donderdag 2 juli 2020

Huren of kopen?

Omdat lopen voor mij pijn doet, ben ik op zoek naar oplossingen om het lopen wat te vergemakkelijken. Mijn fysiotherapeute vond een rollator een prima idee. Ik heb afgelopen dinsdag in de praktijk geoefend met zo'n ding: hoe werken de remmen, hoe hoog moet hij afgesteld staan om optimaal steun te bieden. En ik merkte dat ik door op de rollator te steunen minder pijn had bij het lopen.

Dan komt de vraag: waar haal je zo'n hulpmiddel vandaan? Met googelen kom je een heel eind en schoonzoon deed het voorwerk en vroeg: waarom koop je er niet één?
We kwamen uit op een site die samenwerkt met de WMO gemeente Groningen. 

nieuw

Een nieuwe kost €49,99 en dan wordt hij gratis bezorgd. Dat is goed te doen.
Toevoeging naar aanleiding van reacties: Ik heb op een andere site dezelfde rollator gevonden, maar dan kost hij €115, + €4,95 verzendkosten. Er staat bij: Beste koop Consumentengids.

huren

Huren kan ook. Een zelfde rollator huur je voor 8 euro per dag en dan moet je €7,50 betalen voor bezorgen en ook weer €7,50 voor het ophalen. 

lenen

Je kunt precies dezelfde rollator ook lenen, maar dan moet je lid zijn van een thuiszorgorganisatie. Ik heb lidmaatschap wel aangevraagd, maar ik heb nog geen ledennummer en als ik het goed begrijp moet er toestemming komen voor uitleen en het is nogal een gedoe. Niet veel zin in! Ook hier moet je €7,50 betalen voor bezorgen en ook weer €7,50 voor het ophalen.

Dan denk ik: ik koop gewoon, dan kost aflevering niets en dan kan ik wanneer ik maar wil over een rollator beschikken.  En uiteindelijk is kopen maar 35 euro duurder dan lenen, als je de ophaal- en bezorgkosten meerekent.

Ik verwacht binnen een jaar weer goed te kunnen lopen zonder pijn, en misschien is dat al wel eerder zo. Ik heb links veel pijn en rechts valt dat reuze mee. Terwijl de slijtage bij beide heupen  gelijk is. Rechts doet wonderlijk genoeg wel vrij veel pijn als ik in bed lig, maar in bed gebruik ik geen rollator 😂.
Het zou goed kunnen dat ik een tijdje na operatie van de linkerheup de rollator helemaal niet meer nodig heb omdat links dan weer goed is en rechts nog steeds weinig klachten geeft.
Dus gebruik van rollator is maar tijdelijk!

33 opmerkingen:

  1. Als je koopt haal je een funkelnagelneue rollator in huis. In het geval van lenen en huren is de kans op een afgeleefd exemplaar aanwezig. Ik zou het wel weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En mocht je'm niet meer nodig hebben dan kun je 'm als bijna nieuw weer verkopen.

