dinsdag 5 mei 2020

Genietmomentjes!

Quarantaine

Een tijdje terug schreef ik over mijzelf cadeautjes geven om de moed er in te houden.
Sommige lezers vonden het maar onzin en aanstellerij. Er waren zat mensen die het een stuk moeilijker hebben, bijvoorbeeld in oorlogsgebieden of in vluchtelingenkampen.
Ik wil niet ontkennen dat ik het in vergelijking met anderen tamelijk gemakkelijk heb.
Mijn huis is comfortabel, ik heb een lekker bed en voldoende eten en als er iets opraakt, dan kan ik met gemak aan nieuwe spullen en voedsel komen.
Ik heb niets te klagen, dat is wel zeker.
Toch vind ik het naar dat ik niet kan deelnemen aan het sociale leven en dat het ook nog lang gaat duren voordat dit wel kan. Zolang er nog geen medicijnen zijn en ook geen vaccin, blijft besmetting voor mij heel riskant, ik moet echt zorgen dat ik niet besmet raak en daarvoor is quarantaine nodig en als ik dan naar buiten ga, 1,5 meter afstand.

Rapunzel

Marjan Slob, colomnist in de Volkskrant, gebruikte gisteren in haar colomn over het wachten op het verlossende vaccin het beeld van Rapunzel, die met haar steeds langer groeiende haren in haar toren zit te wachten op de prins die haar zal bevrijden. Een beeld dat mij wel aansprak. Zo zit ik en velen met mij met steeds langere haren te wachten op een vaccin.
Bron: Pixabay.com - Kindertekening Rapunzel

Verwennen

En tot die tijd heb ik het nodig om mijzelf te verwennen, om mijzelf iets te gunnen. Maar ook om met aandacht bij dingen stil te staan. Dat hoeft niet groots, maar als daar aanleiding toe is, dan verwen ik mijzelf  en soms ook als daar geen aanleiding toe is, gewoon omdat het kan.
Ik trok bijvoorbeeld ter gelegenheid van de geboorte van mijn nieuwe kleinkind een fles wijn open en proostte op een voorspoedige toekomst. Helemaal alleen, dat dan weer wel. Daarna nam ik iedere dag een glaasje bij de maaltijd.

Genietmomentjes

Soms gaat het om simpele genietmomentjes:
- Een lekkere kop koffie 's ochtends bij het ontbijt.
- Buiten zitten als de zon schijnt en dan de zon op mijn gezicht te voelen. Het is niet te koud en niet te heet, en dan die verwarmende zon!
- Genieten van de vele vogels buiten en proberen te achterhalen om welke soort het gaat
- Genieten van de humor die ik lees in de krant of in sommige tv programma's
- Heerlijk lezen in een fijn boek. Ik lees nu boeken van Benjamin Alire Sáenz. De boeken gaan over jongeren en ik vind ze heel fijngevoelig en warm geschreven.
- Lekker slapen zo lang ik maar wil. Ik heb een lege agenda en ik hoef nergens naar toe.
- Een lekker voetenbadje maken met een lekkere rozemarijngeur.

Verwen jij jezelf? Of heb je dat helemaal niet nodig?



16 opmerkingen:

