donderdag 24 september 2020

Tip: goedkope pijnstillers

Paracetamol is het eerste keuze middel als het om pijnstilling gaat.A-merk paracetamol wordt verkocht onder merknamen als: Panadol, Roter-Paracetamol en Sinaspril-paracetamol. Verder zijn er mixen in de handel waarbij paracetamol vermengd is met vitamine C (Citrosan, Hot Coldrex en Antigrippine paracetamol en vitamine C) en verder mixem met acetylsalicylzuur, paracetamol en coffeïne (Exedrin). Ikzelf koop ook altijd goedkope pijnstillers, meestal paracetamol. De prijs per tablet van 500 mg is 2 cent en dat is alles! Een pijnstiller van een A-merk is een stuk duurder en doet hetzelfde, dus waarom dan een duur A-merk?
Wat zijn de prijzen van genoemde A-merken? Panadol kost 9 cent per stuk, Roter-Paracetamol 22 cent per stuk en Sinaspril-paracetamol 20 cent (die laatste is een dosering voor kinderen er zit per tablet 120 milligram in)

Er was een tijd geleden in het nieuws dat er vervuilde paracetamol uit China in omloop was, maar het blijkt achteraf dat die niet in Nederland terecht gekomen zijn.

In de winter, waarin je grotere kans hebt op verkoudheden en griep, heb je soms wel een pijnstiller nodig.  Ik koop altijd een doos met 50 stuks tegelijk. Het spul is jaren houdbaar en ik nam ook altijd een strip mee naar mijn werk en daar wisten een aantal collega's mij te vinden. Niet erg, want ik stond met liefde 2 tabletjes voor in totaal 4 cent af als ik wist dat ik iemand van haar of zijn hoofdpijn of andere pijnen af kon helpen.

Recent heb ik nog veel paracetamol in combinatie met ibuprofen gebruikt, ik was een tijd lang een grootverbruiker om de pijn van de slijtage in mijn heupen te bestrijden.

Vanaf de overgang heb ik niet vaak last meer van hoofdpijn, vroeger maakte ik in een jaar wel bijna een doosje van 50 stuks op, dat is gemiddeld ongeveer 1 tablet per week.

Zoals altijd: ook vrij verkrijgbare pijnstillers hebben bijwerkingen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die juist van paracetamol hoofdpijn krijgen. Lees altijd goed de aanwijzingen op de verpakking. 

27 opmerkingen:

  1. Goh wat aardig Aaf dat je maar liefst 4 cent !!!! over hebt voor je medemens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook goedemorgen Kristal, zoals altijd bereid tot een lelijke sneer zie ik wel! En dan klaag je er regelmatig over dat ik je opmerkingen niet plaats. Je mag 3x raden waarom dat is!

      Verwijderen
    2. Zuinigaan schrijft toch dat paracetamol een eerstekeuzemiddel is! Waarom dan belachelijk maken? Ik denk dat de collega's blij waren met iemand die altijd paracetamol op voorraad had.

      Verwijderen
    3. Ik ben benieuw wat voor mens er achter het pseudoniem ‘Kristal’ schuil gaat..
      Een dwarse puber? Een teleurgestelde twintiger of dertiger? Een jaloerse blogger met weinig volgers? Een verzuurde vrouw van middelbare leeftijd? Een 70-plusser met beginnende dementie? Wie het weet mag het zeggen!

      Verwijderen
    4. Hahahahaha raden maar beste Janne

      Verwijderen
    5. Als je Kristal een paracetamol geeft stuur je er toch wel een tikkie achteraan hé Aaf?

      Verwijderen
    6. Ik heb nog nooit een tikkie gestuurd en ik vermoed dat Kristal een paracetamoltablet van 2 cent te min vindt. Die gaat vermoedelijk voor de "betere" merken.

      Verwijderen
    7. Kristal? Dat is toch dat malle mens dat denkt dat onze regering een linkse regering is die erop uit is een linkse dictatuur in Nederland te vestigen?
      Hoe dan ook: een hartelijke groet van Jo.

      Verwijderen
  2. Met name als je veel paracetamol gebruikt, kun je er hoofdpijn van krijgen. Mijn man gebruikte jaren lang veel paracetamol, omdat hij veel last van migraine had. Toen ik dit las, heb ik hem gewaarschuwd, dat veel slikken juist hoofdpijn kan veroorzaken. Overigens doet ibuprofen bij mij niets. Diclofenac werkt bij mij heel goed. Bij mijn man is het juist andersom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man gebruikt geen diclofenac meer (aantal jaren voorgeschreven gekregen ivm artrose): zijn nierfunctie verslechterde aanmerkelijk door dat medicijn!

