dinsdag 6 augustus 2019

Aandelenbeurzen gisteren flink in het rood

Ik ben blij dat ik mijn beleggingen van de hand gedaan heb, anders was ik van onderstaande berichten van gisteren waarschijnlijk wel nerveus geworden:
"De aandelenbeurs in New York is vanavond fors in het rood geëindigd. Een uur voor sluiting noteerde de belangrijkste graadmeter, de Dow Jones-index, een verlies van maar liefst 3,6 procent. In het laatste uur herstelde de Dow enigszins om te eindigen met een verlies van 2,9 procent (767 punten); het grootste verlies op één dag dit jaar." Bron: NOS

Ik heb vanaf september 2015 tot begin 2019 via de ASN-bank aandelen gehad. Leerzaam, maar toch niets voor mij!
Ik verkocht mijn beleggingen in februari dit jaar en ik heb alles (ca 1000 euro) weer op spaarrekeningen gezet en dat voelt heel goed. Niets voor mij, die verliezen en winsten in beleggingen. Ook al is de spaarrente laag, ik ben liever zeker van mijn geld. Ik krijg er vrijwel geen cent bij, maar dat is beter dan veel te verliezen.


De aandelenbeurzen zijn in vergelijking met twee weken geleden met 7% gedaald. Deze rode cijfers hebben volgens het bericht van de NOS vooral te maken met de handelsoorlog tussen de VS en China.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor de economische stabiliteit van de wereld slecht als aandelenbeurzen duikelingen maken en dus uiteindelijk ook voor jou en mij. Doordat ik mijn beleggingen verkocht heb, heb ik daar nu niet zo veel last van, maar een mogelijke beurskrach of bankencrisis raakt iedereen.

9 opmerkingen:

  1. Ik maak mij er niet zo druk om. Ik beleg voor de lange termijn, dan krijg je te maken met pieken en (soms diepe) dalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf dat beleggen ook niet aan. Mijn geld staat ook gewoon op een spaarrekening, dat is beter voor mijn gemoedsrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tijd om weer aan te kopen en dan heel lang weer te laten staan. ;-)Verlies heb je pas als je verkoopt tenslotte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap ook nog steeds niet dat je gevoelens kunt hebben bij een belegging van 1000 euro. Dan gaat het toch altijd om een paar tientjes, misschien 100 euro? Of zie ik dat nou zo verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. VOor de lange termijn en met geld wat je echt kunt missen is er geen probleem. Rendementen van 10%-15 per jaar zijn op de lange termijn onzin. Over de lange termijn is 5% een heel mooi gemiddeld rendement per jaar. En altijd goed spreiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lig er niet wakker van, ik beleg op lange termijn en maak me niet druk om de waan van de dag. Als de koersen flink omlaag gaan kun je mooi goedkoop aankopen. Het is een kans en geen drama. Het is ook niet alsof ik van mijn laatste centen beleg.

    De beurzen maken altijd na een vette periode een duikeling omlaag, zijn normale cycli. Het dus niet bepaald iets nieuws of een enorm schokkend drama en ik snap ook niet zo dat je hier nou zou overdreven over doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog los van de beleggingen zijn dit soort handelsoorlogen spannend. Het leidt tot meer onrust op andere gebieden in de wereld.

    Waar spanningen ontstaan, ontstaat ruimte voor zaken waar eerder geen ruimte voor was omwille van de vrede.

    Ik heb geen aandelen. Maar op de lange termijn zijn aandelen meestal ook beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Raar hoe verschillend de mensen er in staan mijn eerste gedachte was, ah mooi meer aandelen voor minder geld. Ik beleg dan ook voor de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarschijnlijk hadden je ASN delen het niet zo slecht gegaan. Als de beurzen duikelen, stijgen mijn groene aandelen meestal (ook vandaag weer).
    Daarnaast prima dag om bij te kopen - en niet te gaan verkopen in paniek.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.