      Verwijderen
  2. € 49 voor een nieuwe? Lijkt mij wel heel erg laag.
    Let bij aanschaf ook goed op wat je er mee wil doen. Wil je er ook op kunnen zitten (dat kan op de meesten niet, dat plankje is om je kopje koffie te verplaatsen) wil je wat boodschappen of een tas mee kunnen nemen.
    Let ook op de afmetingen van de wielen: groter is fijner, maakt dat je makkelijker stoeprandjes en oneffen tegels trotseert
    En heel belangrijk laat 'm door een ergotherapeut of fysio goed op jouw lengte afstellen en je leren hoe je met zo'n ding loopt. Veel mensen duwen 'm alsof ze een winkelwagentje duwen maar het is de bedoeling dat je tussen de handvatten loopt en daar op steunt terwijl je rechtop loopt. Een rollator moet dan ook voldoende ruimte hebben om je been beweging te maken. In feite sta je recht op met je handen langs je zij en dan schuif je de rollator onder je handen voor de goede hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou voor een goede gaan. Ze kunnen flink schade aanrichten aan je polsen als hij niet goed is afgesteld of schokdemping niet goed is. Je kunt de rollator aftrekken voor de belasting. Het verlaagd waarschijnlijk ook je drempel voor zorgkosten. Misschoen heb je nog meer kosten en dan krijg je een flink bedrag retour. Topro en Gemino zijn goede merken. Bij een hulpmiddelencentrum kunnen ze je goed adviseren. Een mandje is ook erg handig. En een lichtgewicht kan mee in de auto. Je kunt hem eventueel later weer verkopen, maar bewaren voor later is natuurlijk ook een prima optie. Maar ik zou niet voor een goedkoop modelletje gaan, want daar kun je andere problemen mee krijgen. Willemien beschrijft dit ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je nu al weet dat allebei je heupen vervangen moeten worden, zou ik voor een nieuwe gaan. Want dan heb je ook die administratiekosten niet nog een keer. Kan je altijd daarna 'm nog verkopen. Of opslaan op zolder.
    Maar ga inderdaad voor een goede. Zie ook Commentaar hierboven. Je kan het je permitteren dus doe dat dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De rollator van de ANWB is erg fijn, lichtgewicht en grote wielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daarbij heb je rollators voor binnen en buiten ook daarin zit groot verschil maar 49 euro daar zet ik een groot vraagteken bij.
    Ga niet over 1 nacht ijs daarbij word je ouder en heb je zo'n ding voor je verdere leven.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De van 50euro zijn krengen. Zwaar en onhandig. Kijk evt tweedehands naar goede exemplaar. Zie info hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een rollator van €50.....Mijn moeder kocht 10 jaar geleden een stevige rollator met grote wielen en inklapbaar. Die kostte toen al 5 keer zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt me dan inderdaad geen moeilijke keuze. Koop er eentje dan is ie van jezelf. Moet er ook iets aan je heupen gebeuren ? Na een ingreep komt de rollator opnieuw van pas. Nou sterkte ermee !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou de fysiotherapeut om advies vragen. In huis heb je een lichte wendbare nodig bv. voor tijdens koken en eten van keuken naar tafel vervoeren. Hoe eerder je na de operatie zelfstandig thuis kan leven hoe beter. Voor buiten een stevige waar je ook op kunt zitten en boodschappen in kunt vervoeren. Dit vind ik nu echt aankopen waarbij kwaliteit/functionaliteit leidend moet zijn en niet de prijs. Dat zeg ik ook omdat je het geld ervoor wel hebt. Geen geld dan zoek je bij de kringloop de best mogelijke.. Indachtig jouw stukje over gezond oud worden. Dit is nu typisch een geval van investeren in gezond ouder worden, met vermijdbare valpartijen/blessures zoveel mogelijk uitsluiten.
    Kijk ook naar je situatie in huis, zijn er obstakels in de vorm van drempels /stoepjes/ kleedjes enz. dan is het verstandig om dat nu aan te pakken. Ook de mogelijkheid/noodzakelijkheid van een traplift kun je bespreken, ook met de fysio. Heb je in de douche een krukje en beugels om je vast te houden? En op de WC beneden? Na een operatie moet je leren opstaan, met een stevige beugel aan de wand, gaat dit echt beter en veiliger. Dit zijn echt zaken die je beter kunt regelen voor de operatie. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan het bed wordt gewerkt. De kleedjes boven gaan binnenkort verdwijnen. In de toilet zijn beugels heel lastig te installeren. Ik heb al jaren een toiletsteun: https://www.shop4u2.nl/Webwinkel-Product-83565961/Verstelbare-Toiletsteun-(190-KG).html
      Daar wil ik nog een toiletverhoger bij lenen en dan de toiletsteun hoger afstellen.

      Verwijderen
    2. Een toiletverhoger koop je nog voor geen €20 euro. Ik vind dat geen zaken om te lenen....ieks.
      Groet, Ellen

      Verwijderen
    3. De toiletverhoger vond ik niets. Jij bent ook wat steviger en dan zit je er heel naar op, er hangt gewoon teveel overheen want de opening is kleiner dan de normale bril. Maar misschien heb jij een andere. In ieder geval eerst proberen voor je geopereerd bent.

