zaterdag 8 augustus 2020

De boodschappen van de afgelopen week en andere uitgaven

Dit was de eerste week van mijn geldramp oefening!
In de maand augustus ga ik iedere week gemiddeld niet meer uitgeven dan 60 euro voor boodschappen en variabele lasten. Voor een paar weken is dit goed te doen, verwacht ik, het zou heel anders zijn als ik dat altijd moest doen, maar dat hoeft gelukkig niet.
Hierbij het verslag van mijn eerste week.
Ik kocht fruit, vrij veel groenten, kwark en sojayoghurt. Behalve de roquefort, mijn favoriete blauwaderkaas, ben ik niet uit de bocht gevlogen met  dure aankopen. De kaas was in de aanbieding, en het was te verleidelijk om het niet te kopen. Ik heb er van genoten!
De notenmix zie ik niet echt als luxe. Ik eet dagelijks een handje noten en dat doe ik voor mijn gezondheid.
Mijn uitgaven voor voeding en drinken waren nu gemiddeld €3,11 per dag. Veel lager kan in mijn ogen ook niet.

1 tm 7 aug 20


*=aanbieding, @=afgeprijsd WAAR PRIJS
Voeding
5 bananen AH 1,19
galia meloen* AH 1,29
gember, stukje AH 0,56
trostomaten, 6 stuks* AH 1,49
zoete aardappel AH 0,68
2 rode paprika's* AH 0,99
courgette AH 0,79
bosje salade ui AH 0,55
radijs* AH 0,59
zoute haring* AH 1,39
gerookte haring AH 2,50
kwark AH 1,29
sojayoghurt AH 1,49
Snacks/ hapjes
notenmix 2,49
roquefort (blauwader schapenkaas)* 2,71
Dranken
sojadrink, 2x 1 liter 1,76
TOTAAL VOEDING EN DRINKEN 21,76
Diversen
meubelpoetsmiddel AH 2,15
TOTAAL 23,91

In de rubriek variabele uitgaven staat meubelpoetsmiddel. Dat wil ik gebruiken om mijn meubels te onderhouden.
In totaal gaf ik uit: €23,91. Dat is nog niet eens de helft van de "toegestane" 60 euro per week. De rest (€36,09) neem ik mee naar de volgende weken!

15 opmerkingen:

  1. Straks eindig je met die geldrampenoefening nog op het terras wegens geld over :-)

    Los van de corona dan....

    Leuk om te lezen dat het ook tijdens de geldrampenoefening goed genieten is.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je goed gedaan!

    Even een vraag, eet je van de zuivel altijd een magere variant of de volle omdat dat tegenwoordig als beter wordt aangegeven door diverse sites?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sojayoghurt heeft 2,5 gram vet per 100 gram en is daarmee zo ongeveer halfvol, de kwark heeft 0 gram vet per 100 gram.

      Verwijderen
    2. Bedankt, dus niet te vet. Misschien voor mij ook beter om toch voor de halfvolle of magere varianten te kiezen.

      Verwijderen
    3. Die magere kwark eet ik altijd met een handje vol gemengde zoutloze noten, waardoor er een flinke hoeveelheid vet aan de kwark toegevoegd wordt.

      Verwijderen
  3. Amai, dat is een goede start!
    Wat het meubelpoetsmiddel betreft: ik weet niet wat voor soort meubels je hebt, maar wij hebben hier in huis veel oude volhouten meubels (gaat lang mee ivm de kinderen) en ik maak mijn meubelpoets altijd zelf: meng in een kommetje een scheut olijfolie met wat azijn en voeg er asse bij (ik krijg regelmatig een potje van iemand die een houtvuur heeft). Meng dit mengsel en wrijf het in op je meubels. Het resultaat is echt heel goed en het kost bijna niets.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Aaf,
    Al een tijdje volg ik je boodschappenlijstje. Wat mij opvalt dat er nooit toiletartikelen op staan, zoals tandpasta enz En ook geen schoonmaakmiddelen, zoals afwasmiddel enz.
    Ik vind dat je uitgaven nu een vertekent beeld geven. Of zie ik dit verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik noteer schoonmaakmiddelen, toiletartikelen etc normaal gesproken de afgelopen jaren niet op het boodschappenlijstje. Het gaat mij eigenlijk puur om eten en drinken.
      Ik schrijf daarnaast wel eens over wat ik per jaar uitgeef aan schoonmaakmiddelen en toiletartikelen.
      Vind je dat dit een vertekend beeld geeft?

      Kijk ook eens hier:
      https://zuinigaan.blogspot.com/2017/04/veel-voorraad-in-non-food.html
      en hier: https://zuinigaan.blogspot.com/2012/03/uitgaven-voor-persoonlijke-verzorging.html

      Verwijderen
    2. De meubelolie staat er toch ook bij. Wij geven gemiddeld tussen de 50 en 75 euro/week uit met z'n 2en, maar daar zit alles in, schoonmaak- en wasmiddelen, geneesmiddelen, tandpasta maar ook 'n nieuwe tandenborstel bv, toiletartikelen etc. Ik ben wel benieuwd naar je menu voor de komende week met wat je gekocht hebt nu. Leon (niet de anoniem van de reactie hierboven)

      Verwijderen
    3. Ik noteer de laatste tijd alleen de uitgaven voor eten en drinken en niet de variabele uitgaven en vaste lasten. Omdat ik in augustus de geldramp oefening doe, nu dus wel alle uitgaven met uitzondering van de vaste lasten.
      Die meubelolie staat er bij omdat dit mijn variabele uitgave was in de afgelopen week.
      Menu's maak ik nooit, ik kook gewoon met wat ik in huis heb, voorraad of gekocht in aanbiedingen.

      Verwijderen
    4. Dank je voor de uitleg. Wij hebben dus een post huishoudelijke uitgaven, inclusief eten en drinken. Ik vind huish. uitgaven niet onder vaste of variabelen lasten vallen nl. Verschil van opvatting dus, maar uiteindelijk maakt het niet uit hoe je het noemt zolang je maar goed uitkomt met je inkomsten. Leon

      Verwijderen
  5. Partner en ik hebben in de afgelopen tijd regelmatig weken van €50 en zelfs een keer van ruim €40. Een keer per week boodschappen doen en een redelijke voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een goed begin! Ik ben benieuwd hoe de verdere weken gaan bevallen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Ik zou het leuk vinden om de komende weken ook je weekmenu te lezen.
    Groetjes Ilona

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.