maandag 2 december 2019

Voor het eerst sinds 25 jaar geen kerstpakket!

Het voelt toch een beetje onwennig, voor het eerst zonder kerstpakket. Vijfentwintig  tot twintig jaar geleden ontving ik jaarlijks een kerstpakket van de buurtorganisatie. Ik was als vrijwilliger actief in de wijk en daarom ontving ik jaarlijks een grote doos met een klassiek kerstpakket: zalm, toastjes, wijn, koekjes, chocolade, een blik gemengde vruchtjes, een kaars, zoute koekjes enzovoort.

Toen ik ruim 20 jaar geleden betaald ging werken, stopte ik al vrij snel met het vrijwilligerswerk, want als alleenstaande ouder met kinderen in de basisschoolleeftijd had ik genoeg aan 5 dagen werken.
Dus vanaf toen een kerstpakket van de hogeschool. Minder uitgebreid dan vanuit de buurtorganisatie en ook minder eetbare waar, maar desalniettemin altijd leuk!
Bij betaald werken bij mijn werkgever hoorde in de decembermaand ook: een chocoladeletter, stukken banketstaaf op 5 december, kerstetentjes van het werk en de dertiende maand.
Dat is allemaal afgelopen!
Uit die dertiende maand kon ik in de afgelopen jaren mooi het grootste gedeelte van de jaarlijkse premie van de zorgverzekering betalen. Dat gaat dus nu niet meer! Dus moet ik mijn spaarrekening aanspreken voor de premiebetaling. De korting bij betaling ineens is 1%, dat is in mijn geval een besparing van €16,80 en dat is best de moeite waard.

Maar ach, het leven als pensionado heeft ook wel wat, veel vrijheid en ik denk dat ik mijzelf maar een leuk kerstpakket geef. De afgelopen 4 jaren was het "kerstpakket" een bon ter waarde van ca 30 euro waarbij ik digitaal een product kon bestellen. Ik bestelde vorig jaar een personenweegschaal en de jaren daarvoor 2x een warme plaid en 1x een rugzak.
Ik denk dat ik mijzelf maar iets cadeau doe. Er blijft vast nog wel iets over van mijn wensenlijstje voor mijn verjaardag en sinterklaas!

20 opmerkingen:

  1. Ja, als werknemer ontvang je meestal een kerstpakket!
    Je zou vrijwilligerswerk kunnen gaan doen, misschien levert dat een kerstpakket op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede reden.. voor het kerstpakket.
      Bij ons krijgen mensen die in oktober, november of december beginnen een pakketje van 5 euro, mensen die eerder beginnen van 15 of 25 euro. Omdat er jarenlang een enorme aanmeldveldslag was eind november en iedereen in januari aangaf dat het ze toch niet zo lag..

      Verwijderen
  2. Tot voor kort had ik niet zoveel met de kerstpakketten. Er zat veel in dat ik niet eet. De schoonmaakster op mijn werk (die via een uitzendbureau werkt en dus geen pakket krijgt) was er altijd blij mee. Nu heeft mijn werkgever iets nieuws: een markt van lokale ondernemingen en iedere medewerker krijgt een cadeaubon om op die markt te besteden. En als je niks wilt kopen, is er een spaarpot waar je je cadeaubon in kunt doen voor een goed doel. Tijdens de markt is er koek en sopie en leuke muziek. Dit is echt het leukste kerstpakket dat ik ooit gehad heb.
    En... als ik jou was, zou ik ook gewoon doorgaan met de kersttraditie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik voor een uitzendburo werkte kreeg ik een kerstgeschenk van het uitzendburo maar niet van de inlener. Wat ook niet heel vreemd is want dat is niet de werkgever en daardoor is een dergelijk pakket niet fiscaal vriendelijk te verrekenen. Hetzelfde geldt voor onze huidge uitzendkrachten, die krijgen een geschek van het uitzendburo en een klein presentje van de afdeling waar ze werken.