      Verwijderen
    4. @Lot: Ik ben ook niet echt een fan van een toiletverhoger. Mijn moeder gebruikte er 1 in het verzorgingshuis en ik ging daar ook naar het toilet. Zat niet echt prettig, maar wel hoger.
      @Anoniem: voor 20 euro koop je niet een die voor mijn gewicht geschikt is. Ik heb ze online voor veel duurder gezien.
      Ik neem aan dat de hulpmiddelen goed schoongemaakt worden voordat ze weer uitgeleend worden. En voordat ik een verhoger monteer, of laat monteren, maak ik hem ook nog wel weer even schoon. Niets mis mee!

      Verwijderen
    5. Wat Bieke zegt is waar, ik heb zelf ook een kunstheup en ben blij met mijn hogere bed , wc bril, steunen in de badcel. Doordat de operatie niet naar verwachting is gelopen ben ik nu na 3 jaar heel erg blij met deze hulpmiddelen Gr. Cisca Servie

      Verwijderen
    6. Aaf Je woont in een afgelost huis. Je hebt AOW en een bescheiden pensioen en een buffer..
      Waarom niet investeren in comfortabel en veilig wonen en zo lang het kan zelfstandigheid.
      Koop een goed senioren bed met uitstekend matras een bed waar ook de het hoofdeinde van omhoog kan. Dat bed kan ook in de woonkamer zolang je niet de trap op kunt.
      Ga niet aanklungelen met bril verhoger, maar installeer een nieuwe toilet pot, hoog en geschikt voor jouw gewicht, goede steunen aan de muren. Als je naar een revalidatiekliniek moet na de operatie en er komt een nieuwe lockdown, ben je totaal overgeleverd aan het beleid in de kliniek. Zonder inspraak gaan ze dan over jouw bezoek, bed tijden, en of je naar buiten mag!
      Ik vind het van de gekke dat je niet maximaal gaat voor veiligheid, comfort, zelfstandigheid, zelfbeschikking. Je hoeft toch niet meer zo zuinigaan. Wat is het leven waard als je de regie uit handen moet geven. Je gaat ervan uit dat revalidatie goed en snel gaat en dat je daarna pijnvrij kan lopen. Helaas de praktijk is vaak weerbarstiger en elke chirurg zal je bevestigen dat sommige operaties niet het gewenste effect hebben.
      En heel eerlijk snap ik jouw kinderen niet.. dat die hierin mee gaan, rollator van €50 en wc bril verhoger. Misschien moeten zij jou maar wakker schudden Zuinigaan hoeft niet meer!
      Geld over de balk smijten met dure reisjes/kleren en wat al meer is toch echt wat anders Dan noodzakelijke uitgaven die jouw gezondheid nu met zich meebrengen. Gun jezelf een veilig en comfortabel bed en huis en goede rollators en voor mij part ook een sta op stoel als dat nodig is. Bieke

      Verwijderen
  11. O ja en de rollator voor buiten moet je ook makkelijk in de auto kunnen vervoeren. Dus lichtgewicht en inklapbaar, dan kan hij mee op vakantie, als je naar ziekenhuis moet enz. Zelfstandig kunnen functioneren is daardoor makkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laat je adviseren en ga ze dan uitprobren, voor je operatie. Rondjes lopen in de hulpmiddelen winkel. Kijk ook naar de plekken waar ze kwetsbaar zijn en kunnen gaan slijten. Bij rollators is er geen one size fits all. Kijk eerst naar de functionaliteit en kwaliteit en dan pas de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En een heel andere vraag, hoe hoog is jouw bed? Want ook dat is van belang bij herstel. Een hoog bed, daaruit sta je makkelijk op en stap je makkelijk in. Een te laag bed veroorzaakt ook extra pijn en verkeerde bewegingen. Hoe moeilijk het ook is om te accepteren, ouder worden vergt andere ogen om naar de leefomgeving te kijken en het dan ook nog op tijd te doen en ja alles kost geld. Veel teveel mensen wachten met aanpassingen doen als het eigenlijk al te laat is. Bieke

