vrijdag 5 juli 2019

Ongezonde voordelige aanbiedingen

Alle supermarkten gaan in de fout als het om ongezonde aanbiedingen gaat.
De stichting Questionmark maakte in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel, een groep organisaties en bedrijven die oplossingen zoeken voor de problemen in de voedingsmiddelenindustrie een lijst van aanbiedingen van supermarkten in de afgelopen tijd.
Het blijkt niet te kloppen met wat er in het Nationale preventieakkoord staat.
Er was afgesproken om geen aanbiedingen boordevol suiker, alcoholische dranken en voornamelijk producten te promoten die een gezondere keuze zijn en dus voorkomen in de Schijf van Vijf.

Ook deze week is er bij AH van alles in de bonus wat heel slecht is voor de gezondheid: wijn, bier, frisdranken, snoep, chips, koekjes, taart,  vette en zoute borrelhapjes en zo voorts.
Bij de Coop is dat niet anders. Ook daar veel voeding die slecht is voor de gezondheid.

Ik weet niet hoe dat bij anderen gaat, maar op mij hebben aanbiedingen voor zoetigheid of vette dingen toch een zekere aantrekkingskracht. Ik vind ze lekker! Niet alles, maar veel wel. En ik weet donders goed dat het allemaal heel ongezond is. Niet doen, dus. Ook al staat het zeer prominent in de winkel en roept het: koop mij, koop mij!
Alcohol en frisdrank doet me niets, daar loop ik gemakkelijk aan voorbij, maar zoet, zout en vet blijft lastig!

Als er geen aanbiedingen waren, dan waren het geen blikvangers  en zou het gemakkelijker zijn om dat slechte lekkers te laten liggen.

27 opmerkingen:

  1. het is bijna alleen nog maar ongezonde ,veel te dure en kleine voor bewerkte verpakkingen.de aanbiedingen zijn zelden echte aanbiedingen.soms kun je nog wat losse groenten en fruit kopen.maar dat zijn uitzonderingen.voorgesneden en verpakt kunnen ze extra veel voor vragen.elke week is het wijn/limonade/snoep/voorverpakt(we moesten toch minderen met plasstick?)dure was en afwasmiddelen enz.de aanbieding van pindakaas volgende week is 2 voor 3,99.ongeveer een jaar geleden kon je voor 1 euro een pot kopen in de aanbieding en zo gaat het met alles.en altijd wel een redenen waarom alles zo duur is geworden.firma leugen en bedrog dus net als deze gehele maatschappij,en toch zijn we in Nederland"goedkoop"vergeleken met veel andere landen,hoewel daar de standaard hoger ligt (inkomsten enz)ben zo blij met mijn flinke moestuin,35% en 1+1 en de markt.dat maakt het een stuk betaalbaarder zeker als je de troep laat liggen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sja, de supermarkten kunnen elke week komkommers in de aanbieding gooien, maar dan nog blijven mensen gewoon chips, koek en snoep kopen. Mensen laten zich nu eenmaal moeilijk sturen. Ik ben ook wars van verregaande betutteling, dus wat er in de aanbieding is zou niet bij vage stichtingen en clubjes moeten liggen.

    Op mij heeft geen enkele reclame of aanbieding aantrekkingskracht meer. Ik eet al lang niks meer met suiker, graan, aardappels etc. Ook eet ik vrijwel alleen onbewerkt voedsel. Ik heb echt nooit meer trek in chips, borrelnootjes of frisdrank en laat dat gerust staan op borrels.

    En dat terwijl ik vroeger dus veel troep at en elke dag wel 2 liter cola light dronk(!). Word al misselijk als ik eraan denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja, maar is dat ook niet eigen verantwoordelijkheid? Je bent natuurlijk niet verplicht om te te kopen. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het wel verleidelijk is als het zo wordt uitgestald... Dat is inderdaad wel waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel eerlijk? Ik vind dat je zeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd met je aangeboren bestandheid tegen lekker eten overal! Ongeveer 50% van de mensen heeft dat niet en heeft dus overgewicht.

      Verwijderen
    2. En dús overgewicht? Dat is makkelijk afgeschoven zeg..
      Alsof het alleen maar de schuld is van de aantrekkelijk geprijsde en gunstig geplaatste ongezonde producten.
      Het zal het niet makkelijk maken om gezond te kiezen maar er zijn wel meer factoren hoor!

