vrijdag 25 september 2020

Naar huis!

Op dinsdag 8 september ging ik naar het ziekenhuis en twee dagen later naar het verpleeghuis. 
Vandaag zit mijn verblijf op de afdeling geriatrische revalidatie er op! Ik ga naar huis en daar ben ik wel aan toe! Ik loop veel beter dan voor de operatie, ik beweeg ook meer en bewegen doet geen pijn. Traplopen gaat goed, veel gemakkelijker dan 3 weken geleden. Ik heb in de afgelopen 2,5 weken veel winst geboekt. De thuiszorg komt vanaf vanavond 's ochtends en 's avonds langs om mij te helpen met mijn compressiekousen, want die mag ik nog niet zelf aan doen. Het is namelijk zo, dat ik de hoek tussen bovenlichaam en benen niet kleiner mag maken dan 90 graden en dan zijn mijn armen niet lang genoeg. Dat deze hoek niet kleiner mag worden,  is om te voorkomen dat mijn heup uit de kom schiet (dat heet een dislocatie). Een zeer pijnlijk iets en het zou een enorme terugslag betekenen bij het herstel.
De komende 4 weken mag ik nog niet autorijden en fietsen. Dat is ook vanwege het risico op dislocatie. Daarnaast mag ik mij ook niet buiten voortbewegen zonder stok of rollator. Ik ben nog niet helemaal los vertrouwd! Dus ik bestel boodschappen en zorgen mijn (schoon)kinderen voor vervoer indien dat nodig is. In de komende week komt de fysiotherapeute aan huis en ik heb hoop dat ik in de week daarna de 800 meter tussen mijn huis en de fysiotherapie achter de rollator kan overbruggen. Mocht dat niet zo zijn, dan zorg ik voor vervoer. In dit geval helpt de bus niet, want de afstand vanaf mijn huis naar de bushalte en vanaf de bushalte naar de fysiotherapie is naar schatting ook ongeveer 800 meter. Eerst nog maar even niet, maar ik ga het binnenkort zeker eens proberen om met rollator in het OV te reizen!

27 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat het zo de goede kant op gaat! Ik ben blij voor je. Je hebt gelijk dat je voorzichtig bent, want dislocatie is geen pretje. Mijn tante heeft daar heel erg veel pijn en last van gehad, en er was weer een operatie nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je weer naar huis mag, maar als ik het zo lees moet je nog flink voorzichtig doen zeg. Best spannend lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Revalidatie volgens het boekje zo te lezen. Fijn weer naar huis en in je eigen tempo verder revalideren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom je niet in aanmerking voor een regiotaxipas en wellicht ook Valys?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het zo voorspoedig verloopt. En om maar ‘n cliché te gebruiken: Oost West, Thuis Best😂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat herstel zo voorspoedig gaat en dat de pijn zoveel minder is! Wees ook maar blij dat je naar huis kunt, overal worden de regels nog meer aangescherpt. Thuis is het gewoon beter! Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk thuis! Gefeliciteerd! En jij als iemand met zelfdiscipline komt dit deel revalidatie vast goed door!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn voor je. Op naar de tweede heup😊 Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk naar huis, nu kan je aan je echte herstel gaan werken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat het herstel zo voorspoedig verloopt!

    Ik vraag me wel af: heb je geen pijn aan de andere heup?

    Geniet weer van het thuis zijn: oeral thùs, mar thùs it bêste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pijn aan de andere heup valt mee. Bij het lopen geen pijn. Ik heb er bij sommige bewegingen wel wat last van, en het heupgewricht is nogal stijf, maar de pijn aan de nu geopereerde heup was veel erger.

      Verwijderen
  11. Fijn dat je weer naar huis mag, heel veel sterkte met het verdere herstel. Ik vind dat je een positief mens bent, fijn om je verhalen te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn voor je; lekker in je eigen huis, eigen omgeving en eigen eten en drinken.
    Was het moeilijk in een auto te stappen? En er weer uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat viel mee. De voorste stoelen in de auto van mijn jongste dochter kunnen hoger gezet worden. De stoel ver naar achteren en de rugleuning wat achterover en dan was instappen heel gemakkelijk! Het was met gemak te doen!

      Verwijderen
    2. Ken je de tip van de plastic zak op de stoel? Dan kan je gemakkelijker schuiven en draaien.

      Verwijderen
    3. Jazeker, ook nu hebben we een plastic zak gebruikt en ook voor vervoer tussen ziekenhuis en revalidatie deden we dat. Het vergemakkelijkt inderdaad het gaan zitten in een auto.

      Verwijderen
  13. Wat fijn dat je bent ontslagen. Lekker weer tussen je eigen spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je weer thuis bent en dat het zo goed gaat, helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook versleten heup,maar de pijn valt wel mee. Alleen ik loop zo waggelend. Komt dit daar ook van? Ik heb inmiddels ook spierreuma dus nu weet ik helemaal niet wat ik moet. Hoe was dat bij jou.....jij had pijn toch.. ik ook wel wat maar de reuma doet me overal zeer.
    Geertje Ovink
    Ik dacht dat je een aanvaring had een keer met nog een geertje. Dat ben ik niet.dus zet mijn achternaam er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook die waggelende gang, dat komt inderdaad door de slijtage. Een waggelende gang schijnt heel slecht te zijn voor je spieren.

      Verwijderen
  16. Ik lees elke dag als eerste jouw blog. Wat bespreek je veel verschillende onderwerpen en op een fijne manier. Bijzonder dat je zo’n openhartige en beeldende inkijk in je leven en gedachten geeft. Dankjewel. Ik wens je veel sterkte en blijdschap met het deels verminderen van je klachten. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, fijn om weer naar huis te gaan. Ik wens je een fijn en goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.