woensdag 6 mei 2020

Een telefoontje of een WhatsAppje

Op zich vind ik telefoontjes en WhatsAppjes heel leuk om te krijgen, zeker in deze coronatijden. Leuk even praten met iemand of even appen. Fotootje erbij en ik ben weer helemaal bijgepraat.

Soms zijn er telefoontjes of WhatsAppjes met een heel andere bedoeling.

Verdachte activiteit

Ik werd gisteren gebeld door een allerliefst meisje, dat namens de bank belde. Er was een verdachte activiteit opgemerkt op onze bankrekening en of ik even wilde inloggen, dan kon ze even meekijken. Op 5 mei dus, ik dacht dat iedereen een vrije dag had. Nou daar trappen wij natuurlijk niet in, ook niet op andere dagen........     en ik heb haar heel veel succes gewenst met haar verdere loopbaan...  .... en opgehangen.
Zo zonde, zo'n jong ding en dan al hiervoor gestrikt te zijn.....

Kan jij misschien €680,95 missen

Zo zijn er ook veel mensen die een WhatsAppje krijgen  van een familielid of een collega met bijvoorbeeld de tekst: Kan jij misschien €680,95 missen tot vanavond 20.00 u. Het banknummer er stond bij.
Namens een oud-collega was dit bericht verzonden en zij wist nergens van en het was ook niet haar bankrekeningnummer.  Ze kwam er achter doordat iemand haar belde over het appje. Ze nam contact op met de politie. Volgens de politie moet iedereen die het bericht ontvangen heeft het bericht verwijderen en dan moet het goed komen zegt de politie.


Veel verschillende vormen van fraude

Als ik online mijn bankrekening open, begint de site met de tekst:
Let op: Momenteel zien wij veel verschillende vormen van fraude
U kunt via SMS, e-mail, WhatsApp of Marktplaats benaderd worden. Trap er niet in! Let extra goed op bij berichten van ‘familie’ of ‘bekenden’ met een nieuw telefoonnummer die vragen om geld.

Blijf goed uitkijken, een gewaarschuwd mens telt voor twee!  

8 opmerkingen:

  1. Vooral argeloze ouderen zijn het slachtoffer van deze criminelen!
    Waarschuw ouderen die je kent voor deze praktijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat een telefoontje van de "bank" gemakkelijk door te prikken is. Op 5 mei een nationale feestdag een telefoontje? Mijn bank was gesloten op 5 mei. En van welke bank dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn bank is ook gesloten op 5 mei!
      Ik vroeg haar ook namens welke bank ze belde. Dat was niet mijn bank, maar de bank waar ik al weer 9 jaar geleden vertrok omdat deze bank zo nodig vette bonussen aan topmensen wilde uitbetalen.
      Nu heeft deze bank natuurlijk niets te maken met de fraude die ik gisteren meemaakte.

      Verwijderen
  3. Ooit had ik op mijn werk een e-mail van een 'collega'. Het was wel de naam van iemand die daar echt werkte. Of ik even een document kon bekijken. Het resultaat was dat ik mijn laptop een paar dagen niet kon gebruiken. Gelukkig was ik niet de enige, maar het was heel vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kreeg deze mail:

    jouw Bitcoin zijn verkocht


    The BitTraders
    Jouw rekening is gecrediteerd

    De transactie van jouw bitcoin is voltooid en het geld is naar jouw rekening overgemaakt. Ga naar je rekening om het bedrag te bevestigen.

    Mijn tegoed:
    1,86 BTC / €9.566,34

    Bevestig transactie


    We zijn volledig operationeel! Neem hier contact met ons op als je vragen hebt

    Met vriendelijke groeten
    The BitTraders | Account Support

    ik heb maar niet op de link geklikt (en ben niet geinteresseerd in bitcoins)

    En kreeg nog een andere mail:

    Eerder deze week heb ik een paar keer geprobeerd je telefonisch te bereiken, ik weet alleen niet of ik het juiste nummer heb? Dus nu probeer ik het nog even via email, klopt dit: xxxxxxxx?

    Zoals je weet is het bijna Koningsdag, en zoals je zult snappen zal het dit jaar anders zijn dan we gewend zijn.

    Wij bij BOL.COM hebben besloten ons best te doen om mensen te helpen plezier te maken, allemaal veilig thuis - daarom hebben we 1000 willekeurige klanten geselecteerd die de afgelopen 18 maanden bij ons hebben gewinkeld en een speciaal Koningsdag-kadopakket samengesteld.

    Ik ben blij je te kunnen melden dat je een van de 1000 gelukkigen bent! je pakketnummer is #847.

    Je persoonlijke link om het Koningsdag kadopakket aan te vragen, vind je HIER en in de bijlage.

    Geniet van je weekend,

    ________________________
    Julia de Gast | BOL.COM

    hier heb ik ook maar niet op geklikt


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg geregeld berichten dat ik te hard zou hebben gereden met mijn auto, of ik de boete maar snel wil betalen, dan komt verder niemand het te weten. #Khebnieteenseenrijbewijs...................

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is echt niet normaal hoe ze momenteel bezig zijn met oplichtings berichtjes..en dan de mensen die er nog steeds in trappen, met name hele oudere mensen :-(
    Soms moet je ook echt goed lezen of kijken of te zien of het nou echt is of niet.. klik in ieder geval nooit op een link of maar ga rechtstreeks naar een site toe bij twijfel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.