maandag 25 mei 2020

Lastig inloggen bij de bank!

Tot voor kort was inloggen bij de ASN bank heel gemakkelijk, zowel op de computer als op mijn telefoon. Nu kan ik alleen op mijn smartphone nog snel inloggen met 1 pincode.
Bij de oude inlogmethode op mijn PC en laptop was er een inlognaam en een wachtwoord, die werden door de computer automatisch "onthouden".
Nu verandert er ineens van alles! Waarschijnlijk heb ik wel eerder berichten gehad over nieuwe, veiliger inlogmethodes, maar heb ik die gewoon genegeerd. Ik heb gedacht ik zie het tzt wel, dan verdiep ik mij er wel in.
Ik kan nu niet meer op de oude manier bij de ASN inloggen op mijn computer. Ik snap dat de oude inlogmethode misschien wat onveilig was, of misschien wel erg onveilig, maar ik vind de nieuwe methode uiterst omslachtig, je moet namelijk 3 verschillende codes invoeren in je bankapparaatje, de zogenaamde digipas! Het is allemaal nog veel ingewikkelder dan de DigiD!

Op de computer moet ik nu 4 getallen intoetsen en dan pas ben ik ingelogd.
1. Eerst voer je op het scherm het 10 cijferige serienummer in van je digipas.
2. Dan zet je je digipas aan met een 5 cijferige pincode.
3. Dan voer je in de digipas de 6 cijferige code die op het scherm verschenen is nadat ik het serienummer heb ingevoerd = het controlegetal
4. Vervolgens komt er op je digipas een nieuwe code, deze keer met 6 cijfers,  die vul je in op op je scherm en dan ben je ingelogd.

Zucht!
Het betekent ook, dat als ik op vakantie op mijn laptop bankzaken wil regelen, ik dan mijn mijn digipas mee moet nemen. Of ik moet mijn bankzaken via mijn telefoon regelen. Dat kan ook wel, maar ik vind een beeldscherm van PC of laptop een stuk fijner!

Maar, als ik de site goed lees, dan gaat snel inloggen met een pincode op mijn telefoon straks ook niet meer lukken! Ik moet een QR-code gaan gebruiken!
Nogmaals zucht!
Ik gebruik nooit QR-codes en weet niet hoe het werkt!  Ik denk dat ik maar eens over mijn 65+ angst heen moet komen en mij de ins en outs van QR-codes eigen moet maken!
Het is waarschijnlijk helemaal niet zo lastig!
Heb jij ervaring met QR-codes bij bankzaken?

30 opmerkingen:

  1. Het is veiliger, maar wel lastig om overal het kastje mee naartoe te nemen en niet adhoc iets te kunnen regelen als je hem vergeten bent.
    Met QR bij de bank heb ik alleen via Rabo ervaring. Werkt fijn, maar ik kan nu nog gewoon inloggen met mijn code.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het toch heel anders gelezen. Inloggen op je telefoon verandert volgens mij niet. Dat met die qr code gaat over inloggen op de computer met behulp van je telefoon. Je gebruikt dan de app op je telefoon om in te loggen op de website. Zo heb ik het tenminste begrepen. Het gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het e-mailtje van de bank nog even opgezocht en inderdaad, voor de telefoon verandert er niets, alleen voor de computer. Ik ga proberen of ik via de QR code op de telefoon op mijn PC in kan loggen op de website van de bank.

      Verwijderen
    2. Het is gelukt en ik had geen digipas nodig om op mijn computer in te loggen!

      Verwijderen
    3. Hoi Aaf, fijn! Inloggen met QR code is erg makkelijk zoals je nu weet. En zo blijf je, ook na je pensioen, toch up to date met alle moderne snufjes en heb je geen hulp nodig van jongelui die je dan eerst meewarig aankijken en dan heel rap uitleggen hoe het allemaal moet. Lekker de regie in eigen hand houden, zelf uitzoeken en misschien eerst even aanklooien voordat het lukt, maar áls het dan lukt is dat ook weer een lekker gevoel! Goed gedaan Aaf!

