woensdag 24 juni 2020

Warm!

Er wordt warm weer voorspeld!
Het lijkt er op dat het de komende dagen op diverse plaatsen wel 30 graden of méér wordt. Hoe kom je de dag door op een hete dag?

 * Probeer lichamelijke activiteit zo veel mogelijk te verschuiven naar de randen van de dag. Ga bijvoorbeeld niet op het heetst van de dag hardlopen.

* Zorg voor voldoende drinken. Je raakt door zweten veel vocht kwijt, zorg dat je dat weer aanvult. Water of thee is prima, geen dure dorstlessers nodig.

* Ga op het heetst van de dag niet in de zon zitten.

* Sluit gordijnen en zonwering, zodat de warmte zo veel mogelijk buiten blijft.

* Zorg voor luchtige koele kleding. Met koel bedoel ik: kleding van dunne katoen of linnen, geen kunststof kleding. Kunststof is al gauw heel benauwd.

* Slaap onder een laken of onder een dunne katoenen deken.

* Ouderen hebben de neiging om (te) weinig te drinken, bied regelmatig drinken aan

* Let ook op kleine kinderen. Wees heel voorzichtig met baby's en peuters.

* Zorg voor schaduw en voldoende drinken voor je huisdieren.

Geniet zo lang het duurt van het mooie zomerweer. Deze warmte duurt maar kort. Al snel komt er weer onweer, de wind draait en de hitte is weer verdwenen.

17 opmerkingen:

  1. De zomermaanden zijn voor mij de zwaarste/naarste maanden van het jaar. Ik weet dat er mensen zijn die genieten van de zon, ik krijg er een depressie van. Zodra het boven de 25 graden is, heb ik hoofdpijn en ben duizelig, slechte concentratie, houd ik veel vocht vast, slaap licht en slecht (ondanks de airco die ik om deze reden heb) en functioneer nauwelijks meer, zélfs niet aan de randen van de dag. Dus 'genieten want het duurt maar kort' is voor mij 'overleven want gelukkig duurt het niet al te lang'. Ik verlang al weer naar de herfst!! Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde, ik gedij het best als alles netjes onder de 20 of zelf 15 blijft. Boven de 25 wordt ik ziek en begint mijn immuun systeem oorlog te voeren tegen van alles. En klagen over 'mooi' weer wordt toch vaak gezien als het domein van nare zuurpruimen dus je kunt niet eens je hart meer luchten.
      Maar ja het is wat het is, aan het weer verander je niets en gelukkig is het hier ondanks klimaatverandering nog steeds een groter deel van het jaar kil en druilerig dan bloedheet ;) Sterkte deze dagen!

      Verwijderen
    2. Ik begrijp je helemaal. Ik heb ook een hekel aan de zomer en verlang naar de herfst en winter. Deze dagen zijn erg lastig om goed door te komen. Een heel klein lichtpuntje: de dagen worden weer korter! Misty

      Verwijderen
    3. iedereen is anders. Ik heb hetzelfde met koude dagen. Als de temperatuur onder de 5 graden ga (zlef met de mooie zonnige koude dagen, maar als het vocthig is wordt het nog erger), heb ik vaak hoofdpijn, misselijkheid, ik kan niet warm worden zelf na een warme bad. Dus ik geniet van deze warme dagen, en in de winter ga ik in winterslaap :-) . grappig dat mensen zo anders reageren aan het klimaat. gelukkig hebben we in nederland en warme en koude dagen, iedereen voor een deel van het jaar tevreden :-)

      Verwijderen
    4. Ik houd er ook niet van als het echt heel heet is. Dan zit ik in mijn koele woonkamer en doe ik verder weinig meer.

      Verwijderen
    5. Tegen warmte heb ik tot een jaar of 20 geleden nooit gekund. Warmer de 25 graden, vreselijk.
      Maar toen emigreerde oudste dochter naar Australië waar het regelmatig 40 graden is. Ik heb me vanaf dat moment voorgenomen me niet meer te verzetten tegen de warmte maar me aan te passen (soms moeilijk want we hadden een druk bedrijf). Het hielp en hoewel ik niet sta te juichen bij de huidige temperatuur pas ik me aan. Geen hoofdpijn meer, niet meer doodmoe als ik opsta.

      Verwijderen
  2. Wat als je donkere gordijnen hebt? Die trekken toch juist hitte aan? Vandaag hou ik ze een dagje open

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gordijnen vangen de hitte tussen raam en gordijn..ook een donker gordijn helpt. Eventueel een goedkoop wit laken aan de rail hangen met 2 touwtjes achter de gordijnen helpt nog meer.

      Verwijderen
  3. Bij dit soort lijstjes moet ik altijd beetje grinniken. "Ouderen drinken niet genoeg, biedt ze vaker drinken aan" wie gaat mij dat dan aanbieden? Ik ben ouderen en zal het wel weer zelf moeten doen.
    Gelukkig heb ik weinig last van de warmte en kan alles nog zelf.

    Vannacht werd ik rond 4 verkleumd en stijf wakker, was gaan slapen met alleen laken en dat is dan toch koud na paar uur,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een zomerdekbed en een laken met een zeer dunne katoenen deken op mijn bed liggen. Ik slaap het lekkerst onder mijn dekbed, maar dat gooi ik vaak halverwege de nacht af om over te stappen op de katoenen deken. Ik kan zonder uit bed te stappen omwisselen. Moet wel even gaan zitten, anders krijg ik de wissel niet goed voor elkaar. Afgelopen nacht sliep ik alleen onder het katoenen dekentje en het laken.

      Verwijderen
  4. Je vergeet nog wat: s'Avonds en vroeg in de ochtend alles open zetten als het nog lekker koel is. Dan koelt het binnen wat graden af. Natuurlijk wel de boel weer dicht als het warmer wordt.
    Om het niet zo donker binnen te maken, hoef je natuurlijk pas de gordijnen/luxaflex/zonnewering te sluiten als de zon op die plaats van het huis staat. Zo heb ik met een oost/west ligging, in de ochtend alles dicht aan de voorkant en in de middag/avond aan de achterkant.
    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook heel belangrijk, vul je zouten aan...door zweten verlies je veel vocht én zouten. Hier verplicht bij hitte smiddags een bouillonnetje of zoute chipjes nemen dus, dat vonden mijn kinderen nooit erg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was erg blij dat de wind vanochtend even recht op het huis stond. Lekker doorwaaien, nu alles dicht de rest van de dag! Moet vanmiddag naar een werkafspraak, maar verder blijf ik nu lekker binnen tot de avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind zowel de zomer- als wintermaanden geweldig. Ik zal wel tot een minderheid behoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier op de wadden eilanden is het 5 graden koeler dan in de rest van NL. Ik vind dat helemaal niet erg al moet ik wennen aan de wind die hier altijd staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het waait daar altijd harder! Ik heb thuis geen elektrische fiets, maar de laatste keren dat ik op Ameland was, huurde ik een elektrische fiets, anders vind ik fietsen daar niet zo leuk. Je hebt toch al hellinkjes door duinen en dijken en dan ook nog een extra harde wind, dat is net wat te veel voor mij!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.