      Verwijderen
  5. Gelukkig kan je hele paden overslaan in de supermarkt. De aanbiedingen staan vaak tussen de paden en op de koppen vd rekken. De enkele keer dat ik wel een zak chips wil kopen kost het nogal veel moeite om de gewone naturel te vinden tussen de overdonderende hoeveelheid anders.
    De enkele keer dat ik de "ongezonde" produkten koop zijn op de vingers van een hand te tellen, dat heb ik wel aangeleerd in de loop vd jaren.
    Maar als ik het dan wel eet geniet ik er echt van, vooral chocolate chip koekjes.
    Het blijft een kwestie van de juiste keuzes maken en niet laten beinvloeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat Aaf wel een punt heeft, al die zoete en vette troep is relatief al heel goedkoop in vergelijking tot gezond fruit en groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon ‘n dubbele nee-sticker op je brievenbus, je bonuskaart niet personaliseren, hooguit 2 keer per week naar de/een supermarkt gaan en een boodschappenlijstje maken.
    1 keer per week koop ik iets heel lekkers, mag ongezond zijn (Tony-reep, zakje engelse drop of zak chips) en geniet daar soms een uur, soms een avond en soms wel een week van.
    Winkels willen winst maken, zoals elk bedrijf, dus worden de gewilde artikelen (wat dat zijn wordt bijgehouden, zoals alles bijgehouden wordt) met veel ‘lawaai’ aangeboden.
    Kinderen moeten zeker beschermd worden tegen dergelijke reclame-uitingen maar volwassen mensen moeten zich zelf verantwoordelijk voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ondertussen zitten we als samenleving wel met alle zorgkosten die zwaarlijvigheid met zich meebrengt. Het is bewezen dat veel mensen zwichten voor eten dat in het zicht staat, terwijl ze het anders niet zouden kopen. Dat heeft veel meer met hormonen te maken dan dan met wilskracht. Het ene lichaam schreeuwt om wat het oog te zien krijgt, het andere niet. Wil je mensen dan ook zelf de zorg voor hun diabetes, hart en vaatziekten en weet ik wat allemaal nog meer laten betalen?

      Verwijderen
    2. Nee, zeker niet, ik begrijp je opmerking over het zelf betalen van zorg ook niet goed.
      Omdat ik mezelf goed ken kom ik zo weinig mogelijk in de supermarkt en wil ik geen reclamefolders, geen gepersonaliseerde bonuskaart etc.

      Verwijderen
    3. Je roept op tot eigen verantwoordelijkheid, dus ik ben benieuwd hoe ver je die door wilt trekken.

      Verwijderen
    4. Zover je kan en dat is bij ieder mens verschillend. Regels en (soms) beperkingen moten er zijn maar betutteling is iets heel anders. Niemand wil leven in een land waar Big Brother constant aanwezig is!!

      Verwijderen
    5. Het is maar welke Big Brother je wilt... De bedrijven die steeds geraffineerder bedenken hoe ze je het beste de producten kunt laten kopen (zoals dus de supermarkten) of de overheid die je eigen belang (in dit geval in ieder geval) probeert te beschermen.

      Verwijderen
  8. Snappen hoe supermarkt-marketing werkt en dat is de verleiding makkelijker te weerstaan en te doorzien. Dat soort lage tafels met aanbiedingen die je hoppa, zo in je mandje of winkelwagen kan laten glijden heten 'Verleidingstafels'. Niet voor niets.
    Maar ik word blij van inderdaad groente en fruit in de aanbieding of bonus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh ik heb daar echt geen last van. 1x per week koop ik iets lekkers of bak wat, meestal in het weekeinde. Vraag me weleens af wie al die chips en koekjes kopen. Trouwens als je in de winkelwagentjes kijkt dan kopen mensen'gewoon' voedsel en daarnaast dat 'lekkers'. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, denk aan kratten pils en megazakken chips , diepvriessnacks ed.
    Het is ook niet zo dat er alleen maar ongezonde zaken in de bonus zijn, Ik koop veel bonus en dat zijn altijd groente, fruit, kaas, brood etc.
    Gewoon niet kopen, al die snoep. Zo moeilijk is dat toch niet, niemand dwingt je om stukken chocola in je karretje te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van te veel gezond eten word je ook dik.Het gaat niet alleen om de kilo's maar ook om al de vervuilende industrie.Koekjes chips frisdrank etc.worden in enorme hoeveelheden geproduceerd en vervoerd.

      Verwijderen
  10. https://www.volkskrant.nl/de-gids/van-stress-val-je-af-en-vijf-andere-misvattingen-over-vet~b719a0e8/
    Ik denk dat dit een nuttige toevoeging is aan deze discussie. En dan bedoel ik punt 5 uit dit stuk van een arts en een wetenschapper:

    5. Wie vaker zwicht voor voedselverleidingen heeft minder wilskracht

    Het is waar dat je met een goeie dosis wilskracht de verleiding kunt weerstaan om, bijvoorbeeld, aan het eind van de middag op station Utrecht Centraal dat patatje te kopen. Maar wat mensen hierbij vergeten is dat de strijd tegen die verleidingen oneerlijk is. De ene persoon is gezegend met genen en een stofwisseling die minder gevoelig maken voor de aanblik en geuren van al die lekkernijen, de ander heeft pech en wordt daar onverbiddelijk naartoe getrokken. Ook bij het beruchte ‘jojo-effect’ speelt dit een rol: wie een crashdieet volgt, zet z’n lichaam in een hongerstand. ‘Dat weer aankomen een kwestie van karakterzwakte wordt genoemd, is dus echt onterecht’, zegt Van Rossum. ‘Mensen denken dat oprecht over zichzelf. Terwijl het komt door meer hongerhormonen, minder verzadigingshormonen en een tragere energieverbranding. Ja, natuurlijk kom je daarvan aan.’