      Verwijderen
  3. Ja en vind dat we in Nederland al veel eerder gebruik ervan zouden moeten hebben gemaakt. Spendeer er wat tijd aan en je zal zien dat het snel went

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook, dat het niet zo heel lastig gaat zijn. Je moet je er inderdaad even in verdiepen, maar dan leer je het vast. Je hebt dankzij je werk heel lang mee gemoeten in de digitalisering, en dat komt nu mooi van pas. Dit "truukje" leer je ook wel weer. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee met QR-codes heb ik geen ervaring maar wel dezelfde ergenis met mijn bank de SNS.
    Eerder kon ik de code van de digipas copy en pasten want die had ik op notepad genoteerd.
    Nu ook cijfer voor cijfer intikken en wat ook lastig is doe het snel want als je na al die stappen de nieuwe code in wilt vullen stopt alles en kan je weer van voren af aan beginnen.
    En dat alles op een piepklein plastic pasje met knopjes van rubber hoezo gebruiksvriendelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die pasjes vind ik ook erg onhandig vooral omdat ik een stijve duim heb vanwege een oude breuk.

      Verwijderen
  6. Hoi Aaf, ik weet niet of je telefoon er geschikt voor is, maar ik kan bij asn inloggen met mijn vingerafdruk, verderniets! Zo kan ik snel mijn saldo checken bv. Voor overmaken is wel de digipas nodig, dat doe ik op de computer en ik verzamel dan even wat overschrijvingen. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een QR-code is simpel bankieren, ik doe niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor de waarschuwing, ik heb net gekeken en kan nog wel gewoon inloggen. Komt dan waarschijnlijk nog. Ik doe niet aan mobiel bankieren. Ben te bang dat het misgaat.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. QR-codes heb je echt zo onder de knie, geen zorgen! Echt een groot gemak en heel veilig. Ik maak nooit meer geld over met de random reader, altijd met de app.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee ik heb geen ervaring met QR-codes maar wel met de digipas
    Die gebruik ik al heel lang
    Het enigste wat je moet onthouden is je pincode
    Het 10-cijferige nummer staat achterop de digipas dus
    Kun je zo iedere keer intikken
    Ik ken hem nu al uit mijn hoofd
    Ik weet eigenlijk ook niet wat die QR-code inhoud
    Kun je dan alleen dat met de telefoon app doen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. QR-code supergemakkelijk vind ik. App even installeren op je telefoon en de rest leer je zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met mijn 45 jaar heb ik beslist ook die '65+ angst' en dacht precies hetzelfde, toen ik een paar maanden geleden de mededeling zag dat het inloggen zou veranderen: dat zie ik dan wel.
    Ik heb nog niet ingelogd, maar het zal uiteindelijk wel goedkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt er ook last van? Het zal de angst voor het nieuwe zijn, waarschijnlijk. Ik heb op mijn werk met diverse nieuwe systemen gewerkt, het is meestal niet zo moeilijk, als je eenmaal weet hoe het moet. Het is gewoon de drempel die je even moet nemen.

      Verwijderen
    2. Het is dus reuzesimpel, dezelfde handelingen als je een overboeking wilt doen!
      Gelukkig ken ik de code achterop de digipas uit mijn hoofd, dat scheelt...

      Verwijderen
  13. Het is met QR code heel makkelijk inloggen bij ASN! Als je de app opent staat rechtsboven in (bij apple) een klein QR code logootje. Als je die opent en dan de QR code op de site scant hoef je alleen nog maar je pincode in te vullen op je telefoon en klaar :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetzelfde bij Android

      Verwijderen
    2. Als ik de ASN app open op mijn mobiel (Android) hoef ik alleen mijn 5-cijferige pincode in te toetsen, dezelfde dus die je invoert op de digipas.

      Verwijderen
  14. Bankier bij andere banken, maar ook bij hen QR codes. Veel makkelijker (maar inderdaad wel alleen als je een smartphone hebt) dan externe kastjes.

