maandag 16 december 2019

74 is genoeg!

Nee, niet mijn leeftijd, ik wil wel wat ouder worden dan 74 jaar.

Het gaat bij die 74 om het aantal keren zwemmen voordat ik mijn jaarabonnement er uit heb.
Ik heb het berekend. Om quitte te spelen moet ik tenminste 74 keer zwemmen. Dan kost mijn jaarabonnement evenveel als wanneer ik voor die 74 keer een aantal 12 badenkaarten voor ouderen voor laag tarief had gekocht.

Als ik vaak in een weekend of in de vakanties zwem, dan heb ik het abonnement nog eerder terugverdiend, op die momenten is het zwemmen namelijk duurder en heb je een 12 badenkaart hoog tarief nodig, erg veel scheelt het niet, maar dan zou 72 keer in een jaar voldoende zijn!

Ik hoop vaker te kunnen zwemmen van die 72 of 74 keer, dan wordt het zwemmen omgerekend per keer steeds wat goedkoper. Als ik 269 keer in één jaar zou zwemmen, zou het zwemmen nog maar 1 euro per keer kosten, maar dat is wel heel vaak zwemmen. Dat ga ik niet redden, maar 74 keer zeker wel en ook wel meer dan dat!

In de maand november zwom ik 10 x en vanochtend zwem ik al voor de 8e keer in december!

Voordeel van zwemmen in de winter: ik hoef mijn huis niet te verwarmen tijdens het zwemmen. Met zwemmen, reizen en douchen en omkleden ben ik al snel 2 uren van huis. Dan kan de thermostaat op 16 graden blijven staan. Dat scheelt mij gas!

Andere voordelen:
gezondheidswinst door méér bewegen
sociale contacten door gesprekken met andere zwemmers.

Is het zwemmen altijd leuk? Eerlijk gezegd vind ik dat zwemmen soms heel saai en ben ik heel blij dat ik een praatje kan maken met een zwemkennis!
Gisteren voelde ik mij heel voldaan toen ik thuiskwam: dat had ik toch maar weer eventjes gedaan!

10 opmerkingen:

  1. Is er ook wat anders te doen in het zwembad dat je leuk vindt om voor de verandering te doen. Bv aquafitness of aquajoggeb? Misschien af en toe een ‘proefles’ doen. In ons zwembad moet je dan wel betalen, maar je krijgt het geld terug bij aankoop van een abo of badenkaart.
    Het is goed dat je fysiek actief bent, teveel ouderen zijn dat niet en die kwijnen weg qua gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik sport regelmatig en soms heb je geen zin of is het saai. (Om wat een reden dan ook) maar altijd als ik weer richting huis ga voel ik mij zeer voldaan. Dan heb ik ook zo dat heb ik toch maar weer eventjes gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het omslagpunt eigenlijk nog best hoog. Ik zou "gratis" vanaf ongeveer 60 keer per jaar wel een mooie vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat omslagpunt ligt een stuk lager voor mensen van 17 t/m 64 jaar, omdat hun 12 kaarten en lossen kaarten nogal wat duurder zijn. Dan ligt het omslagpunt op ongeveer 52 x. Dus je hebt een jaarabonnement er al uit als je als 65-min-er iets vaker dan wekelijks gaat zwemmen.
      65+-ers betalen voor 12 kaarten en losse kaarten een ouderentarief, maar er bestaat geen jaarabonnement met ouderentarief.

      Verwijderen
  4. Zwemmen heb ik altijd heerlijk gevonden maar door fibromyalgie is gewoon zwembad water te koud. In Delft een tijdje op Aquajoggen gezeten in warmer water tot ze de tijden veranderden en het in de avond van 10 tot 11 was, echt te laat voor mij.
    Nu zit ik half uur rijden van een zwembad en heb ik er geen zin meer in

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zwemwater op temperatuur houden is best wel een aanslag op het milieu. Veel CO2 uitstoot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar dat is snowworld ook. Kunstmatig sneeuw maken kosten veel energie. Alle leuke dingen zijn slecht voor de miljeu (wintersportvakantie, zomervlieg vakantie, cruizes, auto uitjes)

      Verwijderen
    2. Ik vlieg nooit en verbruik per jaar ongeveer 500 m3 gas, daarom vind ik dat ik warm mag zwemmen!

      Verwijderen
    3. Anoniem van 16.04 brengt de Zure Regen zelfstandig weer terug met dit soort commentaar.

      Verwijderen
    4. Als straks verwarmen op gas niet meer mag door de onzalige plannen van het kabinet, moet je er serieus rekening mee houden dat het openhouden van zwembaden onbetaalbaar wordt. Of je betaalt het driedubbele voor je kaartje en abonnement en gemeentebelastingen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.