      Verwijderen
    2. Hierdoor sterven gieren in India uit. Is erg ongezond, echt waar.

      Verwijderen
    3. Zoveel diclofenac gebruik ik niet. Alleen de lichte dosis bij de drogist. En alleen zo nu en dan. Ik weet dat je er bijwerkingen van kunt krijgen. Maar bij lichte ontstekingen werken ze bij mij heel goed.

      Verwijderen
  3. Ik hou er niet van om pijnstillers te slikken maar omdat ik enorm klem met mijn kaken (gelukkig draag ik een bitje anders waren al mijn tanden al gebroken) s'nachts wordt ik soms wakker met hoofdpijn en dan is een pijnstiller erg nodig. Ook de menstruatie migraine is soms niet te houden als ik geen ibuprifen slik. Ik ben dan blij dat ze bestaan maar als het even kan slik ik liever niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik slik ook bij voorkeur niet. Voor hoofdpijn werkt bij mij paracetamol het best en bij de artrose had ik veel meer aan ibuprofen.

      Verwijderen
  4. Ik slik 1 paracetamol een uur voordat ik naar de mondhygeniste ga voor behandeling, dus 2 x per jaar. En heel soms als ik echt niet kan slapen en om 4 uur s nachts nog wakker lig.. dan helpt gek genoeg 1 paracetamol me om in slaap te vallen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg de goedkope meestal ruwe tabletten niet weg. Daarom koop ik panadol. Die zijn glad en lang. Dat het extra kost neem ik graag op de koop toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De goedkope slikken inderdaad niet gemakkelijk weg. Ik breek ze meestal in tweeën, dan gaat het beter.

      Verwijderen
    2. Je kunt ook kiezen voor een andere toedieningsvorm: bv poeder dat je oplost of al vloeibare.

      Verwijderen
  6. In Belgie zijn dit soort medicamenten enkel bij de apotheek te verkrijgen en ze zijn een stuk duurder. Als we in NL zijn sla ik dus meestal een klein voorraadje in. Mijn dochters met ASS vinden de paracetamol idd moeilijk door te slikken. Bij hen werken de kleinere iburofen tabletjes beter. We nemen weinig medicijnen dus met zo n kleine verpakking komen we best wel lang toe. Bij hoofdpijn helpt iburofen bij mij beter dan paracetamol. Gek hoe zoiets toch bij iedereen anders is.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik slik morfine vanwege zware pijn door kanker maar altijd met paracetamol. Ik slik 4 x 1000mg paracetamol per dag zonder paracetamol
    werkt de morfine niet zo goed.
    0

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zware pijnstillers die ik de afgelopen tijd kreeg (Tramadol en Oxycodon) werkten ook het beste in combinatie met paracetamol 4x 1000 mg.

      Verwijderen
  8. Ja klopt. Ik heb trouwens ook veel problemen gehad met morfine (Oxicodon) en mag veel meer gebruiken maar dan voel ik me echt heel ziek. Gebruik niet teveel wil alleen niet de hele dag met pijn zitten. Maar wel een beetje pijn en niet ziek van de medicijnen.
    Je krijgt er ook obstipatie van en dat is ook geen pretje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik word van beide opioïden (Tramadol en Oxycodon) misselijk en de eetlust gaat hard achteruit. Daarnaast is zeker bij de Oxycodon obstipatie een probleem. Als het niet nodig is, dan neem ik het niet.

      Verwijderen
  9. Even iets anders: Ik weet dat je blog achter loopt, en ik hoop dus dat je al lekker weer veilig thuis bent, Aaf, maar zo niet: zo snel mogelijk de spullen pakken, want de Coronabesmettingen in verpleeg/revalidatiecentra lopen hard op!.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik los mijn paracetamol altijd op in water en wat mij dan opvalt is het volgende, de paracetamol van de Kruidvat lost heel langzaam op in water en die van AH lost snel op. Dus verschil is er wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grappige is dat de prijs voor 50 stuks bij AH en Kruitvat hetzelfde is, namelijk 99 cent.

      Verwijderen
  11. Voor mensen die moeite hebben met de grote ruwe paracetamol, bij de apotheek kan je een pillenknipper/vergruizer halen. Grote pillen kan je in stukken knippen of vergruizen tot poeder. Het poeder lost misschien niet goed op in water, maar wij namen het altijd in met wat vla/yoghurt en andere huisgenoot met appelmoes(ivm melkallergie)
    Ik noem deze opties maar even, omdat het soms kan helpen...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.