vrijdag 3 juli 2020

Koekjes of magnums?

Laat ik beginnen met te constateren dat zowel koekjes als magnums niet gezond zijn.
Als je gezond wil worden of blijven, dan is de beste keus dat je ze laat je ze staan.
In die zin zijn ze allebei fout en moet je er zeker geen gewoonte van maken om ze te eten.

Toch ging het gesprek over koekjes of magnums toen ik van de week bij mijn oudste dochter at.  Dochter had in de laatste maanden van haar zwangerschap zwangerschapsdiabetes en daar had ze adviezen gekregen over snoepen en wat je dan het beste kon nemen. Als je zo nodig wilt snoepen.

Nu eet ik nog wel eens een paar biscuitjes en ik neem uit gezondheidsoverwegingen nooit ijs, hooguit een waterijsje. Terwijl ik gék ben op ijs en veel minder van biscuitjes houd.

Maar wat bleek tijdens ons gesprek?  In 3,5 AH digestive biscuitje zitten iets méér calorieën (257,25 kcal)  dan in een magnum classic (238,58 kcal)!
Dat verbaasde mij zeer! Ik zag het echt niet aankomen!

Wel is het zo dat het genoemde ijsje €0,71 kost (als je een doos met 6 stuks koopt)
De prijs van 3,5 digestive biscuitjes is €0,09.
Die koekjes kosten dus bijna niets en een ijsje is een stuk duurder.

Mijn conclusies zijn:
  • Ik kan toch beter niet regelmatig koekjes eten, want die bevatten meer calorieën dan ik denk! 
  • Ik moet beter op de voedingswaarde van producten letten!
  • En misschien toch een enkele keer een ijsje eten?

23 opmerkingen:

  1. de internist hier had laatst ook al aan mijn man verteld dat hij beter een ijsje kon eten , ijs was veel gezonder voor hem als koek. Gr, Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. volgens mij zijn de verkade digestive iig per 100gr de "meest gezonde" koekjes. althans dat heb ik ooit eens bekeken. daarna nooit meer eigenlijj. toch eens doen.

    Echter kcal zeggen niet alles. Deze worden opgebouwd door koolhydraten (suiker) en vetten. Het is maar net wat je die dag het minst hebt gehad waarop je je keuze moet basseren. Wat dus kan zijn dat de koekjes toch een beter alternatief zijn dan een magnum.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens, je kunt beter kijken naar de voedingswaarde, die kcal zijn in zekere zin onzin. Persoonlijk zou ik toch liever een digestive koekje eten dan een magnum ijsje. Gezonde ijsjes kun je zelf heel makkelijk maken,doe ik ook, met de Zoku ijsjesmaker, in 10 minuten is je gezonde ijsje klaar.

      Verwijderen
    2. Als het gaat om ongezonde voeding als koekjes en magnums, kun je volgens mij wel het beste naar de kcal kijken en ze verder beschouwen als 'lege calorieën', als extraatje.
      Als je gezond wilt snacken, neem je wel noten of fruit of zo.

      Verwijderen
    3. Oh, en 'gezonde ijsjes'... dat vind ik echt zo onzinnig. Ik snap nooit waarom je dat zou doen. Eten is eten en snacken is snacken. Alle 'gezonde' varianten van snacks die ik ooit heb gehad waren echt niet lekker genoeg om zich snack te mogen noemen. Dan kun je je ijsje beter vervangen door een linzen- of fruitsalade of een bakje yoghurt of zo.

      Verwijderen
  3. Voedingswaarde is meer dan calorieën. Er zitten wel meer vezels in digistivekoekjes.Ik maak twee keer per jaar ijs, een keer in de zomer en een keer rond kerst, dat is alle ijs die ik eet. Eigenlijk kan dat wel vaker want ik gebruik stevia om te zoeten en vet is niet erg bij koolhydraatarm eten. Winkelijs eet ik niet, dat is voor mij niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet jezelf ook vooralniets gunnen en zo zunig mogelijk leven!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een onzinnige reactie! Sommige mensen,zoals Zuinigaan,kiezen ervoor om zuinig op zichzelf te zijn - het gaat in deze post nauwelijks over zuinig met geld - maar waarom ben jij daar zo tegen, anoniem 8.05? JIJ hoeft toch niet, als je niet wilt?

