dinsdag 18 juni 2019

Is online bankieren niets voor ouderen?

Volgens een bericht op de site van de NOS bankiert een derde van de ouderen niet online. Dat vind ik nogal wat. Het gaat dus om mensen van 65 jaar en ouder en die gebruiken vaak geen internet bij hun bankzaken. Bij hoogbejaarde mensen kan ik mij daar wel wat bij voorstellen. Mijn moeder is in 2012 overleden, zou nu als ze nog geleefd had, bijna 96 jaar geweest zijn en zij was er zeker nooit aan begonnen. De hele ontwikkeling van het internet is volledig aan haar voorbij gegaan en ik denk dat dit voor een groot deel van haar generatie geldt.

Ik ben nu 66 jaar en ik behoor tot de groep die al heel lang internetbankiert. Dat doe ik al zeker 15 jaar. In eerste instantie kreeg ik nog wel bankafschriften, maar die heb ik al heel lang afgeschaft.
Dat ik redelijk goed mijn weg vind in de digitale wereld heeft vooral te maken met het werk dat ik deed. Ik gebruikte tijdens mijn werk allerlei internetsystemen en dat maakte dat ik mij zeker voel om er gebruik van te maken. Heel in het begin, ruim 20 jaar geleden, was ik bang dat ik dingen fout zou kunnen doen, maar ik leerde al vrij snel mijn angsten te overwinnen en te vertrouwen op alle kennis die ik al werkende opdeed. Ik volgde allerlei cursussen en bijscholingen en dat ging mij gemakkelijk af.
Als je niet zulk werk deed of doet en nauwelijks te maken hebt met het internet en computers, dan kan ik mij ook van mensen van mijn generatie voorstellen dat ze huiverig zijn om internetbankieren te gebruiken. Wie weet laat je je geld afhandig maken door criminelen of haal je je andere ellende op de hals. Dan maar gewoon overschrijf formulieren, acceptgiro's en bankenveloppen gebruiken. Ik kan me er wel wat bij voorstellen!


Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat in de toekomst iedereen gaat internetbankieren. Je hebt altijd mensen die gewoon echt niet digitaal vaardig zijn. Jong en oud! Ik denk dat je als bank voor een deel van  je klanten moet zorgen dat je de mogelijkheid houdt om op papier te bankieren.

20 opmerkingen:

  1. Mijn moeder was 90 toen mijn vader, ook 90, overleed en hij deed de administratie en zij wist verder van niks. Mijn vader deed wel iets met telefonische dingen toen dat nog kon van de bank.
    De algemene administratie heb ik overgenomen maar mijn moeder wilde wel graag zelf grootst deel bankzaken zelf doen. Mijn dochter heeft haar toen op een tablet leren werken en dat vond ze fantastisch. Ging eigenlijk heel goed, ze was helemaal blanco en deed gewoon wat op papiertje stond en als er iets niet goed ging was de home of exit button een uitkomst. Haar wachtwoord mochten we ook niet weten.
    Ook Facebook deed ze regelmatig.
    Nooit te oud om te leren dus. Maar ingewikkelder zou ze niet leuk hebben gevonden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me ook voorstellen dat als mensen er even wat begeleiding in krijgen, dat ze het inderdaad ook leuk vinden. 't Is even die eerste stap en voor je t weet zijn ze whizzkid :)

      Verwijderen
  2. Hoi, mijn moeder (74) is niet digitaal en heeft het al die jaren ook niet willen leren. Geen mail, geen sms, app...laat staan bankieren. Vaak moppert ze dat alles via het internet gaat. Ik vind het vooral jammer. Niet omdat ik nu vaak zaken regelen moet, maar omdat ze er best lol van had kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, wat de boer niet kent... maar ze had er misschien wel van alles uit kunnen halen.

      Verwijderen
    2. Mijn ouders zijn begin en midden 60. Die doen alles digitaal. Maar ook m'n schoonouders (ruim in de 70) doen veel met smartphone en iPad. Hoeveel precies weet ik niet, maar FB, whatsapp, etc sowieso.
      Even investeren qua tijd en dan is het gewoon veel gemak.

