vrijdag 10 juli 2020

Op zoek naar balans

Te veel bewogen

Bewegen is goed, ook voor mij. Zegt mijn fysiotherapeute. Zo'n jong ding, dat niets mankeert en van alles kan met haar lijf. Ze zegt wel dat ik niet over mijn grenzen moet gaan en dat ik die goed moet bewaken. Alleen ........... die grenzen, die voel ik soms pas achteraf. Pijn, veel pijn, ook in rust als ik op mijn stoel zit of in bed lig. En dan is het voor die dag te laat om anders met die grenzen om te gaan.
Ik liep dinsdag een piepklein stukje met mijn rollator buiten, ik fietste tochtjes, deed mijn oefeningen, ik fietste naar de pedicure, fietste naar de fysio en deed daar een nieuwe oefening en fietste natuurlijk ook weer terug naar huis. Ik liep twee trappen op naar zolder, haalde mijn oude droogtoren uit elkaar en liep met die droogtoren ook weer naar beneden. Ik sloopte met mijn moker mijn oude houten tuintafel en zette een nieuwe in elkaar. Dochter, kocht en bracht een nieuwe tuintafel, voerde de oude tuintafel en droogtoren af naar de sloop. Wat is het toch fijn dat ik (schoon)kinderen heb die ook nog eens in de buurt wonen!

Even wat geminderd

En dat bewegen was dus voor mij echt te veel. Ondanks pijnstillers had ik 's avonds en 's nachts veel pijn. Dus woensdag weer wat minder gedaan. Even op advies van de fysio geen oefeningen en wel ruim een half uur fietsen in de zon. Het was een beetje fris, maar ik moet zeggen, ik knap altijd erg op van fietsen in de wind en de zon!  Ook liep ik elk uur een rondje in huis met mijn rollator, niet alleen van de woonkamer naar de keuken of toilet en weer terug, maar nog wat extra rondjes. Dus niet helemaal niet bewogen, maar niet over mijn grenzen, waarvan ik eigenlijk nog moet uitvinden waar die liggen.
Lastig hoor, die grenzen!


Gelukkig had ik woensdagavond en woensdagnacht een stuk minder pijn!

16 opmerkingen:

  1. Ook ik heb veel last van gewrichten ga nogal eens door mijn rug en heb ook last van slijmbeurs ontstekingen in armen heupen en knie en inderdaad het advies is bewegen maar ik ben er achter gekomen dat rust en gewoon bedrust mij verder brengt dan al dat bewegen .
    Dat is dan wel op de momenten dat ik daadwerkelijk veel pijn hebt en ik probeer zoveel mogelijk te bewegen.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je al eens vit. b12 geprobeerd voor die slijmbeursontsteking? Ik heb er ook last van gehad en het ging over door vit. b12. Een gebrek aan deze vitamine wil wel eens voor ontstekingen zorgen. Het is het proberen waard, zou ik zeggen.

      Verwijderen
    2. Ik heb alles geprobeerd ben aan beide armen geopereerd maar het komt regelmatig terug .
      Ik brei en haak graag en bak veel en ook werken heb ik geen hekel aan .Allemaal ingrediënten die er niet bevorderlijk voor zijn.
      4 weken geleden op alles geprikt en geen tekorten .
      Wel smeer ik met bleu stuff en daar reageer ik goed op

      Verwijderen
  2. Ik bedoel dat ik in normale toestand veel beweeg maar bij pijn wat meer mijn rust neem als word aanbevolen en inderdaad door jonge mensen.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De keren dat ik een blessure had moest ik ook vooral maar blijven bewegen van de arts, maar knapte ik uiteindelijk op van ruste en zo min mogelijk bewegen...

    Veel sterkte met de pijn. Hopelijk trekt het snel helemaal weg. Ik moest wel even lachen (sorry!) om de combinatie van rollator en met een moker je tuintafel in elkaar meppen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, toen ik de moker hanteerde, zat ik op mijn tuinbankje, tegelijkertijd op de rollator steunen en met de moker slaan is een onmogelijke opgave! Het was wel even lekker om te meppen!!