      Verwijderen
    2. Daar gaat het hier helemaal niet over! Ik meende dat een ijsje een calorieënbom was en dat de koekjes heel onschuldig waren in dat opzicht.

      Verwijderen
  5. Goh, dat verrast mij ook dat zo'n koekje zo calorierijk is zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eet toch af en toe een lekker ijsje! Italiaans ijs is mijn favoriet en af en toe zo'n overheerlijk hazelnoot/mokka bekertje..daar kan geen koekje tegenop!Koekjes eet ik trouwens zelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een suikervrij ijsje van de ijssalon> Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik eet al heel lang koolhydraatarm en 2-3 maaltijden. Bij de koffie in de middag nemen we een stukje pure chocolade, koekjes eten we eigenlijk nooit ook geen zelfgemaakte koolhydraat- en suikerarme waarvan veel recepten zijn.
    Ik heb me aangewend niet standaard tussendoortjes te nemen of iets meer bij de koffie of een toetje maar te kiezen voor iets wat we echt lekker vinden en dat kan dan een magnum of ander ijsje zijn.
    Door koolhydraatarm te eten hoef ik ook niet op calorieen te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij eten de gewone volkoren biscuitjes dus geen digestive. Die zijn afhankelijk van het merk, Verkade of huismerk tussen de 39 en 45 Kcal/stuk. Dus ca 120/3. Of je eet er gewoon 2 of 1. Ik heb liever een biscuitje bij mijn thee of koffie dan een ijsje. Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tip koop magnum minis. Scheelt ook weer een slok op een borrel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou... De gewone magnums zijn 240 calorieën en de 'mini's' 140. Dus een slok op een borrel zou ik het niet noemen.
      Volgens mij trappen veel mensen ook in deze fuik. 'Oh, het is maar een mini, dus dan kan ik er wel twee of drie eten'.
      Terwijl 2 mini's zorgen voor 280 calorieën, dus 40 meer dan de normale variant.

      Verwijderen
    2. Nee, ik bedoel gewoon 1 mini in plaats van 1 gewone. Scheelt 100 calorieën. Vind ik best veel.
      Maar ik snap wat je schrijft over de fuik. Als je daarin zwemt dan ben je weer minder goed af.

      Verwijderen
  11. Ja dat is een grappig ding met die magnums, al sinds ze 'de wereld in geholpen' zijn staan ze op een of andere manier bekend als de ultieme caloriebom (het werd ooit vol overtuiging vergeleken met een pak boter). Er is weinig gezond aan een magnum en in die zin zijn het behoorlijk veel lege calorieën, dat lijkt me duidelijk. Maar op zich is het ook weer niet een slechtere keus dan een heleboel andere zoetigheden met een veel onschuldiger imago. Voor mij werkt het goed om heel af en toe te kiezen voor iets waar ik echt heel erg van kan genieten en dan zonder enige terughoudendheid of schuldgevoel. Magnums komen vrijwel nooit in aanmerking, maar biscuitjes helemaal niet :).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kunt je inderdd sterk vergissen in bepaalde voeding qua kcall, ben hele tijd terug echt op mijn voeding gaan letten omdat ik gewicht kwijt wilde.. stond soms echt met mijn oren te klapperen, dacht al heel goed bezig te zijn maar toen ik er op ging letten werd ik echt met mijn neus er op geduwd, nu sta ik al 4 jaar helemaal stabiel op gewicht, juist omdat ik er echt op ben gaan letten.. die digestive biscuitjes nam ik ook regelmatig haha schrok me dood! - nu neem ik regelmatig een stuk fruit bij de koffie, iedereen vind dat raar maar ik ben gek op fruit dus voor mij niets geks aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.