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd jammer dat je bij blogspot geen duimpje kan geven.

      Verwijderen
  11. Ik vind het wel een heel goed streven van supermarkten om mee te werken aan de vermindering van obesitas. Obesitas is een behoorlijk en groeiend probleem waar we als samenleving erg veel nadeel van hebben. De dikke mensen zelf door een negatief zelfbeeld en gezondheidsproblemen en de andere mensen ook doordat we allemaal meebetalen zorgkosten en ziekteverzuim. Nu maar hopen hopen dat ze inderdaad iets gaan veranderen en dat ideologie (in de hele samenleving!) zwaarder gaat tellen dan winst.
    De kat niet op het spek binden helpt voor heel veel mensen echt!
    Bekijk ook eens dit filmpje over het verschil in gewicht tussen Japanners en Amerikanen:
    https://www.youtube.com/watch?v=lr4MmmWQtZM&t=204s

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ik jammer vind is dat mensen zo weinig begrip voor elkaar lijken te hebben en altijd zo hard oordelen. En het lijkt ook wel of dat steeds erger wordt. Ik heb vrienden met alcoholproblemen. Ikzelf drink vrijwel nooit alcohol en vind het heel makkelijk om het bij een glaasje te houden of het zelfs helemaal af te slaan. Ben ik nu trots op mijn wilskracht en vind ik mijn vrienden zwak? Nee. Het heeft namelijk niks met wilskracht te maken, alcohol activeert in mijn hersenen simpelweg niet de beloningssystemen die het bij mijn vrienden wel doet. Ik ben blij dat ik niet genetisch geneigd ben tot een alcoholprobleem en probeer mijn vrienden te steunen op hun zwakke plek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk Anneke, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Laten we toleranter zijn naar elkaar en zelf doen wat het beste voelt zonder te oordelen. Ik ga ook met een briefje de supermarkt in, tevoren reclames bekeken maar die komen niet allemaal op mijn briefje te staan. Binnen een paar minuten ben ik klaar met mijn aankopen waarbij ik niet zwicht voor extra aanbiedingen!
      Groet, Ellen

      Verwijderen
  13. Oplossing is wellicht om de noodzakelijke (houdbare) producten 1x per maand in de supermarkt te kopen en alle verse producten gewoon weer 'old school' bij de bakker, slager, groenteman, markt ed. Betere en veelal eerlijkere producten die gezonder en voedzamer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is iets wat mij ook is opgevallen. Ik denk dat zo'n 80% van de aanbiedingen bestaat uit bewerkte/voorverpakte producten. Vanuit het oogpunt van de supermarkten wellicht logisch (creëert meer inkomsten), maar voor het bevorderen van het bewuster en gezonder boodschappen doen helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Verpakking is vaak een dilemma, zonder verpakking is het minder lang houdbaar en kwetsbaarder. Een beschadigd velletje van groenten is een voedingsbron vvoorbederf bacteriën. Bedorven groenten kun je niet verkopen en ook niet naar een voedselbank. Weg inverstering van energie en grondstoffen. (Naast het financiële verlies) Dat is als je de hele keten doorrekend belastender dan toch kiezen voor die verpakking.
    Maar de consument ziet alleen die verpakking. En dat maakt het een groot dilemma. Naast dat de consument als ze kunnen kiezen toch dat product zonder plekje kiest waardoor de b-keuze in de winkel blijft liggen. Terug naar de verwerkende industrie kan niet want de keten is niet veilig genoeg. De b-keuze kan wel vanaf de teler naar de verwerkende industrie en dat gebeurt ook. Ook met de producten die AH nu als buitenbeentjes zo leuk in een zak stopt, de enige die daar beter van wordt is AH.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk niet dat jij beseft hoeveel geld het een AH kost om ervoor te zorgen dat teveel ingekocht vers voedsel wordt opgehaald en verwerkt. dat gaat geld op toe hoor. denk dat de boeren ook beter worden van de buitenbeentjes. en jij en ik ook. scheelt toch id portemonee.

      Verwijderen
    2. Zouden daarom veel supermarkten meedoen aan To Good To Go? Al zal dat ook extra logistiek werk opleveren, het zal het ze wel waard zijn.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.