maandag 17 juni 2019

Mijn appelboom gaat appels leveren!

Het is al weer lang geleden dat ik mijn appelboom in mijn tuin plantte, dat was in mei 2011. Hoewel ik wist dat er een gezegde is: boompje groot, plantertje dood, oftewel: het duurt lang voordat een boom groot is, hoopte ik toch dat mijn boom vrij snel appels zou leveren.
De boom bloeide het eerste voorjaar wel, maar leverde verder geen appels. Daarna heeft de boom tussen 2014 en 2017 niet gebloeid.

Tot vorig jaar leverde mijn boompje helemaal niets, maar vorig jaar zaten er wat bloesems aan de boom en groeide er welgeteld 1 appel aan de boom.
Bloesem van mijn appelboom
Afgelopen voorjaar bloeide de boom zeer uitbundig met minstens 50 bloemen. Zo veel bloemen had ik nog nooit aan mijn boom gezien! Het zag er veelbelovend uit.
En nu hangen er wel 30 kleine appeltjes aan mijn boom, ze zijn al redelijk van formaat, maar moeten natuurlijk nog wel een tijdje doorgroeien! Hoeveel zouden er dit jaar van overblijven? Vast niet alle 30, maar misschien wel 10 of zo.

De kosten van de appelboom à €13,50, heb ik er nog lang niet uit, dat duurt nog wel even!

8 opmerkingen:

  1. Leuk, ik hoop mee op een mooie oogst! Ik kocht mijn huis vorig jaar en er stonden al een paar appelboompjes. Vorig jaar had ik toch een stuk of 10 appels, waarvan de helft was aangevreten. Van de rest heb ik heerlijke mini-appeltaartjes gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je nu wel een aantal appels kan oogsten. In het voorjaar was er harde wind bij ons in de tuin en bijna alle bloesem is eruit gegaan en afgelopen week was het slecht weer en toen zijn er nog een aantal appels en peren uit bomen gewaaid door harde wind en regen. En nu weinig appels en peren. Ze staan er nog maar 1 jaar, is toch zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heeft het in de afgelopen weken ook hard gestormd. Dichtbij mijn huis zijn twee bomen door de storm omgewaaid.
      Ik heb onder de boom 1 afgewaaide appel gevonden, de rest zit nog aan de boom!

      Verwijderen
  3. Hier zijn ze er helaas ook weer bijna allemaal afgeregend en verder heb ik last van de larven van de sluipwesp, je krijgt dan kluiten met kleine rupsen. Heb nog geen goede oplossing hiervoor gevonden. Vanmorgen ook appels geteld ong 15 zitten er nog aan. Rijkste jaar voor mij was ong twee bananendozen vol van 1 boom. Dat was voordat die wesp de boom lekker ging vinden. Mijn boompje kocht ik ooit voor 3,50 euro ofzo toen t tuincentrum over de kop ging en uitverkoop hield.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Larven van de sluipwesp tasten de planten niet aan, het zijn insecten eters.

      Verwijderen
  4. Wij wonen 20 jaar op ons huidige adres. Wat leek het mooi om in de grote tuin wat appelbomen te plaatsen. 8 hoogstam boompjes. In het voorjaar alle bomen in de bloesem. Nu zijn het grote bomen vol met appeltjes. Ik hoop juist dat er zo weinig mogelijk appels aan komen. Als ze rijp zijn moeten we leuren met het fruit. Dozen aan de weg zetten om gratis mee te laten nemen. Natuurlijk gebruik ik de appels ook in allerlei vormen. In appeltaart, appelmoes etc. Emmers vol. En dat is nog niet het ergste, als het blad valt alles ben je enkele maanden bezig om het op te ruimen. Dan kijk ik uit naar 5 december, dan zijn de bomen eindelijk kaal. Als het zomer is en erg warm zitten we onder de bomen, maar wat een werk brengen ze elk jaar mee. Zo zie je maar de een kijkt uit naar de oogst en ik hoop op zo min mogelijk fruit. Maar iedereen succes met jullie oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, eindelijk appeltjes!
    Overigens is het heel normaal dat bomen hun appeltjes of peren "ruien", daar helpt de regen en wind juist bij. Zou alle bloesem tot een vrucht uitgroeien, dan zou de boom al aan de vracht bezwijken nog voordat het fruit rijp is.

    Dat wil natuurlijk niemand. Dus niet teveel zorgen maken. Geef kleine (en jonge) boompjes wel regelmatig water bij droogte!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.