    Aan de reacties van mij valt af te lezen dat dit een stokpaardje van me is.. teveel om me heen gezien waar het mis ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor mijn moeder heb ik er een bij de kringloop gekocht. Grote wielen, goed verstelbaar, mandje met plankje/zitting er op. In het mandje doet zij haar tasje als ze loopt. Ginder kans op beroving dus. Ze kan zitten als het loopje te lang duurt en kan haar boodschapjes meenemen.
    Mijn zwager kocht een nieuwe opklapbare voor haar. Kleine wieltjes, moeilijk om mee te lopen. Ze gebruikt hem nooit meer. Staat in de schuur. Zondegeld dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kringloop, daar heb ik ze regelmatig gezien en er inderdaad veel goede verhalen over gehoord. Veel waard voor je geld!

      Verwijderen
  15. Een opklapbare lichtgewicht rollator is makkelijk en handig, wij hebben er een voor onze moeder gekocht, wel 2dehands, kosten nieuw rond de 250 euro zeker als die mee moet in de auto is het een fijne rollator je hebt anders meteen een kofferbak vol als het er al in past

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn oude buurvrouwen hebben er twee, een voor buiten, en een voor binnen. Binnen is de wendbare, buiten die met grote wielen. Ze wandelen elke dag buiten, de wielen worden ook vies, die vieze staat dan ook buiten zodat binnen schoon blijft.
    Er bestaat een tweedehands zorgwinkel waar je tweedehands artikelen kan kopen, google die maar eens. Voor vijftig euro kan je geen goede nieuwe kopen. Je bed verhogen met bedklossen kan ook prettig zijn, nu en na de operatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik lees het al hierboven dat je voor een nieuwe moet gaan. Dat wil ik je ook adviseren. Ga naar een dierenwinkel. Die hebben rollators in soorten en maten. Toen we er 1 voor onze hoogbejaarde vader nodig hadden. Gewoon die kooen waar je het fijnst mee loopt, zeiden we.
    Dat deed hij. Het kostte over de 500 euro. Hij heeft veel plezier aan de rollator gehad en nu gebruikt mijn broer hem. Goedkoop is ook hier weer duurkoop. Ga voor kwaliteit als je het kunt betalen. Sterkte overigens met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij verkopen ze bij de gemiddelde dierenwinkel geen rollators :)

      Verwijderen
  18. heel goed zelf kopen en je gaat hem straks zo waarderen, ik noem hem altijd heel vriendelijk mijn pakezel!
    en ik heb ook altijd mijn zitplekje bij me.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Volgens mij staan er loodsen vol met tweedehands rollators, die vaak niet eens heel lang gebruikt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Omdat je 2 operaties tegemoet ziet, zou ik voor een goede nieuwe gaan en niet voor goedkoop.
    Ik heb er na mijn heupoperatie een gehuurd voor 5 euro per week en heb er veel plezier van gehad, zeker met het weer in beweging komen door buiten te wandelen.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan dezelfde die ik nu koop, ook huren voor 8 euro per week. Dat is volgens de site precies dezelfde. Dus waarom dan niet kopen?

      Verwijderen
  21. Persoonlijk zou ik voor deze bedragen (en als het geld er is natuurlijk) gewoon kopen. Zelfs als je heupen straks helemaal 'gerepareerd' zijn en je inderdaad weer pijnloos zou kunnen lopen is het risico op andere gebreken aan het bewegingsapparaat met het voortschrijden der jaren niet onaanzienlijk. En dan heb je de rollator maar in huis, er zijn mensen in mijn omgeving bij wie dat ding van de ene op de andere dag het verschil was tussen wel of niet zelfstandig naar het toilet kunnen schuifelen, dat is nogal wat waard.
    Het neemt natuurlijk ook wel weer ruimte in beslag, als je veel geluk hebt staat hij dan jarenlang voor niets in de weg. Uiteindelijk moet je doen wat jou het beste lijkt :).4

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een ruime zolder, daar kan hij staan als ik hem niet nodig heb, daar staat het ding niet in de weg.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.