      Verwijderen
    2. Sneu dat je zoveel last hebt. Beterschap gewenstWat betreft het mokeren van de tuintafel: ik schroef en zaag zo iets uit elkaar en bewaar wat bruikbaar is voor klein tuinmeubilair zoals zijtafel aan de schutting, nestkastjes, plantenbakjes etc.

      Verwijderen
  4. Bewegen en belasten zijn niet hetzelfde. Als ik jouw dag bekijk, zou dat voor mij in twee weken al teveel zijn. Balans zoeken begint vaak bij je comfortzone vinden en dan heel rustig wat oovoeren,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat voorrollator Is het nu geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik er over schreef, had ik hem al besteld. De rollator is vandaag een week geleden aangekomen. Het is er eentje voor 50 euro (elders bijna 120 euro) en hij bevalt op mijn laminaatvloer en tegels in huis uitstekend. Ik ben heel blij dat ik hem heb gekocht! Van het stoepje bij mijn voordeur af en op lukt ook goed.

      Verwijderen
  6. Het lastige met die grenzen lijkt me inderdaad dat je pas ontdekt dat je te ver bent gegaan als het eigenlijk al te laat is... Fijn dat je nu weer wat bent opgeknapt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet natuurlijk wel goed naar je lichaam luisteren wat bewegen betreft. De fysiotherapeut zit niet in jouw lichaam en kent je lichaam niet. Jij wel en je weet ook uit ervaring wat je grenzen zijn. Bewegen is goed, maar deze hoort wel afgestemd te zijn op jouw lichaam. Fysio is uiteindelijk toch algemeen gericht op je klachten, maar houdt niet altijd rekening met je lichaam.
    Overigens wel goed dat je gewoon doet wat nodig was en dat je dochter het spul afgevoerd heeft naar de stort.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt als een behoorlijk actieve dag, geen wonder dat je s avonds last had.
    Ikzelf heb ontdekt dat ik wegens knieslijtage geen zware dingen meer kan tillen. Dan lig ik s nachts wakker van de pijn. Door mijn overgewicht slijten de gewrichten sneller, daar was de orthopeed klip en klaar in. dat is heel vervelend wanneer je door je aard best actief bent en graag beweegt voor klussen of ontspanning.
    Voordat iedereen zijn of haar goede raad over overgewicht laat horen: ik weet zelf heel goed dat ik te zwaar ben en ik ben al sinds mijn puberteit bezig met afvallen, maar jojo steeds terug (en verder helaas).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Samen met de fysiotherapeut ook even de goede hoogte voor de rollator afstellen. Is echt van belang wil je straks geen extra klachten krijgen. Als ik jou was zou ik ook op zoek gaan naar een blad wat je boven op de rollator kan zetten om straks wat meer stabieler iets mee te kunnen nemen bv. van keuken naar huiskamer.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit een dienblad bij en die gebruik ik ook!
      In de praktijk van de fysiotherapie heeft de fysiotherapeute laten zien hoe hoog de rollator moet. De fysiotherapeute heeft aangegeven op mijn polsen op welke hoogte de handvatten van de rollator zouden moeten komen als ik mijn armen in rust naast mijn lichaam laat hangen. Een van mijn dochters heeft dit gecheckt. Ik kan nu goed rechtop achter de rollator lopen en toch er op steunen.

      Verwijderen
  10. Ik heb het vreselijk veel last van spieren en pijn overal. Maar de huisarts...die zei...ach dat komt door je leeftijd. 73. Dus ik naar huis. Elke dag werd het slechter en ik kon niks meer niet opstaan mijn armen niet gebruiken. Mijn man moest me aankleden enz. Dus na een week weer naar huisarts.....ik wilde een ander. Die zei meteen....warom is het apr of hoe dat heet niet geprikt dat doe ik altijd meteen. Ze vond het raar van de andere dokter. Een dag later was het bekend...spierreums. En meteen aan de pretnison. Wondermiddel....ha ha. Maar ik slik het dus en ben dik geworden,maar de pijn is weg.....het crp is goed dus ben aan het afbouwen. Heel langzaam moet dat. Maar na die ene dokter ga ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.