zondag 25 augustus 2019

Waar moet je rekening mee houden bij mensen met een hoorhandicap?

Ik hoor al vanaf mijn jeugd niet erg goed, maar vanaf mijn 40e werd het echt minder, ik heb toen diverse operaties (3x) aan mijn oren ondergaan en sinds 2007 heb ik hoortoestellen voor beide oren. Mijn vader en zijn moeder hoorden nog veel slechter dan ik, maar zij hebben nooit hoortoestellen gehad. Beide hadden met name 1 slecht, vrijwel volledig doof oor, maar met het andere konden ze nog wel redelijk horen. Zij wilden steeds aan de "goede" kant zitten als ze met mensen in gesprek waren.
Bij mij gaat het horen prima als ik in klein gezelschap ben, dan heb ik weinig moeite om mijn gesprekspartners te verstaan, in een groter gezelschap, bij borrels of feestjes, wordt dit lastiger.

Wat is belangrijk als je in een groter gezelschap bent en je hoort niet zo goed?

Ik ga altijd zo dicht mogelijk bij iedereen zitten en zo dat ik de gezichten, met name de monden, van iedereen goed kan zien. Er moet dus voldoende licht schijnen op de gezichten, dan kan ik spraak afzien. Ik heb nooit les gehad in spraak afzien,  maar in de periode voordat ik hoortoestellen had, heb ik er volop gebruik van gemaakt en dat doe ik nog steeds. Dat doe je als slechthorende zonder je er bewust van te zijn. Als voorbeeld: ik ging op zekere dag, toen ik al hoortoestellen had, naar een lezing, gewoon met microfoon in een zaal. Deze man had een volle baard, waarbij zijn mond volledig schuilging onder de baardharen. Hij maakte netjes gebruik van zijn microfoon en ik zat voorin de zaal, want ik zit graag op korte afstand van de spreker, des te groter is de kans dat ik alles kan verstaan. Maar ....... en dat vond ik heel opvallend, ik had heel veel moeite met verstaan, omdat ik niet kon zien wat hij zei! Toen bleek weer eens hoe zeer ik steun heb van het kijken naar mondbewegingen van de spreker.

Muziek zorgt voor meer ruis, dus liever geen muziek, behalve als er niet gepraat wordt, de "ruis" van de muziek zorgt dat de klanken van het gesproken woorden slechter te verstaan zijn.

Wat ik verder doe, is me zo nu en dan even terugtrekken uit de gesprekken, even niets en uitrusten. Die zag ik een goede collega met hoortoestellen regelmatig doen op feestjes. Dan was het volgen van gesprekken hem even te vermoeiend en dan schoof hij zijn stoel wat naar achteren en nam een pauze.  Opmerking Hij is diegene die mij bijna 13 jaar geleden gestimuleerd heeft om hoortoestellen te nemen. Zo van: jij hoort net als ik slecht, ik heb nu hoortoestellen en ben er erg blij mee. Dat moet jij ook doen! Hij beschreef mij de te volgen weg: een bezoek aan de bedrijfsarts, een onderzoek en advies van de KNO arts, een aanvraag voor vergoeding van hulpmiddelen bij het UWV. En ik heb zijn adviezen opgevolgd en kwam inderdaad in aanmerking voor hoortoestellen. 

Wat ik eigenlijk ook zou moeten doen, maar zelden doe, is goed communiceren dat ik  hoorproblemen heb. Mijn hoortoestellen zijn zó klein, dat ze niet opvallen, dus je ziet het niet aan mij. Dus eigenlijk zou ik hard moeten roepen dat ik minder goed hoor. Op mijn werk, als ik een vergadering moest notuleren, deed ik dat altijd wel: praat naar me toe, spreek niet vanachter je haren, ik zit met mijn rug naar het raam om jullie beter te kunnen zien, spreek luid en duidelijk. Dat laatste was lastig, want meestal vergaten mensen al heel snel dat ze wat meer hun best moesten doen om voor mij verstaanbaar te zijn.
Op feestjes ontbreekt het aan communicatie over mijn hoorhandicap van mijn kant. Bekenden weten het wel, maar anderen niet. Dat laat ik zo voor de grote groep Soms in een kleiner groepje noem ik het wel als ik het gespreksonderwerp echt interessant vind. Anders laat ik ze gewoon praten zonder daar veel van mee te krijgen.

