dinsdag 26 mei 2020

Dromen over corona

In de nacht van afgelopen zondag op maandag droomde ik voor het eerst sinds de start van de pandemie over corona! Het was een nare, boze droom. De mensen deden alsof er geen corona bestond en pakten van alles beet zonder schoon te maken en omhelsden elkaar.
Doodeng! Ik was in mijn droom in de supermarkt en die karretjes werden helemaal niet schoongemaakt. Geen schoonmaakmiddelen bij de hand, geen jongen of meisje met een spray of doekje, niets. Mensen stonden dicht tegen elkaar aan geleund te kletsen over koetjes en kalfjes.
Was ik nu de enige die vond dat dit alles heel gevaarlijk was?
Blijkbaar wel!
In mijn droom dacht ik: het zal wel en ik ben gewoon net als anders mijn boodschappen gaan doen.

Hoe kwam het dat ik over corona droomde en dat mensen zich absoluut niet aan de regels hielden?
Ik denk door het bericht over een restaurant in Leer, hier een uurtje rijden vandaan, waar bij de heropening van het restaurant zeker 27 mensen besmet raakten met het virus. Misschien door het niet goed of onvoldoende navolgen van de regels.
Ook las ik zondagavond op facebook nogal wat reacties  op berichten over de coronacrisis. Mensen die totaal geen begrip hadden voor de regels en vonden dat het onzin was. Veel verontwaardiging over het inperken van de vrijheden.

Eigenlijk vind ik het nogal wat dat ik in mijn droom angstig word als mensen elkaars nabijheid zoeken. Het is zo natuurlijk voor mensen om elkaar aan te raken, vast te pakken en dicht bij elkaar te zijn. Een wonderlijke wereld!
Misschien is de droom ook een verwerking van alle sociale afstand in coronatijd!

12 opmerkingen:

  1. In je droom was je flink verontwaardigd, zo te lezen.
    Maar in je droom dacht je ook: het zal wel en ging uiteindelijk gewoon doen wat je altijd doet. Zo is het misschien ook met de mensen die verontwaardigd zijn over strengere regels? Veel poeha over wat ze allemaal niet meer mogen, maar vervolgens ook denken: het zal wel en min of meer doen wat ze altijd doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest ook meteen aan jou denken toen ik het bericht over Leer las.

    De verbazing over vele reacties op onder andere social media zoals Facebook verbazen mij ook enorm eerlijk gezegd.
    Mensen worden steeds makkelijker, en beginnen het steeds meer onzin te vinden.

    Ik denk daar zelf anders over, en houd me gewoon aan alle regels en blijf zoveel mogelijk in en bij mijn huis.
    Ik mag mijn vader al sinds Maart niet zien omdat hij (Dementerend) in een verzorgingshuis woon.
    En alleen al voor hem neem ik geen risico's. Ik hoop hem namelijk zo snel mogelijk weer te kunnen zien.
    Ik hoop dat mijn moeder deze week het bericht krijgt dat ze hem eindelijk mag gaan opzoeken.
    Eind februari heeft ze een nieuwe knie gehad, zij heeft hem dus al sinds eind februari niet gezien.
    Ik weet dat hij mij niet meer zal herkennen, hij had daar al erg veel moeite mee, ze denken doordat mijn bijna 7 jarige nichtje enorm op mij lijkt toen ik die leeftijd had.
    Maar daar kan ik mee leven, zolang hij maar gezond is, en zolang mam hem maar zo snel mogelijk weer mag opzoeken.

    Vervelend dat je zo'n nare droom hebt.
    Het houd bijna iedereen al direct en indirect enorm bezig want spanning en stress veroorzaakt. Dan wil je dat niet ook nog tijdens je slaapuren.
    Hopelijk blijft het bij deze enkele droom/nachtmerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Intrigerend hoe je bewustzijn wordt getriggerd door dit soort nieuwsberichten. Ik kan me de zorg in je droom goed voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook aldoor de neiging om tegen de TV te roepen: niet doen! NIet zoenen, niet omhelzen! ;-)
    En we hebben hier in dit land mensen die zendmasten in brand steken omdat ze 5G zo gevaarlijk vinden, maar die de regels rondom corona te streng vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag UV kracht 7 op de schaal van 8. Dat is pas gevaarlijk, UV straling van de zon !

