donderdag 16 juli 2020

Haat en andere ellende op social media

Ik zit op facebook.
Al weer heel wat jaren.
Ik ben niet heel actief, maar lees wel mee bij posts van vrienden en bekenden en ik krijg ook hun reacties te zien op berichten van anderen.
Vooral sinds corona, de BLM-beweging en ook al eerder bij de boerenprotesten spat de haat soms van het scherm. Politici worden gefileerd, zwarte piet moet echt blijven, de dagbladpers verspreidt nep-nieuws, viruswetenschappers doen het per definitie fout en ook complot theorieën doen volop de ronde.
Vooral die volledig ongefundeerde complettheorieën doen mij de haren te berge rijzen. Hoe bedenken ze het!!
Moe en triest word ik er van!
De meeste berichten van vrienden en kennissen vind ik nog steeds leuk! Als het gaat over positieve dingen, over het behalen van een diploma, over een leuke vakantie, over steeds snellere rondjes hardlopen, over een geslaagd verjaardagsfeest, of over het eerste ei van de kipjes van mijn achternichtje of nestelende zwaluwen op het balkon.
Daarvoor wil ik op facebook blijven.
Maar de haat en de domme reacties, die kunnen mij gestolen worden.
Ik lees voortaan geen reacties meer bij berichten over corona, over nieuw gekozen fractievoorzitters, over zwarte en witte levens.
Ik heb er genoeg van! Geen zin meer in domme of intens gemene opmerkingen!
Daar ben ik helemaal klaar mee!

24 opmerkingen:

  1. Daar heeft u groot gelijk in
    Ik ben blij met u blogs
    Vriendelijke groet jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf heb ik geen facebook en wat je niet hebt mis je niet.
    Als het belangrijk is zoals familie ,dan hoor of zie ik dat toch wel, al kan dat iets langer duren.
    Al die onzin van zien en gezien worden , maar goed dat is dus mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik probeer ze ook te negeren. Hoe soms de haat er vanaf spat, onbegrijpelijk. Ik ben het zat dat er voor mij wordt beslist hoe ik op iets zou moeten reageren want anders hoor ik bij 'hun'. Wie is hun, denk ik dan. Links of rechts, je schijnt tegenwoordig te 'moeten' kiezen. Nou mooi niet, soms ben ik links soms rechts, soms ga ik rechtdoor en soms ga ik achteruit of draai ik een rondje. Soms maak ik fouten soms doe ik iets goeds maar bovenal ik ben mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb Feestboek vooral om nog wat over nichtjes en neven te lezen, maar niet actief zelf. Beter voor je gemoedsrust. Zo vertrok ik ook al van Twitter een paar jaar terug. Wat een vilein gedoe. Dus groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, de laatste tijd loopt het verbaal geweld op FB de spuigaten uit. Voor de crisis dacht ik dat de gemiddelde Nederlander een redelijk intelligent mens was. Nu weet ik wel beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, nu doe je het zelf ook.

      Verwijderen
    2. Doe ik wat?? Dat de gemiddelde Nederlander niet zo intelligent is vind ik sneu, vooral voor henzelf.

      Verwijderen
    3. Je bent ook een behoorlijk felle tante .....

      Verwijderen
    4. Je hebt volkomen gelijk hoor, Janne! Mensen zetten / delen de domste dingen op Facebook...

      Verwijderen
  6. Je hebt volkomen gelijk. Ik erger mij ook aan het bagetaliseren vd ernst van een corona infectie en ook aan het het niet consequent naleven vd maatregelen. Ben bang dat als dit zo doorgaat we een tweede lockdown zullen krijgen, met een nog zwaardere impact op de gezondheid vd inwoners en de economie van ons land.
    Het virus is niet weg ondanks dat veel amateur virologen denken dat alles weer moet en kan. Ik lees ook alle reacties en dom commentaar op internet niet meer, beter voor mijn gemoedsrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het beste is denk ik om de onruststokers te ontvrienden. Ik heb wat familie en vrienden en wat leuke groepen die natuurfoto’s plaatsen ( vogels in Nederland bijv of natuur in Friesland) of een kunstwerk laten zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben bij FB weggegaan nav het schandaal rond persoonsgegevens. Eerst miste ik het, maar ik merk dat sommige andere contacten juist intensiever en persoonlijker werden. Ook Insta en Twitter ben ik mee gestopt. Het heeft me veel gemoedsrust opgeleverd, want zelfs als je reacties filtert, moet je je er nog mee bezig houden en voed je je onrust.
    Het is jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik wil weten hoe het met familie en vrienden gaat, dan bel of app ik ze wel. Ik ben inmiddels al een hele tijd geleden gestopt met FB en ik heb het nog geen seconde gemist.

    De man zit er nog wel op, via hem hoor ik weleens wat. Maar de kleffe verjaardagswensen van de ene aan de andere geliefde of het wel en wee van gescheiden vrienden die ineens weer actief laten zien dat ze heus wel een leven hebben... neuh.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat was voor mij het meest opvallende van de hele coronacrisis. Mijn lieve spirituele hippie kennissen konden het niet opbrengen hun gemakkelijke leventje iets te veranderen. Zelfs niet om anderen te beschermen. De complottheorieën vlogen me om de oren. Ik heb ze ontvriend en denk over helemaal stoppen met social media.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb twitter, daar kan het ook flink tekeergaan. Ik volg alleen natuur en wandelaars, leuke mensen, wat goede journalisten, enkele bekenden. Ondertussen zit ik zelf achter slotje dus alleen mensen die toegestaan zijn komen erbij. De rare twitteraars ontvolg ik. Ik reageer niet op ze, ik hoef geen gesprek over "de dagelijks nieuwe ophef" ik zit er voor mijn plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op mijn FB account staat alleen dat ik in Amsterdam ben geboren en een onduidelijke foto waarop ik in zee lig.
    Ik zit bij enkele groepen en kijk af en toe bij familie en kennissen.
    Twitter en instagram heb ik nog steeds niet begrepen en dat laat ik maar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Aaf,

    Ik doe niet aan facebook en ook niet aan twitter of instagram.
    Ik heb wel wat beters te doen.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er zijn op het moment best een aantal onderwerpen waar mensen heel stellig iets van vinden. Zelfs in gewone gesprekken kan het op die punten dan opeens flink botsen.

    Ik probeer daarbuiten te blijven en ook kritisch naar eigen standpunten te kijken, maar dat is soms best lastig. Tegelijkertijd: veel dingen hebben gewoon meerdere kanten, door de heftigheid van gevoelens zijn die alleen minder goed zichtbaar.

    In ieder geval is het niks om elkaar daarover op Facebook (of elders) aan te vallen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach meid, je bent er zelf ook bepaald niet vies van om politici die niet in jouw straatje passen door het slijk te halen. Niet zo hypocriet doen beste Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn blog is een persoonlijk blog en geen onafhankelijke nieuwssite. Ik hecht er aan mijn mening te uiten en ik vind niet dat ik politici door het slijk haal. Mijn mening is duidelijk niet de jouwe en ook niet die van sommige politici die ik hier niet met name zal noemen, maar door het slijk halen is iets heel anders!

      Verwijderen
  16. Oh ja natuurlijk en daarom plaatste je geen keurige reactie van mij over Baudet. Hou jezelf maar lekker voor de gek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nou precies waar het misgaat tussen ons.
      Wat jij een keurige reactie vindt, is in mijn ogen regelrechte propaganda voor die man! En dat ga ik hier op mijn eigen blog geen podium geven. Zoek of maak daarvoor maar een andere plek. Ruimte genoeg op het internet.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.