      Verwijderen
  3. Mijn schoonvader kan ook echt niet internetbankieren. Hij doet alles 'per papier'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag ook maar eens reageren. Ik ben 66 en regel thuis alles. Ben altijd een thuisblijfmoeder geweest. Maar ik heb mijzelf wel alles aangeleerd, omdat het mij interesseerde en regel alle bankzaken al jaren via internet. Mijn man 71 heeft wel gewerkt met computers en heeft diverse cursussen gevolgd maar hij hoort wel bij die mensen die wars zijn van en hij vertikt het.zich erin te verdiepen. Wij zijn dus tegengesteld ik met geen ervaring ben niet huiverig en hij met al.zijn ervaring zet zijn hakken in het zand en laat alles aan mij over. ;-). Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat,als een deel van de huidige digitale ouderen vergeetachtig wordt? Een code om te pinnen is gemakkelijker te onthouden. Trouwens het lange iban nummer kan ook problemen geven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Mijn schoonouders regelden alles zelf en kondrn uitstekend met de computer, mail, internet bankieren, digid enz overweg. Maar na een val met hersenletsel van de 1 en beginnende vergeetachtigheid van de ander is dat voorbij. Ook het opvolgen van de instructies op de abn amro identifier zorgt voor paniek. En het invullen van een overschrijving lukt ook niet meer.

      Verwijderen
  6. Mijn vader zei altijd: "Je moet altijd bijblijven", en dat heb ik in mijn oren geknopt. Maar ja als de bovenkamer gaat haperen zal het toch een ander verhaal worden, dat wordt vaak onderschat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik telebankier sinds 2006 en heb er veel gemak van maar ik vind wel dat de mensen een keuze moeten hebben. Mijn buurvrouw betaalt nog steeds met acceptgiro’s en krijgt de bankafschriften per post. Ze hebben geen p.c., geen tablet en geen smartphone!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel procent uberhaupt niet bankiert. Bij veel oudere mensen is het toch ook zo dat de man alle bankzaken regelt, heb ik het idee tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijblijven prima...maar als ik mijn geld terug wil krijgen van Arriva vanwege inchecken verkeerde poortje op station, dan kost dat zoveel gedoe, formulieren, o nee, toch weer andere website,half ingevuld, blijkt iets niet te kloppen.. en alles moet op internet dat ik dan maar laat en een week geen geld heb voor de lunch ofzo...Wanhopig word ik ervan. Alles moet maar met die pc en ik kán dat gewoon niet en heb geen kinderen die me daar doorheen helpen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas kan ik je niet helpen, maar ik kan me je frustratie heel goed voorstellen!

      Dit vind ik inderdaad het grote nadeel van de huidige maatschappij. Alles wordt ingericht op de "slimmeriken" (want die bedenken het) en mensen die het niet bij kunnen benen staan steeds meer buiten spel.

      Verwijderen
  10. Er zijn naast ouderen toch ook minder begaafden, mensen met zwaar dyslectie,slechtzienden,hersenbeschadigingen .Die zullen het nooit kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zlechtziend (15%) en doe alles digitaal. Beetje een vooroordeel dus... :-)

      Verwijderen
    2. Ik heb NAH(niet aangeboren hersenletsel) na een ongeluk. Ik kan cursusjes doen maar nieuwe dingen beklijven niet, oude dingen die ik vroeger leerde kan ik wél.

      Verwijderen
  11. Ik ben 63 en heb geen enkel probleem met internetbankieren of andere online informatie.Mijn man,70,ook niet. Maar ja,ik heb een even oude vriendin die wel een pc bezit en daar goed mee overweg kan,maar internetbankieren wil ze absoluut niet.
    Een 96 jarige kennis bestelde zijn boeken online.Makkelijk vond hij dat,alles werd thuisbezorgd.
    Het heeft niet zoveel met leeftijd te maken,meer met het er tegenop zien om nieuwe dingen te leten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn vader liep voorop (begin jaren negentig) en piekerde/probeerde zelf veel, hij wist meer van computers dan ik in die tijd...

    Maar toen hij de tachtig naderde (door ziekte/medicijngebruik) ging het allemaal niet meer. Dus leuk hoor, al die mensen die zich prima kunnen redden en nee, het is niet altijd leeftijdsafhankelijk.

    Maar als de ouderdom toeslaat en je (veel) medicatie moet gebruiken, hou er maar rekening mee dat het ineens veel minder gaat. En dan kan je maar beter, met een omweg, je dingen op papier regelen dan dat je door onhandigheid digitaal fouten gaat maken en verschrikkelijk wordt opgelicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.