      Verwijderen
    2. De schade van de zon merk je niet onmiddellijk. Dat is net als met roken. De kanker komt later!

      Verwijderen
    3. Zowel het gevaar van zon, als van corona-virus als van tabak is onzichtbaar. Je merkt pas na verloop van tijd dat er iets misgaat. Bij corona gaat het wel sneller als bij de zon of tabaksrook.
      Corona vind ik het geniepigst!

      Verwijderen
  5. Ja en ik vind net dat veel regels te snel versoepeld worden. Bij sommige supermarkten is een mandje of karretje voortaan niet meer verplicht en moet men deze zelf schoonmaken. Ook de rest vd regels gaan in snel tempo op de schop. Ik hoop dat hier geen tweede uitbraak op volgt. De regels in Nederland waren toch al niet zo streng als in sommige buur landen en ik vond ze goed vol te houden. Wij konden nog steeds in alle vrijheid onze huizen uit. Als we ons nu allemaal aan de afstand en hygiene voorschriften houden, is de kans op een nieuwe uitbraak en een nieuwe lockdown simpelweg kleiner. Laten we het hopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik val in de risicogroep doordat ik een ziekte heb die onderdrukt wordt met prednisolon.
    Ik kom zo min mogelijk op straat en erger me ook aan mensen die niet opletten (meer kijken naar mobieltje) of (oudere) die 1,5 meter grote onzin vindt. Maar is dat wel terecht dat ik me erger?
    Ik heb een uitzendeng van 'Het panel'gezien (deel 12) met als titel 'veel mensen doorzien niet wat er op ons af gaat komen'.
    Hierin wordt gezegd dat in de buitenlucht de minste kans is om ziek te worden (ook geen extra ziek meldingen, na 2 weken dat veel mensen massaal naar buiten gingen).
    Wel wordt er verteld waarom er gedacht wordt dat in sommige horeca gelegenheden, verzorgingstehuizen, vleesverwerkingsfabrieken zo massaal een uitbraak komt en dat ligt niet aan de hygienen van de mensen daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. P's uitzending is tezien via youtube.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze droom zegt me dat je bang bent, vandaar die angstige droom. Ik ben totaal niet bang. En wat de regels betreft, de vraag is niet wie het strengst is, maar of die regels zinnig zijn. Als je bv in Belgie wel buiten mag fietsen, maar niet op een bankje mag zitten met in de verste verte geen ziel te bekennen, dan denk ik: waar slaat dat op. Daarbij komt men meer en meer tot de conclusie dat je binnen veel meer risico loopt dan buiten. En iemand die je rakelings passeert, dat is zo vluchtig, dat een virus geen kans krijgt. Als iemand je passeert in een supermarkt, weinig risico, maar als je tien minuten blijft praten, vooral binnen, dan loop je risico. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast, maar angst is een slechte raadgever. De vraag is dus of het opsluiten van mensen in bv Italie, niet averechts werkt. Iemand zei gister op tv, dat een goede ventilatie veel belangrijker is dan handen wassen. Binnen kunnen virusdeeltjes lang in de lucht blijven hangen. Met name bij grote groepen, Regels moeten niet klakkeloos gevolgd worden, maar kritisch benaderd op hun effectiviteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Door dat bericht van besmetting op grote schaal vlak over de grens komt het weer dichterbij. Terwijl je vaak hebt geschreven dat het bij jullie allemaal relatief 'meeviel'.

    Wees alert voor jezelf en luister naar richtlijnen van deskundigen. Niet van 17 miljoen amateur virologen.

    Heb je ondertussen je nieuwste kleinkind al vast kunnen houden?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.