donderdag 9 april 2020

Gas- en stroomverbruik maart

Maandverbruik maart 2020

In maart 2020 verbruikte ik 56,6 kWh stroom en 70.6 m3 gas
In maart 2019 verbruikte ik 57,4 kWh stroom en 55,6 m3 gas
In  maart 2018 verbruikte ik 49,8 kWh stroom en 90,5 m3 gas

 Ter vergelijking hierbij het verbruik in januari en februari: 

Maandverbruik februari 2020 

In februari 2020 verbruikte ik 51,47  kWh stroom en 72,95 m³ gas.
In februari 2019 was dit 54,77  kWh stroom en 62,51 m³ gas
In februari 2018 was dit 46,08 kWh  stroom en  116,03 m³ gas

Maandverbruik januari 2020 

In januari 2020 verbruikte ik 56,50 kWh stroom en 78,04 m³ gas.
In januari 2019 was dit 56,35 kWh stroom en 93,99 m³ gas
In januari 2018 was dit 46,08  kWh  stroom en  99,42 m³ gas.

Zoals je kunt zien, had 2018 een koude januari, februari en maart. Het scheelt flink met 2019! 
Nu zit ik iets hoger dan 2019.
Op zich ben ik zeer tevreden met de cijfers, ik verbruik relatief weinig en dus heb ik vrij weinig kosten voor gas en licht.


Wat kost dat?

Lezer Leonard vroeg mij: wat kost dat?
Verbruik gas in totaal over deze 3 maanden €164,83
Verbruik stroom in totaal over deze 3 maanden €36,06

Netbeheer gas over deze 3 maanden €32,35
Netbeheer stroom over deze 3 maanden €57,27
Vaste leveringskosten gas €17,97
Vaste leveringskosten stroom €17,97

Dat is dus in totaal €326,45
(De bedragen zijn afkomstig van de energieleverancier, die mailt ze mij iedere maand keurig toe.)
Gemiddeld in de afgelopen maanden €108,82 per maand. Mijn maandvoorschot is 55 euro per maand. Aangezien ik in de komende maanden veel minder gas ga gebruiken, komt dat wel goed!

7 opmerkingen:

  1. Mooi. Lijkt me geen reden om zonnepanelen te installeren. Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Aaf, jammer dat de kosten er niet bij staan. Meer of minder energie hoeft niet altijd te betekenen dat de kosten dan automatisch hoger of lager zijn. Ondanks dat ik het voor mezelf ook bijhoud kijk ik eigenlijk alleen voor de zonnepanelen maar terug naar voorgaande jaren, nooit voor de afnames.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aanvulling geschreven!
      Volgens mij betekent een lager energieverbruik toch echt dat de kosten lager zijn!

      Verwijderen
    2. Hi Aaf, leuk dat je direct een update geplaatst hebt!
      Toch ben ik het niet met je eens dat een lager verbruik automatisch lagere kosten met zich meebrengt. Ik heb eind maart mijn moeder geholpen met een nieuw energie contract en het tarief voor gas bijvoorbeeld was flink afwijkend van het vorige contract. Lager verbruik met hogere prijzen geeft dan per definitie dus geen lagere kosten. (vaste leveringskosten waren trouwens ook flink afwijkend, maar die hebben niets met verbruik te maken) of andersom.

      Ik doelde dus echt op de kosten per jaar en maand, maar ik moet je bekennen dat ik die zelf ook niet zo op kan hoesten.

      Verwijderen
    3. Ik gebruik altijd een energievergelijker om over te stappen. Dan kies ik de voor mijn verbruik meest voordelige optie met groene stroom uit Nederland.
      Het vergelijken deed ik in oktober en de levering ging in per 1 november. Deze huidige energieleverancier was op dat moment voor mij het voordeligst. Dat was inclusief €165 cashback.

      Verwijderen
  3. Mijn gasverbruik was afgelopen maart ook hoger dan maart 2019.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben in maart een aantal koude nachten gehad. Zo koud was het hier de hele winter niet geweest!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.