      Verwijderen
    2. Hier deden wij als winkel jarenlang aan mee, super leuk, voor elk wat wils

      Verwijderen
    3. Enorm leuk idee, zo'n lokale markt. Zo leer je producten uit de buurt kennen en komen er voor de kraamhouders klanten bij. Zou mijn baas ook mogen doen! Al ben ik ook heel blij met wat ik nu krijg hoor. Groet, g

      Verwijderen
  3. Leuk idee om jezelf te verwennen met een kerstpakket! Kun je dat ook nog eens naar alle vrijheid invullen, heeelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als die 13e maand een vast onderdeel was (dus niet afhankelijk van winst, lijkt mij bij een hogeschool nogal vanzelfsprekend), dan heb je daarover pensioen opgebouwd. Je maandelijkse pensioen-uitbetaling bevat dus ook een stukje 13e maand (al begrijp ik dat je dat niet zo voelt). Je hebt gelijk, doe gewoon jezelf een leuk cadeau als je daar blij van wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, de 13e maand maakt onderdeel uit van mijn pensioen!
      Die 13e maand was er nog niet zo lang. Die is in stukjes in de loop van de afgelopen jaren opgebouwd. Het was dus in het begin lang niet een volledige 13e maand, maar dat werd in de loop van de jaren méér en uiteindelijk een volledige 13e maand. Zo was het destijds in de CAO bepaald.

      Verwijderen
    2. Ja, lang leve de vakbonden die dat met lang onderhandelen toch maar voor elkaar hebben gekregen. Ook al zo'n onderwerp "vakbonden" waar altijd maar op gescholden wordt.

      Verwijderen
    3. Zal liggen aan de sector waarin je werkt, bij ons verdienen volwassenen minimum loon en geen vakbond die je daar over hoort

      Verwijderen
    4. Bij welke sector werk je, en is daar wel CAO afgesloten?

      Verwijderen
  5. Veel mensen klagen over hun kerstpakket, ze weten nog niet hoe bevoorrecht ze zijn. Na 13 jaar ben ik er wel aan gewend geen pakket meer te ontvangen. Daarom kocht ik dit jaar 250 gram bonbons bij Leonidas voor mijzelf!! Altijd stond ik in de winkel om voor een ander een kado te kopen. Nu vond ik dat ik eens mijzelf mocht verwennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat ik mezelf er dit jaar ook maar eentje geef :-) Of je 't nu krijgt of zelf koopt: het blijft toch altijd even leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In onze ‘arme’ tijd was ik altijd erg blij met het kerstpakket dat zowel mijn man als ik kregen van onze werkgevers. Nadat we zelf een zaakje begonnen kregen we nog regelmatig kerstpakketten van relaties en klanten. We schoven het altijd door naar mensen die het beter konden gebruiken.
    Als we iets nodig hadden of gewoon leuk of lekker vonden, kochten we het gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kerstpakketten van de klanten belanden hier altijd bij de afdeling inkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en wat bedoel je daar nou mee? Op de afdeling inkoop werken mensen die daar wel blij mee zijn in tegenstelling tot jou en je collegaatjes?????

      Verwijderen
    2. Partner en ik waren inkoop, verkoop, administratie en ambachtslieden tegelijk 😂😂

      Verwijderen
  9. Ik heb eerlijk gezegd liever een bon dan een pakketje met paté en toastjes die toch niet superlekker zijn. Ook een keer een dure wijn gehad van een zakenrelatie, € 50,- in de winkel volgens google. Vol verwachting opgedronken, maar dat smaakte deze wijnbarbaar niet beter dan een 5 euro slurpwijntje. Wel erg leuk om een keer te mogen proberen, zou ik zelf echt nooit gekocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kreeg eens een Samsonite handbagage koffer, had ik zelf niks aan en heb hem mooi verkocht, waren liefhebbers zat voor.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.