10 opmerkingen:

  1. Toch kan het niet weten bij een gesprekspartner onbegrip veroorzaken. Een vroegere buurman groette ineens af en toe niet meer,als hij in de tuin was. Ik voelde,dat het geen onwil was. Toen viel het me op,dat ik geen reactie kreeg,als hij met zijn linkerkant naar me toe stond. Een plotselinge ontstekening met complete doofheid, hoorde ik pas later.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn man is slechthorend. Hij wilde dat niet laten merken, dan zei hij maar ok als hij niks anders wist. Ik heb hem dat gelijk afgeleerd en nu roept hij in een groep of vergadering gewoon dat iedereen maar lekker hard moet praten. Niemand reageert daar vreemd op. Ik denk dat mensen niet weten hoeveel energie het vreet als je heel aandachtig moet luisteren om te kunnen verstaan. Mijn man is bv gesloopt na een feestje of een hele dag met vergaderingen. Gek genoeg werkt het beter om het geluid juist een tandje zachter te zetten.

    Tegenwoordig is de techniek ook steeds beter. Vroeger was bellen een crime. Via bluetooth schieten telefoongesprekken nu gelijk in zijn apparaatjes in en dat gaat super. Deze apparaatjes worden niet vergoed (5000 euro). Het hele vergoedingssysteem is erg slecht en je hebt nauwelijks nog keuzevrijheid. Vroeger had je een maximumvergoeding per apparaat (ik dacht iets van 1750) en kon je zelf een merk/model kiezen, nu mag je alleen een apparaat uit een bepaalde categorie kiezen. Je kunt niet door bijbetalen een ander apparaat krijgen. Het is allemaal erg op bejaarden (sorry) en simpele apparaatjes gericht. Maar jonge werkende mensen hebben hele andere behoeftes en willen gewoon bluetooth, bediening via een app ed. Ik hoop dat we weer terug kunnen naar het systeem van maximale vergoedingen per apparaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hetzelfde probleem als jij maar dan vanwege een andere oorzaak: ik hoor alles, en door elkaar heen. Ik hoor de ruis van de burolamp op mijn buro en hoor de buren in de tuin praten en op 600 meter afstand de metro vertrekken. Telefoon hoor ik niet goed als ook de timemelder van de wasmachine tegelijk afgaat. Verjaardagen en recepties zijn vermoeiend, dan hoor ik 4 gesprekken door elkaar. Je tips zijn me dan ook zeer welkom. Ook ik heb onbewust 'liplezen' en naar iemand toe zitten zodat het licht op het gezicht valt als hulpmiddel gekozen. Maar er is niets mis met mijn gehoor, dat heb ik laten testen. Er is gewoon sprake van een verhoogde sensitiviteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O zo herkenbaar dit! Ook ik hoor alle geluiden even hard en vind dit lastig uit te leggen aan anderen. Maar hierdoor zijn pauzes in volle personeelskamer, verjaardagen of visites met meerdere mensen echt een opgave of een ramp. En dan vindt manlief het vreemd als ik 's nachts alles in mn slaap verwerk:).

      Verwijderen
  4. Wij (69 en 74) horen nog wel goed maar ik heb wel veel last van bijgeluiden. We luisteren veel naar Radio 1 en sinds kort zit er ruis/deuntje bij tussendoor nieuws, weerbericht en verkeersinformatie en daardoor kan ik het minder goed verstaan. In de auto kon ik de verkeersinfo echt niet goed verstaan daardoor en ik wist dat er op mijn route oponthoud was.
    Waarom in hemelsnaam doen ze dat, je wil toch dat het allemaal verstaanbaar is?
    Ik heb al diverse e-mails verstuurd naar de diverse organisaties maar krijg geen reactie.
    Weten jullie een organisatie/beweging/groep die ook zo tegen achtergrondmuziek is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot, vroeger was er de stichting BAM (bestrijding akoestische milieuvervuiling), mijn vader was daar lid van maar ik hoor er eigenlijk nooit meer over. Net gegoogled en nu vind ik de NSG, de Nederlandse Stichting Geluidshinder.

      Misschien kan je bij hen eens informeren, ik zie dat er nog actuele berichten op die site staan.

      Verwijderen
  5. Mijn twee dochters (8 en 4) wilden graag een keer samen in het grote-mensen-bed slapen. Toen herhaaldelijk het licht aan en uit ging informeerde mijn partner naar het waarom.
    Het antwoord kwam van de oudste (goedhorend): anders kan M. (slechthorend) niet zien wat ik zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen hand voor je mond en met je gezicht naar iemand toe.en niet met z,n allen heel hard gaan schreeuwen. Rustig en duidelijk praten .En buiten van de wind af. Zelf met de rug in de wind gaan staan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slecht horen kost idd veel energie. Ik heb aan beide oren otosclerose en hoor lage tonen niet (mn mannenstemmen dus). Ik kwam vaak zo moe uit mn werk. Nu heb ik voor een oor een apparaatje, en dat scheelt. De andere is volgens de normen nog niet slecht genoeg. Wel frustrerend hoor, dat het mij veel energie kost om mn werk te doen, telt nergens in de normen mee. Nu is deze aandoening op den duur operabel. Ik hoop maar dat dat wat helpt, want soms zie ij het wat somber in, zo nog zeker 20 jaar door te moeten werken. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.