vinden dat nog steeds, vandaar het succes van b.v. Pr.imark.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb voor dit jaar besloten helemaal geen nieuwe kleren te kopen, ik heb zoveel kleren, zou het eigenlijk eens moeten tellen. Uitzondering maak ik voor schoenen, ik loop met braces, dus schoenen slijten meer.
    Omdat je zoveel kleren hebt slijt het ook allemaal nauwelijks en vaak heb ik toch de leukste dingen aan.
    Ik ben nog niet zo ver dat ik ga bijhouden wat ik wel en niet heb aangetrokken en dat de ongedragen kleren dan na dit jaar weg gaan... Er gaan wel spullen op marktplaats.
    Om dit vol te houden ga ik me uitschrijven uit allerlei nieuwsbrieven van modeketens ����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bracht kleding, een jaar niet gedragen, meteen naar een kringloopwinkel. Een doodenkele keer miste ik een trui, verder niets. Nu heb ik alleen nog kleren die ik regelmatig draag. Als ‘n kledingstuk versleten is ga ik naar de kringloop om vervanging te zoeken en dat lukt meestal goed. Schoenen, ondergoed en sokken koop ik nieuw (sokken moeten altijd grotendeels katoen zijn, geen badstof ofzo, en zonder teennaden) .

      Verwijderen
  9. In 2012 heb ik een Skandika winterjas gekocht, dus nu de 7e winter en ik kgrijg nog steeds te horen: Wat een leuke/mooie/aparte jas heb je!. Ik kan er zeker nog een flink aantal winters mee rondlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goeie tips! Zelf ben ik een aantal jaar geleden gaan minimaliseren en dan moet de kledingkast natuurlijk ook worden aangepakt. Sindsdien kijk ik vele maken kritischer naar wat ik in huis haal. Goed, soms glipt er een impulsaankoop tussendoor, maar die worden gelukkig steeds minder en deze items verkoop ik weer of geef ik aan een vriendin. Kleding weggooien doe ik alleen als iets écht versleten is, en zelfs niet meer in de container kan. Ik gebruik zo’n kledingstuk dan wel eerst nog als stofdoek/poetslap.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.