    Probeer het maar uit; weet zeker dat je het zo onder de knie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je gaf het zelf al in in je reactie: een QR code is alleen maar makkelijker. Je smartphone heb je altijd bij je. Even de camera op het scherm richten, 5 cijferige code intoetsen, en het is gelukt.
    En ja, het is veel veiliger. Als je wachtwoord wordt onderschept door criminelen kunnen ze nog niet inloggen. Want ze hebben je telefoon niet.
    Daarom is het voor bankzaken beter om je telefoon ook in ieder geval te beveiligen met een of andere code, face id (camera 'leest' je gezicht), of vingerafdruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heuh, ik kan kiezen uit 3 inlog methoden: digipas, wachtwoord (zoals al was) en via mobiel bankieren (QR code). Nu gebruik ik vooral de laatse want dat is het snelst en veiligst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tegenwoordig moet ik 4 codes invullen als ik in wil loggen .Omdat ik een gewoon oud mobieltje heb kregen we een scanner .Eerst gebruikersnaam en wachtwoord ,dan de scanner voor het beeldscherm en weer een code invullen en vervolgens de code die op de scanner staat invullen op de pc.Ik word er kriegel van

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij onze bank veranderde het inloggen ook maar aangezien ik niet op mijn tel bankiert kreeg ik een scan apparaatje en dat gaat eigenlijk heel makkelijk.
    Als ik jou zo lees pfft

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik betaal niet met m'n mobiel, dus daar hoef ik me niet in te verdiepen. Inloggen bij ASN is nu op dezelfde manier als een betaling doen. Ach, als het veiliger is dan moeten we er maar aan wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik doe het nog steeds zoals het was, misschien moet je de ASN bellen om het oude systeem weer laten instellen. Mobiel doe ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het herstellen van het oude systeem heeft weinig zin. Dit is wat er op de site staat:

      In Nederland is sinds begin vorig jaar de zogenoemde Payment Services Directive 2 (PSD2) van kracht. Het doel van deze nieuwe Europese wet is het online betalen makkelijker, veiliger en sneller te maken. Per 14 september 2019 is de PSD2-wetgeving aangescherpt: betaalklanten mogen niet meer inloggen met een Toegangsnaam en Wachtwoord.

      Waarom deze wijziging?
      Om aan de PSD2 wet te voldoen moest de manier waarop betaalklanten inloggen en ondertekenen dus wijzigen. Dat doen we in meerdere stappen. In september zijn we gestopt met het uitgeven van de Toegangsnaam en Wachtwoord aan onze nieuwe betaalklanten*.

      Inloggen en ondertekenen met ASN Digipas wordt als veiliger gezien vanwege de 2-factor authenticatie (2 stappen controle). Daarbij is er sprake van een combinatie van iets wat je weet (pincode) met iets dat je in je bezit hebt (digipas). Een kwaadwillende zal zowel je digipas (fysiek) als ook de pincode in zijn of haar bezit moeten hebben om in te kunnen loggen. Hetzelfde geldt voor inloggen in de App ASN Mobiel Bankieren. Daar is pincode iets dat jij alleen weet en jouw toestel iets dat jij hebt. Daarnaast hebben je toestel en de app een andere (zelfgekozen) inlogcode.

      Om volledig aan de PSD2 eis te voldoen kunnen alle betaalklanten* uiterlijk eind juni 2020 niet meer inloggen en ondertekenen in online bankieren met een Toegangsnaam en Wachtwoord. Inmiddels is de mogelijkheid van inloggen en ondertekenen met QR-code toegevoegd. Er zullen meerdere manieren van inloggen worden ontwikkeld in de loop van 2020. Zodra daar meer over bekend is informeren we je daar tijdig over.

      Ik ben iets vroeger dan uiterlijk moet (eind juni 2020) uit het oude systeem gegooid, waarom weet ik niet, maar ik kan sinds kort al niet meer inloggen met toegangsnaam en wachtwoord. Ik vermoed dat ze niet alle klanten met betaalrekeningen tegelijkertijd het gebruik van toegangsnaam en wachtwoord ontnemen, maar dat dit gefaseerd gebeurt.

      Verwijderen
  21. Ik moet het nu ook anders doen maar ingewikkeld is het niet, net zoals bij geld overboeken of Ideal wel meer werk, ik vond het oude systeem juist zo heerlijk gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.