  1. Goed van je. Quarantaine of niet. Dit soort dingen moet je altijd doen.
    Laatst heerlijk lang in bad gezeten. Het was lang geleden dat ik dat gedaan had. Verder probeer ik ook zoveel mogelijk van de zon te genieten en daar hoort wijn bij ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verwennen is een extraatje in deze moeilijke tijd. Laat die zuurpruimen lekker kletsen. Gisteren kreeg ik de eerste geurende roos uit de tuin van een vriendin wat een verwennerij. Van mijn man kreeg ik een puzzel om de tijd goed door te komen. Bakte zelf iets lekkers om uit te delen. Stuur bemoedigende kaartjes naar mensen in verzorgingshuis.Het is goed om jezelf en anderen te verwennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk mag je jezelf af en toe een cadeautje geven. Dat is toch leuk? En natuurlijk zijn er mensen die het moeilijker hebben, maar dat wil niet zeggen dat jij daar dingen voor moet laten.
    Momenteel zijn veel mensen eenzaam omdat ze hun dierbaren niet meer zien en omdat ze zelf de deur niet uit kunnen of mogen. Het is gewoon een hele moeilijke en eenzame periode en je mag je daar best wel verdrietig over voelen. Laat die zeurpieten maar zeuren! Je doet het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker wel! En ik vind het ook heel slim van je dat jij dat ook doet. Zelfzorg is belangrijk en heeft niets te maken met hoeveel slechter iemand anders het mogelijk heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Genieten mag!
    Voor ons is er weinig verandert, we leven altijd al wat afgezonderd en buiten het dorp.
    Ik mis dochter die in Belgie woont en de lunches en de kringloop. Verder heb ik alles in huis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zijn veelal de kleine dingen die het doen en waar je nu extra van geniet. Veel is gratis en toch onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt heerlijk ,ik probeer ook zoveel mogelijk te genieten en dat is niet moeilijk in deze tijd van het jaar .Geweldig wat een kleuren pracht om ons heen .Een lekkere koffie of een wijntje een mooi boek we moeten er zelf het beste van maken .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja het is zeker belangrijk om geniet momentjes te hebben. Bij mij is het om 05.00 uur te gaan lopen tot 06.30 en te genieten van de vogels die fluiten in de stad, niet te hoeven uit te wijken want er is nog niemand wakker waar ik loop. De koffie in de ochtend. Badschuim in bad. Het kaartje van een vriendin. De boeken die ik lees. Mijn kleine tuintje met nu 3 nieuwe plantjes van een vriendin die bloeien. Ja daar kan ik erg van genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genieten moet!
    Ik heb mezelf een poepieduur theepakket van Betjeman en Barton cadeau gedaan omdat ik nu niet naar de horeca ga en geniet er extra van in m'n zonnige tuin!
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Door dat genieten word ik me nog meer bewust van al mijn "rijkdom".

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jazeker, ik geniet graag en gun mezelf dat ook. Net als Izerina ben ik me zeer bewust van mijn rijkdom. Ik zie niet zoveel nut in een holier than thou houding van zelfontzegging. Waarbij ik wil aantekenen dat ik ook koffie in het zonnetje een verwennerij vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier een verwenmomentje. Vandaag heb ik lekker bij de bakker een oranje petit four gekocht, en bij de slijterij Oranjebitter vanwege Bevrijdingsdag! Allebei was op Koningsdag hier niet verkrijgbaar. Dus ook nog vanwege de verjaardag van de koning en alvast voor de verjaardag van de koningin. En natuurlijk dus voor Bevrijdingsdag! Oranjebitter heb ik nog nooit geproefd, dus ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is toch heel gewoon om dingen te doen die prettig zijn , begrijp niets van mensen die zo streng zijn voor zichzelf.Voor wie of wat zou je jezelf lekkere koffie ontzeggen of dat ene boek wat je graag wilt lezen.Of voor mijn part een nieuwe lippenstift😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ik probeer mezelf wel af en toe te verwennen. Ik ben thuis druk aan het werk, en verder is er niet zoveel. Dus dat moet ik zelf maken: stilstaan bij de zon, bij een mooie boek, bij iets leuks maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vandaag een boek gekocht over 1000 kunstwerken in de Openbare ruimte van de stad waar ik woon. Een boek samengesteld door een amateur, met plattegronden, foto's en uitleg. Hiermee steun ik een plaatselijke boekhandel die het boek heeft laten drukken. We verwachten onze stad op een heel nieuwe manier te gaan zien. De komende drie weken heeft mijn man vakantie en gaan we in heel veel wijken in onze stad op Kunst jagen. Kosten van het boek €34 Niet heel goedkoop maar ik verwacht er heel veel van. Een totaal nieuwe kijk op mijn woonplaats. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Yep, ik doe dat, van voetenbad tot leuk kado voor mezelf. Zolang ik me dat kan veroorloven.Gratiskado's als online workshop,voetenbad met magnesium, brood bakken, nagels lakken,i de zon ziten...en ik koop dingen, een jurk, een loopband, tuinplantjes. Met alles heel blij. Nog meer dan anders.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.